Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Fakirar!!!

2010-10-09 21:57 #0 av: amirakango

Och det går super!!!! jag e sjukt taggad o glad, har hållt på sen i tisdags o tappat 4 kg. Kan alltså varmt rekommendera detta o tänkte fortsätta i ca 3 veckor till för att sen lägga till nånting mer eventuellt.

Anmäl
2010-10-09 22:45 #1 av: Mervi

Lycka till!

Anmäl
2010-10-10 12:23 #2 av: amirakango

Tack så mycket!!!! Är verkligen helt förundrad att det funkade så himla bra:) körde lchf innan o tappade lite med hjälp av det oxå, men sen stannade det till o jag kan erkänna att jag fuskade liiiiiite för mycket o ofta:) men nu bestämde jag mig för att ta tag i det igen o det känns super! jag har inget sötsug o känner mig r elativt mätt o pigg. Magen krånglar lite till o från nu men det är det värt:) äter dock ägg oxå utöver kött o smör, o det tror jag funkar bra, eftersom vågen visar minus:)

Anmäl
2010-10-10 12:27 #3 av: [hermes]

Grattis!

Anmäl
2010-10-10 15:00 #4 av: csilla75

vad/ hur mycket äter du? tacksam för tips då jag funderar själv på att köra en runda fakir....

Anmäl
2010-10-10 15:58 #5 av: LenaFW

skulle vara intressant att höra om man lätt går upp igen efter en fakirkur? är själv nyfiken.

lycka till!

Anmäl
2010-10-10 19:01 #6 av: amirakango

csilla75; jag äter mellan 1-3 ägg på morgonen, mosar dom med smör. En eller 2 koppar kaffe såklart oxå, men ingen mjölk men 2 droppar stevia. Till lunch blir de antingen några köttfärsbiffar med smör lr bea sås, lr nån köttbit. Middag blir ganska lika som lunchen eftersom det är skönt att slippa stå o laga massa mat varje dag:) kyckling med bea, entrecote med vitlökssmör, lax med skirat smör, räkor o tonfisk, lammkotletter.

har jag inte tid att sätta mig o äta ett mellanmål så tar jag ett par skedar smör o trycker i mig:)

Min man tycker jag är hel knäpp men det är ju så att detta funkar så då får det oxå va lite knäppt:) Jag är inte strikt nät det gäller mängd o räknar inte kalorier, men jag tänker på att sätta ut mina 5 mål om dagen så att jag inte blir så sjukt hungrig nångång att jag proppar i mig 5 köttbitar. de räcker med en ganska normalstor bit så blir jag mätt (men glöm inte smöret eller bean då!)

iförrgår blandade jag halvsmält smör med lite proteinpulver (choklad) ett ägg o lite lite creme fraiche+ några droppar stevia. blev ganska gott:)

om du ska testa att fakira tror jag att de viktigaste är att hitta de som funkar för dig. För mig har det funkat super, men då älskar jag att bara äta kött o bea o allt de jag kan äta just nu. tyvärr började jag känna ett illamående redan i fredags som återkommer till o från men det kan ju ha med andra saker att göra:)

jag hoppas dig all lycka till:)

Anmäl
2010-10-10 19:05 #7 av: amirakango

LenaFW; jag tror det beror helt på hur du fortsätter efter fakirandet:) se till att långsamt lägga till olika livsmedel, ett i taget helst så du kan se vad de är som kan vara boven i ditt drama. ökar du så tar du bort det igen o börjar om o ser vad som händer då:) sen ska jag trycka på lite om träning oxå, du behöver förbränna mer än vad du stoppar i dig:)

Lycka till!!

Anmäl
2010-10-10 19:24 #8 av: [ErikSvensson]

Vattenvikt ja (om du lägger till mycket kolhydrater) vilket ger utslag på vågen. Fettviktsmässigt kommer du inte gå upp sålänge som du inte gör för radikala förändringar i din kost.

Anmäl
2010-10-11 09:24 #9 av: csilla75

mums, låter gott, tack för tipset! älskar kött och smör så det blir nog inga problem med att dra ner på grönsakerna för mig. Skrattande illamående brukar jag bli när jag "tuffar till det", iaf i början men hellre d än att magen är så kass som den är nu.... Tungan ute 

och så är d dax att ta fram wii-fit igen känns d som.... Obestämd

Anmäl
2010-10-12 22:01 #10 av: amirakango

hoppas de går bra för dig csilla:) Låter som en bra ide att dra fram det igen:)

Anmäl
2010-10-16 13:13 #11 av: amirakango

http://meditationinmind.blogspot.com/

Här skriver jag om hur det går:)

Anmäl
2010-10-16 13:14 #12 av: amirakango

Csilla...hur har det gått för dig? Nyfiken...:)

Anmäl
2010-10-16 13:41 #13 av: csilla75

Hej! och tack för intresset ...

Jodå, det går framåt, har ingen våg så kilona har jag noll koll på men kläderna börjar kännas rymligare. Skrattande Sockersuget försvann likaså, tack och lov! Hade liiite svårt att motstå nybakad baguette innan (vissa nackdelar finns ju med att bo i Frankrike :-).  

Magen har också kommit igång, skönt att slippa gå runt o vara svullen, ha ont, kramper.... Illamående och migrän kom som brev på posten, tycks vara en del av utrensningsprocessen i mitt fall.

Mår nu superbra, ska fortsätta med det ett tag till, plus kanske ta fram wii-fit igen för kondisen ligger på... tja, typ noll för tillfället. Tungan ute  

Anmäl
2010-10-16 14:36 #14 av: amirakango

kul att höra att du kämpar på!

Anmäl
2010-10-16 14:46 #15 av: csilla75

Tja, att äta kött o fett skulle jag knappast kalla för att "kämpa" utan att gotta sig. Skrattande  Nu när sockersuget är borta och magen iordning är det ett nöje att äta igen!!!!

Idag blir det kött tillagad i ugn: chipolata-korv och kycklingklubba (inlindad i bacon ?) med antingen kryddsmör eller coleslaw. Mums!!!!     

Anmäl
2010-10-16 14:48 #16 av: amirakango

smaskens:) jag måste erkänna att jag föll tillbaka o sitter här o nu o frossar i choklad....jag börjar misstänka att jag är sockerberoende...måste ha hjälp, håller på att bli galen!

Anmäl
2010-10-16 20:39 #17 av: csilla75

D är jag med.... det här med att "provsmaka" baguette, godis, choklad eller ens potatis/pasta funkar ej! Då blir jag jättesugen o vill äta mer, no matter what! Så jag skippar s****t helt o hållet! Tungan ute   vilket jag måste säga är extra svår att göra här i Frankrike, jag menar går man förbi en fransk bageri så kan noser styra en rakt in ....   Men nu när sockersuget är borta så är det lätt att handla resten av familjens dagliga baguette-ranson, inga frestelser längre.

Lycka till, hoppas din "snedsteg" inte upprepas, jag vet hur svårt det är i början..... Nu ska jag knapra på lite salamiskivor medan jag väntar på att köttet blir färdig....

Ett tips: har du nån du kan prata/träffa dagligen som kan stötta sig, alt. att ni stöttar varandra? brukar gå lättare så.... 

Anmäl
2010-11-01 11:58 #18 av: amirakango

nu har jag fått tag i den röda tråden o jag har inte vart de minsta sugen på skräp!!! det är ju underbart !!!!

Anmäl
2010-11-01 11:58 #19 av: amirakango

http://meditationinmind.blogspot.com/

Anmäl
2010-11-01 12:26 #20 av: [Pennylane1]

använd gärna den lilla länken i menyraden för att få klickbara länkar!

så här!

Anmäl
2010-11-01 13:23 #21 av: gun92884

Jag funderade hur man gjorde detta ... var i menuraden hittar jag lanken?

Anmäl
2010-11-01 18:32 #22 av: [Pennylane1]

precis i mitten! Alltså alldeles ovanför där du skriver inlägget. En liten blå länk.

Anmäl
2014-03-27 21:04 #23 av: Froderberg

Hej! jag blir såå inspirerad och vill lära mig allt ni gör. Jag har därför en fråga om bean, vilket märke? Eller gör du den själv???

Anmäl
2014-03-30 01:54 #24 av: Zolunia

Kul att höra att fler fakirar! =)
Själv har jag gjort det i tre veckor och försöker få i mig mycket fett genom MBC-te... Vill inte förstöra fullgod kaffe, hehe! Själv bor jag i Spanien, så detta med nybakt bröd känner jag till mer än väl. Som tur är har jag upptäckt att gluten verkligen ställer till magen så trots gudomlig doft är jag allt annat än frestad. ;)
Lycka till fortsatt!

Anmäl
2014-04-01 18:35 #25 av: Froderberg

Jag har tänkt fakira 1-2 veckor men har inte 100 % koll på läget. Jag har börjat använda mig av minmat.net

Nu undrar jag hur stor del i procent ska vara protein och fett? T ex idag har jag bara ätit en omelett av  2 ägg, 2 msk vispgrädde 36%, 72 gram stekt bacon och 2 karrékotletter allt stekt i smör. Är det okej att äta majonnäs (köpt)? Jag brukar ibland ta ett kokt ägg, en rejäl klick majonnäs och en 1/2 burk tonfisk i olja.

Anmäl
2014-04-01 19:29 #26 av: Zolunia

Hehe, jag brukar hålla mig på ca. 80% fett. Vet inte vart jag har fått det ifrån med det funkar bra för mig. Och så klart, 0 kolisar. Så i mitt fall blir det 1 msk grädde i "fetteet" (kan läsas dom fettit')
Personligen håller jag mig borta från köpt majonnäs eftersom jag under fakir ger kroppen så "lite" rensande/avgiftande grönsaker att de kemikalierna blir mer skrämmande. Så nu har jag köpt hem alla ingredienserna till en hemmagjord bea. Jepp, jag är ambitiös! 

(När jag bodde i Sverige brukade jag köpa ICAs bea, tror den var "renast" och fetast, samt smakade gott i relation till priset.)

Hittills har jag gått ner 4 kg på två veckor.

Anmäl
2014-04-01 21:50 #27 av: Froderberg

Men jag har läst att man ska inte äta grönsaker när man fakirar fast det är nog lite individuellt. Jag har oxå läst att man ska äta lika många gram protein som man väger kg, i så fall ska jag bara äta 94 gram protein alltså kött fisk eller ägg, rätt eller fel? Ska resten då bara vara fett???

Anmäl
2014-04-01 21:58 #28 av: Zepp

Räkna 20% protein i kött, fisk, ägg i genomsnitt!

Såå.. det blir 94/20*100=470 gram.. runda av till ett halvt kilo!

Du skall skilja på Fakir.. där man bara äter kött och fett och allmänna råd om proteinintag.. och 1 gram per kilo är MINIMI!

Fakirar man så blir det vad det blir.. då det främst är en uteslutningskost.. som man tar till när man står still fasten man äter så att man borde gå ner!

Främst för att kolla om det är något enskildt livsmedel som man är extra känslig mot!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-01 22:05 #29 av: Froderberg

#28 av Zepp Okej FörlägenTack. Kan man lita på uträkningen på minmat.net förutsatt att man fyller i rätt menar jag?

Anmäl
2014-04-01 22:15 #30 av: Zepp

Jupp, bättre än huvudräkning iallafall!

Grejen är väl mer att det du matar in är mer osäkert än själva uträckningen!

Hur som helst.. man får en hum om vad det är man sätter i sig.. och det vore konstigt om det skulle vara problem med enskilda gram hit o dit!

Sen så.. skillnaden ligger väl ändå i om man äter 50-60 E% kolisar eller 10-5E%!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-01 22:20 #31 av: Froderberg

Ja precis vad jag menar Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.