Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 12522 ggr
maxiq
2010-06-13 14:52

Helgomelett á la maxiq

Efter många års förfinande av receptet så känner jag mig äntligen mogen att delge det till övriga världen! Jag ska påpeka att matlagning inte riktigt är min grej så detta är ett unikum och själva receptet kanske inte är vad ni är van vid men håll till godo!

Eftersom jag är en ganska stor pojk så är eventuella mängder beräknade efter mig och det färdiga resultatet kan nog mätta en mindre by i närheten av Storuman men du får anpassa det efter lokala förutsättningar.

Ta en stekpanna (på närmaste hushållsbutik om du inte har en hemma redan) och ställ den på spisen. Kasta i en rejäl smörklick och sedan en lite mindre. Låt smöret smälta i lugn och ro medan du knäcker några ägg i en bunke (eller djuptallrik om du inte hittat bunken efter senaste flytten). Antalet kan vara så få som tre eller varför inte uppemot sex om dom inte är fullväxta.

Den som inte tänkte åka Tour de France just den här helgen kan dra ner på proteinet en aning genom att kasta några vitor (dock inte på grannen) och på köpet få en gulare omelett. När du är helt knäckt så förpassar du större delen av det smälta smöret (förutsatt att du slagit på spisen) ner i den gulvita röran.

Här kan det vara lämpligt att se efter om du har något stekfläsk hemma för det ska du strax använda. Har du inte lika mycket hår på bröstet som jag så kan det funka med bacon också men det är inget jag rekommenderar. Dra ner plattan ett par snäpp så brandvarnaren håller tyst. I det kvarvarande smöret i stekpannan stänker du valfri krydda (så länge det är curry) och låter det fräsa. Fräs gärna tillbaka om du tycker stämningen blir otrevlig.

Nu tar du och klipper ner några skivor fläsk i frimärksstora bitar (slicka inte på baksidan!) jämnt utspridda över hela stekpannan. Med den andra handen så rör du bestämt med en gaffel i äggsmeten och strösslar ner en näve kokosflingor tills du fått en krämig smet. Blanda slutligen i en nysning grädde i smeten medan du vänder på fläskbitarna.

När det kokta fläsket är stekt så häller du smeten över de gyllenbruna läckerbitarna och löser korsord en stund. Den modige täcker omeletten med ostskivor av ansenlig tjocklek. När omeletten stått och stelnat till på fesvärme en stund så ska den avnjutas tillsammans med en krämig aioli. Som dryck rekommenderas en Château de Kranvatten au Soda Stream av senaste årgång.

Smaklig spis! Skrattande


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Babz
2010-06-13 15:05
#1

Det var ett rejält recept i min smak. Vi får väl se om matlagaren i huset kan fixa till nåt dylikt…  Obestämd

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

nyborjare08
2010-06-13 15:09
#2

Underbart roligt beskrivet maxiq! Skrattande Du borde författa din egen kokbok/kåseri!

 

 

maxiq
2010-06-13 15:10
#3

Skriv ut det och sätt upp på kylskåpet Babz! Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
2010-06-13 15:20
#4

Tyvärr nyborjare08… Nu har jag bränt mitt enda recept. Rynkar på näsan


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

wooster
2010-06-13 15:28
#5

Maxiq for president! Det här ska jag laga nästa helg Glad

maxiq
2010-06-13 17:51
#6

Låt inte namnet lura dig wooster för omeletten går att laga även på vardagar, om man har alla grisar hemma d.v.s. Jag kallar den så eftersom jag bara har tid att göra den på helgen.

Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
UBCL
2010-06-13 18:07
#7

Du lagar ju mat som en hel karl Oskyldig

Bertil

MiaP
2010-06-13 18:39
#8

Och inte är du så stor som du antyder!

Men receptet var helt ok och i min smak.

matsmurfen
2010-06-13 20:41
#9

Varför uppmanar du till stöld i stycke nr 3…?  Tungan ute

maxiq
2010-06-13 21:03
#10

Ta själv och betala i kassan! Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

wooster
2010-06-13 22:01
#11

#6: Vilken tur att du påpekade det! Nu kan jag peta in det i fredagsschemat Flört

maxiq
2010-06-13 23:54
#12

Du får kalla den "woosters fredagsomelett" :-)


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

LenaK63
2010-06-14 00:45
#13

Maxiq, Du har oanade talanger! Måste prövas när jag varit och köpt grädde och ägg på bondgården. Det där med korsordet är perfekt i detta hushåll. Det går åt ett från SVD varje dag och den som lagar frukosten hinner inte med att lösa. Nu kan man ju lugnt sno korsordet under tiden.

Håller med #5: Maxiq for President!

Annons:
nobban7
2010-06-14 00:45
#14

#7 Lagar mat som en karl? Det är flera moment och han använder båda händerna samtidigt. Till olika saker. Lagar mat som ett fruntimmer, snarare. Flört

UBCL
2010-06-14 00:56
#15

Mina erfarenheter sträcker sig till mig själv och jag är en karl!

Fruntimmer lär ägna sig åt att gå på toa och torka av handfatet när de ändå sitter i närheten Flört

Enligt vissa konspirationsteorier är den kvinnliga simultanförmågan ett påhitt för att inspirera dem att göra allt skitarbete.

maxiq
2010-06-14 01:12
#16

nobban7: Kallar du mig för feminin så klappar jag till dig med handväskan!

Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

nobban7
2010-06-14 12:54
#17

#16 Och när ska vi ses?

maxiq
2010-06-14 16:07
#18

Ja inte i kväll för då ska jag se Sex And The City II…

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

bustas
2010-06-14 16:40
#19

maxiq: På helgerna petar jag i en gnutta Cognac, oavsett vad jag tillagar. Skulle det gå an tror du i din omelett?  Skäms

Sandidra
2010-06-14 18:03
#20

#19 WOW, flamberad omelett

Annons:
Andina
2010-06-14 18:10
#21

Äntligen ska jag våga mig på en Grande Omelette  à la Maxique!

Tack söta lilla du, för receptet!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

maxiq
2010-06-14 19:04
#22

bustas: Jo det tror jag absolut! Antingen byter du ut grädden eller så gör du som Sandidra föreslår och sätter eld på hela skiten! :-P

Du är modig du Andina… :-|


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
2010-06-19 19:29
#23

Någon som vågat prova? Förvånad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

maxiq
2010-06-20 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Ingen?

Så här ser min ut med aioli och allt!


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Effie
2010-06-25 14:35
#25

För en stund sedan, när jag tyckte det började bli dags för frukost, plockade jag fram stekpanna och ägg…och så kom jag helt plötsligt att tänka på maxiq. Nu var det väl läge att testa. Jag gjorde det ur minnet, så helt exakt blev det inte. Bacon i st f sidfläsk (hår på bröstet, gud förbjude!!). Kastade inga äggvitor på grannen. Fräste inte tillbaka; hade fullt upp med att koka te. Hittade faktiskt kokos i skåpet, det trodde jag inte. Satte ner värmen, löste korsord (man måste ju försöka följa recept någotsånär ordentligt), gick ut en snabbis med hunden (man kan lägga till i recept också). Osten glömde jag fullständigt (synd, för jag älskar att ha ost på omelett), och aiolin också. Det hade blivit intressant.

Omdöme: Vackert gul omelett. Currysmaken var inte alls fel. Om jag däremot gillar kokos i omelett…jag är inte säker. Jag ska testa igen, med ost och aioli.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

maxiq
2010-06-26 23:49
#26

Trevligt att du provat och gillade den lite i alla fall. :-)  Ost och aioli är klicken över i:et så det måste du testa! Jag tror dock inte att vi ska lägga till hund i receptet…

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Effie
2010-06-27 15:12
#27

Nu har jag testat den ordentligt. Med ost och aioli. Och har konstaterat att den mättar rejält, men behagligt. Jag har minskat mängderna varje dag. Idag blev det två ägg och en gula, och en inte alltför stor näve kokos. Och rejält med ost, både vanlig ost och get-brie. Det var tydligen rätt recept för mig. Det här kommer jag att göra fler gånger.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
maxiq
2010-06-27 21:48
#28

Trevligt! Skrattande Ja jag brukar stå mig hela dagen på en sådan omelett.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

magma
2011-09-09 03:50
#29

Puttar upp denna… Tungan ute

Har inte riktigt vågat mig på den själv- cocos är väl ett njaaa och aioli ett neeej, men kanske det finns några cocosfantaster därute som blir sugna? Även om jag föredrar fegvarianten med klenfläsk (bacon) och frånvaron av både cocos och ailoi, så kan jag iallafall intyga att maxiqs helgomelett blir väldigt tjusig! Glad

yvonnel
2011-09-09 05:52
#30

Det verkar av någon anledning bli allt längre mellan gångerna att jag använder bacon, det är som om de första årens förtjusning över "att få lov"att äta bacon har gått över.

Min frukostomelett brukar bli av 3 ägg 2 msk grädde 1-2 dl riven bra ost, ibland lägger jag på osten efter att jag vänt omeletten och annars blandar jag allt på en gång, lägger lock på efter vändningen då reser den sig och ser härligt fluffig ut.

Fast ibland köper jag stekfläsk och steker upp hela stora paketet och fryser in sedan har jag mindre att göra vid spisen när suget kommer, det går jättebra att tina i mikron 1 minut. Förresten så är det bra att ha med sig som lådmat , tinas det långsamt så behöver det inte värmas.

maxiq
2011-09-09 12:45
#31

Under det senaste året har jag förädlat receptet en aning så nu blandar jag inget smält smör i smeten eftersom den blir lite för lös då. Av samma anledning så häller jag gräddskvätten direkt i stekpannan istället när jag vänt på fläsket så  det blöta hinner koka bort innan smeten påhälles. Däremot skvätter jag ner lite curry i smeten också för smakens och färgens skull.

Jag har också börjat använda lock så den ser mer ut som en sufflé än som en pannkaka!

Just nu är jag en anings frilagd så jag hinner även med att kocka till omeletten på vardagar även om det blir mera lunch än frukost…

Skäms


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

hus-musen
2011-09-09 13:34
#32

Mums! Och såklart ska det vara fläsk, lite hår på bröstet har ingen dött av hahaFlört Men bacon är gott det med, kanske göra en blandning?

Qui dormit, non peccat

 


parsley
2011-09-09 16:53
#33

Härligt med en gammal tråd som poppar upp. Heja Maxiq! Maxiq är inte bara rolig. Han kan laga mat också!

Matgiken
2011-09-09 17:08
#34

Grymt kul recept! :-)

/Matgiken (matgiken.wordpress.com)

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Annons:
Effie
2013-02-07 09:45
#35

Det var längesedan jag lagade denna; kanske dags igen till helgen. Med korsord och allt (måste handla stekfläsk!)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Petronella Pip]
2013-02-07 09:53
#36

Förnöjsam läsning! Kokos icke men resten MUMS!

Mozzarellan
2013-02-07 10:00
#37

Är stekfläsk o bacon lika samma?? Efter 20 i Italien kommer jag inte ihåg….

[Petronella Pip]
2013-02-07 10:24
#38

Nej stekfläsk är tjockare och säljs i bit (som kan vara skivad iofs ;-) men då i ca 3 mm tjocka skivor)  Inte lika mycket skräp i det heller. Inte rökt eller med rökarom, vilket bacon är. Kan köpas färskt (bäst) eller rimmat.

konichiwa
2013-02-07 10:24
#39

#mozzarellan

Stekfläsk är tjocka skivor, ofta rimmat, dvs lite saltat (märks knappt, förr var det ordentligt saltat=gott). Bacon är tunntuna skivor saltat och rökt fläsk (eller oftast inte riktigt rökt utan tillsatt rökarom).

Mozzarellan
2013-02-07 10:38
#40

Ok då finns dom i min affär här, 3 mm feta skivor vita med marmorizerat kött i .måste prova för dom är ju billiga med.

maxiq
2019-02-05 15:47
#41

Fortfarande mitt enda egna recept nästan 9 år senare. Lite mattips till den hungrige 🙂


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
hemul
2019-02-05 17:17
#42

Ha ha! Vilket roligt recept! Och gott låter det också! 😃

Upp till toppen
Annons: