Annons:
Etiketthälsa
Läst 10942 ggr
DanielH
2010-06-25 11:27

Varför ens överväga ris?

Jag läser hos svenskan att vitt ris ökar risken för åldersdiabetes. Det är ju inget som lågkolhydratare tycker är något konstigt. Men när man läser artikeln står det följande:

För personer som slevar i sig mer än fem portioner vitt ris i veckan är risken att insjukna i diabetes förhöjd med 17 procent, enligt resultaten som publiceras i tidskriften Archives of internal medicine. Att äta brunt ris minskar däremot risken. Människor som äter brunt ris minst två gånger i veckan löper 11 procent högre risk att drabbas av diabetes.

Say what? Allt är ju relativt. Brunt risk minskar risken för diabetes, men i förhållande till att inte äta ris ALLS höjer det ju risken. Och resten av artikeln går ut på att rekommendera folk att äta brunt ris istället… vilket ju då höjer risken för diabetes trots alls. Smart… vore det inte bättre att rekommendationerna var att avstå från ris ÖVERHUVUDTAGET oavsett vilken form eller färg riset har?

Annons:
nicesandra
2010-06-25 11:37
#1

Fast att rekomendera att inte äta ris över huvudtaget är ju inte särskilt politiskt korrekt, det strider ju så mycket mot etablilssemanget att det knappt finns värre:P

Loria
2010-06-25 11:42
#2

För folk som äter "som vanligt" är det VÄLDIGT svårt att förstå att ris inte är ett måste…

cream1
2010-06-25 13:35
#3

#2

Jo jag har märkt det jag med i skolan när man i skolan bara tagit av grytan men inte tagit ris. Folk glor som satan.

/

Jag tycker nästan synd om alla andra som tar mer av riset men bara petar i grytan. Jag menar, hur gott är det med ris på en skala? Inte särskillt. Och hur länge är dom mätta? En timme efter lunchen brukar folk klaga på att dom är hungriga och längtar tills kiosken öppnar så dom kan köpa en baguett.

Nu höll jag mig kanske inte helt till ämnet, men btw så är ris så extremt onödigt att ha med i kosten, både smakmässigt, näringsmässigt och hälsomässigt.

[annalinnea]
2010-06-25 14:14
#4

Tror kanske inte att riset är så hemskt stort problem jämfört med godis, läsk och bakverk…om man ska gå efter diabetesrisk.

Men det är klart, kolhydrater föder sug efter mer kolhydrater…

hemul
2010-06-25 14:37
#5

Så diabetes är vanligare i Asien än i väst, då? Låter som väldigt förenkade skutsatser har dragits.

Effie
2010-06-25 15:55
#6

#3 Vad då inte gott med ris? I mitt förra liv, höll jag på att skriva, så hände det att jag kokade en portion ris, saltade och åt precis som det var, för att det var gott. Och jag älskar fortfarande sushi, med ris; det tillhör det jag har svårast att avstå. Men det blir ju inte fem portioner i veckan, direkt. Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
starhawk
2010-06-25 16:45
#7

#6: Smaken är som baken delad, när jag flyttade hemifrån kunde jag lyckligt konstatera att nu kunda jag slippa det där hemska riset som serverades ibland, och jag har inte ens övervägt att koka ris och inte saknat det det minsta. Har nån gång blivit bjuden på ris och kunnat konstatera att det är fortfarande hemskt tråkigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
2010-06-25 16:47
#8

Jaa.. det måste vara en myt att det finns mäniskor i Asien överhuvudtaget.. med tanke på att de borde vara utrotade vid det här lagaet av allt risätande.

Snart kommer det väl en undrsökning som säger att folk som äter potatis med skal, har mindre diabetes än de som äter skalade potatisar.

Som sagt vad saken är betydligt mer komplicerad än lågt GI och då har GL större betydelse!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
2010-06-25 17:03
#9

Går snart vilse i alla dessa förkortningar, GI vet jag vad det är men vad är GL?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hemul
2010-06-25 17:37
#10

Ris är himla gott till viss mat, tycker jag. Men det är inte som potatis som liksom går till vad som helst. Höns med currysås och ris är en sån höjdare. Ack ja. Rynkar på näsan

cream1
2010-06-25 18:52
#11

#6 Ja alla tycker olika. Det är just den smaklösa smaken i ris som jag inte förstår "godheten" i. Är mer för smakrika smaker, men alla tycker vi olika, om sagt. Och tur är väl det :)

Zepp
2010-06-25 19:06
#12

GL är samma som Glykemic Load, dvs där tar man hänsyn till hela den glykemiska belastningen.

GI har inget större värde, mer än att man skall undvika snabba kolhydrater.. så man slipper bergodalbanan, men det är mängden som är mest avgörande, då det belastar kroppens förmåga att hålla ner blodsockret.

Sen så åt väl inte kineser tradionellt enorma mängder ris utöver sitt egenliga energibehov, det var väl snarare rätt knapert med mat överhuvudtaget?

Men.. jag har läst att trakter där man levde till stora delar på ris i Kina hade man även mer diabetes.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

camsve09
2010-06-26 01:49
#13

Här är en risälskare av rang! Det är en av de saker jag verkligen kan sakna, RIS med sojasås, sushi, kokt höna och ris… mmmm

Annons:
squeezetoy
2010-06-26 11:53
#14

Jag är en risälskare också. Kan dock förstå de som inte gillar det för felkokt ris, som t ex det som ofta serveras i storkök är minsann ingen höjdare alls.

Mmm, det vattnas i munnen på mig när jag tänker pådoften av ris från t ex en thai eller kina restaurang. Eller som många andra sagt just höna/lyckling med currysås och ris är en riktig höjdare.

Sugiyama
2010-06-28 16:39
#15

Kan sakna doftande basmatiris eller sushi. Men sådant där par-boiled rice är hemskt. Sen är det en myt att asiater vräker i sig ris, visst fattiga människor gör det men annars äter man måttliga mängder.

Btina
2016-11-20 22:13
#16

Här finns bra ris info!!

[AnimeV4]
2016-11-30 18:09
#17

Jag som föredrar text passar på att länka här👍

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/undersokning-visar-problem-med-arsenik-i-ris-och-risprodukter/

"Vad kan jag göra som konsument?

Det går att påverka hur mycket arsenik du får i dig. Den som äter varierat och väljer olika sorters mat och märken minskar risken för att få i sig för mycket av något enskilt ämne. Att äta ris och risprodukter några gånger i veckan som är det vanliga i Sverige är ingen risk för hälsan. Men vuxna bör inte äta ris och risprodukter (risgröt, risnudlar och rismellanmål) varje dag. Barn bör inte äta ris eller risprodukter oftare än fyra gånger per vecka.

Den som äter ris varje dag, eller kanske flera gånger per dag, får i sig mycket arsenik. Även om det kan vara svårt, eftersom det kanske är en mattradition man är van vid, är vårt råd att man successivt försöker äta mindre ris.

Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften.

Fullkornsris innehåller ofta högre halter arsenik än vitt ris. Det beror på att arsenik framför allt ansamlas i risets skal, som det finns kvar mer av i fullkornsprodukter. Vi rekommenderar i vanliga fall att man ska välja fullkornsprodukter, men när det gäller just ris är det bra att inte alltid välja fullkornsris.""

Upp till toppen
Annons: