Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 30968 ggr
Catrin78
9/4/10, 3:40 PM

hur mycket fett skall man äta per dag?

Hej alla,

Nu har jag bestämt mig för att ta tag i det hela igen efter att ha halkat av banan rätt rejält under semestern. Två veckor med ohämmat frossande i kolhydrater (mest dåliga, som snacks och kaffebröd) ledde till fem kilos viktuppgång, varav jag blev av med två under en vecka på Kreta då jag enbart åt kött, fisk, skaldjur, fetaost, grönsaker och massor av olivolja och goda såser. Så visst finns det ett samband, och därför är jag nu sporrad att fortsätta på den inslagna vägen.

Jag har en fråga till er om det finns några riktmärken för hur mycket fett man skall/bör äta per dag för viktnedgång? I Anna Halléns nya kokbok rekommenderas 1-1,5 dl fet sås (gjord på majonnäs, grädde och/el CF) till lunch och middag, utöver den handflatestora portion kött, fisk, fågel el skaldjur som skall ingå i huvudmålen. På sin blogg har hon vid något tillfälle använt 80-100 gram fett/dag som riktmärke. Vad tror ni - är det för mycket, för lite eller rimligt? Annika D skriver i sin blogg som svar på en fråga att man inte skall äta mer fett än man behöver, så jag vill inte heller slentrianmässigt använde extra smör och grädde till allt.

Anpassar ni fettmängden efter köttet/fisken, dvs använder mer smör, grädde etc till kycklingfilé än till fläskkotlett?

Annons:
LCHF-are
9/4/10, 5:06 PM
#1

du kan i stort sett inte äta för mycket fett,för då mår du illa,ju mer fett desto fortare blir du mätt..

LCHF-are
9/4/10, 5:07 PM
#2

här steker vi i 25g fett oftast,sen sås till det på 50-100g smör,

olja i salladen och creme freche eller gräddfil som tillbehör.

MimLan
9/4/10, 5:12 PM
#3

Det är ganska enkelt. Äter du fastän du inte är hungrig, (låt säga att du skall följa "normala" mattider), har du ätit för mycket.

Utgår du från proteinkällan, låt säga 80-100 gram per dag, så kan du testa att se vilken mättnad som fungerar i praktiken utifrån om proteinet är fett eller magert och hur mycket fet sås/röra du behöver lägga till.

Zepp
9/4/10, 5:56 PM
#4

Fettmängden skall motsvara energin från kolhydraterna som du tagit bort.

Fast.. egentligen är det ännu enklare, du skall äta såpass att du står dig mellan måltiderna.

Det är altså inte mängden fett det hela handlar om, utan borttagandet av kolhydraterna som tvingar kroppen att uppreglera hela fettmetabolismen.

Såsmåningom om man är lycklig så är det inte helt ovanligt att kroppen uppreglerar de mekanismer som gör att du mellan måltiderna kan ta en hel del av din energi från depåerna, då brukar även aptiten sjunka, eller måltidsfrekvensen.

Egentligen så reglerar kroppen energibehovet utefter de tillgängliga energikällorna och hur fort dessa kan tillgodogöras.

Och självklart är oxå att om du ger kroppen allt fett den behöver via munnen så lär den knappast ta något av depåerna.

Antagligen likadant om man fyller på med mat stup i kvarten.. men det där är väldigt individuellt.. vilket som fungerar bäst.. måltidsfrekvens altså.

Anna är mycket för handfasta råd, och de är utmärkta för villrådiga, nybörjare och de som har lite svårt med aptitkontrollen.

Vad jag förstår så handlar de om hur det typiskt kan se ut, exempel från verkligheten, sen så får man som vanligt fundera själv hur pass dessa stämmer med ens egen verklighet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jessikan
9/4/10, 9:41 PM
#5

Ärligt talat vet jag inte hur mycket fett man ska äta. Enligt SSS kan man äta typs hur mycket som helst, medans andra håller en mer begränsad linje.

Själv är jag 170 lång och väger 63 kg. Håller för tillfället en ganska strikt kosthållning och ligger ganska exakt på 120 g fett, 90 g protein och 20 g kollisar per dag.Sen tränar jag en hel del, men känns inte som att det spelar så stor roll på vikten.

Känn efter är mitt tips. Blir du hungrig ganska snart efter en måltid känner jag att det är ett tecken på att du ätit för lite fett. Och kanske för lite protein.

Nenna-73
9/4/10, 9:43 PM
#6

Jag har gått ner snart 20 kg & jag äter MYCKE fett. Jag kanske äter 150g smör/dag + det fettet som är på kött i såser mm.

Jag stannade på en platå & tog bort alla kolhydrater & har nu ätit bara kött & fett i snart 3v. Ska väga mej i morgon å se hur mycke jag gått ner, för gått ner det har jag gjort.

Jag tror inte att du kan äta för mycke fett. Jag tror att kroppen säger ifrån som LCHF-aren säger.

Jag har läst till LCHF kostrådgivare & på utbildningen diskuterade vi just detta. Vår lärare sa att om man åt för mycke fett så tog inte kroppen av det fett man har lagrat. Så klart va jag tvungen å prova. På mej stämmer det inte. Under 2 veckor åt jag ca 200-250g smör/dag & gick ner 2 kg. Men nu har jag alltså gått ner till ca 150g. Jag känner mej mätt & belåten & är inte sugen mellan målen.

Jag tror att du helt enkelt får pröva dej fram. Sen tror jag att det kan bero på hur mycke kolhydrater du äter. Äter du massor med grönsaker är det nog inte så jätte bra att äta supermycke fett.

Lycka till!!

Annons:
LCHF-are
9/5/10, 4:27 PM
#7

#6 vilken lärare hade du? grjejn är att du SKA äta mycket fett för att fett löser fett..

om du inte äter massa kolhydrater lagrar inte heller kroppen fett..

så plocka bort ris,potatis,pasta ,mjöl osv…och ät som "vanligt" dvs kött,sås,sallad(allt utAv det som ingår i LCHF)

vet du inte vad som ingår i LCHF kosten?

här har du de vanligaste frågorna ocg svaren:
http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

ocg här har du LCHF foldern,med vad du ska äta när du äter LCHF:

http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

hoppas du får lite svar.

nyborjare08
9/5/10, 4:56 PM
#8

LCHF-are, självklart vet de allra allra flesta som är aktiva här grundprinciperna om LCHF, utom rena nybörjare, men de frågar oftast. Finliret inom LCHF är inte samma för alla. Du verkar tro/tycka att allt är superenkelt och att bara DU har de rätta svaren. Det är kanon att det funkar för just dig och din sambo, men för andra kan det vara bra att vara lite ödmjuk. Det är inte enkelt och alla reagerar olika på kosten. Även Skaldeman menar ju att man faktiskt inte kan äta för mycket fett och ändå gå ner i vikt. Sen vad som är "för mycket" är individuellt.

 

 

LCHF-are
9/5/10, 5:04 PM
#9

#8 men varför tror du att det är ara för mig och min sambo det jag skriver funkar? vi har "frälst" massor med folk in till LCHF  (minst 45st nu) och alla upplever samma sak,ligger man runt 25gkolhydrater/dag från det man FÅR äta (se LCHF foldern eller LCHF kolboken som annika och Airam har skrivit) så går man ner i vikt!! går man inte ner i vikt har man gjort nåt fel,antingen för lite fett (då går du inte ner i vikt),för mycket protein (då kan du gå upp i vikt)

man får tänka till och se VAD det är man äter,och VAD det inehåller.

såg just precis en tråd om nåt nötbröd,med en massa kolhydrater,EN utav ingredienserna(2dl solrosfrön) innehåller MER kolhydrater än vi äter på en hel dag,det säger ju sig självt att man inte går ner i vikt om man äter sådant! (tycker jag)

allt vi handlar hem,inehåller MAX 5g kolhydrater/100g.

idag blir det ostfyllda köttfärsbiffar,kallsås gjord på creme fraiche med gräslök,en liten sallad och citronvatten.Cool

MimLan
9/5/10, 6:07 PM
#10

#9 Det säger ju sig självt (tycker jag) att man inte rekommenderar icke-mat som filmjölk (el. yoghurt) till frukost och sedan påföljande måltid på kaffe och grädde, som du gjorde i en annan tråd.

Det är fundamentalt att man äter riktig mat på LCHF.

Det vore bra om du accepterade att det är DITT upplägg och att det INTE funkar för alla.

nyborjare08
9/5/10, 6:35 PM
#11

"det säger ju sig självt att man inte går ner i vikt om man äter sådant! (tycker jag)" - Men det KAN faktiskt funka för vissa också! Medan andra inte går ner i vikt trots att de äter mindre än 20 gram kolhydrater per dag. Poängen är, som jag och MimLan skriver, att alla är olika!

Så ni använder inte vitlök eller lök? Synd för det är mycket goda och nyttiga "kryddor". Max 5 gram kolhydrater per 100 g är en riktlinje men till sist handlar det ju om hur mycket man använder av en vara.

 

 

Anand
9/5/10, 6:55 PM
#12

Jag går ner i vikt, jag äter Lchf men…..

jag äter lök!

jag äter grönsaker!

jag drog ner på fettet eftersom jag INTE gick ner i vikt!

jag kan fortfarande tänka och göra mina egna val!

jag äter fortfarande enligt Lchf!

Alla måste väl få testa lite och se vad som fungerar för dom. Det finns ingen regel utan undantag! Gäller även här.

LCHF-are
9/6/10, 3:10 PM
#13

#10 öööh,filmjölk och youghurt är godkänt enligt annika dalqvist ialfall…ALLTING som innehåller max 5g kolhydrater/10g är ok att äta som lchf.

vi äter som jag sa bra och varierat,och max 25g kolhydrater/dag var ,sambon och jag.

äter du 1dl fil med 4-5st bär i så är det ju okey för OSS.

sen om du INTE VILL äta fil och youghurt,det är DITT VAL,men det är GODKÄNT INOM LCHF.

Annons:
Lillois
9/6/10, 3:14 PM
#14

Stämmer att det är så individuellt.

Jag äter mejerier, bär och sötningsmedel men går ne ri vikt.
Skulle vågen till slut stå still så tar jag bort ytterligare :)

soderen
9/6/10, 4:05 PM
#15

Det är det som är så himla bra med lchf är att det är individuellt!

Tänk att ingen annan behöver bry sig om vad man skall äta. Jag brukar försöka hålla mig till drygt 60g protein, runt 100-140g fett och oftast runt 5g kh per dag. Nu är det ca ett halvår sedan jag vägde och registrerade min mat. Men det känns som om jag fortfarande ligger på den nivån.

Men som sagt, för mig är den fördelningen endast ett riktmärke. Vill jag äta något med mycket mer kh innehåll så gör jag faktiskt det. Och det är bara jag själv som får stå för konsekvenserna.

Slutsatsen är att ALLA FÅR HITTA SIN FORM AV LCHF:andet.
Till slut hittar de flesta rätt (för dem)

nyborjare08
9/6/10, 4:13 PM
#16

#13 Men det är fortfarande inte riktig mat. Det finns inget som är godkänt/icke-godkänt enligt LCHF, det handlar om rekommendationer. Rekommendationerna är högst individuella och det är viktigt att inse skillnaden. LCHF är så mycket mer än dessa rekommendationer. Det handlar om total mängd och kvalité på kolhydrater, fetter och proteiner.

Som ett exempel så är vitlök också LCHF. Skaldeman använder sig av det. Men kolla en innehållsförteckning så får du se att det innehåller mycket mer än 5 g kolhydrater/100 g.

 

 

Wtn3
9/6/10, 4:15 PM
#17

#13

Allt är väl godkänt inom LCHF egentligen, det mest intressanta är väl vilka mängder det blir totalt. Annika säger ju också att några Finncrisp (50-60% kolhydrater) är okej eftersom varje skiva väger så lite. Samma grej med vitlök, eftersom varje klyfta inte väger speciellt mycket blir de totala mängderna inte så stora fastän vitlök i sig kan innehålla allt mellan 15% och 30% kolhydrater.

Lillois
9/6/10, 4:30 PM
#18

Men även om Finn Crisp blir mindre kolhydrater så skulle det påverka min diet negativt känne rjag själv. En skiva eller två kvittar, det skulle få fart på blodsockret direkt.

KarinSch
9/6/10, 4:30 PM
#19

Om man kan äta två finn chrips så kan man äta ett halvt knäckebröd, MEN det är lättare att falla dit på att strunta i att dela knäckebrödet och äta ett helt, äter man ett helt kan kolhydratsuget sätta igång och man tar ett till. Poängen är väl att det är lätt att se gränsen i max två finn chrips. Inte så många äter en hel vitlök, men de flesta kan trycka i sig ett äpple.

Jag använder både senap och ketchup, men max en msk, dvs. jag har skaffat en vana att inte trycka ut direkt på tallriken utan på en sked.

Nenna-73
9/8/10, 1:06 AM
#20

Vi alla är biokemiskt unika & man kan inte säga att det som funkar för mej funkar för alla andra.

#7

Som nybörjare 08 sa så säger faktiskt tom Skaldeman att om man äter för mycke fett så bryr kroppen sej inte om att ta från det fett som är lagrat utan går bara på det fett jag stoppar i mej.

För mej funkar det inte så, men för väldigt många gör det det.

Jag äter som sagt bara protein & fett just nu (en VÄLDIGT ensidig kost tråtts att jag varierar mellan kyckling, fläsk, nöt & fisk. Jag funkar på det. Inga problem. Många skulle inte orka ur sängen.

Min utbildning va verkligen bra, för vi fick lära oss att individanpassa kostråden. Endel kan äta uppåt 40E% kolhydtaret, medans jag normalt ligger på MAX 18E%

Man ska akta sej för att tro att man sitter på sanningen….

Annons:
hemul
9/8/10, 2:00 AM
#21

#0 Konstiga rekommendationer (igen). Det är en omöjlighet att göra tre dl gräddsås utan att använda mjöl och bara konsumera 80-100 g fett per dag. 3 dl grädde -> 120 g fett och det är innan reduktionen. Så innehåller ju kött, fisk, ägg och ost fett förutom det, + att man säkerligen ska steka i smör också.

LCHF-are
9/8/10, 4:49 AM
#22

#21 nej det är ingen omöjlighet att göra sås utan mjöl!

jag har ingen begränsning på fett..enbart kolhydrater bryr jag mig om och de ska INTE överstiga 25gram/dag.

men är du fettskrämd eller? det låter verkligen så!

hemul
9/8/10, 6:50 AM
#23

Jag vet det och det sa jag inte heller att det var. Jag sa att det är omöjligt att göra 3 dl gräddsås utan mjöl (och äta upp den) utan att få i sig mer än 100 g fett per dag.

Från OPs inlägg:
> rekommenderas 1-1,5 dl fet sås (gjord på majonnäs,
> grädde och/el CF) till lunch och middag […]
> 80-100 gram fett/dag som riktmärke.

Nej, jag är inte speciellt fettskrämd. Flört

Aily
9/8/10, 9:34 AM
#24

Gräddsås är gott. Gärna gjord på steksky också. Och för den som inte vet så är det bara att låta det koka ihop till en fin koncistens.

Nu blev jag hungrig, och jag som inte tänkte äta något nu på morgonen. Flört

 

Zepp
9/8/10, 11:59 AM
#25

Som regel begränsar sig fettet av sig självt.. äter man för mycket blir de flesta illamående.. eller iallafall mätt på ett äckligt sätt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LCHF-are
9/8/10, 5:56 PM
#26

#25 precis…Cool

[Sias]
9/16/10, 9:48 PM
#27

#4 "Fettmängden ska motsvara energin från kolhydraterna som du tagit bort" Det där var intressant - och gjorde mig verkligen nyfiken…..

Fundersam till om det är så att; Om man från en tallriks-modell-portion tar bort  t ex 2 kokta potatisar - så ska ENERGIN från potatisen ersättas med motsvarande mängd ENERGI från fett?

Ska man alltså  tänka sig hur man åt innan man började med LCHF - och vad man plockar bort från en sån portion?

Men - hur blir det med fettmängden om man inte äter strikt LCHF,  utan till varje måltid äter en hel del som innehåller kolhydrater? Mår bra av det på alla sätt - inkl vikten  (men inte av strikt LCHF).

Annons:
Zepp
9/16/10, 10:07 PM
#28

För det första skall vi nog konstatera, att mig veterligen finns det ingen god anledning till att äta mer Kcal än vad kroppen behöver, speciellt inte om man vill gå ner i vikt.

Och med det sagt så om man tar bort energin från kolhydraterna och äter lagom med protein, så måste ändå kroppen få någon energi och det blir då fett.

Tror inte man skall teoretisera allt för mycket kring det, utan bara äta precis så mycket att man står sig.

Men, låt säga att man äter ett 500 gram potatis om dagen och vill ersätta detta med smör, så blir det inte mer än 50 gram smör.

I realiteten blir det nog ändå som så att man använder fullfeta matvaror, steker i smör och slår grädde i såsen, så brukar det bli helt rätt.. utan en massa extra fett, man har ökat sitt fettintag utan att äta smör med sked.

Det är väl mest fettfria matvaror typ kyckling och sånt som behöver lite extra fett.

Och självklart får man en del av energin från icke så strikt LCHF så minskar ju fettet till förmån för kolhydraterna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Sias]
9/17/10, 12:03 AM
#29

#28 Glad

Zepp! Det var den BÄSTA förklaring jag hört, läst och sett om LCHF & fett. TACK!

JAUS
9/17/10, 2:16 AM
#30

#28 Om man vill öka förbränningen så är ett ökat fettintag att rekommendera. Viloförbränningen medan sover är den viktigaste orsaken till viktnedgång.

yvonnel
9/17/10, 3:19 AM
#31

#30

Kan man tänka sig att ta en msk kokkosolja innan sovdags då? För att så stt säga få fart på viktminskningen.

Jag söker fortfarande efter min modell efter snart 3 år.

Någonstans läste jag att man skulle ta 1 tsk fett ca ½ tim före måltid men det märkte jag ingen skillnad av.

Fler idéer, någon?

nyborjare08
9/17/10, 10:47 AM
#32

Vissa kan ha svårt att sova om de äter kokosfett på kvällen. Men inte alla, så du får testa dig fram.

Jag tycker att jag börjar märka skillnad sen jag slutade dricka direkt före och till måltiderna. Och att börja måltiden med något fett. Det är förstås viktigt att dricka vatten efter och mellan måltiderna istället. Jag läste om knepet i Martin Ingvars bok Hjärnkoll på vikten, och jag tycker som sagt att det funkar!

 

 

JAUS
9/17/10, 1:13 PM
#33

#31 Om du inte klarar kokosfett på kvällen kan du ta en klick smör istället.

Zepp
9/17/10, 10:50 PM
#34

Altså du får ingen ökad förbräning av en klick kokosfett på kvällen, det är andelen fett av ditt energiintag under dygnet som sätter dig i ketos om du äter tillräckligt lite kolhydrater.

Sett över några veckors tid med lagom intag av mat samt tillräckligt hög andel fett av detta, så ökar din fettförbräning.. dvs totala andel fett som omvandlas till energi i din kropp.

När väl kroppen är omställd är det inte långt borta att den börjar uppgradera de processer som bryter ner depåfettet, och använder detta som energi mellan måltiderna.. det märker man på att måltidsfrekvensen minskar.

Fördelen med kokosfett är att det inte lagras så lätt och som regel omvandlas det till energi för kroppen direkt.

Ta ditt kokosfett till frukost så får du en raketsstart på dagen med ökad ämnesomsättning.. om det vill sig väl.

Ät så lite kolhydrater som möjligt på kvällen, ingen choklad, ingen grädde med hallon.. ät hellre ost och smör, så att kroppen inte ställer om till sockerförbräning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
jaslinn
9/17/10, 11:44 PM
#35

#34

Aha, jag får en tanke nu varför inget hänt med min vikt på några veckor. Jag har ätit en hel del grädde och bär på kvällarna när jag inte diret varit hungrig men tänkt att jag vill ha nåt gott. Första tiden åt jag mer rullar av kalkon och ost på kvällarna om jag var sugen. Fast mycket grädde har jag använt mig av hela tiden. Kan verkligen tidpunkten på dygnet avgöra?

En annan tanke, märker att jag inte behöver äta lika ofta som förut, men jag gör det ändå. Kanske det som är felet? Vid lunchdags är jag sällan hungrig men stoppar i mig min matlåda för att inte dö under eftermiddagen.  Försöker min kropp signalera att den nu förbränner mitt eget kroppsfett så att jag därför inte ska äta i samma mängd/utsträckning som tidigare..?

Wtn3
9/17/10, 11:55 PM
#36

#35

Känner du att du behöver äta din matlåda vid lunch även fastän du inte är hungrig, för att inte "dö" under resten av arbetsdagen så kan du antingen minska på frukosten, så att du verkligen har hunnit bli hungrig när det är lunchdags, eller äta mindre till middag. Man ska inte äta mer än vad kroppen vill ha (om man inte har anledning att tro att man har rubbad aptit och blir mätt på väldigt lite mat, då kan det vara nödvändigt att tvinga i sig mer, men aldrig annars)

Zepp
9/18/10, 4:43 AM
#37

Jag hade till slut problem med att få i mig lunchen.. tills jag insåg att jag fick minska på frukosten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
9/18/10, 12:35 PM
#38

# 34 bären innehåller ju också en del kolisar, det ökar ju andelen. Tror mer på det än på olika tidpunkter vid intagandet av grädden om mängderna är ungefär detsamma?

JAUS
9/18/10, 9:14 PM
#39

Bär och grädde innehåller ganska mycket kolhydrater och dessutom mjölkprotein. Skinkrullar med smör på kvällen t.ex. är ett bättre alternativ.

Nenna-73
9/28/10, 3:05 PM
#40

#38 tror att det är som du säger. Det spelar ingen roll under vilken tid på dygnet man äter utan totala intaget.

För mej va det så att kasseinet i mjölken gjorde att jag inte gick ner i vikt. När jag uteslöt alla mjölkprodukter förutom smör började jag rasa igen. Jag äter get & fårmjölksprodukter. Jag kan äta grädde någon gång ibland & då händer det inget med viket.

Man måste prova sej fram, vilken bränsleblandning man går bäst på. Min är väldigt lågkolhydrat. Det funkar jag bäst på. Bara lite grönt till maten för syns skull. Men väldigt mycke fett.

egensinnig
9/28/10, 6:15 PM
#41

#40 - är get/får-produkter bättre än komjölksprodukter? *nyfiken*

Annons:
Zepp
9/28/10, 6:25 PM
#42

Hästmjölksprodukter skall viss innehålla mest korta fettsyror.

Det handlar nog mest om man tål mjölkprodukter över huvud taget.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: