Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Candida/Fibromyalgi

2010-11-18 00:19 #0 av: Nynnis

Hej,, jag är helt ny här o gör mitt första inlägg o frågor.

I tio års tid har jag haft mycket värk. För ett år sedan fick jag veta att jag har fibromyalig. Idag pratade jag med en kvinna som berättade för mig om Candida. Tyckte att flera symptom stämmer med Fibrosymptomen. Tröttheten, koncentrationssvårigheterna, colon irritable, torr hud o en del saker till. Men det där med infektioner i underlivet vet jag inte, har inte några sådana problem, (har inte kvar min livmoder). så nu undrar jag om det kan vara Candida o inte Fibro......  Är enormt sockerberoende, när det är som värst kan jag ta en sked med sirap, allt för att stilla sockerbehovet. Någon som vet om man kan ta blodprov eller nåt för att se om man lider av candidan???

Anmäl
2010-11-18 06:28 #1 av: MimLan

Lägg om kosten så att du blir av med sockret. Så kan du se hur du mår då istället.

Anmäl
2010-11-18 07:22 #2 av: Pasi

Många av symptomen kan stämma in på flera åkommor - utöver de du nämnt, även högt stresshormon (kortisol), sköldkörtelproblem och D-vitaminbrist.

Anmäl
2010-11-18 09:07 #3 av: [ngupa]

skulle tro att många av våra åkommer (namngivna och inte) hänger ihop med en överväxt av candida i grunden.......

Anmäl
2010-11-18 09:44 #4 av: nicesandra

Jag kan vara ute på djupt vatten här, men jag har för mig att Peter Willhelmsson skriver i sin bok "candida - vår tids folksjukdom" att candida-överväxt ligger bakom fibro. Läs boken i vilket fall, den är bra.

Jag tror inte man tar blodprov i sjukvården för att bekräfta candida-överväxt, sjukvården vill knappt erkänna att man kan lida av detta, möjligtvis vid penicilin-knaprande, men sen skall det tydligen försvinna.

däremot kan du kontrollera om du har candida i munnen. då gär du så här: Det första du gör när du vaknar på morgonen, innan du drickder/äter något eller pussar på någon, spotta i ett glas med vatten. vänta 5 min, och kolla om det trådar sig eller inte. trådar det sig så tyder det på candida i munnen.

ditt sockerberoende tyder ju också på att du har candida-överväxt och om jag var du skulle jag plocka bort alla kolhydrater ur maten i minst 2 veckor, kanske 4, för att svälta candidan. det finns en jättelång tråd här på forat: Candida -mycket informativ!

Anmäl
2010-11-18 12:06 #5 av: Nynnis

Stort tack till er som svarat. Mycket intressant detta. Nu gäller det bara att klara att lägga om kosten - o hålla mig borta från sockret. Pust.

Ska se om jag kan få tag i boken som nicesandra skriver om.

Tack!

Anmäl
2010-11-18 19:14 #6 av: WilliamJ

Det är när man lägger om kosten till LCHF som man lättast kan hålla sig borta från sockret. Att fortsätta äta socker/kolhydrater och samtidigt försöka sluta med det är nog som att sluta röka men ändå röka lite då och då:-)

Men var beredd på några dagar som kan kännas lite sega. Kroppen ska vänja sig att använda protein och fett som energi istället för socker. Sen blir kroppen succesivt bättre och bättre på det. Dom som tränar brukar vara fullt igång efter ca 1-2 månader, men det brukar vara värt det.

Några råd för att minska inflammation i kroppen. Inga margariner och så begränsa även vegetabiliska fetter (färdiglagat), förutom ev lite olivolja. Ät gärna omega-3 rik mat som lax och makrill.

Lycka till. Du har nog allt att vinna.

Anmäl
2010-11-18 19:31 #7 av: Nynnis

Tack William J.

jag har beställt böcker på biblioteket om candida. Vill läsa o lära mig så mycket det går. Slutar omgående med kolhydrater och mjölkprodukter. Men ett problem är att jag inte äter någonting som lever i vatten. så det får bli omega-3 i tablettform. ska göra spottprovet i morgon, får se vad det kan ge för resultat.

Om det nu är så att all min värk beror på detta och inte är fibromyalgi, då skulle jag bli överlycklig. När jag läst om denna candida så känns det som att jag fått ett "verktyg" att arbeta med. Att göra något konstruktivt för att förändra min situation.

Ska läsa om dropparna någon tipsat om med., de som finns på regnbågscentret.

Är villig att göra allt jag kan inom kost och hälsa för att få må bättre.

Har sedan länge slutat med rött kött, för det ska ju minska värk. I perioder äter jag bara vegetariskt, men jag har aldrig helt uteslutit varken kolhydrater eller mjölkprodukter.

O allt jag läst här på kolydrater i fokus visar att vi vanliga ofta känner vår kropp bättre än många läkare, o alla har så många bra tips o råd.

Det är guld värt att läsa om allas erfarenheter. Tänk vad mycket erfarenhet vi har tillsammans!!!

Kram alla.

Anmäl
2010-11-18 19:56 #8 av: WilliamJ

Hej igen,

Jag vill bara tillägga till det du skriver.

Tänk "naturligt" när du ska äta och lyssna inte för mycket på en massa "konstiga" råd. Sätt dig i samma situation som t ex ett lejon i en lejonflock. Varje individ är lika frisk varje morgon. Ingen har dåliga dagar med magproblem, migrän, ledvärk osv. Ingen har allegier och hudproblem osv. Jag tror det beror på att dom rätt och slätt bara äter det som dom verkligen är avsedda att äta. Inga mirakelkurer hit och dit. Ungefär som våra katter. Våran är 16 år nu och fungerar exakt lika bra i "maskineriet" som när han var ung. Det är bara vi människor som numera lider av "gammeln" strax efter 30. Men det finns hopp. Jag är 43 nu och har 0 sjukdagar och aldrig haft ont någonstans under 5 år. Som ett LejonGlad

Vi människor har ätit rött kött i alla tider och det har aldrig varit skadligt. Att det finns någon skitstudie där man med rött kött även tagit med charkprodukter visar nog bara att vi ska skippa alla onödiga ämnen som just finns i många charkprodukter.

Vi har också levt mest vid havet och ätit fisk, säl, fågel, fågelägg mm. Jag vet ju inte varför du inte äter det som levt i vatten, men om du inte är allergisk så tycker jag du ska rucka på det förbudetGlad

Kram på dig också!

Anmäl
2013-11-11 00:03 #9 av: Zhiwa

Om du ska "svälta" candidian så måste du vara sockerfri i minst 3 månader :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.