Annons:
Etiketthälsa
Läst 15122 ggr
magmun
7/24/10, 11:48 PM

Leka med blodsockermätare.

Blev lite inspirerad av Andreas inlägg "sockerchock" på kostdoktorn och inskaffade mig en blodsockermätare för lite lek i hemmet.
Tänkte nämligen att det kunde vara roligt att undersöka hur mitt blodsocker påverkas mer exakt av alla de olika livsmedel jag inmundigar. Måste erkänna att det var roligare än jag kunde ana, undantaget de lite obehagliga sticken såklart.

Så, tänkte nu att det här kanske kunde få bli en tråd där vi som är friska, ej diabetessjuka alltså, och roade av detta med blodsocker kunde rapportera lite kring vad vi upptäcker.

Har bara hållit på med detta i några dagar ännu och är alltså aningen amatörmässig i mina tolkningar av blodsockret men hitintills tycks jag ha ett medelvärde av 4,7.
Mitt lägsta värde på 3,9 fick jag efter att på fastande mage ätit några bitar ost och mitt högsta värde på 5,4 inträffade ca 15 minuter efter en rejält stadig middag bestående av fläskfile, kryddsmör, diverse feta såser och krispig grönsallad.

Det som förvånat mig är att osten faktiskt sänkte mitt blodsockervärde från 4,7 till 3,9.

Jaa, om någon vill haka på detta så är ni mer än välkomna att lämna rapport och synpunkter!

Annons:
savonit
7/25/10, 12:06 AM
#1

hehe kul vart hittar man en sådan?

ullebull
7/25/10, 12:51 AM
#2

Är det så kul????

Vi som behöver den tycker nog inte att det är roligt.

Jag tycker i alla fall inte att det är något att leka med. Sjukdomar är aldrig roligt.

Sorry.

savonit
7/25/10, 1:20 AM
#3

Vet inte varför någon skulle ta detta hårt?
Om man inte har något ont av att sticka sig och tycker att det är kul att kolla världen så varför inte.
Då kan ju folk posta vad som händer när man stoppar i sig ett visst ämne.
Så alla vet.

Ser inget fel i detta ingen oskyldig skadas och tja tycker ni inte att det är kul sså slipper ni, om ni inte är diabetiker men det kan ju inte någon hjälpa.

Sorry.

ullebull
7/25/10, 1:45 AM
#4

Ja, men vem har sagt att någon tar det hårt???

Jag kollar mina värden och du kan kolla världen, jag vet att du inte kan hjälpa om vi/jag är diabetiker men tycker att ett annat ord än leka hade varit bättre. Det är inte kul att tvingas sticka sig flera ggr om dagen för att kolla sina värden. DET MÅSTE MAN OM MAN ÄR DIABETIKER, kul va??

hehe vad kul?????

sorry

MatsL
7/25/10, 1:47 AM
#5

Jag år typ1:a och tycker det skulle vara högintressant att läsa om "friska" människors blodsockersvar på olika födoämnen. Det hjälper ju även mig i mina val.

magmun
7/25/10, 2:00 AM
#6

Man kan givetvis diskutera "roligheten" kring detta, men personligen
är jag faktisk oerhört road av att ha större koll på min personliga hälsa.

Gillar man inte ordet lek får man naturligtvis fria händer att byta ut till valfri mer personligt anpassad synonym.

Annons:
ullebull
7/25/10, 2:08 AM
#7

MatsL, det ser jag inte som något hinder, visst kan det vara mycket intressant men "leka" med mina prover, nja, det gillar jag inte.

Jag har sedan jag startade med denna kosten, LCHF, blivit av med min diabetes, jag mår bra idag, men tycker trots det inte att det är något att leka med.

mattiazz
7/25/10, 10:11 AM
#8

#5

Det var oxå min reaktion,mycket intressant.

Roligt att friska personer lägger ner tid på sitt blodsocker.

Är typ1:a ca 21år

Är man frisk så tycker jag ordet "leka med" passar bra..hehe

Internettan
7/25/10, 11:22 AM
#9

ullebull:

Tänker du inte lite fel nu? Diabetessjuka har väl inte monopol på blodsockervärden? Såvitt jag vet har även jag ett blodsockervärde och med det gör jag vad jag vill. Leka är ett bra ord som beskriver att man gör det för nöjes skull, och inte för att man måste. Så länge folk inte leker med din sjukdom eller dina värden så kan du inte säga vad andra ska göra med sina värden. Annars kan man säga att en normalviktig inte får väga sig, eftersom överviktiga mår dåligt av att väga sig.

"Every point of view is a view from a point."

magmun
7/25/10, 2:23 PM
#10

ok, dags att lämna ett litet testresultat. Kul föresten att det fanns intresse för denna
lilla aktivitet.

Efter god natts sömn och fastande mage sedan ca 12 timmar var mitt blodsocker 4,5.
efter ett intag av svart te med 1 matsked kokosolja och ca 15 minuter senare landade värdet på 4,8.

te och kokosolja  tycks alltså vara ganska harmlöst, om nu någon händelsevis trodde något annat.

Funderade föresten på hur länge man optimalt sätt bör vänta med att testa sockervärdet efter måltid. är det lagom med ca 15 minuter eller ska man kanske vänta ännu längre? Hur lång tid efter era måltider brukar sockervärdet vara som högst?

Planerar nu in en glass-eufori inom några dagar och ser med spänning fram emot vad som kommer inträffa med mina värden. uppdatering följer.

KarinSch
7/25/10, 2:53 PM
#11

Eftersoom jag är diabetiker typ 2 testar jag mina värden lite då och då men jag har aldrig följt några vettiga normer enl. diabetessköterskan. Mitt blodsocker höjs mycket måttligt av socker, däremot av potatis (synd, är det godaste som finns) och rotfrukter (det slipper jag gärna). Har tryckt i mig en stor chokladkaka (Marabou mjölk) och då gick det upp till 7, men efter en normal middag med köttbullar och potatismos och grönsaker kunde det hoppa upp till 20.

Frukt kan jag äta utan att det går upp alls, men om jag är stressad eller ledsen går det upp över 20 vare sig jag äter eller ej. Numera när jag äter LC går det max upp till 8 oavsett vad jag äter, däremot är fastesockret alltid högt, runt 9-10.

Men om man inte är diabetiker ska ju värdena vara hyfsat stabila oavsett vad man äter, min dotter kolllade en gång efter en helväll med godis, chips och glass med kompisar, det låg på 4,???, vilket ju är helt normalt.

Man ska testa blodsockret ca 1.5 - 2 timmar efter maten… kollar men en sorts mat testar man varje kvart efter att man har svalt till värdena går ner igen.

MimLan
7/25/10, 3:07 PM
#12

I just inlägget hos Kostdoktorn får man en bra fingervisning om tidpunkter och värden.

fru-kryss
7/25/10, 3:18 PM
#13

Du ska mäta precis före måltid och 1 timma efter måltid.

Jag har också anv blodsockermätare fastän jag är frisk.

Åt en morot till köttfärssåsen en lunch och blsr åkte upp till över 6 mmol, fick stavgå 1 timme för att få ner det till normala nivåer igen. I o f är 6mmol en normal nivå men inte för mig. Jag ligger på 4,9-5,2 hela dagen.

Bra att se att SSS teori om underjordgrönsaker stämmer.

Men man kan lätt fastna i ett kontrollbehov tycker jag, jag slutade innan det gick över styr.

Annons:
zikzak
7/25/10, 3:21 PM
#14

Var köper man en blodsockermätare? Det låter kul o kolla hur man reagerar på olika mat Glad

kitabu
7/25/10, 3:29 PM
#15

Med tanke på att blodsockermätare enligt reglerna för medicinsktekniska artiklar får visa fel med +/-20% är de värden man tar någon enstaka gång ganska meningslösa.

Visar mätaren 6 mmol/l kan det vara vad som helst mellan 4,8 och 7,2. Dock verkar det som om de flesta mätare har en inbyggd kontinuerlig "felvisning", dvs samma mätare kan användas för att visa förhållandet mellan värdena om dock inte de absoluta värdena.

Den enda mätaren som var korrekt för hemmabruk var HemoCue Monitor men pga landstingens laglösa upphandling av blodsockermätare är den tillverkningen nerlagd.

Jag håller helt med Ullebull #2 ff.

Med tanke på vad teststickorna kostar lär det inte bli någon långvarig lek.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

fru-kryss
7/25/10, 3:36 PM
#16

Gör man en blodsockerkurva under några dagar så kan man följa de olika matintagen. Då är ju värdet  6 mmol inte intressanr egentligen utam man ser att man ligger på samma nivå hela tiden.

Du gör som du vill o jag gör som jag vill.

#14 Jag tror man kan kontakta de stora företagen på nätet så "får" man en blsrmätare.

Inkanyezi
7/25/10, 3:44 PM
#17

Jag tyckte att det var intressant att mäta under en dag för att se hur det varierade. Jag hade överraskats vid en mätning som jag gjorde hemma hos mamma där värdet låg på 8,5 och jag just hade cyklat 8 km i raskt tempo, så att jag blev rejält svettig. Jag hade ingen känning av mjölksyra, men jag hade tagit ut mig ungefär så mycket som jag orkade, och det var ungefär fem timmar efter att jag hade ätit lunch.

Så jag mätte några gånger under dagen några dagar senare. Fasteblodsocker på morgonen 4,7. Ungefär en halv timme efter frukost 5,1.  När jag hade kommit till jobbet efter 20 km cykling under en timme 6,7. Före lunch 4,8. Efter 8 km rask cykling 7, 5 och en halv timme senare 5.0.

Det verkar alltså som om socker pumpas ut av levern vid ansträngning, men att det går ner till normal nivå efter ett tag. Det som kanske verkar paradoxalt är att nivån stiger vid motion, att den inte sjunker, som man kanske skulle anta. Jag vet inte om det är onormalt, men för mig verkar det funka så. Och jag tycker att iakttagelserna är intressanta.

Fiana
7/25/10, 4:31 PM
#18

"Leka" är väl riktigt bra uttryck på om man vill testa och undersöka olika tillfällens effekter på blodsockret för icke-diabetiker.

Huruvida det blir "långvarig lek" pga av priserna på teststickor beror väl helt på vilken ekonomi de som vill testa "för skojs skull" har.

Nästan allt som folk "leker med" för nöjets skull eller nyfikenhet finns det någon annan som måste göra av livsnödvändighet pga sjukdom eller skada.

Är det förolämpande att någon intresserad av kosmetik vill "leka" och testa med olika hudkrämer bara för att en del med hudsjukdomar *måste* smörja in hela sig med tjocka lager för att överleva? Eller kanske med kroppsskubb av olika sort bara för att en del med svår psoriasis måste använda dem dagligen? Är det förolämpande att hålla på med olika sporter och testa olika för att det är kul för det finns de som måste utföra sjukgymnastik dagligen för att inte lederna ska stelna helt?

Någonstans idag går det för långt med att folk ska ta illa vid sig vid precis allt.

hemul
7/25/10, 4:33 PM
#19

Jag *tror* att det är som det ska vara, men att det inte funkar så när man har problem. Jag har lagt märke till, utan att mäta, att det tar längre tid innan jag blir hungrig om jag gör någon lite mer ihållande fysisk ansträngning. Förut var det ju tvärtom, man kände blodsockret droppa om man ansträngde sig ett tag.

Ulf-S
7/25/10, 4:58 PM
#20

#18: Håller absolut med! Att "leka" med något behöver inte innebära att det är fnissigt och kul, eller att man på något sätt nedvärderar den som måste använda "leksaken".

Annons:
magmun
8/1/10, 3:09 PM
#21

2 glas vitt halvtorrt vin, stor näve nyplockade hallon och 10-15 skivor ost resulterade i blodsockerhöjning från 4,5 till 4,6 efter ca 30 minuter. plus minus noll i princip alltså.

karinafp
8/1/10, 5:59 PM
#22

#21, kolla efter en timme resp 1,5 timme också. Fettet i ostskivorna kan ha fördröjt upptaget av socker i blodet. Efter en halvtimme finns fortfarande det mesta kvar i magsäcken.

kitabu
8/1/10, 6:59 PM
#23

Uttrycket "leka". Hur ofta använder vuxna människor det om aktiviteter de gör?

För mig är det ett sätt att bagatellisera det som för många är livsviktigt. Ni får gärna kontrollera ert blodsocker, men någon lek är det knappast i det ordets bemärkelse.

Skulle du också "leka" med syrgasmask eller andra livsviktiga hjälpmedel?

Leka att gå med käpp några veckor?

Vi diabetiker har rätt att yttra oss och andra har rätt att använda vilka ord och uttryck ni vill men ett visst mått av empati skadar aldrig.

Vi vet genom olika trådar här på KiF och andra bloggar att icke-diabetiker aldrig kan sätta sig in i vad det innebär att vara tvungen att kontrollera sitt blodsocker.

Även om man är strikt med sin kost kan blodsockret spela spratt.

Detta skrivet i allra största vänlighet

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0, sedan 3,5 år, men som fortfarande kontrollerar blodsockret minutiöst

Seglarina
8/1/10, 7:42 PM
#24

till alla som stör sig på ordet "leka":

Kanske så att det helt enkelt saknas ett ord för sånt som vuxna gör inte för att dom måste utan enbart av nyfikenhet / intresse /hobby el dyl.Fast att kalla det en hobby att mäta blodsocker kanske är för mycket. Så vad kallas dessa aktiviter?

Har mer att göra med vårt språks begränsningar än att vi icke diabetiker inte reskekterar sjukdom.

Själv har jag beställt ketosstickor för att testa om jag är i ketros. Inte ska jag mäta det för att det är livsviktigt utan för att det kanske hjälper mig att lära känna min kropp. Det kanske kan kombineras med blodsockermätare?

magma
8/1/10, 8:37 PM
#25

Laborera, kanske det vore ett bättre ord att använda sig av?

ullebull
8/1/10, 10:29 PM
#26

Jag tycker nog att rubriken "testa vårt blodsocker" hade varit bra eftersom "testar" är just det man gör.

Inkanyezi
8/1/10, 11:01 PM
#27

Jag fattar inte överhuvudtaget att man kan vara så kortsynt att man hänger upp sig på ett ord så där. Visst kan man leka med blodsockermätaren, för att se vad som händer i olika situationer. Det har inte ett dugg med diabetiker att göra eller sjukdom; det är klargjort redan i första inlägget, och om diabetiker inte vill leka med blodsockermätaren, så slipp!

Annons:
cnidaria
8/2/10, 12:29 AM
#28

Jösses, för egen del kollar jag blodsockret, kollar vikten, kollar omkretsen…Cool är inte diabetiker, men förbaskat intresserad av kroppens biologi

magma
8/2/10, 1:37 PM
#29

Tycker att detta är en storm i ett vattenglas och inget som jag själv hänger upp mig på alls.

Men jag är inte diabetiker, och tycker kanske därför att det är diabetikernas "privilegium" att avgöra om ett ord som beskriver det som deras diabetes kretsar kring känns OK eller ej.

Att inte jag, som frisk, inte tar anstöt är ju inte så konstigt. Min åsikt är man ska försöka ta hänsyn- utan att det blir absurdt förstås- till vad de säger som saken faktiskt berör. I alla möjliga olika situationer, inte bara här. Om det är så enkelt löst som här så får man vara glad, det handlar ju de fakto om ett enda ord som betyder så lite för den ena gruppen och så mycket för den andra.

Enligt min personliga åsikt, så har inte vi som är friska den etiska rätten att avgöra om ett ordval är sårande eller ej för en grupp som man själv inte tillhör.

[Pennylane1]
8/2/10, 1:38 PM
#30

jag leker varje dag och tänker så fortsätta hela livet hoppas jag!

Tom livet leker!

karinafp
8/2/10, 2:16 PM
#31

Jag är själv diabetiker och har absolut inget emot uttrycket. Tycker faktiskt att det är tramsigt att haka upp sig på ett ord, när det så väl beskriver vad trådskaparen faktiskt gör. Han leker med blodsockermätaren. Att JAG måste använda den p g a min sjukdom tycker jag inte har något med saken att göra. Inte heller tycker jag att folk ska tycka synd om mig för att jag har diabetes. Ser mig faktiskt inte som direkt sjuk heller, faktum är att jag är väldigt frisk, jämfört med många andra i min närhet. För mig är diabetes ett stt att leva, med kolhydratrestriktioner och motion. Många lever så av andra orsaker; jag gör det för att i möjligaste mån slippa otrevliga följder, eller åtminstone skjuta upp dem. OCH för att rent allmänt må bra. Inte bryr jag mig om att reta upp mig för ett ord. Då finns det mycket, mycket mer att reta upp sig över, om man tycker att det är nödvändigt. Jag har ett liv att leva. Att reta upp mig på ordval har jag inte tid med.

Bjorne
8/2/10, 2:26 PM
#32

Om man talar om en synål så är det alltid
någon enögd jävel som tar illa upp.

/Enligt Piraten/

magmun
8/2/10, 2:31 PM
#33

Körde en liten ben & jerry-afton igår.

Efter att tryckt i mig ca 700ml chocolate macadamia blev det följande resultat på min lilla sockerleksak:

innan intag: 5,5
20 minuter efter uppätning: 7,8
50 minuter efter uppätning: 6,7

Enligt min personligt amatörmässiga åsikt tycks alltså inte glass vara sådär extremt "farligt" som man kanske kan tro. Dock måste jag ju erkänna att min sömn kanske inte var lika bra som den brukar inatt. Känner mig inte riktigt så utvilad som brukligt.

Angående människors eventuella synpunkter på ordval i denna tråd hänvisar jag i fortsättninger till PM-funktionen. Alternativt att det startas en oerhört spännande och intressant tråd om detta i någon annan del av forumet.

MatsL
8/2/10, 2:37 PM
#34

Magmun,

det vore intressant att se ditt blodsockersvar på någonting riktigt belastande som bröd, pasta eller gröt.

Annons:
magma
8/2/10, 2:43 PM
#35

Har provat nattetid då och då (jobbar natt) att äta naturell yoghurt, och på natten gav det ett stort utslag på mitt bs- det hamnade på runt 9 och det tog mycket längre tid att sjunka än vad det gör dagtid. Så om man jobbar natt, så är det antagligen en god idé att verkligen fokusera på fett+ protein om man märker att inget händer med vikten.

mattiazz
8/2/10, 2:53 PM
#36

En semla vore intressant.Tungan ute

magmun
8/4/10, 12:08 PM
#37

#35

Det lät intressant. Undrar hur den biologiska orsaken till det ser ut.

Angående semlorna, pastan och gröten så måste jag nog avböja på grund av alldeles för stor självbevarelsedrift, hehe. Spännande dock om någon annan kände sig manad att testa resultaten på dessa livsmedel.

magma
8/4/10, 12:22 PM
#38

Det sägs ju att vår ämnesomsättning sjunker på natten, och att den är speciellt låg mellan 00-03 om jag minns rätt. Så jag antar att det är anledningen.

mattiazz
8/4/10, 2:01 PM
#39

Är det inte så att alla människor är i ketos under natt/sömn?

Själv så går jag ner nästan 50% i basalprog/insulindos under natt mot dagen.

logiskt borde man ju kräva mindre insulin på dagen.

