Annons:
Etiketthälsa
Läst 26454 ggr
Mimmsi
4/15/10, 2:20 PM

Hur mår er mage av LCHF? *pinsamt*

Hej hej

Jag har nu LCHF:at i 5 veckor. Jag märkte redan första veckan att jag blev fri från gaser, otroligt skönt. Men nu de senaste 2 veckorna så har magen börjat krångla och jag är minst sagt lös i magen varje dag Skäms. Jättejobbigt!

Hur funkar magen för er andra på LCHF-kost?

Kan mina magproblem ha att göra med att jag opererade bort gallblåsan för 8år sedan och därför inte tillverkar nog mycket gallvätska för att smäla allt fett jag äter?

Annons:
raphanus
4/15/10, 2:27 PM
#1

Funkar fint här. Mycket bättre än på HCLF. Inga gaser, ingen halsbränna och inga höga kurranden.

willowpysen
4/15/10, 2:31 PM
#2

Har hoppat fram och tillbaka mellan LCHF och annat ett XXXX antal gånger, och inser att LCHF är det enda som göra min mage lugn, slarvar jag med maten kommer gaser och oroligheter som ett brev på posten. Enda gången jag blivit dålig i magen med lchf var när jag drack en hel äggmjölk på en enda gång, då blev det diarré, förmodlign för att det blev för mycket fett ganska snabbt skulle jag tro ;)

"En stund i taget - här & nu"

mikimoto
4/15/10, 2:33 PM
#3

Har ätit LCHF sedan 2004 och min mage har fungerat utmärkt hela tiden.

sussie
4/15/10, 2:34 PM
#4

Hejsan, det finns massor att läsa om krånglande magar trots att de flesta blir av med sina problem.

Jag är en av dem som också slipper gaser som du men periodvis har det jättebesvärligt med diarre.

odezza
4/15/10, 2:44 PM
#5

För mycket fett kan ju göra att magen blir lös… magnesium likaså…

Hårdost kan göra magen hårdare…

Sedan kan det ju vara så att man åker på någon maginfluensa också, så det behöver ju inte vara kostrelaterat.

"still lost in space and time"

Mimmsi
4/15/10, 2:51 PM
#6

Maginfluensa är det inte. Jag har inte ont i magen på något vis och inte heller bubblig/gasig, bara väldigt lös. Jag äter redan laktosfritt så det kan oxå uteslutas… De är väl möjligen för mycket fett i kosten som är boven i det hela. Jag har tänkt att det kunde vara det. De senaste dagarna har jag dragit ner på fettet, dock varit lite hungrig då ist Obestämd.

Annons:
Zepp
4/15/10, 3:10 PM
#7

Gallan produceras i levern.. gallblåsan är bara en förvaringspåse!

Man kan teretiskt kunna tänka sig att levern inte hinner tillverka gallvätska i tillräcklig utsträckning vid akut behov.. det var ju det blåsan var till för!

Om man misstänker det problemet, kanske man skall dela upp maten på flera måltider så att tillgänglig galla räcker till??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara4
4/15/10, 3:31 PM
#8

Fantastiskt. Innan hade jag IBS-liknande problem och fick springa på toa uppemot 5-6 gånger om dagen, och då pratar jag inte om nr 1!

Nu går magen som en klocka, en gång om dagen vid samma tid, utan större bekymmer och med betydligt mindre pappersåtgång. Inte en fis på två år (typ).

Mina problem är inte helt borta, jag får fortfarande plågsamma nattliga attacker ett par gånger om året fortfarande, men däremellen är det en enorm förbättring.

Mervi
4/15/10, 3:44 PM
#9

Jag har lätt på andra hållet, om jag får för lite fett i mig så blir det stopp. Men jag vet att fett kan ge väldigt lös mage för vissa.

Min mage är övrigt perfekt, alla gaser borta, allt knip och kramper borta, ingen halsbränna eller sura uppstötningar. Helt perfekt.

Ätit LCHF i snart 5 år.

WilliamJ
4/15/10, 7:04 PM
#10

Helt tyst mage sen jan 2006!

Och visst verkar det stämma att immunförsvaret utgår från magen.

helvete
4/28/10, 2:04 AM
#11

Jag är fri från gaser men förstoppad och känner mig väldigt frusen. Iskall, skulle behöva vara invirad i filtar och med sockor och vantar. Därför flippar jag tyvärr ur rätt ofta.

Zepp
4/28/10, 2:20 AM
#12

Är du frusen äter du för dåligt!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Miyu
4/28/10, 3:02 AM
#13

Magen mår bra. Kan dock få ont och bli svullen om jag blir mycket hungrig.  Inga IBS symptom längre, woho!

Annons:
ginnan
4/28/10, 10:43 AM
#14

Började med kosten -07 och har inga problem med magen, aldrig gaser eller knip. För mej är det som en dröm.

Innan åt jag fettfritt och fiberrikt varje dag i säkert 15-20 år, hade ständigt gaser, magen var öm och uppblåst med smärtor och knip. Fuskar jag någon gång med icke LCHFmat så kommer gaser och knip omgående. Kommer aldrig att gå tillbaka till min gamla kost.

E-moll
4/28/10, 12:27 PM
#15

Har också blivit fri från långvariga ibs-bekymmer.

Men äter jag FÖR mycket fett får jag de symptom du beskriver. Och din borttagna gallblåsa borde rent logiskt ha med saken att göra.

Är det någon här som vet om någon speciell fettsyra är mindre gall-krävande än andra? Typ cocosfett? …Det vore väl i så fal värt att prova?

/M

Zepp
4/28/10, 10:59 PM
#16

Kokosolja kräver inte något gallsalt för för att brytas ner.. så mycket vet jag iallafall!

"MCTs do not require bile salts for digestion."

http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_chain_triglycerides

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tilda-T
4/28/10, 11:23 PM
#17

Har haft jätteknasig mage sedan något år tillbaka på lchf, fick tips i en annan tråd om att tillföra fibrer och har nu snart testat 2 veckor med vetekli (jag vet att det är kolisar  i den men vad gör man inte) morgon, lunch och middag och vips var min diarremage försvunnen.

Har gått en gång om dagen sedan jag började med fibrer och det är lungt och skönt i min magge!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Zepp
4/28/10, 11:26 PM
#18

Testa POfibrer i stället .. de är snällare mot tarmarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tilda-T
4/29/10, 7:21 PM
#19

Tack för tipset Zepp, jag tog det som var närmast till hands och som jag kom på innehöll mycket fibrer.

Kan någon förklara hur det kommer sig att det blir en viss verkan på en mage och en annan på den andra magen.

Jag menar varför blir en lös i magen och den andra blir fastare i konsistensen med fibrer tillsatt? Jättekonstigt och så långsökt så jag inte ens har tänkt tanken att prova och så funkar det så fantastiskt bra!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

lc-solkatt
4/29/10, 7:23 PM
#20

min mage fungerar bra men ifall jag äter för lite grönsaker blir jag förstoppad

Annons:
Zepp
4/29/10, 9:43 PM
#21

Fibrer har den fördelen i tarmarna att det binder vatten ocg fett varför vissa kan få en viss lättnad!

Nackdelen är troligen den att fibrer irriterar slemhinnan i tarmen och de som har en svag slemhinna och/eller inflamationer kan reagera på irritationen så att tarmen vill göra sig av med irritationsmomentet!

Går man tillbaka till vårt evolutionära ursprung i Afrika åt vi antagligen en hel del mat från fiberika lågkolhydrathaltiga födoämnen.. så egentligen så borde vår tarm vara anpassad för detta!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sussie
4/30/10, 1:35 PM
#22

Vad är POfibrer och var köper jag det? Jag har ju periodvis ganska stora "lösproblem" låter som att det kan vara bra för mig.

Hausswolff
4/30/10, 2:36 PM
#23

Platt och glad mage med LCHF. Glad

cnidaria
4/30/10, 6:19 PM
#24

#22 Kan säkert hittas tillsammans med övriga glutenfria produkter

Hallongrottan
4/30/10, 6:39 PM
#25

Perfekt mage. I stället för att det larmade på 2:.an 4-5 /dygn ibland mitt i natten, är det nu normalt varje morgon.Men….

Äter jag äggröra och bacon och dricker en kopp the till det, får jag rusa inom 20 min. ( Vattendiareé) Har nu uteslutit theet och magen är lugn?

Hallongrottan
4/30/10, 6:39 PM
#26

Glömde säga att jag har heller ingen gallblåsa!

Hallongrottan
4/30/10, 6:40 PM
#27

Glömde säga att jag har heller ingen gallblåsa!

Annons:
cnidaria
4/30/10, 7:41 PM
#28

Glömde jag oxå! Min gallblåsa togs bort 1990 och det var inga problem att börja med den här kosten. Gallflödet blir ju lite annolunda utan blåsan. Precis som Zepp skriver hinner kanske inte levern att producera tillräckligt, om det behövs större mängder. Blåsans funktion är ju att det alltid finns en liten mängd koncentrerad gallvätska, i princip färdig att levereras när fettet når tolvfingertarmen. Signalen, om behovet av gallvätska, kommer ganska sent och eftersom fettet portioneras ut ganska omgående från magsäcken, hinns det väl inte alltid med när blåsan är borta.

Zepp
4/30/10, 9:38 PM
#29

POfibrer är potatisfibrer.. tyvär innehåller det en hel del kolhydrater!

Pofiber

Genom en speciell tillverkningsmetod, utan kemiska tillsatser, renas och torkas potatisens fruktkött. Resultatet är en produkt som innehåller 70% kostfiber av vilka två tredjedelar utgörs av pektin och hemicellulosa, resten är cellulosa och lignin. Ungefär en tredjedel av kostfibrerna är vattenlösliga. Pofiber är således en kombination av olösliga tarmfibrer och lösliga ämnesomsättningsfibrer.

Innehåll
Torkade fibrer av potatis.

http://www.semper.se/templates/Products.aspx?id=535

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cnidaria
4/30/10, 9:50 PM
#30

Men det räcker nog med en tsk-msk, upplöst i halv-en dl vätska, så kolishalten är försumbar Flört

sussie
5/1/10, 12:05 PM
#31

#29 Tack Zepp, ska ha några dagars semester men när jag är hemma igen ska jag köpa pofiber. Jag har ju märkt att om jag äter bara lite potatis är min mage lite snällare, problemet är att jag inte har potatis hemma så ofta…..

Ballo
5/1/10, 12:53 PM
#32

Jag har någon gång haft diare under mina 9 månader på LCHF. Det har varit när jag ätit för mycket fett. Har upptäckt att om jag tar en liten näve sötmandel (20-30gram) och knaprar på efter maten, så blir det inga problem.

Mvh Ballo

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

sussie
5/12/10, 11:48 AM
#33

Jag tror och hoppas att pofiber är min räddning! Har trott att yoghurt, vitkål eller lite potatis varit hjälpen. Tar två tsk till maten om jag äter hemma.

sussie
5/25/10, 8:29 PM
#34

Vet inte vad jag ska göra med min mage eller ska jag säga mina tarmar? När jag provar något nytt blir det jättebra en vecka eller två sen är det dags igen…. Kanske ska variera mina "knep" och köra dem en vecka i stöten.  Har någon fler tips på hur man botar diarre?!

Annons:
Piuri
4/24/15, 9:57 PM
#35

Är det någon som känner av illamående om man har ätit väldigt hög fetthalt på tex ost och grädde osv?

Zepp
4/24/15, 11:11 PM
#36

Ja om man äter mycket fett blir man illamående, speciellt om man är ovan vid mycket fett.

Prova hur många skedar smör du kan äta innan du spyr?

Fett är på så sätt rätt självbegränsande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Túrwen]
4/25/15, 8:57 AM
#37

Min mage mår utmärkt sedan 2011 fungerar magen nästan problemfritt. Har dock blivit känsligare än förut mot snedsteg och mår väldigt illa om jag dricker exempelvis dricker mer än en glutenfri öl.

Upp till toppen
Annons: