Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 15612 ggr
Sindri
11/22/10, 10:20 PM

Egen tacokrydda

För er som tröttnat på socker och andra tillsatser.

Jag gör på:

12 msk spiskummin
4 msk cayennepeppar
8 msk chilipulver
8 msk lökpulver
8 msk paprikapulver
4 msk kakao
6 msk oregano

Alla har ju olika smak och det är bara att ändra inbördes mängder om man vill.

När jag gör själva färsen tar jag till 1 kg (nöt- eller blandfärs)

12-14 msk av denna krydda
lite tomatpuré
4 klyftor vitlök
salt och peppar
och - för de modiga
½ tsk chipotleextrakt -eller mer om man är ännu modigare..
Härhemma är detta klart godkänt som tacofärs.

Annons:
fenixthebasketcase
11/22/10, 10:22 PM
#1

Yes, jag har också börjat att göra egen.. kollade på icas eko färdiga tacokryddmix å den innehöll 51kolisar/100! Förvånad

[annalinnea]
11/22/10, 10:38 PM
#2

Det recept jag använder hittade jag hos Dessi och det innehåller:

1,5 msk salt 
1 msk vitlökspulver
2 msk chilipulver
1 msk spiskummin
1 msk lökpulver
6 krm cayennepeppar
2 msk paprikapulver

mycket gott betyg från både mig och pojkvän!

Wildrat
11/22/10, 10:49 PM
#3

Menar ni blandkryddan chilipulver eller ren chilipeppar i recepten när ni skriver chilipulver?

Sindri
11/22/10, 11:40 PM
#4

Jag menar chilipulver i alla fall.

yvonnel
11/23/10, 3:00 AM
#5

Sindri - blir inte det ganska så starkt 12-14 msk/1 kg färs ?

För övrigt tycker jag att det är bra att ni tänker på en sådan sak som just färdiggjorda kryddblandningar, där kan det verkligen gömma sig många konstigheter förutom socker.

Sindri
11/23/10, 9:28 AM
#6

Mjaa - inte för starkt för oss, men man måste naturligtvis prova sig fram. Likaså hur mycket vitlök man vill ha i. Det som är starkast i sammanhanget är chipotlen!

Annons:
Skepparkrans
4/8/11, 4:33 PM
#7

Bör man ha någon slags redning i tacokryddan? Den färdigköpta innehåller ju lite grann för att kryddorna skall bindas till köttfärsen och allt skall bli lite fastare. Blir det bra om man bara använder kryddor och vatten?

Sett till kolhydrathalten spelar det ju knappast någon större roll om man blandar i lite mjöl, maizena eller arrowrot i och med att alla andra kryddor i blandningen har en kolhydrathalt på mellan 50 och 70g/100g.

[Pennylane1]
4/8/11, 5:26 PM
#8

behövs ingen redning enligt vad jag tycker, har man den i köttfärsen ska ju det bara bli smuligt, tycker det blir precis likadant som med köpevarianten (jag kör en egen blandning med chilipulver, spiskummin, koriander,vitlökspulver och salt) och om man blandar med CF blir det ju tjockt av den så vad man skulle behöva redningen till vet jag inte riktigt?

yvonnel
4/8/11, 5:46 PM
#9

PO-fiber funkar som redning om det nu behövs.

Minorca
4/8/11, 7:01 PM
#10

#0

Hur köper du dessa kryddor?

Det är ju bara Kakao som det lätt går att att ta flera msk av.

Själv brukar jag krydda min egen köttfärs med jag har bara ca 1,5 tsk av spiskummin, chilipulver, paprikspulver och 1,5 krm cayernpeppar. 3 vitlöksklyftor och ca 1 msk salt till ca 800g köttfärs samt tomatpure.

Skepparkrans
4/9/11, 11:06 AM
#11

Jag testade utan redning och det blev hur bra som helst. Däremot blev själv kryddblandningen inte någon höjdare. Svag tacosmak och en brännande känsla i munnen utan någon större smakupplevelse. Gick an för mig men barnen klagade lite grann.

Och det kan förstås bero på att jag läste fel i receptet och använde två teskedar istället för två kryddmått cayennepeppar. Så går det när man har dåligt koll på styrkan hos vissa kryddor. Har aldrig använt cayennepeppar förut.

[Pennylane1]
4/9/11, 11:09 AM
#12

jag glömde att även jag tar lite cp också, med betoning på lite! Glad

jag tycker koriandern gör susen för att få den rätta tacosmaken, kakaon har jag aldrig fattat vad den har där att göra.

Skepparkrans
4/9/11, 11:27 AM
#13

Jag har dock aldrig tidigare reflekterat över hur mycket kolhydrater det är i vissa kryddor. Man använder ju så lite av dem så att det inte spelar någon större roll men just när man gör tacos är det ju lite större mängder som används. Jag tyckte att en kolhydrathalt på 50-60% som det är i färdig tacokrydda man köper lät fruktansvärt mycket men nu när jag läser lite på Santa Marias hemsida inser jag att den blandning jag gör själv nog inte ligger långt ifrån dessa nivåer.

Och hur mycket använder man av den hemgjorda i förhållande till den köpta? Jag hade två matskedar, vilket blir ungefär 20 gram. Väldigt svag tacosmak som sagt och enda anledning till att jag inte hade mer var att överdoseringen av cayennepeppar gjorde så att det brände för mycket på tungan. Hade nog gärna haft dubbla mändgden om det inte var för det, vilket hade gett 40 gram. Med en kolhydrathalt på 50% blir det 20 gram kolhydrater till 700 gram köttfärs = nästan 3g/100g i den slutliga tacofärsen.

Vill minnas att även tacopåsar väger 40 gram. Och en sådan brukar jag brukar använda till 7-800 gram färs. Så i slutändan slipper jag druvsocker och smakförstärkare men får i mig ungefär lika mycket kolhydrater ändå.

Annons:
[Pennylane1]
4/9/11, 12:02 PM
#14

det är rätt förbryllande det där med kolhydrater i olika saker, t.ex. på denna sida anges nässlor ha 15 gram kolisar /100, mycket överraskande tyckte jag eftersom det ju kan anses vara bladgrönsak och sådana brukar ha väldigt lågt innehåll av kolisar. Sökte vidare och fann att Fineli anger 1,3 gram på nässlor, vilket låter mer rimligt! Kan den andra sidan mena torkade nässlor? Men på bilden är det färsk nässla… förvirrande!

Skepparkrans
4/9/11, 12:32 PM
#15

Jag räknade ut hur mycket kolhydrater det är i kryddblandning jag gjorde. Om man utgår från att receptet följs till punkt och pricka och siffrorna på Santa Marias hemsida stämmer på decimalen för varje kryddburk blir det en kolhydrathalt på 49,7g/100g. Min uppskattning på 50% var alltså ungefär så nära sanningen man kan komma.

Receptet ser ut så här och kommer från lchfrecept.com:

1,5 tsk salt 1 tsk vitlökspulver 2 tsk chilipulver 1 tsk spiskummin 1 tsk lökpulver 2 krm cayennepeppar 2 tsk paprikapulver

Men det är ju som sagt fritt från smakförstärkare och druvsocker så det är ju ändå ljusår bättre än halvfabrikatet man köper i påse. Det är dock långt från kolhydratfritt som en del verkar tro. Jag har många gånger sett folk rekommdera den "kolhydratfria" tacokryddan på lchf-butiken och just den innehåller ju nästan precis samma ingredienser som receptet ovan. Beroende på förhållandet mellan de olika ingredienserna kan den rent av innehålla mer kolhydrater.

[Pennylane1]
4/9/11, 12:55 PM
#16

frågan är hur mycket man tillgodogör sig, om  inte det mesta passerar rakt igenom, druvsocker tas ju upp till 100 %.

Skepparkrans
4/9/11, 1:11 PM
#17

Varför skulle något av det passera rakt igenom?

[Pennylane1]
4/9/11, 2:21 PM
#18

vet inte, men jag har den känslan Flört högst ovetenskapligt…

[Pennylane1]
4/9/11, 8:40 PM
#19

Vi gjorde tacos idag, och idag mätte jag hur mycket krydda jag tog för (brukar bara höfta och smaka av annars så jag hade ingen riktig koll på hur mycket jag brukar ta men 12-14 msk kändes verkligen otroligt mycket) , hade nära 700 gram köttfärs och jag tog ca tre msk, och det var mer än vad jag brukar ta, det blev lite väl kraftig smak. Och då gillar vi kryddor. Jag kan bara inte fatta hur man skulle kunna klara att ha i runt två dl krydda!! Eller en dryg dl då, i vårt fall, då vi hade mindre köttfärs.

gun92884
4/10/11, 12:52 PM
#20

#14

Jag tror att de menar nasselpulver for det ar det enda de talar om nar de beskriver vad det ar bra for … men, visst ar det tokigt att inte skilja pa farskt och torkat … det ar inte alla som har tid/lust att luslasa allt.

Annons:
[RockarFett]
2/17/12, 8:02 PM
#21

Jag har idag köpt taco-påse kryddmix för andra gången i mitt liv.(Är lite efter ang. vissa saker altså) och jag reagerar på priset förutom innehållet.Är ju också en anledning till att göra själv.

Zondell
10/7/12, 9:36 AM
#22

Jag köper en stor förpackning tacokrydda från santa Maria. Skulle aldrig få grabbarna här att acceptera en egen kryddblandning. Själv är jag nöjd med en liten portion och skippar tacochips, cola och bröd till. Och det är ju bara på fredagen….

Upp till toppen
Annons: