Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

jag går ner i vikt och äter så här!

2010-06-10 02:13 #0 av: Mimsivimsi

Japp tänkte starta en tråd där alla som faktiskt går ner i vikt (alternativt minskar midjeomfånget) kan skriva exakt hur de äter så de som inte går ner i vikt kanske kan få lite idéer om vad som står tokigt till.

Så kom igen ni som går ner i vikt, hur äter ni en typisk dag? (ange även hur mkt)

Anmäl
2010-06-10 09:20 #1 av: bullmagen

Jag är 170cm och väger 63kg. Mitt mål är att omforma kroppen (slankare midja/mage och bygga lite muskler)

Pendlar mellan 65-60kg pga bulimi och har trivts bäst kring 60kg (då utan muskler) Nu är fokus mer på styrka och fin siluett och vad vågen säger spelar inte så stor roll!

Jag försöker att undvika mjölkprodukter och nötter (de triggar mig att hetsäta). Jag äter de flesta grönsakerna utom majs, mår bäst med mycket grönsaker i olika färger och konsistenser.Jag experimenterar mycket med olika kryddor.

Det har tagit mig ca två år att upptäcka vad som triggar och vilka livsmedel jag mår bra av. I början var jag superstrikt och fick ångest om jag åt en tomat. Nu vet jag att min kropp och mitt psyke mår bra av grönsaker men inte av mjölkprodukter - hellre en morot än keso.

Vi är alla olika och det viktigaste är att lyssna på sig själv. Så här ser mina dagar ut.

Frukost: 2 kaffe med kaffegrädde, 2 stekta ägg

Lunch: 130-200g fisk/kyckling/kött med wokade grönsaker eller grönsaksmos + kryddsmör (ca 40g) eller guacamole (120g)

Middag: samma som lunch eller frukost beroende på hunger.

Övrigt: hallon, blåbär (1dl) och valnötter (40g) Detta äts ca i gång i veckan. Ibland slinker även lite ricottaost ner.

Anmäl
2010-06-10 10:02 #2 av: PatrikHagglund

Jag har gått ned i vikt ca 10 kg det senaste året (dvs 0,2 kg i veckan) och väger nu 68 kg (min vikt på gymnasiet var 67 kg). Jag håller fortfarande ungefär samma viktminskningstakt.

Först gick jag ned några månader när jag började med LCHF årskiftet 2009, men sedan började jag gå upp nästan allt igen. När jag började prova periodisk fasta (att äta så sällan som möjligt) så började jag gå ned igen, och det är det som jag huvudsakligen har använt för att gå ned i vikt.

Enbart lågkolhydratskost för viktminskning fungerar bäst då man är:

• kraftigt överviktig
  • man
  • ung

Periodisk fasta kan användas fristående från lågkolhydratskost som viktminskningsmetod, men kombinationen lågkolhydratskost och periodisk fasta tycker jag fungerar bra för mig.

Eftersom periodisk fasta går ut på att äta så sällan som möjligt, så kan mitt kaloriintag variera från 0 kcal/dag till 3000 kcal/måltid.

I början tyckte jag det var svårt att gå utan mat, men nu ca ett år senare med gradvis tillvänjning så är det inga större problem att gå utan mat i 48 timmar. Ofast äter jag bara en gång per dag under veckodagarna. Ibland mer sällan, ibland oftare.

Om du vill prova själv så är nyckeln just att inte tro att du på studs ska vara bekväm med att gå utan mat, utan ge det många månader att mogna. Börja tex med att hoppa över frukosten. Först när du känner dig bekväm med det, så är det dags för nästa steg. Av någon anledning verkar kvinnor också ha det något svårare att vänja sig.

Jag äter nog medelstrikt LCHF (inte fakir), och unnar mig tex lite godis någon gång per månad. Äter mig alltid ordentligt mätt på allt som bjuds när jag är bortbjuden. Det går åt mycket grädde och crème fraîche hemma hos oss. Ganska mycket fläskkött i olika former. Steker alltid i en blanding med ghee/kokosfett (stänkgaller över stekpanna är dock att rekommendera).

Anmäl
2010-06-10 11:16 #3 av: Mimsivimsi

Jag kanske borde skriva här själv också.. Tungan ute

Då jag började med LCHF 2007 så gick jag ner 10kg på 3 månader. Jag åt då mycket grönsaker men inte heller så mycket mjölkprodukter, endast mjölk i kaffet. Det som gjorde det för mig var att jag gick på spinning ca 2ggr/vecka och styrketränade ca 2-3ggr/vecka.

Sen har det varit till och från, lite jojo effekt eftersom jag inte hållit mig strikt.

Nu har jag hårdkört ett tag och börja se och känna skillnader i kroppen. Tränar styrketräning ca 4 dagar/vecka och går promenader med vagnen dagligen.
En dag kan se ut så här:

ca 8.00 - en äggmjölk-kaffe gjord på 1 ägg och ca 1dl mjölk
9.00 - Styrketräning (överkropp eller underkropp)
10.00 - en omelett på 1 ägg, bacon, tomat, lök, fetaost, broccoli
13.00 - kycklingsallad gjord på ½ kyckling, sallad, gurka, tomat, fetaost, oliver, ½ avokado
E.M - kaffe med mjölk
18.00 - fläskkarré med kokta grönsaker och smörstekt lök
20.00 - en kopp te

Anmäl
2010-06-10 13:01 #4 av: zikzak

Fråga till #2

När du fastar, tillåter du dig en kopp kaffe? om ja, kan du ha grädde i?

Har själv funderat på det här med fasta då jag sällan är hungrig så borde jag inte behöva äta varje dag men kaffet kan jag nog inte vara utan Tungan ute

Anmäl
2010-06-10 14:24 #5 av: Miss-Saffran

#0 Vilket bra initiativ :D

Jag går ner i vikt, har lämnat 15 kilo, 20 cm i midjan och hamnat på normalt BMI, men jag tror att jag ska kunna gå ner några kilo till, 4-5-isch.  Just nu är jag på en striktare variant i ett par veckor, än vad jag brukar vara. Detta eftersom jag vill få kroppen att hajja att det är okej, och sen lägga till en sak i taget för att se vad det är jag inte riktigt tål:) Och det har börjat röra på sig igen:)

Just Nu ser mina dagar ut så här:

Frukost: Äggröra på 2 ägg med stor klick smör. Kaffe, ibland med kokosfett.

Lunch: En burk makrill utan sås med 2 kokta ägg, ibland mosade m smör.

Middag: En burk tonfisk med 1/4dels burk creme fraische, spiskummin, olivolja och vitlök. Kanske några snuttar gurka.

Övrigt: Några glas vin i stort sett varje helg.

I vanliga fall, då jag ju också gått ner i vikt i väldig takt fram tills BMI blev normalt åt jag ungefär så här:

Frukost: 1,5 dl fjällfil med en skvätt grädde och linfrö, ett ägg, kaffe.

Lunch: Tacogratäng

Middag: Het Fisksoppa

Utöver det: Några skivor ost att doppa i kaffet tills om smälter härligt, kanske någon lchf-macka.Några glas vin till helgen.

Då gick jag ner 15 kilo, till normalvikt på fyra månader!

Jag kommer lägga till sak för sak om en vecka, och se var jag hamnar, förmodligen på ungefär samma meny som förut, men kanske utan filen på morgonen och utan så mycket grädde i soppan!

Anmäl
2010-06-10 14:57 #6 av: [ErikSvensson]

Kul tråd! Det kanske kan inspirera någon som står still på vågen! Tror dock att vi bör lägga till lite stats som kön, längd, aktivitetsnivå m.m. så man får lite mer koll.

Frukost: 3-4 skivor ost (26% ~40 gr), 1 ruta mörk choklad (12.5 gr, 85%)
Kosttillskott: 2x msk Mivi Total plus, 4x omega-3, 1x vitamin D, 1x magnesium/calcium-tablett.

Lunch: 250gr Fakirbiffar (15% fett) med 30-40gr bearnaise-sås alt. 250 gram av annat kött med gräddsås (ofta 1-1½ dl.)

Middag/kvällsmat: 250 gram kött som tidigare på dagen (alt. lax med sås, köttfärssås eller liknande..) med smör/gräddsås i någon form, en bit mörk choklad (12½gr)

Kosttillskott innan sänggående: 2x msk Mivi Total plus, 4x omega-3, 1x vitamin D, 1x magnesium/calcium-tablett.

Generellt brukar jag äta runt 500 gr kött, 1-2 dl fett i form av gräddsås, cremé fraiche etc samt steker allt i ekologisk kokosolja. Äter rätt ofta ost som mellanmål när man är hungrig, alternativt en näve nötter. Grönsaker äter jag sällan men då jag gör det så blir det broccoli, sallad, gurka, tomat, lök, vitlök etc (små mängder..)

I övrigt äter jag proteinpulver efter träning de dagar som jag tränar, ca 20-30 gr protein totalt.

Startmått:

• 1.98 m lång
  • Man
  • 23½ år
  • 120 kg

Dagsmått:

• 24 år
  • 94 kg

Har totalt gått ner 26 kg på ett halvår nu och har minst 4 kg kvar. Detta receptet ovan har fungerat bra hittils, dock har jag ökat på träningsmängden lite grann då det stått still på tok för länge. Gymmar 3x i veckan, tar en kort 20 min kvällspromenad före sänggående (sover såpass mycket bättre tack vare den..)

Erik

Anmäl
2010-06-10 15:45 #7 av: Skaldeman

Imponerande siffror . Det där är en ovanligt stor viktminskning, med tanke på din ganska måttliga övervikt och sett mot bakgrunden att du tränar. Du måste ha genomgått en riktig metamorfos utseendemässigt.

/SSS

Anmäl
2010-06-10 16:03 #8 av: [ErikSvensson]

Länk

19 kg diff, ta bort 3 kg till på högerbilden så har du dagsformen. Glad

Edit. hoppas länken fungerar nu!

Erik

Anmäl
2010-06-10 16:18 #9 av: [Russinflarn]

Eftersom jag är nyfiken i en strut ville jag också kolla länken - men hä fuunk int! Lägg in den igen eller ändra i inlägget om du vill :) *vill titta*

Anmäl
2010-06-10 17:49 #10 av: Miss-Saffran

#8 stor skilnad! jättegrattis!

Lägger till mina siffror och det och sånt:

Kön: Kvinna

Ålder: 22

Längd 158cm

Start 3 januari 2009
Vikt: 72
Midja: 85cm
BMI: 28

Idag 10 Juni 2010
Vikt: 56.8 kg
Midja: 65 cm
BMI: 22.6

Anmäl
2010-06-10 21:57 #11 av: plinkplonk

Tack för bra tråd!

Hm. Jag tycker jag minskat mycket på min mängd mat och är oftare hungrig nu och ändå verkar ni äta än mindre än mig... inte konstigt att jag inte går ner Gråter Fattar inte hur ni klarar er på så lite!!

Anmäl
2010-06-10 22:45 #12 av: Fialotta

-18 kg idag Skrattande!

Ca 2-4 kg kvar så känner jag mig HELT nöjdSkrattande!

Måste säja emot #2 lite...

"Enbart lågkolhydratskost för viktminskning fungerar bäst då man är:

• kraftigt överviktig
  • man
  • ung"

Jag är kvinna, inte särskilt ung, hmmm (35+) och kanske inte heller kraftigt överviktig. (Eller kanske var jag det...? Inte längre i alla fall, har ett BMI på 23 nu...).

Det har ändå gått bra, jag har dock inte mätt, räknat, vägt eller analyserat speciellt mycket alls, om jag märkt att vikten inte har minskat så har jag minskat portionerna! Inte minskat grönsaker eller mejeriprodukter eller annat.

Det har fungerat för mig men det kan uppenbarligen vara olika.

Kan tillägga att min man äter precis samma mat som mig fast lite större portioner (ibland) och han har gått ner de 5-6 kg som han behövde gå ner och ligger nu still i vikt (precis som han vill!). Och han var verkligen inte "kraftigt överviktig"!

Här är vad jag äter:

http://tyckomlchf.blogspot.com/

Anmäl
2010-06-11 11:29 #13 av: unoblom

KVINNA 53 ÅR, 169 CM

102 kg

111 cm midja

Idag 11 juni 2010:

78 kg

89 cm midja

Har varit bra flyt, men också många "stå stilla" perioder. Har försökt köra strikt LCHF men har upptäckt att det flyter bäst när jag inte tänker så mycket.

Har i alla fall kört 2 ägg och ett halvt paket bacon på morronen nästan varje dag sen start, har inte ledsnat.

Lunch, det jobbet erbjuder (om det inte är gratänger och övrigt med potatis, pasta o ris).

Middag samma sak, är jag ensam är det inte svårt att steka en fiskbit eller kött. Värre när hela familjen samlas, men då undviker jag förstås kolhydrater.

Brödet är totalt bannlyst för mej, även sötsaker och kaffebröd. Äter inget på kvällarna, vill jag någon gång festa till det så äter jag mögelost.

Skulle jag vetat för 30 år sen det jag vet idag så hade jag varit en fullkomligt lycklig människa.

Nu är jag en lycklig människa, men jag har ju åldern som ett litet OK. Men antagligen har jag förlängt min livslängd med ett par år på grund av denna nya livsförändring.

Anmäl
2010-06-11 12:18 #14 av: lc-solkatt

kvinna, 163 cm, 53kg

har gått ner 15kg för ett år sedan och hållit vikten sedan dess (bortsett från att jag gått upp 1kg muskler sedan jag började träna rätt intensivt)

frukost: 2 ägg i någon form - ibland kokta, stekta, mixade till en creme med grönsaker och lite ost. ibland äter jag bara 1ägg ifall jag har sovmorgon och då frukost o lunch hamnar nära varandra. Kaffe med lite sojamjölk (1g kolhydrat per dl)

lunch: sallad med lite kyckling, lite tomat, gurka, blomkål eller annan grönsak. Ibland har jag i lite fetaost och oliver eller kapris och gör en dressing på soja,vitlök,garam masala och tacosås (utan sötning)

mellanmål: kaffe/te ibland 14st nötter ifall jag e hungrig

middag: 100-150g fisk,kött eller kyckling med sallad eller/och tillagad grönsak

"kvällsmål": kaffe/te

jag tränar 4-5 h i veckan löpning. Jag upplever att jag klarar av kolhydrater bättre när jag tränar och mår sååååå mycket bättre i kroppen utav det

jag har ett kolhydratsintag som varierar mellan 20-35g per dag. Nu när jag inte längre försöker gå ner i vikt så unnar jag mig emellanåt lite bär och lite frukt (dock aldrig banan,vindruva, ananas eller frukt med högt holhydratinnehåll)

på helgen unnar jag mig lite sockerfri choklad, 1/2 atkinsbar och ibland en sockerfri efterrätt

Anmäl
2010-06-11 21:00 #15 av: PatrikHagglund

#4 Så noga är det inte. Jag kan dricka många koppar kaffe (koffeinfritt), främst med lite mjölk. Huvudsaken är att kaloriintaget är starkt begränsat och att man inte stoppar i sig något som triggar igång sug efter mer (så att man får svårt att hålla fastan).

Se tidigare trådar om periodisk fasta (tex #95 för svar på din fråga).

Anmäl
2010-06-12 13:52 #16 av: EEElina

Såhär ser numera en dag ut för mig nu. Nu har jag ett mål att gå ner 4 kilo på fyra veckor så ganska strikt är det just nu.

Frukost: 1 oopsie med smör och ost. 1 kokt ägg.

Lunch: Tex, Kött och ca 30 till 35 gram smör. Eller fisk med sås gjord på grekisk youghurt (Lidls 2,8 kh) och hemmagjord majjonäs.

Middag: Tex, Omelett med ost. Eller makrill i tomatsås med nåt fett till. kassler med ost.

Kvällsmat: 1 dl grekisk youghurt (Lidls 2,8 kh), nån/några ostrullar med smör.

Varje dag tar jag 1 timmes promenad.

Anmäl
2010-06-12 17:05 #17 av: UBCL

Man, 65 år, 175 cm. Jag har gått ner 38 kg, varav de senaste 26 på lchf.

Jag börjar dagen med en hundpromenad på 45 min., duschar och väger mig.

Frukost kl 9: Bantarbiff ca 250 gr alt. 4 ägg med 4 msk vispgrädde 1 dl riven ost och 75 gr tärnad bacon, vatten och kaffe. 1 kapsel omega 3, 2–4000 IE D-vitamin.

Mellanmål kl 15: Kaffe, ca 50 gr ost, 50 gr smörgåspålägg eller några skivor stark korv utan kh.

Middag kl 17.30: ca 300 gr kött, fisk eller fågel med 1 knytnäve wok, allt stekt i smör. Vatten som måltidsdricka, ibland 1 glas vin (gärna ett stort glas).

På den här dieten har jag gått ner 26 kg på två år. Kolla gärna på min blogg med före-och-efter-bild.

Anmäl
2010-06-12 22:49 #18 av: PatrikHagglund

#12 Tja, det kändes inte som en "motsägelse".

Jag tror att om man uppfyller alla tre kriterierna (och verkligen lyckas hålla en lågkolhydratskost) så har man i princip 100% procent chans att lyckas med att gå ned i vikt. Om man däremot inte uppfyller något av kriterierna så har man givetvis fortfarande chans att lyckas. Det enda jag vill säga är att jag tycker att man inte ska bli besviken om man inte lyckas (som i mitt fall).

Till och med Annika Dahlqvist har ju rekommenderat sin 80/80/20-variant till vissa som inte lyckas gå ned på enbart LCHF.

Anmäl
2010-06-13 00:29 #19 av: EEElina

Glömde säga att jag är en tjej på 25 år. 167 cm lång och väger mellan 63  o 64. vill ner till mellan 57 o 58.

Anmäl
2010-06-13 01:53 #20 av: UBCL

Varför?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.