Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Dokumentär - Varför är de smala inte feta?

2010-10-28 18:58 #0 av: [ErikSvensson]

Denna dokumentär som sänts ett antal gånger på TV är väl värd att se. Det handlar onekligen inte bara om kalorier och träning utan mycket mer.

Länk till SVT play

Anmäl
2010-10-28 20:58 #1 av: Medlem

Det är synd att vi som bor utomlands inte kan se såna program Rynkar på näsan

Anmäl
2010-10-28 21:02 #2 av: [ErikSvensson]

Hela serien på youtube (dock utan text) Flört

Anmäl
2010-10-28 21:48 #3 av: Anne-

Jag såg igår och det var mycket intressant, t ex om att kroppen har en "egen normalvikt" som det strävar efter. Och så var det intressant om hur olika testpersonerna lagrade fett eller att det var olika hur mycket muskler kroppen byggde. Det är inte konstigt att det blir olika resultat för oss som äter LCHF också. Det är komplext detta med vikt.

Anmäl
2010-10-28 22:02 #4 av: chrand

Synd bara att man inte fick veta om det skiljde i VAD de åt. Tex killen som gått upp men mest i muskelvikt, hade han kanske ätit mindre kolhydrater och mer fett än de övriga?

Anmäl
2010-10-28 22:03 #5 av: Zepp

Jag tror det brukar benämnas för gener?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2010-10-29 00:14 #6 av: Halvdansken

Vet inte om det är samma serie, men jag såg ett program idag om bantning. Där hade de kommit på nåt smart!! Tungan ute

Om man tränade så fortsatte kroppen att förbränna fett även på natten, för att .... *trumvirvel* ... kroppen hade gjort slut på sina sockerdepåer och använde istället fett som bränsle. Och det tog 22 timmar att fylla upp dem igen.

Jag satt i soffan och skrek - Men om man nu inte fyller på dem då!!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2010-10-29 00:25 #7 av: gun92884

Tack for lanken! Forsokte se den svenska men blev nekad.

Anmäl
2010-10-29 00:35 #8 av: Mikey

det är inte samma program, dom kör en serie nu "matveckan". Det du såg var idag och det andra dom pratar om var igår, men båda finns på svt play / youtube. dom är bbc produktioner.

Men jag tänkte precis samma sak. Han var inne och nafsade på lchf utan att ha en aning om hur nära han var. Verkade inte som dessa forskare har tänk i våra banor alls och de reagerade inte på det.

Jag menar om dom säger att kroppen gör av med kolhydraterna först när man tränar för att dom är snabb energi, så har kroppen inget annat val än att gå över till att bränna fett efter det. Borde det inte tända sig en lampa i skallen på en som forskar om fett och viktminskning när han drar den slutsatsen? typ att dom kanske är något på spåret? :) Men ibland är det svårt se något utanför det som är allmänt känt och accepterat, speciellt inom vetenskapen.

Tur det finns riktigt smarta och duktiga forskare som kan tänka lite utanför lådan och se saker som de andra missar annars hade vi suttit och knaprat potatis fortfarande :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.