Annons:
Etiketthälsa
Läst 14973 ggr
Korpglugg
2010-07-31 14:47

Candida och olika pH

Hej.

Jag undrar om någon vet varför man rekommenderar vichyvatten och bikarbonat för invärtes bruk (alltså höja pH-värdet), medan man när man talar om hud och hårbotten alltid påpekar att den ska ha lågt pH-värde för att inte svamp ska trivas.

Det låter motsägelsefullt.

Jag har precis fått nytt vattenfiltermaterial efter vattenanalys, och vårt vatten har nu pH 10,5 från att ha haft pH 6. Känns inte bra alls, och jag har inte hunnit få några svar på varför än (ringer på måndag). Har läst att över pH 10 kan irritera hud och invärtes.

Annons:
Zepp
2010-07-31 21:53
#1

Huden är svagt sur PH5 har jag för mig och då uppstår den balans som man vill ha där!

Vid Candida vill man oxå ha surare tarmPH, då trivs inte candidan men framförallt så gynnar man de bra mjölksyrabakterierna.

Tror egentligen inte man kan ta bort Candida med surare miljö, man gynnar bara de andra , de som man vill ha?

Cocosfett innehåller kaprylsyra vilket hjälper till att fynna en surae tarm.. kaprylsyra finns även att köpa på hälsokosten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cnidaria
2010-08-01 17:18
#2

Kroppen har olika pH-värden utanpå och olika inuti, ansiktet är rätt surt faktiskt Förvånad (därför är det smart att inte tvätta det på morgonen, eftersom den har byggt upp ett bra och naturligt skydd på natten mot omvärlden). I tex tarmarna är värdena olika hela vägen (ca 7-9 meter) och enbart i tjocktarmen finns det minst tre olika värden har jag för mej. Låter vi kroppen sköta sej själv så brukar den reglera sin pH-balans själv, men vatten med över tio måste du ju reglera förstås.

Bikarbonat är basiskt och kolsyra (i vichyvattnet?) är surt, så jag vet inte riktigt hur det ska hjälpa till? Många hävdar att lchf-maten vi äter är för sur och dessutom stör syra/bas-balansen i kroppen, men det reglerar kroppen själv har jag insett.

Har du candida gäller det nog att i första hand svälta ut den så att den går tillbaka till den normala mängd det ska vara av den och även ta det Zepp nämner oxå. Lycka till!

Korpglugg
2010-08-01 18:09
#3

Tack för era svar.

Jag blir ju förvirrad av uppgifter om att använda bikarbonat mot svamp, eller att vi (alla..?) behöver höja vårt pH. Det sägs ju även vid candida, "höj pH i kroppen med aska" och whatever.

Jag har testat min saliv och urin, och har alltid pH 7 på min sticka som mäter hela pH-steg (men man kan räkna ut när det ligger mellan två heltal). Min veterinär har testat mina remsor, så jag vet att de fungerar (tritest, superbra och billigt, håller i evigheter). Hundstackarn har för högt pH på sin urin i stället, trots mer kött än torrfoder (han har färskfoder med mycket kött).

Allt detta då när vi hade vatten med pH 6.

Hos läkaren fick jag så lågt på urinsyra, att han undrade om jag åt rött kött alls, trodde jag var vegetarian. Jag äter 100-150 gram rött kött per dag, en hel del ägg, men också mejeriprodukter som jag kanske borde dra ned på (men jag får aldrig kass mage eller så när jag dricker mycket mjölk, inget akut eller direkt märkbart alltså). Läkaren sade till mig att äta mer salt och rött kött :D

Jag var nöjd med mitt vattens pH, tills det här filtret. Tyvärr måste jag ha filtret då mängder av järn förstör alla maskiner och även förstört utseendet på vita kläder och alla vaskar/hoar. Men jag ska kontakta dem i morgon och höra varför ett filter som ej skulle åtärda aggressiv kolsyra, ändå åtgärdar det med besked. Det står dock att avsyrningsmassan (som tydligen var standard trots att aggressiv kolsyra eller pH ej skulle åtgärdas) kommer att förbrukas, så i värsta fall så ska väl pH sjunka inom tre månader.

Korpglugg
2010-08-01 18:20
#4

Min kost, ifall någon har något tips eller är intresserad:

Frukost:
- dofilus eller verum hälsofil (naturella och med så hög fetthalt jag får tag på)
- pumpafrön
- nymalda linfrön ½ msk
- hirsflingor
- boveteflingor
- sesamfrön, skalade
- lite ekologiska russin, ska nog ta bort dem men de gjorde mycket för smaken

Lunch:
- 2-3 husmanknäckemackor med smör och ost eller norsk fårsalami
- 2 löskokta ägg

Middag:
- 100-150 g KRAV-märkt nötfärs, lammfärs, kycklinginnerfilé, sällan räkor eller bläckfisk
- gröna bönor, paprika, purjolök (helst det gröna) som fyller upp volymen, ganska mycket alltså
- creme fraiche eller fetaost

Kvällsmat:
- hirsvälling på ohomogeniserad mjölk

När jag inte orkar, så tar jag husmanmackor med makrillfilé, antingen till middag eller till lunch (har fått avsmak för egen tillagad fisk, så makrillfilé använder jag 2 ggr per vecka för att få lite fisk).

Använder ibland också Liba-bröd (libanseiskt tunnbröd helt utan tillsatser och helt utan inkråm, bara "yta" liksom). Köper fullkornsvarianten.

Frukter skippar jag helt då jag får IBS-mage av det. Vitt mjöl likaså. Ibland äter jag lite mörk choklad (från aware, den verkar utan tillsatser, inte ens lecitin behövs eftersom den har riktiga ingredienser). Har i sommar gjort lite egen hemgjord glass, men fick ont i magen p.g.a. sockret antagligen.

Jag åt mer strikt LCHF förut, under något år, men jag mår bättre nu när jag införde lite kolhydrater igen, och jag tänker nog inte bli mycket striktare igen.

Det är ett helvete att gå på café, eftersom jag aldrig kan köpa något. Hur gör ni med det??? Man får ju inte bara sitta, och det är inget vidare heller att inte äta på något.

Korpglugg
2010-08-01 18:25
#5

Glömde, jag använder kokosfett när jag steker middagen. Har även köpt kaprylsyra rent (kapslar), en gång, men märkte inget av det.

Jag vet inte hur mycket man behöver, men kokosfett annars innehåller bara(?) 8 % kaprylsyra, mer av laurinsyra och myristinsyra. Det kanske ändå blir tillräcligt om man steker i en rejäl klick så gott som varje dag?

Zepp
2010-08-01 19:56
#6

Vad gäller Candida är det noll kolhydrater bsom gäller.. och man blir dålig när man svälter ut svampen, så det gäller att stå ut.

Vad för PH man har i urin eller saliv har inget med PH inuti kroppen att göra.. utan det handlar mer om hur kroppen själv väljer att utsöndra vätejoner eller annat som är överskott.

"The blood's acid-base balance is precisely controlled, because even a minor deviation from the normal range can severely affect many organs. The body uses different mechanisms to control the blood's acid-base balance."

http://www.merck.com/mmhe/sec12/ch159/ch159a.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
cnidaria
2010-08-01 20:03
#7

Mjölk (allt mejeri?) är basiskt, men innehåller en del laktos (socker), det gillar ju svampen. För att missgynna svampen gäller det faktiskt att ta bort det som livnär den, så enkelt men så svårt!

Korpglugg
2010-08-01 21:59
#8

Ja, enkelt men svårt. Men också, har jag märkt, att jag prövar saker till punkt och pricka under långa perioder, utan resultat. Så jag är numer mindre benägen att ge mig hän åt vissa saker.

Jag kan tänka mig att äta på ett sätt som inte bör få candida att föröka sig i ohämmat, men jag har tyvärr svårt att längre tro att jag lyckas med att försöka svälta ut den igen. P.g.a. egna erfarenheter alltså, inte på något sätt att jag inte tror att andra lyckas på olika sätt.

Kanske har jag inte candidaproblem, utan det är någon känslighet mot något födoämne, eller problem med reglering av funktioner eller hormoner (har varit utsatt för en del långvariga påfrestande saker, psykiskt och fysiskt).

#6: Jag läste en del om syra-basbalansen när hunden först fick basisk urin utan att jag kunde fatta varför. Hittade info om att basisk urin t.o.m. kan vara symptom på försurning, en kompensation. Men jag fick intrycket av att när det gått tillräckligt lång tid, så kommer urinen att bli sur då det inte går att kompensera hur länge som helst. Läste också om olika sätt att hantera olika typer av syror.

Konstigt också med hunden, eftersom han inte äter något konstigt alls. Han gick t.o.m. på BARF ett tag, med samma pH på sin urin. Han hade pH 8 och hundar bör ha lägre än människor, alltså under 7. Har inte mätt på länge, då han för övrigt är hälsan själv.

Kanske är det intressant att mäta pH i blodet?

Wildrat
2010-08-01 23:23
#9

#8 Om hunden inte mår dåligt så är det väl det pH som det ska vara?

Korpglugg
2010-08-01 23:45
#10

#8, jag tänker lite så också. Men eftersom han var så ung, så kunde det ju vara tecken på att något höll på att gå snett och att symptom skulle uppstå senare.

Nu är han 4,5 år och beter sig som hälsan själv som sagt. Inte så gammalt iofs. Men det är väl inte heller ett alternativ att experimentera efter vad man tror, eller köpa specialfoder som är svindyra och inte särkskilt bra ändå (förutom att de kan ha en viss specifik medicinsk effekt), tycker jag.

Zepp
2010-08-01 23:49
#11

Mnja.. PH i urin, saliv, fecalier och utandningsluft varierar hela tiden hos friska individer som äter en varierad föda, dricker varierat och har en varierad ansträngningsnivå, helt enkelt som en anpassning till att hålla kroppens PHn inom ett snävt intervall.

Man blir varken sur eller basisk, man dör eller så slås viktiga funktioner ut då kroppens enzymer verkar inom och kräver stabilt PH.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
2010-08-02 13:49
#12

Libabröd innehåller socker enl. förpackningen fast det kanske bara är en sådan mängd som jästen förbrukar?

Sugiyama
2010-08-02 15:42
#13

Mig tog det ett halvår innan kosten började ha effekt, undertiden mådde jag uselt i perioder. Med candida måste man ha stort tålamod. Jag skippade alla mjölkprodukter och allt spannmål. Åt inte heller ost, vinäger, vin eller svamp under den tiden.

Annons:
Korpglugg
2010-08-02 16:32
#14

#11: Misstänkte det lite, i alla fall när det gäller blod och viktiga saker där stabilitet är viktigt. Det är väl inte stora marginaler alls på pH-värde i blod har jag för mig.

#12: Jag har inget Liba-bröd hemma just nu, och hittade ingen ingredienslista online. Jag äter inte det ljusa i röd påse, utan det grova i grön påse. Vet inte om det skiljer där. Det jag läste och gillade, var framför allt att det inte var några långa rader av tillsatser. Jag kan inte minnas socker, så antingen har jag missat det, tyckt att det inte gjorde något, eller så är det annat recept på något sätt. Eller om det är ett annat märke du kollar på? Jag har sett minst två olika märken, det jag köper är från det stora www.liba.se i Göteborg.

Jag ska kolla nästa gång jag köper. Det smakar osötat tycker jag, så det kanske bara är för jästen. Kanske skulle maila och fråga dem, om det står socker på de jag köper :)

Det märks oftast på måendet, blodsockret och magen, om något innehåller för mycket av "fel kolhydrater" för mig. Jag brukar inte få dåliga symptom av Libabröd om jag inte äter flera ljusa på en dag. Men jag ska som sagt kolla upp det om socker.

#13: Jag har ätit och testat olika kosthållning under så lång tid minst (bl.a. mycket strikt LCHF och utan mejeriprodukter och utan det andra du nämnde). Det enda som har gett god effekt är att skippa frukt, socker och vitt mjöl. Och så har jag fått dålig effekt av att äta vegetariskt (genomtänkt, inte bara mackätare, många år sedan) och fettsnålt (också länge sedan, men jag har testat). Jag lyckades äta så fettsnålt att jag fick brist på fettlösliga vitaminer. Mycket märkligt att man ger allmänna råd som "alla bör minska på fettet/det mättade fettet". Nej, de bör alla inte alls - INTE ENS om man går efter LMVs egna råd.

Zepp
2010-08-02 17:13
#15

LIBAbröd finns i två varianter, en röd påse och en grön.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
2010-08-02 22:17
#16

häromkring har jag bara sett den röda

(mej kvittar iofs det för jag äter inget mjukt bröd , något enstaka flatbröd bara, men jag råkade ha en påse i frysen)

Contor
2013-08-16 15:36
#17

Hej på er! Är inte så där jättebra på att navigera här ännu så jag hoppas detta hamnar rätt!

Jag har candida och skulle hemskt gärna vilja veta vad för slags mjöl jag ska använda vid bakning och matlagning. Jag har Quinoamjöl, mandelmjöl, rårismjöl, fiberhusk och havremjöl men är ändå osäker. Jag vet att candida gillar havre så havremjöl är kanske inte att rekommendera?

Mooniq
2013-08-16 16:21
#18

Jag har ätit lchf i 5½ år och i våras fick jag ett krig i kroppen av Candidautbrott både här och där.

Läste om MSM - organiskt svavel och har ätit det sen i maj, mina svampinfektioner är helt borta, jag är piggare och jag märker av många andra stora förbättringar ikroppen. Mjukare hud, mindre celluliter, mjukare och finare fötter, mjukare i muskler. går snabbare på mina promenader. reagerar inte på gräs längre, varken nyser eller snyter mig längre.

värt att googla och läsa om MSM. www.bravara.se har rätt mycket info. lite hallelulija-varning men jag har inga biverkningar alls. Löser upp 1 tsk i lite vatten och pressad citron varje morgon. Smakar som en riktigt dålig treo ungefär…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: