Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 15363 ggr
HeleneK
12/8/10, 8:32 AM

Långkokt högrev i ung

Här kommer ett tips på ett dundergott recept på högrev:

Högrev(så mycket som man vill ha)

Salt

Peppar

Rött vin

Gnid in köttet med salt och peppar, lägg i en ungsfast gryta och häll på Rött vin till hälften, lägg på ett lock, värm ugnen till 125 grader och sätt in köttet i 6 timmar, servera med en god bea och kokta gröna bönor och ett blomkålsmos.

Annons:
Aniara4
12/8/10, 10:01 AM
#1

Låter gott. Vi-butikerna har extrapris på högrev, så det kanske är ett bra tillfälle att testa!

nilu
12/8/10, 11:13 AM
#2

Har gjort den där maträtten några gånger, läste receptet i ICA-tidningen Buffé i somras. Otroligt gott, köttet bara smälter i munnen, man behöver nästan inte tugga. Brukar äta rester av den till lunch med bara smör som tilltugg, vrålgott.

Har de senaste gångerna använt stekpåse, blir lite mindre söl i ugnen. Synd bara att det tar så lång tid, känns inte riktigt klimatsmart, även om jag använder gräsbeteskött köpt av en bonde här intill. Har köpt en tryckkokare och tänker försöka laga till det i den. Borde ta kortare tid i alla fall, hoppas bara det blir lika gott.

Chinilla
12/8/10, 11:32 AM
#3

Om man skulle ta det i en gryta med lock istället. Hur länge kan det tänkas ta då?

HeleneK
12/8/10, 11:55 AM
#4

Kan du inte sätta in grytan i ugnen då?

Chinilla
12/8/10, 12:00 PM
#5

Nja det vet jag inte om den klarar. Är rätt rädd om den också. Men det borde väl funka lika bra att köra det i gryta på spisen som jag skrev. Jag brukar göra så med grytbitar. Låter det då stå 1-2 timmar. Det var mest tiden jag funderade över…

Sugiyama
12/8/10, 12:20 PM
#6

Grejen är att det ska tillagas långsamt men man kan säkert ha svag värme på spisen också. Tänkte testa det med annat kokkött som jag har i frysen. Det låter gott.

Annons:
Hanveden
10/28/15, 3:05 PM
#7

Gjort på högrev av gräsbeteskött blir det alldeles utmärkt…

Fördelningen omega 6 / omega 3 i gräsbeteskött är enligt Karl Arfors så bra som 1,26 / 1 …

mLCHFh 😎.

Upp till toppen
Annons: