Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - Radio/TV

Intervju med dr Robert Lustig

2010-05-20 15:41 #0 av: MatsL

Underground Wellness har gjort en intervju med mannen bakom "Sugar, the Bitter Truth". Den finns på http://www.blogtalkradio.com/undergroundwellness/2010/05/14/the-bitter-truth-about-sugar-and-fructose.

Ca 35 minuter in i programmet förklarar han väldigt enkelt varför kaloriräknande inte fungerar i praktiken. Han stödjer inte LCHF-ideerna och en del av hans åsikter om kolhydrater och fibrer tycker jag krockar med varandra. Men det är ändå en intressant intervju. 

Anmäl
2010-05-20 17:16 #1 av: willas

Jag lyssnade bara på snutten vid 35 minuter.

Tack för tipset! Den var bra!

Jag rekommenderar er alla att lyssna på den korta biten om hela programmet känns för långt.

Anmäl
2010-05-20 22:05 #2 av: subcalva

Jag tycker det var en riktigt bra intervju men jag håller inte riktigt med #0 om att hans åsikter om kolhydrater och fibrer krockar. De krockar naturligtvis med LCHF-konceptet, men han är också väldigt tydlig med att han inte tror på LCHF. Han säger bland annat att det är anledningen till att han nekat att vara med på Jimmy Moores podcast show.

En intressant sak han berättade var att de gjort en studie (kommer inte ihåg det faktiska ordet han använde) på vuxna under 10 dagar där de fick äta en fruktosfri diet där de såg en sänkning av Fatty Liver med upp till 38%. Nu skulle de göra en studie på 84 barn som var "morbid obese" med samma villkor. Fruktosfri kost i 10 dagar och där antalet kalorier ska vara desamma.

Anmäl
2010-05-20 23:59 #3 av: MatsL

#2,

det som inte går ihop för mig är:

- ökat insulinpåslag får man av kolhydrater (inte fruktos), insulinpåslag ger fettinlagring. Om man då inte vill se sambandet mellan kolhydrater och fettinlagring känns det konstigt.

- Frukt må inehållla en del fibrer, men om jag förstått det rätt är mycket av sockret näst intill omedelbart tillgängligt för kroppen, inte bundet i fibern. Mina egna blodsockermätningar tyder också på det. Bara för att någon föda innehåller fibrer behöver inte upptaget av kolhydraterna bli så mycket långsammare. Analogt kan man inte äta mer kolhydrater bara för att man äter mycket fett samtidigt. Jag tror inte det fungerar så.

Anmäl
2010-05-21 00:25 #4 av: Pasi

Jag har inte lyssnat på intervjun ännu pga datorkrångel och krånglande uppkoppling - men har personligen lite svårt för forskare och andra förståsigpåare som går allt för mycket på surrogatvariabler. Resultaten tolkas ofta helt fel.

T ex får man knappast fettlever eller läkta fettlevrar på bara 10 dagar - allt bygger på sutrrogatvariabler.
Visa istället statistik på hur stor procentandel av veganer, som har spannmål som kost-bas respektive grönsaker och frukt som bas, som får fettlever. Med Lustigs teorier så borde de frukt- och grönsaksätande veganerna få väldigt mycket mer fettlever än spannmålsätarna då totala intaget av fruktos kan vara mycket högt.
Själv tror jag att spannmålsätarna får mer fettlever än grönsaksätarna...

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.