Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

SKÖLDKÖRTELBOKEN

2010-06-01 18:35 #0 av: Gitten

Hej!

Vill bara tipsa om att det äntligen finns en bok för oss patienter på svenska om hypotyreos, Sköldkörtelboken. Har själv beställt idag. Återkommer med recenssion när jag har läst den.

Så här skriver författarinnan: "Jag har skrivit en bok om sköldkörtelhormonbrist och vad man kan göra åt
saken. Jan Calissendorff, som är överläkare vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna
och även verksam vid Karolinska sjukhuset i Solna, har faktagranskat den.

Mitt syfte med att skriva boken är inte kommersiellt, utan målet är att
försöka sprida grundläggande medicinsk kunskap till patienter och anhöriga,
och samtidigt skicka brasklappar från oss patienter till läkare och
läkemedelsföretag om förändringar vi vill ha."

Nu finns Sköldkörtelboken tillgänglig på adlibris.se och bokus.com. Här är
länkar för intresserade:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163367076

http://www.bokus.com/b/9789163367076.ht ... erm=sk%F6l

Anmäl
2010-06-01 18:48 #1 av: Calmare

Intressant! Glad

Anmäl
2010-06-01 22:30 #2 av: Wildrat

Faktagranskad utav den sämsta läkare jag träffat. Han hävdar att jag är frisk fastän minst fyra andra läkare är överens om att jag är sjuk. Hans motivering? "Var femte kvinna har antikroppar mot sköldkörteln men alla är ju inte sjuka". Inget om mig eller min situation. En annan dunderkommentar från honom: "Vi behandlar inte dina symptom utan dina provsvar"...

Gitten, skriv gärna en recension när du läst boken men jag tror den inte är nåt vidare utan bara samma rabblande man vanligtvis hör; Levaxin är bäst, hypotyreros är lätt att behandla, har du rätt dos är dina besvär bara inbillning, naturliga preparat får man galna kosjukan av osv...

Anmäl
2010-06-01 23:14 #3 av: Gitten

Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av JC. Han är inte känd för empati, men han forskar om sköldkörteln och jag vet några i Sköldkörtelföreningen som faktiskt har fått bra hjälp från honom. Jag vet inte hur det kommer sig att hon valde honom som faktagranskare. Jag har träffat författarinnan på Sköldkörtelföreningens föreläsningar. Hon är otroligt duktig och är helt medveten om att Levaxin inte fungerar. Jag skulle kunna tänka mig att hon har bett JC om faktagranskning för att boken faktiskt skall få lite tyngd mot läkarna.

Jag återkommer när jag har läst den.

Anmäl
2010-06-20 22:54 #4 av: Gitten

Sköldkörtelboken innehåller 90 fullspäckade sidor med nyttig information om hormonbrist. Där står allt du behöver veta både innan och efter diagnos: En suverän symptombeskrivning, diagnos och behandling, förklaring av blodprov, egenvård, att tänka på vid graviditet och ett kapitel om barn med hypotyreos.

Man tar upp syntetiska preparat och naturligt sköldkörtelhormon, behandling av kortisolbrist, järnbrist och b12-brist.

Anmäl
2010-07-09 14:59 #5 av: dubbelouseven

Vad tycker ni om boken? Ni som läst den.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.