PatrikHagglund
9/10/10, 11:01 PM
#40

Jag har på sistone funderat lite på:

1. Vad är "normalt" blodsocker?

2. Vad kan man äta och inte äta för att blodsockret ska hållas "normalt"?

Därför har jag på sistone försökt hålla mig på högst några gram kolhydrater per dag. Men jag har lite svårt att hålla mig så strikt hela tiden. (Men det är i alla fall stor skillnad - dvs mycket roligare - att äta några gram kolhydrater per dag, jämfört med att försöka hålla sig till mindre än 1 gram/dag. Mest saknar jag kaffe med grädde i så fall.)

Svaret på fråga 1 ovan, när jag har mätt på mig själv, verkar vara 4,7 mmol/L +- några tiondelar. Det som överraskat mig är att det kan dröja upp till tre dagar innan blodsockret har stabiliserats igen efter att jag tex mofsat i mig avskedsfika på jobbet eller deltagit i något liknande partaj. Blodsockret kan under ett par dagar vara förhöjt med upp till 1 mmol/L.

Jag ska framöver fortsätta att försöka se vad som gäller för mig. Det verkar i alla fall som det inte behövs särskilt många gram kolhydrater innan blodsockret börjar avvika, mindre än jag trodde tidigare.

Suhair
9/10/10, 11:57 PM
#41

Hej, jättekul tråd det här. Trots att jag är typ 1 diabetiker, finner jag den intressant (och jag gillar skarpt uttrycket "leka"). Eftersom jag är nybliven typ 1:a (sedan maj), har jag inte full koll. Åt en hamburgare, eller rättare sagt cheeseburgare på McDonalds och blodsockret sköt i höjden. Åt även brödet vid detta tillfälle, trots att jag normalt äter LCHF. Skulle vara mycket intressant att få höra vad som händer med blodsockret för en ickediabetiker vid hamburgerförtäring/cheeseburgare. Den låter såååå oskyldig.

Själv kollar jag bs 2 timmar efter jag börjar äta, och ev direkt före måltid.

Annons:
[IdaIlsk]
3/4/13, 1:22 PM
#42

Jag skriver som jag skrev på en annan sida här angående blodsockermätare och diabetes. Denna mätare är till för de med diabetes. Punkt! 

Mitt samtal med Abbott, där vi beställer våra mätare, slutade med att jag inte fick någon. Anledningen? Att så många UTAN diabetes beställer blodsockermätare för att "leka" med sina värden och se hur de ligger till. En diabetiker har en livshotande sjukdom och behöver sina mätare! Tänk på det när ni nästa gång vill "leka" (ja jag hänger upp mig på ordet!) och kolla er hälsa. 

Använd sunt bondförnuft och ta hand om er, träna och ät normalt! Hur gjorde man förr tror ni.. 

Vi fick vänta i tre månader på en ny mätare då den gamla var sliten och inte visade korrekta värden längre.

Ulf-S
3/4/13, 1:53 PM
#43

#42: Har du tänkt på att "lek" med blodsockermätare kan leda till att någon upptäcker oroande värden och därmed slipper vänta på att det ska gå så långt att hela kroppen säckar ihop…? 

Jag har för övrigt svårt att tänka mig att alla tillverkares olika modeller av blodsockermätare tagit slut i hela världen så att det inte fanns en enda att uppbringa på tre månader.

[IdaIlsk]
3/4/13, 2:49 PM
#44

Sjukvården samarbetar inte med alla tillverkare utan har tagit fram de som passar bäst för de flesta diabetikerna. Det gäller inte alla tillverkare i världen, utan de som Abbott tillhandahåller och just då var det katastrof för oss eftersom vi inte kunde använda någon annan.

[Marja-Liisa]
3/4/13, 3:01 PM
#45

Olika Landsting har upphandlat från olika tillverkare, det finns inte bara en mätare som passar diabetiker men kanske din landsting vill spara och inte köpa in annan märke. Det ligger väl på sjukvården att se till att det finns tillräckligt med utrustning och också upphandla från leverantörerna som kan uppfylla sina åtaganden.

Seglarina
3/4/13, 5:06 PM
#46

Hej TS.

Jag funderar på alla nya sötningsmedel som är mer eller mindre konstgjorda och suspekta. Skulle du inte vilja kolla vad som händer med ditt blodsocker efter en tesked honung? Det är ju det överlägset mest naturliga sötningsmedel som finns. ..eller matsked beroende på hur modig du är.

Cina-y
3/4/13, 9:30 PM
#47

#40

Det finns något som heter "second meal effect" dvs påverkan på nästa måltid. Det du äter till din första måltid påverkar även andra måltiden, vilket i sin tur påverkar tredje måltiden, osv.

Ska man studera vissa födoämnens effekt på bs måste man därför mäta före och efter flera måltider.

Seglarina
3/4/13, 11:29 PM
#48

Ja, enkelt är det inte!!!

Annons:
Präntare
1/21/14, 3:25 PM
#49

Karinsch - herregud vilka knepiga namn ni väljer: Att blodsockret stiger av potatismos är ju inte konstigt. Det är ju i princip färdigtuggat och behöver inte prepareras så mycket väl nere i magen. Det kan vara så att ditt blodsocker svarar bra på fett. Choklad innehåller ju mängder av fett och det stabiliserar blodsockernivåerna till viss del samt ser till att det inte stiger alldeles för fort. Har du kollat vad blodsockret ligger på 3 timmar efter chokladkakan?

Magmun: Ben & Jerrys är ju inte fel men jag ser att du skriver att det inte verkar vara så farligt för blodsockret? Du har väl inte diabetes vad jag förstår? Det innebär att din kropp klarar av att skicka ut tillräckligt med insulin för att kapa toppen på blodsockerkurvan och hålla den i schack. Men tro för den delen inte att det är nyttigt!

Ikanyezi: Ditt blodsocker låg ganska högt efter din cykeltur. När kroppen blir stressad så utsöndras cortison och andra stresshormoner. Dessa ser till att glukos frigörs i kroppen och blodsockret stiger. 

Cyklade du hårt så kan det vara svaret på frågan. Stress är är riktig blodsockerbov.

Jag har haft Diabetes Typ 1 i 30 år och har alltid haft svårt att hålla mitt blodglukos i balans under korta snabba löppass. Mycket på grund av att BG stiger.

När jag springer semimarathon är problemet det motsatta.

cherra
1/21/14, 7:00 PM
#50

Spännande tråd. Jag önskar nu att jag hade haft koll på mitt blodsocker och hur det reagerar innan jag fick diabetes 2. Nu är det ofta en gåta och jag har ångest för att jag inte vet om det är okej eller inte och varför det blev som det blev. Lek vidare!

Zepp
1/21/14, 7:29 PM
#51

Jag lekte oxå med en Abbot, men slutade rätt snabbt.. sticka sig i fingrarna var inte så kul som jag inbillat mig!🤪

Sen så, kom jag rätt snabbt fram till att jag inte hade något problem med blodsockret.. det var ioförsej rätt skönt att konstatera!🙂

Men jag kom oxå fram till att det varierar av en massa olika men ändå naturliga skäl.. oavsett vad jag äter!☝️

Dock inom det sk naturliga intervallet!

Sen så.. fler borde få tillgång till blodsockermätare.. och då främst mäta postprandialt glukos.. det tillsammans med lite kunskap om näringslära och den mänskliga fysionomin borde ge en hel del tankeställare och få åtminstone några att göra livstilsförändringar!

"Hälften har diabetes 

Enligt RIKS-HIA har idag 23 procent av patienterna med akut kranskärlssjukdom känd diabetes. Enligt glukostoleranstestet i GAMI-studien har ytterligare 25 procent odiagnosticerad manifest diabetes och 40 procent försämrad glukostolerans.

- Till skillnad från den bestående försämrade sockeromsättningen så sjönk insulinresistensen och fasteblodsockret på några dagar ned till de nivåer som sedan uppmättes efter tre månader. Det bestående var ett försämrat första insulinsvar vid glukosbelastning, konstaterar Anna Norhammar och fortsätter.

- För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Fler borde leka med glukosmätare är min slutsats.. så får vi mindre diabetiker i framtiden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jessirene
1/21/14, 10:30 PM
#52

Jag har också mätt blodsocker. Men det var egentligen ketonerna som jag ville mäta. Men ändå lite intressant att veta hur det ligger till. Dock pressade jag inte läget med annorlunda mat för jag ville ju bara veta att jag var i ketos och så mätte jag blodsockret när jag ändå höll på. 

Efter jobbet på en kopp te med koksolja i övrigt fastande mage.
ket 1,7
glu 5,4

Efter jobbet på fastande mage.
ket 1,7
glu 4,9

40 min Efter omelett med kokosmjöl, hushållsost och skinka.

ket 0,5
glu 5,9

70 min Efter omelett med kokosmjöl, hushållsost och skinka.

ket 0,7
glu 4,7

Efter en löprunda 6,7 km (i lugnt tempo) ej fastande
ket 1,7
glu 4,4

Efter restaurang besök med silltallrik, kokt torsk med pepperrot, efterrätt mögelost

ket 1,4
glu 4,9
Tyvärr har jag inte noterat tiden här. Troligtvis har jag haft några timmar på mej här att reglera.

Slutsatsen jag har dragit är att jag är i ketos på min kosthållning om jag inte svävar ut. Använder tex inte kokosmjöl lika mycket längre och har blivit försiktig med mejerier. Blodsockret sade inte så mycket tycker jag, mer än att levern verka göra sitt jobb!

Zepp
1/21/14, 11:05 PM
#53

Samma här.. min lever och bukspottkörtel verkar fungera hyfsat.. iallafall så länge jag äter riktig mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lisabet
1/24/14, 5:14 PM
#54

Jag skaffade också en mätare när det var gratis, och köpte en massa stickor. Men jag hade problem med mätningen. Det blev väldigt konstiga värden - tog jag flera prov på rad, så varierade de ganska mycket. Då lade jag ner den leken.

Anledningen till att försöka testa var att jag alltid vaknar vid ca ½4-tiden på morgonen. Så onödigt. Ibland har jag svårt att somna om också, och är alldeles för varm.

Sen hade det ju varit intressant också. Min mor fick som nybliven pensionär på 80-talet veta att hon hade pre-diabetes. Hon ändrade sin kost efter de rekommendationer hon fick, och fick aldrig diabetes. Min morbror hade svår diabetes.

MissRena
4/17/14, 8:35 PM
#55

Jag är helt frisk, har aldrig haft diabetes, och jag har ingen överproduktion av insulin, men ändå får jag allvarliga blodsockerfall då och då. Jag har en blodsockermätare som jag måste ha för att hålla koll på mitt blodsocker när jag känner mig låg. Igår var jag med min bästis, hennes lillasyster, hennes lillasysters bästis, och min bästis hund Strumpan. Och sedan skulle jag räcka över kopplet till Maja (min bästis) men då råkade hon inte vara beredd så jag råkade släppa Strumpan som då kutade efter ett par rådjur som vi sett tidigare och längre upp på det berget som vi stod på, i panik sprang jag efter henne det snabbaste jag kunde eftersom att jag kände att det var mitt fel att Strumpan smet. Men det tog inte så lång tid innan jag total ramlade ihop och nästan svimmade där jag låg i gräset, men jag kämpade och försökte verkligen ta mig upp även fast jag ramlade ihop gång på gång. Sedan så fastnade Strumpan och då lyckades Molly (Majas lillasyster) få tag på henne. Jag tog mitt blodsocker och låg på 1.10. Men mitt flytande socker och Dextrosol var slut så jag ramlade gång på gång på vägen hem, men när jag nästan var hemma så märkte jag att jag hade en twix i fickan, så jag slapp svimma i alla fall. Så nu går jag aldrig ut längre utan att ha mitt flytande socker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: