Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Lindring av Artros?

2010-05-10 19:21 #0 av: Fernis

Jag har hört att rött kött kan förvärra artros. Jag har ätit LCHF i fyra år. Finns det något jag kan förändra i min kosthållning för att lindra besvären? Min husläkare ordinerade alvedon Forte och sjukgymnastik  mot mina värkande krän. Jag hade läst om Dr Joel Wallach som förespråkar kycklingbrosk, glukosamin, kondriotin, kalcium och magnesium. Min husläkare ansåg att det var bortkastade pengar att köpa detta.

Anmäl
2010-05-10 19:40 #1 av: Aniara4

Fläskkött kan förvärra gikt genom att det ökar urinsyran, vet inte om det funkar likadant med artros.

Koka egen buljong (sök efter tråden "Buljong för nyfikna" så får du i dig alla de där nyttiga ämnena utan att ta dyra tillskott.

Anmäl
2010-05-10 20:17 #2 av: Banon

Jag förstår inte varför det skulle vara fel att äta Glukosamin, det har ju visat sig ha effekt på många människor. Själv har jag en mage som inte tål det. Jag tycker mig däremot ha hjälp av Litomove (nyponpulver).

Är Alvedon inflammationsnedsättande? Jag undviker i det längsta att ta tabletter, men när jag känner att jag absolut inte klarar smärtan tar jag Naproxen eller Voltaren.

Annars är det väl bra att röra sig så mycket man kan.

Anmäl
2010-05-10 21:34 #3 av: Thyra4

Jag har konstaterad artros i vä knä och påbörjad artros i hö knä. Hela vintern har jag avstått från att röra mig p g a smärta. Efter röntgensvar, så har jag av min naprapat fått flera övningar - för att öka musklerna runt knäna. I tre veckor har jag tränat med bl.a gummiband och tycker faktiskt att jag har haft lättare att gå i trappor, mm. Men igår så gjorde jag en snedbelastning på vä knä och det skar till ordentligt. Därefter gör det ordentligt ont. Har varit hos Naprapaten idag och fått laser och ytterligare en övning. Enligt henne så är det bara muskelträning som i längden kan hjälpa.

Anmäl
2010-05-10 21:41 #4 av: mazen

Gurkmeja

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=767c64c3-8bea-48f1-bdf0-b88f6184c005

Anmäl
2010-05-11 00:19 #5 av: dufva

Kött i sig förvärrar inte artros snarast tvärtom.

Glukosamin tillverkas tex  av brosk och senor från just kött.Glad

Att många ändå tror att kött påverkar artros negativt beror nog delvis på att veganer varit ganska duktiga på att demonisera köttätande över huvudtaget.

En annan aspekt som man helt klart ändå ska beakta är fettsyresammansättningen hos det mesta av industriköttet.

När det blir för mycket omega-6 i förhållande till omega-3 triggas inflammationer lättare hos många.

Tyvärr har fläskkött uppfött på kraftfoder ofta en dålig sammansättning men även annat kött där djuren inte får äta sin naturliga kost får en mindre gynnsam sammansättning.

Alla djur som får gå fritt och beta som dom är avsedda får automatiskt en mycket bra fettsyresammansättning.

Gräsbeteskött är alltså rena hälsokosten för den med artros men även för den som har nån annan autoimmun sjukdom.

Anmäl
2010-05-11 09:04 #6 av: Fernis

Tack Aniara4, koka buljong ska jag prova om jag hittar ett bra recept!

Är kycklingbrosk i kapsel bara bluff och båg och ett försök att tjäna pengar tror ni? 

Anmäl
2010-05-11 09:28 #7 av: Effie

Buljong för nyfikna

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2010-05-11 09:48 #8 av: Fernis

Banon, ja, doktorn rekommenderade ju sjukgymnastik men personligen tycker jag att jag blir sämre av att röra mig, åtminstånde när det gäller promenader. Om jag tar en långpromenad på en halv till en timme kan jag inte röra mig på flera dagar sen.

Anmäl
2010-05-11 10:10 #9 av: Fernis

Thyra4, berätta gärna mer om laser.

Är det verkligen bara träning av musklerna som gäller. Kan inte kroppen själv börja tillverka brosket som slitits ner genom att man äter speciell mat eller på annat sätt tillför ämnen för att underlätta broskbildning?

Anmäl
2010-05-11 11:13 #10 av: dufva

Kalcium magnesium kisel och rejäla doser D-vitamin är tillskott som bygger brosk och kan förskjuta läget från att brosk bryts ner till att det börjar återställas.

Buljong som du redan fått tips om är jättebra

Kosten är dock det viktigaste inte minst fettet eftersom D-vit är fettlösligt och knappast tas upp utan tillräckligt med fett.

Anmäl
2010-05-11 12:14 #11 av: Banon

#8 Jag kan inte heller promenera en halvtimme i ett sträck. Det finns massor med saker jag inte kan göra, sorgligt nog. Artros är kronisk sjukdom som blir sämre med tiden, inte bättre. Man får fokusera på att glädja sig åt det man kan göra. Det gäller att få en bra balans mellan vila och rörelse.

Tittar man på TV- reklamen så får man ju uppfattningen att Artros är mest pjosk, det är ju bara att köpa deras preparat och skaffa gåstavar, så blir allt bra igen. Det är en cynisk marknadsföring. Visst kan man få viss lindring, men man blir aldrig frisk.

Men man kan faktiskt må bra trots att man inte är fullt frisk, och där spelar kosten stor roll.Glad 

Anmäl
2010-05-11 12:16 #12 av: Fernis

Dufva, tack för svaren! Menar du att fullkorn inte är bra vid artros? Eller menar du rent allmänt kanske. Men jag har ju läst att medelhavskost ska vara bra vid artros, med fisk, kyckling, grönsaker, frukt och fullkornsprodukter. Man skulle undvika rött kött och mejeriprodukter. Behövs D-vitamin även på sommaren? Kisel visste jag inte, tar man det i tablettform? Funkar färdigköpt kycklingfond när man inte har tid med långkok? Omega-3 för balansen kanske då. Ska jag fortsätta äta kött då eftersom jag tyvärr inte är så förtjust i fisk. Oj, oj, vad mycket frågor men ni vet så mycket och jag känner inte att jag fick hjälp alls av läkren som bara ordinerade värktabletter.

Anmäl
2010-05-11 12:35 #13 av: dufva

Fullkorn är aldrig bra (därför har jag det alltid som slutkläm Tungan ute)

Innehåller ämnen som hindrar upptag av mineraler vilket inte alls är bra för dig.

Om jag var du skulle jag aldrig låta D-vitaminnivån sjunka möjligen skippa tillskott under högsommaren bara.

Kisel finns om tablett på hälsokosten men ett trevligt sätt att få i sig det kan vara att plocka åkerfräken och brygga te på det Glad

Nä, koka din egen buljong fonder är bara smak.

Försök få tag på naturbetes eller viltkött i första hand vilket är perfekt.

Mindre svin som ofta har för mycket omega-6

Trist att inte en läkare kan komma med positiva förslag

Man mår ju så mycket bättre av att kunna påverka sin situation själv

Nu har du fått lite egna verktyg i alla fallGlad

Lycka till !

Anmäl
2010-05-11 15:53 #14 av: Fernis

Fick ett häfte på hälsokosten om Genacol 100 % Collagen. Någon som vet om det fungerar eller är bättre än Glukosamin?

Anmäl
2010-05-11 16:38 #15 av: ingrids

Jag har haft artros i en fot i några år nu och har testat olika kosttillskott. Det som fungerat bäst är Litomove och MSM, kan gå längre sträckor och har mycket mindre ont.

Jag tar också Omega-3 kapslar, kanske allt samverkar med vartannat.

Anmäl
2010-05-11 16:40 #16 av: Banon

#15 Vad är MSM?

Anmäl
2010-05-11 16:49 #17 av: ingrids

MSM  är organiskt svavel som bygger upp brosket, är i pulverform lite beskt men man vänjer sig.

FInns på hälsokost och går att skicka efter på nätet.

Anmäl
2010-05-11 17:16 #18 av: Henriette55

Jag har artros i båda höfterna. För några år sedan var det så dåligt så jag knappt kunde gå i perioder. Avstod också så långt det var möjligt att gå pga smärtan. Min ortoped sa då att det bästa mot artros är att röra sig så mycket som möjligt. Det stärker brosket och gör på sikt att artrosen bli bättre. Inget kan bli sämre av att röra sig förutom då smärtan men även den är ju övergående.

Sagt och gjort... jag började promenera med hundarna varje morgon. I början ca 45 minuter där jag hade "sittstenar" utplacerade i skogen där jag vilade. Det gjorde ONT... mycket ONT ibland. Men sakta men säkert så blev jag bättre och bättre. Det var nu 10 år sedan och idag är jag ute och promenerar ca 2 timmar om dagen utan att vila. Visst har jag ont ibland men det är så mycket bättre. Så mitt råd... trotsa smärtan och börja tex promenera. Läkaren hade absolut rätt.

Anmäl
2010-05-11 17:58 #19 av: Banon

#18 Visst du har rätt i att inget blir bättre av att man bara blir sittande på rumpan. Men min erfarenhet är att det fungerar bäst när jag själv kan styra även över vilopauserna. Och det kan vara svårt att hitta någon plats att sätta sig när man är ute och går.

Det är också väldigt bra med gummibands- och styrketräning. Träning i varmt vatten är underbart!

Anmäl
2010-05-11 18:16 #20 av: CasaRamon

Jag har haft knäledsartros i 7 år och har ätit Artrox (glukosamin) hela tiden. 2 tabl/dag. Blir inte helt besvärsfri av dem men kan heller inte vara utan. Har provat dra ner till 1 tabl./dag men då ökar smärtorna. Har gått igenom 2 titthålsoperationer men utan resultat. Kan bara promenera 45 min. åt gången. Men sedan jag började med LCHF har värken minskat betydligt. Nu tar jag inga värktabletter alls. Tidigare tog jag upp till 8 Alvedon/dag. Visst har jag ont fortfarande, men smärtan är betydligt lindrigare. Av sjukgymnastik får jag mer ont. Promenader är det bästa för mej och även cykling men inte då i uppförsbacke, det klarar inte mina knän.

Anmäl
2010-05-14 00:50 #21 av: Thyra4

#9 Angående laser så sa min Naprapat att det var likvärdigt cortisonspruta, men utan dess biverkningar. Idag tre dygn efter behandlingen så har jag mindre ont. Har t.o.m försiktigt legat på knä ute i trädgården.

Men det är sorgligt att inse att på ett år så har jag blivit såå mycket sämre i min kropp. Jag tror nog på att ju äldre jag blir, ju viktigare är det att hålla sig igång.

Anmäl
2010-05-14 08:23 #22 av: trollius

När jag fick svullna och ömma leder efter några års lågfettbantning så fick jag snabb lindring av omega-3 kapslar. Svullnaden och ömheten försvann i de flesta fingrarna. 

När det ändå inte blev helt bra så gick jag till en läkare och fick Artrox (glukosamin) och det hjälpte lite till. Stelheten jag hade känt i höfter minskade och jag har inte heller fått ont i knäna vid promenader efter det att jag hade ätit Artrox ett tag. Jag har testat att minska Artrox och har tyckt mig få samma ömheter igen.

Jag har även testat MSM men har inte för min del kännt någon skillnad med det men det kan ju bero på att jag hade redan fått så mycket hjälp av omega-3 och glukosamin.

Mina problem är ju rätt lindriga - läkaren tycker inte ens att det är värt att undersöka närmare vad det är jag har i lederna eftersom jag klarar mig ändå. Tänkte ändå att säga att det kan vara värt att berätta vad som gett mig lindring.

