Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8750 ggr
UBCL
2010-06-12 17:10

Visst är LCHF en bantningsmetod

Åtminstone enligt min mening. Tänk bara så många som skriver här på Kif om hur mycket de gått ner i vikt.

Jag vet att det är nyttigt för hela kroppen, men viktminskning är inte att förakta.

Mer om ämnet på min blogg med före-och-efter-bild. :-)

Annons:
Skaldeman
2010-06-12 17:21
#1

Fint, Bertil! Förut behövde du en hel fåtölj, snart klarar du dig med en halv! Skriv en liten kul snutt om detta, så får vi se om du platsar i LCHF-magasinet!

/SSS

UBCL
2010-06-12 17:30
#2

Hej Sten-Sure,

jag återkommer till dig om en artikel i tidningen av en helt annan dignitet Glad

[ErikSvensson]
2010-06-12 18:07
#3

Riktigt starkt jobbat Bertil! Nu får du spara stolen 'bara för att ha en vettig måttstock.' Andra har ju gamla byxor men du har en fåtölj! Flört

Erik

Skaldeman
2010-06-12 18:17
#4

UBCL, du är så välkommen!

Sten Sture

PS

Och det gäller er andra också. Om detta ska bli LCHF-rörelsens självklara tidning i Sverige behövs många röster och många infallsvinklar. Har ni något kul eller upprörande att berätta, skriv det. Vi putsar till texten om det behövs.

[GoForIt]
2010-06-12 18:23
#5

Imponerande Bertil! Måste vara en härlig känsla att numer kunna "sjunka ner i fåtöljen" och inte som tidigare "ta den på sig".

Läste också intressanta tråden Du refererade till om kosthållet på 40-talet när Du och andra i min föräldrargeneration växte upp. Min far är vid 70 någorlunda smärt och i princip kärnfrisk. Han har dock systrar som varit väldigt kraftiga både som unga och nu på äldre dar. De har vuxit upp i ett lantbrukarhem och den uppenbara skillnaden i deras livsstil är ett ihärdigt motionerande och ett i övrigt mer aktivt liv(min far alltså) - men det är ju givetvis bara en del av sanningen.

Så klart att LCHF för de flesta fungerar som en bra bantningsmetod - undertecknad däribland. Problemet är väl att man kan bli avfärdad med just det av de som inte vill ta till sig information när man snarare vill framhålla alla andra positiva effekter på hälsan. Det är ju lite tabu detta med bantning - trots att det är så på tapeten - överallt, hela tiden…

[ErikSvensson]
2010-06-12 18:25
#6

#4

Jag hoppas att senast i slutet av nästa år ha lite vettiga utvecklingssiffror från gymmet på low-carb (bara sett folk som kör cardio och andra snarlika sporter men visst finns det ett antal här på iFokus med, dock inte så många som skrivit om det..)

Vore riktigt skönt att ta död på "man kan inte träna på gymmet utan kolhydrater-myten". Vi får se, återkommer om det går bra (just för LCHF-magasinet.) Glad

Erik

Annons:
Skaldeman
2010-06-12 19:29
#7

Det ser vi fram mot, Erik! Klart att det kommer att gå bra. Du skulle se hur mina norska vänner som drar i vikter ser ut…

/SSS

LenaKa
2010-06-13 01:25
#8

UBCL: För mig är det äntligen att hitta balansen i blodsocker kurvan. Jag är typ 1 diabetiker och har aldrig haft så bra värden som nu. Att jag gått ner ca 7-8 kg är en bonus, det var inte målet.

Mvh Lena :)

UBCL
2010-06-13 01:56
#9

#8

Jag är typ 2, eller rättare sagt 0. Jag är glad för din skull Glad

Ulf-S
2010-06-13 02:13
#10

Jag kan sträcka mig till att kalla det för en viktnormaliserande kost, men inte bantningsmetod. Många som äter lchf vill säkert gå ned i vikt, men inte alla.

Visst kan man banta med lchf, men att kalla lchf för en bantningsmetod marginaliserar kostens hälsofördelar och osynliggör alla som inte bantar.

missaz
2010-06-13 02:57
#11

#10 Att äta viktnormaliserande kost är ju bantning för de som behöver gå ner i vikt… Så naturligtvis kan LCHF benämnas som en bantningsmetod! Det fina är ju att det inte BARA är viktnormaliserande, det är bra för den övriga hälsan också, vilket fler än de som vill gå ner i vikt har upptäckt.

nyborjare08
2010-06-13 13:16
#12

Jag ser risker med att kalla den för en bantningsmetod. Naturligtvis går många överviktiga ner i vikt av LCHF, men i dagens samhälle verkar det vara sån viktstress och tävling över att gå ner mest snabbast med hjälp av olika mer eller mindre tveksamma bantnings(=svält-)metoder. Jag tycker att det är synd att bidra till den stressen och hetsen. Jag tycker att det märks här bland trådar här där folk undrar om de kan gå ner 10 kg på en månad, eller frustration över varför inget händer trots att de ätit LCHF i hela två veckor!

Men till syvende och sist är det kanske bara en fråga om semantik?

 

 

wooster
2010-06-13 13:36
#13

Bra sagt, nybörjare08! Glad

Annons:
chapp
2010-06-13 14:03
#14

Har du blivit din yngre bror? Det vore intressant att veta hur folk bemöter dig annorlunda nu, för det gör dom förmodligen.

Effie
2010-06-13 14:10
#15

Jag håller med dem som tycker att man inte ska betona "bantningsmetod" så mycket. Det är inte så kul när jag berättar för vänner och bekanta "sover bättre, piggare, slipper sötsug, slipper paltkoma, bättre i magen, inte täppt i näsan etc etc" och bara får ett ganska ointresserat "jaså - men hur mycket har du gått ner, då?" till svar. Eller "jag behöver inte äta så, jag behöver inte gå ner i vikt!"


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

nyborjare08
2010-06-13 14:16
#16

#15 Precis! Glad Å vad jag känner igen kommentarerna!

 

 

MimLan
2010-06-13 14:20
#17

Jag har brukat kalla det här för en viktnormaliserande kost. Men nu undrar jag om jag inte skall ändra det till hälsonormaliserande kost.

Det är synd att fokus är så starkt på viktminskning, det syns tydligt i hur många i början förutsätter att det är en quick fix a la slasktidningarna. Eller i hur man skall gå till extremer för att fixa ett avsteg och dåligt samvete.

LCHF kan inte fixa allt, det vore bra om grundtänket signalerar att det är en kost som inte jobbar emot kroppen och en själv.

tk71
2010-06-13 14:28
#18

Det är klart att den kan användas som bantingsmetod - men det är ju inte så "fint" att göra det jämfört med att betona hälsoaspekterna. Ta bara Skaldemans böcker: nog handlar de en hel del om viktnedgång. Och läs igenom dr Dahlkvists nybörjarsidor - de är också rätt mycket inriktade på viktnedgång. Det är ju inte konstigt att nybörjare får den uppfattning om LCHF. Och varför inte?

nyborjare08
2010-06-13 14:41
#19

tk71, se inlägg nr 12. Det beror på hur man tolkar begreppet anser jag. Snabb tillfällig viktfix (inklusive risk för viktuppgång efter genomförd fix) eller långsiktigt hälsosamt sätt att leva inklusive viktnormalisering. "Bantning" betyder för mig (och i slasktidningarna) det första. Är det verkligen bra att ge den bilden till nybörjare?

 

 

Effie
2010-06-13 14:51
#20

Jag skulle väl också vilja säga: Det är inget fel att gå ner i vikt, och vilja gå ner i vikt, men det är tråkigt när viktnedgång är det enda som räknas. Det är klart att vikten har inverkan på hälsan.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Skaldeman
2010-06-13 14:53
#21

För vissa människor är bantning detsamma som en tillfälligg kostförändring med sikte på att snabbt gå ner i vikt, till badsäsongen eller till väninnans bröllop. Sen vill man tillbaka till det vanliga. Detta är inte LCHF/GI-Noll! I det avseendet är vår kostmodell inte bantning.

Men om vi ser bantning på det sätt som William Banting och andra föregångare gjorde, då ägnar vi oss åt renodlad bantning. Vi lägger om kosten livslångt och får som belöning en förbättrad hälsa och en normaliserad vikt.

Som någon sa, detta är en semantisk fråga. För min egen del talar jag sällan om bantning, eftersom begreppet har flera betydelser. Jag föredrar att uttryck som att "äta sig ner i vikt", eller att äta sig till hälsa och som bonus få en normaliserad vikt. Det är också min erfarenhet att de som har ett mer hälsoinriktat angreppssätt ofta når ett bättre resultat även när det gäller viktminskning. Sämst går det för dem som nödvändigtvis ska gå ner 10 kg på en månad.

/SSS

MimLan
2010-06-13 14:53
#22

Det är viktigt att betona hälsoperspektivet tyckr jag. Så länge det är en bantningsmetod kommer alltför många att inte lära sig att lyssna på sin kropps signaler, utan vara hjälplösa inför siffror och metoder och inte minst vårdapparaten.

Det är inte konstigt att fåfängan och omgivningen prisar viktminskningen som största/enda vinsten, det _är_ enkelt att ha mindre klädstorlekar att visa på som nyttoutfall. Det är konkret. Hur många kan greppa att vinsten handlar om att vara frisk livet ut? Att inte vara ett utlämnat och skruttigt kolli på ålderdomshemmet i många år?

Vi är ruskigt korkade varelser som triggar på kortsigtiga effekter och mål hela tiden. Speciellt när LCHF ger så oehört mycket mer.

nyborjare08
2010-06-13 14:54
#23

#20 Man kan också se det tvärtom - hälsan har inverkan på vikten.

 

 

maxiq
2010-06-13 15:07
#24

Vad är det för fel på Kostdoktorns definition Njutmetoden?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

UBCL
2010-06-13 15:16
#25

Syns det att mitt blodsocker är normalt utan medicin trots att jag är diabetiker? Syns det att mina kolesterolvärden är perfekta? Syns det mina leder inte värker så förbannat? Syns (hörs) det att jag slutat snarka och fisa?

– Nej, det gör det inte!

Men det syns ta mig tusan att jag gått ner ordentligt i vikt Skrattande

Vilka signaler man ger nybörjare kan kvitta, det viktiga (haha) är att de får ett incitament att börja med kosten. Om du säger till en överviktig, nybliven diabetiker med ledbesvär att hon/han kommer att få stora hälsovinster tror inte jag att det smäller lika högt som när du säger att man går ner i vikt.

Alla vet vad banta betyder. – En viktnormaliserande kost, blaha blaha!

För övrigt vill jag framhålla expertutlåtandet från #21 från SSS

Effie
2010-06-13 15:18
#26

#25 Jo visst syns det att du mår bättre! Kanske inte kolesterolvärdena och snarkningen, men ändå.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

UBCL
2010-06-13 15:20
#27

#24, det var Göran Adlén som döpte den till Njutmetoden.

Annons:
wooster
2010-06-13 15:20
#28

Man kan också kalla det ansiktsbehandlingsmetod, gasdämpningsmetod, eller antikariesmetod lika väl som bantningsmetod, efter vilken effekt man tycker är roligast..

UBCL
2010-06-13 15:22
#29

#26 Hej Effie! För att nu inte tala om hur roligt jag har Flört

nyborjare08
2010-06-13 15:22
#30

#25 Jag håller med dig och sss!

Men vad säger man då till de nybörjare som ojar sig över att inget händer efter två veckor på kosten och då hellre väljer att sluta? För att de såg LCHF som en bantnings-quickfix. Eller den som väljer bort LCHF just pga den "stämpeln"?

Jag förstår logiken, försäljningsvärdet av den, så att säga. Och jag hoppas bara att det funkar!

 

 

tk71
2010-06-13 15:24
#31

"Njutmetoden" är ju också ett sånt där uttryck som gör att folk tänker "aha, nu får jag både äta kakan och ha den kvar!". Jag tycker inte det är nåt bra namn. Ungefär som att kalla antidepressiva för lyckopiller.

Skaldeman
2010-06-13 15:26
#32

#25,

Bra inlägg av Bertil. Det är ofta bra att locka med viktminskning när man vill få in folk i en positiv hälsospiral. Det är därför som jag ständigt uppträder i mina stora byxor. Väldigt många är beredda att göra stora livsstilsförändringar för at gå ner i vikt, väldigt få är beredda att göra det för att få en bättre hälsa. Det kan låta ologiskt, men så är det.

/SSS

UBCL
2010-06-13 15:33
#33

#30 Det får mig att tänka på en gammal låt av Hans Alfredsson, utgiven bl.a. med Jejja Sundström och brunnssextet.

Alla kan ju inte älska alla här i världen

Det går inte att få med alla på det här tåget på ett sådant sätt att det ska fungera perfekt för alla! Kan man "rädda" några till bätter hälsa genom att erbjuda lchf som bantningsmetod i stället för att de satsar sina pengar på pulver, så är jag mer än nöjd!

nyborjare08
2010-06-13 15:35
#34

Jo jag förstår logiken Glad Bra marknadsföring är icke att förakta!

 

 

Annons:
[ErikSvensson]
2010-06-13 15:39
#35

#32

Det vanligaste jag fått höra när man säger att man äter LCHF är "Så, hur ska du äta när du är klar med din viktnedgång/diet?", då svarar man kort och gott att det är en livsstil som man mår bra av och att viktnedgången bara är ett plus. Att gå tillbaka till det gamla går inte, då kommer alla besvären tillbaka, men en sådan sak kan folk inte se för dom kollar bara på LCHF som en viktminskningsmetod. Gissningsvis har dom för svårt att släppa det som vi trodde var bra, så som pasta, bröd, fullkornsprodukter, margariner m.m.

Tids nog kommer folk nog få upp ögonen för det, men det kommer ta tid. Har dagliga diskussioner med kollegor vid lunchen när dom ser vad man äter (och det är bara positiva diskussioner vilket är roligt!). Förhoppningsvis kan man få folk att prova LCHF som en fix för deras invärtes problem snarare än utvärtes (utseendet).

Erik

Effie
2010-06-13 15:48
#36

#29 Det trodde jag ingick i definitionen av hälsa! Flört


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kitabu
2010-06-13 16:28
#37

Jag brukar säga att jag äter som jag gör för att överleva längre och friskare.

Det har aldrig hänt, nej aldrig, att någon ifrågasatt det uttrycket.

Att jag gått ner i vikt, blivit diabetesfrisk, diabetiker typ 0 och inte blir igenkänd av personer jag inte träffat på ett par år, det tar jag som ett plus.

Jag var i Malmö på en sammankomst om diabetesriktlinjer.

Där sa jag "jag väger i dag lika mycket som då jag tog studenten för 51 år sedan".

Efteråt kom en man fram till mig:

"Sa du att du tog studenten för 51 år sedan?"

"Javisst, nästan på dagen."

"Men då måste du ju vara 70 eller 71 år gammal?

"Ja, jag är 70 snart, om en månad."

"Oj, det kunde man inte tro."

Ibland får man oväntade komplimanger.

Jag skyndade mig att snabbt ge honom ett ex av min historia och ett ex av Annika Dahlqvists folder, för att visa hur han också kunde föryngra sig.

Helena Hesselmark

JAUS
2010-06-13 16:34
#38

LCHF är inte en bantningsmetod det är en hälsosam livsstil, att man normaliserar sin vikt är bara en positiv "biverkning".

UBCL
2010-06-13 17:05
#39

#14, du undrar om jag får ett annat bemötande nu mot förut.

Det kan jag egentligen inte säga. Redan tidigare har jag råkat ut för, när jag pratat om min övervikt, att folk sagt att de inte tänkt på att jag var tjock. Kanske hänger det ihop med att jag trots min övervikt alltid varit glad, positiv och med ett visst mått av energi.

Däremot råkar jag numera ofta ut för: "Fan, jag kände knappt igen dig, det är avsiktligt hoppas jag?"

På vilket jag med gott samvete kan svara: "I högsta grad", och "det har gått hur lätt som helst!"

#37, alltid lika roligt att ta del av din "historia" du tycks ha hur mycket energi som helst!

Ians
2010-06-13 18:06
#40

Grattis….kul att se ngn som lyckats…det får iaf mig att känna till försikt att detta skall nog gå vägen i längden….

Har du nått råd när det är segt i början?…så man kan få lite xtra hopp i tillvaron?

UBCL
2010-06-13 18:17
#41

#40

I början har jag aldrig haft det segt, varken på kaloribantning eller på lchfbantning.

Jag kollade på din profil och såg att du hållit på från och till och därför undrar jag om det inte är dax för dig att prova en fakir! Bästa sättet att tända upp fettbrasan, som Skaldeman skriver om.

Jag gjorde en fakir augusti -09, här kan du läsa om hur det gick Glad

Bertil

Annons:
Ians
2010-06-13 18:31
#42

Glömde säga…trevlig blogg!

missaz
2010-06-13 19:38
#43

Oavsett alla hälsovinster så FINNS det faktiskt människor som äter denna kost enbart för att gå ner i vikt och hålla vikten. Är då detta fult…?

Visst, LCHF är mer än bara viktminskning, men det till stor del just viktminskning som gör att många börjar! (jag skulle nog vilja säga att det är därför de flesta börjar) och jag ser inget fel i detta. Jag ser heller inget fult i ordet bantning.

[ErikSvensson]
2010-06-13 19:42
#44

#43

Absolut inte, men då kan man likagärna äta kosten man ska leva med livet ut fast under kontrollerade former, annars blir det bara jojobantning av  allt om du hoppar runt mellan kolhydrat/fettdieter. En vettig kolhydratdiet är bättre än att köra LCHF/kolhydratrikt om vartannat, kroppen kommer inte hänga med.

Erik

bustas
2010-06-13 19:54
#45

UBCL: De flesta dietister skulle säkert ha anklagat dig för att ha skaffat en större fåtölj. Flört

UBCL
2010-06-13 20:23
#46

Jag höll redan på med kaloribantning som höll på att gå i stöpet när jag blev presenterad för lchf och hoppade då direkt på denna mycket effektivare diet som gjorde att jag gick ner 2 kg i månaden under de följande 10 måndarna.
Så i mitt fall handlar det solklart om bantning. I inledningsskedet när jag läste in mig på ämnet fann jag till min förvåning att diabetiker som medicinerade skulle ge akt på sina blodsockervärden eftersom de skulle gå ner så kraftigt att man måste kompensera med mindre insulin Glad

Laila19
2010-06-13 20:28
#47

För mig och min sambo började LCHF som en bantningsmetod, men nu efter ca 12 veckor börjar man känna att man trivs så bra med att slippa allt sug så detta att jag gått ner 9kg och sambon 12kg är bara en bonus. Man mår ju så bra! 

Så vad vill jag säga med detta?

JO! Jag tror att LCHF är en bantningsmetod för många till en början innan man märkt av allt annat positivt som kommer med denna kost.

Vi talade om detta med att äta LCHF resten av livet härom dagen och det känndes som om det var det vi ville båda två, vi hoppas bara att man snart blir av med längtan efter bröd och pasta mm.

Men denna längtan är kanske inte så stor om man smakar på det man drömmer om. För härom dagen så var vi bortbjudna och blev bjudna på älggryta och potatis, det fanns visserligen gott om brockoli och kokta morötter så jag hade kunnat låta potatisen vara men jag testa och åt en…..och den var inte det minsta god.

Kram på er alla LCHFare!

nyborjare08
2010-06-13 20:45
#48

#47 Jag tror att väldigt många kommer i kontakt med LCHF på det viset. Jag gjorde det. Men det var nog tur att jag rätt snart förstod (kände och läste mig till) att kosten förde så mycket annat positivt med sig. Om jag hade sett LCHF som enbart en viktfix så hade jag kanske gett upp.

 

 

Annons:
JAUS
2010-06-14 20:32
#49

Att äta sin naturliga kost (LCHF för människor) är inte att banta. För i så fall bantar vilda djur också, när de äter deras naturliga kost.

markazits
2010-06-14 20:49
#50

Jag tycker också att det handlar om bantning - eller viktstabilisering - i första hand. Klart som korvspad att jag hellre hade ätit all sorts mat istället för att vara tvungen att utesluta sådant som jag är "allergisk" mot och går upp i vikt av.

Nötallergiker hamnar på sjukhuset om de får nötter i sig.

Hundallergiker får kraftiga nysningar och rinniga ögon om de umgås med mina hundar.

Jag går upp i vikt och hamnar till slut på operationsbordet och gör en gastric by pass om jag äter mat som jag är allergisk mot.

//Maria Markazits
http://www.markazits.com

Camilla77
2010-06-18 03:07
#51

Mina hälsoeffekter:

*nästan obefintligt med acne, från att alltid haft 2-3 i ansiktet. (känner mig vackrare).

* halverad mens + halverad mensvärk (MYCKET värt!)

* tänker nästan inte på kakor och godis längre (häftigt!!!)

* Tänker inte på hur mycket jag äter eller borde äta längre (Skönt att slippa dåligt samvete jämt. Har gått ner några få kilon och har stabil vikt).

* Mer energi, framför allt, mer jämt energiflöde under dagen (wow!).

* Känner att jag äter / bara vill äta vad kroppen behöver.

Vad säger jag då till mina arbetskamrater på lunchen? (jobbar med manliga akademiker).

- Va? Jag bantar inte! *förnärmat* Detta är ett högst vetenskapligt experiment, vill se vad som händer. Vilka kroppsliga effekter man får. Gör ni aldrig sådana experiment? Kanske ska köra vegankost nästa gång, eller rått kött?.. *ser eftertänksam ut*.

Avdramatiserar effektivt mina torftiga lunchlådor med en färsbiff och creme fraiche. Samt får igång en kul diskussion.

Upp till toppen
Annons: