Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter

Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

Gör jag något fel?

2010-06-12 23:27 #0 av: Oscarsmamma

Jag har ätit LCHF-kost i ett halvår ungefär, och mår fysiskt ganska bra. Däremot har jag under de senaste månaderna fått en diffus värk i händerna och fötterna. Jag upplever att jag förlorar kraften i händerna efter ett tags ansträngning, och har värk som är svår att lokalisera till leder, senor eller muskler...

Det jag egentligen skulle skriva om var det att efter att jag börjat med LCHF har jag svårt att hålla uppe humöret. Jag är så ledsen och låg, har kort tålamod, och gråter mycket. T o m så mycket att jag gått med självmordstankar då och då. Jag har en benägenhet för depression, har provat sertralin, men gjorde inget för mig. Äter jag lite kolhydrater blir jag sämre i magen, men håller mig lite gladare. Är man tvungen att kompromissa då, eller finns det ngt LCHF-godkänt tips för att hålla humöret uppe?

Anmäl
2010-06-13 00:53 #1 av: Wildrat

Har du kollat sköldkörteln? Hypotyreos kan ge en massa konstiga besvär och bla depression som "lyckopiller" inte alls hjälper för. Även IBS är ett vanligt symptom. En annan vanlig grej bland de som hypotyreos är B12-brist och detta ger problem med nerverna.

För att kolla sköldkörteln behöver man ta blodprov och då ska man testa TSH, fritt T4, fritt T3, TRAK och anti-TPO. Vårdcentrlen har väldigt lite koll på att alla dessa prov behövs så du kan behöva insistera på att de ska tas...

Anmäl
2010-06-13 01:05 #2 av: kaisakavat

En fundering, kanske är den helt fel, men ändå.. Har du koll på hur mycket/lite du äter?

Kanske du äter för lite totalt sett, inte ovanligt att det leder till nedstämdhet och konstiga kroppsliga symptom.

Berätta gärna vad och hur mkt du äter en "typisk" dag, lite om dig själv - längd, vikt, ålder.. till exempel.

Annars instämmer jag i #1.

Anmäl
2010-06-13 12:54 #3 av: dufva

Generellt gäller det att inte glömma bort hf-delen så det inte blir för lite energi till kroppen.

Bra mot depressioner på ett naturligt sätt är tillskott av fiskolja och d-vitamin.

Solsken kan man ju dessutom få så här års Glad.

Som sagt beskriv hur du äter för bättre råd.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.