Det kan vara värt att testa olika saker som du fått tips om eftersom folk kanske har brist på olika ämnen och därför kan det vara svårt att säga vad just du kan vara hjälpt av.

Anmäl
2010-05-14 19:10 #23 av: Sindri

Istället för Litomove eller Litozin kan man köpa nyponmjöl av hela nyponet på hink. Mycket billigare. Biofood har, säljs bl a på Shopping4net. Min artros blir bättre av det och jag märkte ingen skillnad när jag bytte från det betydligt dyrare Litozin.

Glukosamin är billigt att köpa från England Nature's Best.

Träning är absolut viktigt. Genom att stärka upp muskulaturen runt knäna kan du avlasta dem.

Anmäl
2013-05-04 11:14 #25 av: Siggebus

Jag har absolut inga vetenskapliga belägg för detta och en hel del av min smärta jag tidigare hade i min högerfot berodde säkerligen på tung belastning i och med att jag var väldigt överviktig.

Hur som helst - jag vägde tidigare 106 kg och började få vansinnigt ont i min högerfot vilket senare med röntgen konstaterades bero på en starkt utvecklad artros i min fotled.

Jag kunde knappt stödja på foten vissa dagar och jag blev sjukskriven långa perioder - hade ett väldigt rörligt arbete där jag helt enkelt var tvungen att stå på benen i stort sett hela dagen.

Nåväl, för att göra en lång historia kort - jag började äta lchf och började gå ner i vikt.

Nu väger jag 63 kilo och min artros i fotleden märker jag absolut ärligt inte mycket av längre. Den kan kännas lite stel på morgnarna innan jag kommit igång MEN jag har ingen smärta och jag håller igång hela dagarna med mitt arbete som innebär mycket gående.

Dessutom har jag hund som måste promeneras och häst som kräver sitt.

Så vad jag vill säga är att jag verkligen tror att lchf har hjälpt mig att fungera så bra i foten som jag gör nu. Att jag tappat mycket vikt hjälper så klart till men jag är övertygad om att det inte är HELA sanningen.

Jag äter inga tillskott i form av glucosamin  eller liknande. Ett tag köpte jag gurkmejja men slutade för att det smakade så äckligt och detta var innan jag började med lchf.
Jag äter mest fläskkött eftersom jag tycker det är godast.

Anmäl
2013-05-04 13:39 #26 av: OlgaMaria

Är övertygad om att Dr Joel Wallach (vem han nu är) har bättre koll än din husläkare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-05-04 15:01 #27 av: Ary

Kan någon göra något åt den där vitamingrossisten som gör reklam för sina produkter här och på viktminskning snälla? Reklam kan ju inte vara tillåtet?

Anmäl
2013-05-04 15:39 #28 av: byggarn30

#27 - kör Google Chrome och lägg på AdBlock:

https://chrome.google.com/webstore/detail/adblock/gighmmpiobklfepjocnamgkkbiglidom?hl=sv

Anmäl
2013-05-04 15:41 #29 av: Ary

#28 Tack men funkar det när det görs i form av ett vanligt inlägg som #24?

Anmäl
2013-05-04 15:55 #30 av: MimLan

#29 Man anmäler. Klicka på Anmäl-knappen eller skriv direkt till ifokus-supporten.

Märkligt länge vitamingrossisten fått vara kvar.

Anmäl
2013-05-04 16:04 #31 av: Ary

#29 Tackar men eftersom jag inte är insider kan jag inte. Men förhoppningsvis gjorde du det nu. Skämtar

Anmäl
2013-05-04 16:09 #32 av: MimLan

Ah. Jag har anmält ganska många inlägg de senaste dagarna. Men det är helg så jag antar att det för vänta några dagar till innan något görs.

Anmäl
2013-05-04 19:14 #33 av: odezza

Borta! Ler

"still lost in space and time"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.