Annons:
Etikettövrigt
Läst 20206 ggr
76Asa
9/3/10, 7:56 PM

"Sträva" tänder

Hej

När jag har ätit LCHF (har gjort det i 2 omgångar flera veckor i stöten) så blir mina tänder så otäcka.

Dom känns sträva. Mest på insidan av underkäkens tänder. Är det tandsten som ökar av LCHF eller vad är det?

När jag gått tillbaks till kolhydratkost så försvinner det.

Vad är det?

Åsa

Annons:
juzze
9/3/10, 8:00 PM
#1

har samma problem och undrar jag med.

76Asa
9/3/10, 8:02 PM
#2

Skönt att höra att det finns någon mer, även om det inte är något roligt problem. Jag tycker att det är så fruktansvärt otäckt så jag klarar inte att äta lchf pga det. Vilket är synd.

Det kan ju finnas hjälp kanske?

nyborjare08
9/3/10, 9:25 PM
#3

Äter ni mycket mjölkprodukter? Har för mig att jag har läst att det kan ge "ludna tänder" och mer tandsten.

 

 

dufva
9/3/10, 10:34 PM
#4

När jag äter mer mjölkprodukter uppstår den känslan ibland

Utan är tänderna glatta och fina.

Mörka beläggningar på tänderna oavsett orsak tar lchf:aren bort genom att borsta tänderna med lite dolomitkalk emellanåt.Skrattande

Thyra4
9/3/10, 11:25 PM
#5

Och för mej är det tvärt om. Håller jag mej strikt till LCHF så känns tänderna helt OK, men äter jag en korv t ex med hög kolhydratprocent, så känner jag det med en gång på mina tänder. De blir kärva och tandborsten åker fram direkt.

lchflchf
9/3/10, 11:50 PM
#6

Har haft likadant. Får det när jag äter riktigt strikt LCHF. Obehagligt. Försvinner när jag börjar äta kolhydrater.

Annons:
MissMullig
9/4/10, 12:27 AM
#7

Känner med fenomenet. Men el tandborsen fixar detta

Hallongrottan
9/4/10, 1:05 AM
#8

För mig är det tvärom. Äter jag precis som #5 (vilket är mycket sällan)

Får jag som ludd på tänderna.

Bästa då är att ta lite bakpulver på tandborsten !

sophia87
9/4/10, 2:45 AM
#9

#8 och #4 Dolomitkalk och bakpulver… Använder ni inte tandkräm? I så fall av vilklen anledning då? Har själv tänkt tanken att sluta med tandkräm men det känns som den sista av hygienprodukter jag skulle överge Obestämd Berätta mer, är ni snälla!

KarinSch
9/4/10, 2:48 AM
#10

Får med en konstig sträv känsla på insidan av tänderna, inte ens eltandborste får bort det sträva, men inte nu när jag äter lite mer kolhydrater.

Det är inte samma "luddiga" känsla som när man druckit mjölk, det är ju bara att borsta tänderna så är det borta.

76Asa
9/4/10, 9:56 PM
#11

Min vanliga tandborste får iaf inte bort detta problem.

Kanske om man inte äter helt strikt utan tillåter lite grönsaker, så kanske det går bättre?

traningstjej
9/4/10, 11:09 PM
#12

har samma problem. på isidan av framtänderna i underkäken. har billat lite med pinsett och nål, skrapar bort det. tandläkarn får göra grovjobbet…

Liviane
9/4/10, 11:36 PM
#13

Jeg har aldri før hatt tannsten.  I juni (lchf siden mars) - var jeg og fjernet lys tannsten i undermunnen, svarte render på noen jeksler hos tannlegen.  Nå i september må jeg tilbake.  Tannhygienen har vært "normal".  Jeg kommer til å intensivere bruken av tannkost etc. (gjennom dagen) forøvrig - for kanskje å unngå et tredje besøk. Det synes for meg å være kosten - vel, den forandrer jeg ikke på - til det er gevinsten for verdifull.

Annons:
Carinha40
1/8/15, 9:03 AM
#14

För mig är det framsidan av framtänderna i överkäken som känns otäcka och sträva nu, som om emaljen försvunnit

jessirene
1/11/15, 1:39 AM
#15

Mina tänder har aldrig varit så hala som nu, känner mej ständigt som efter besök hos tandhygienisten. Vad säger de inom tandvården att det är?

marimu
1/12/15, 8:01 AM
#16

När jag gick till tandläkaren ett halvår efter jag hade börjat med LCHF hade jag massor av tandsten. Det lär vara vanligt i början. Sen dess, i över sju år, har det inta varit något större problem.

KursivaLi
1/14/15, 2:10 PM
#17

Upptäckte precis samma fenomen några dagar efter jag började med lchf! Jag har alltid haft problem med tandsten just på undre tandraden (det är där vi producerar mest saliv och där man oftast har tandsten) och är ju inte jättesäker på att det blir "värre" av lchf, men som med alla omställningar så hittar kroppen på otyg. ;) Jag tror att med tiden så slutar små besvären upp. Kroppen behöver bara föstå vad som händer!

Surpan
1/14/15, 4:16 PM
#18

Spännande tråd. Jag fick ta bort tandsten för första gången förra året, efter ca ett år på lchf. Vad kan det bero på detta?

/Surpan

Upp till toppen
Annons: