Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 17128 ggr
mooonlight
11/15/10, 7:37 AM

Kalcium, behövs det?

Funderar på hur det är med behovet av kalcium egentligen. Har tidigare fått lära mig att kroppen lånar kalcium från tänder och ben för matsmältningen och därför ter det sig rimligt att man behöver tillföra kalcium via kosten. Kalcium i kosten sägs också öka matsmältningen/energiförbränningen.

För något år sen uteslöt jag mjölkprodukter ur min kost och drygt en vecka senare fick jag helvetiska kramper i vaderna om nätterna. Jag gissade att det hade med kalciumbrist att göra, så jag köpte nåt kalciumpreparat. Efter två dagar var jag krampfri. Numera käkar jag det billigaste jag hittat, Dolomitkalkpulver, som dessutom innehåller magnesium. Bra eller dåligt - vet ej. Men jag är krampfri.

På senare tid har jag ätit lite grädde emellanåt, någon gång en liten bit ost. Det handlar dock om så små mängder att jag är långt, långt ifrån RDI. Har även gått ner ytterligare i mängden kolhydrater jag stoppar i mig, om det nu kan ha någon betydelse. Jag har i alla fall experimenterat med att skippa kalktillskottet några dagar här och där - utan att jag märker skillnad.

Har läst på några ställen att man inte behöver kalktillskott på LCHF. Förstår inte riktigt varför. Har också sett någonstans att för mycket kalk inte är bra. Men… behöver inte skelettet och tänderna kalk, som man alltså får i sig minimalt av?

Ett argument för att vi inte behöver kalciumtillskott är våra förfäder fick inte i sig mjölk förrän de börjat domesticera djur för några tusen år sedan och de anses ha varit friska ändå. Å andra sidan levde de avsevärt kortare än vad vi gör idag och t.ex. osteoporos visar sig normalt först när man är långt äldre än vad de blev.

Så, hur är det? Bör kroppen få ett kalktillskott om man äter minimalt med mjölkprodukter eller gör man bäst i att undvika sånt?

Annons:
Wildrat
11/15/10, 8:25 AM
#1

Kalcium finns ju i andra saker än mjölkprodukter så en mjölkfri kost är inte nödvändigtvis kalkfri.

Jag resonerar så här, har man symptom som går bort när man tar vitaminer/mineraler så har man en brist eller iaf obalans. Då är det inte dåligt att tillföra det man saknar, inte ens om det är i pillerform.

Sen när det gäller kalk och skelett så är det ju inte så enkelt som att tillföra kalcium så slipper man osteoporos. Man behöver fler ämnen, kalcium, magnesium, fosfor, D-vitamin, östrogen och progesteron samt även motion för starka ben. Det bästa för benen är alltså att äta en artriktig kost så man har ok med hormoner och orkar röra på sig…

Sugiyama
11/15/10, 11:39 AM
#2

Jag funderar på om inte våra förfäder fick i sig kalcium genom att koka köttet med ben. Mina hundar äter bara kött och ben och får i sig kalcium på det viset i sin naturliga form. Nu för tiden är det hopplöst att få tag i kött med ben och därför svårt att få i sig kalcium den vägen. I Kina som jag nyss besökte, dricker man inte mjölk men äter varje dag soppor med god buljong baserad på hela djuret. Kanske något vi också skulle gå tillbaka till.

tankgirl
11/15/10, 3:50 PM
#3

RDI stämmer inte alltid…

Sen det där med att våra förfäder levde avsevärt kortare tid än oss, det är inte riktigt sant. Medelåldern var på 26 nånting, men det beror på att spädbarnsdödligheten var hög.

Det fanns gamlingar på stenåldern också, men det är klart att rovdjur, klimatförändringar och svält säkert tog kål på många i förtid.

Äter själv nästan aldrig mjölkprodukter… men att ta ett näringstillskott ibland är ju inte fel. Broccoli innehåller ganska mycket kalcium, likaså mandel.

mooonlight
11/16/10, 7:34 AM
#4

Visst har ni rätt om att kalcium finns även i annat än mjölk, men det är inga direkt större mängder. Och jag är med på Wildrats resonemang att t.ex. osteoporos även har att göra med andra ämnen.

Har knappat lite på matdagboken.se och ser att jag får i mig hyggligt av det mesta, medan mitt intag av kalcium ligger på 10-15% av RDI. Det känns som väldigt lite.

Wildrat, jag är med dig vad gäller symptom / brist / obalans, men just just det här med benskörhet känns lurigt. Vad vet jag, jag kanske mår bra och är krampfri även utan kalktillskott, medan benen urkalkas i tystnad och jag inte fattar det förrän det har gått riktigt långt? (Ja, jag är rädd om min kropp, och inte bara benen.)

Jag funderar lite på om kroppen kanske behöver mindre kalcium för matsmältningen om man äter LCHF-kost än om kroppen måste bearbeta spannmål och annat. Kan det ligga något i det?

[DaBiork]
11/16/10, 4:53 PM
#5

K2 vitamin spelar tydligen också in tillsammans med D och A vitaminer för att kroppen ska ha nån nytta av kalciumet.

Länk

xTindrax
5/17/11, 3:28 PM
#6

Ville bara säga att jag fick också väldigt mycket kramp i musklerna, speciellt vaderna, och efter att ha gjort lite research på internet inhandlade jag magnesiumtabletter, och ett tu tre var kramperna borta.

Jag äter rejält med ost, grädde och broccoli, dock, då jag är vegetarian, så det slog mig aldrig att det skulle vara kalcium. På internet föreslogs det antingen potassium eller magnesium, då de mineralerna är viktiga för kunna att öppna och stänga muskler.

Annons:
Wildrat
5/17/11, 4:07 PM
#7

#6 (Potassium = kalium)

dufva
5/17/11, 8:11 PM
#8

Det är ju bara vi här uppe i norden som använder rena mjölkprodukter i någon utsträckning (och några massaier nere i Afrika)

Det kan tom vara så att mjölk hjälper till att minska bentätheten pga fosforsyran som också finns i den vilket dränerar ut mineraler.

Vi har ju faktiskt mest benskörhet här i norr trots att vi dricker mest mjölkObestämd

Att vi är ett solfattigt land är nog tyvärr största bidragande faktor till svaga ben

Därför är D-vitamintillskott under vintern en sjukt bra investering i sin hälsa

Naturlig buljong på ben senor och brosk är kanon!

Gröna bladgrönsaker innehåller mineraler som också behövs för rätt proportioner till benstommen

Dolomitpulver är skitbra för oss lchf:are Skrattande

Innehåller både magnesium och kalcium, balanserar upp ph-värdet, hjälper tarmens funktion och tom lugnar och stabiliserar hjärtrytmen

Pasi
5/17/11, 9:14 PM
#9

Det är finns knappast nån fri fosforsyra i mjölk - den reagerar kvickt med karbonaterna och bildar salter med dess alkalimetall (t ex kalciumfosfat, kalciumvätefosfat).
Viss del, framförallt kalciumfosfatet är svårlösligt, och åker nog till största delen ut bakvägen - men det är knappast så att allt kalcium i mejeri är uppbundet i kalciumfosfat!? Glad

MissInAction
6/21/11, 11:52 PM
#10

Aha så det är bra om kalcium ingår i magnesium-tillskott då?

Tittade på varianter av magnesium-tillskott idag och det fanns så många olika. Kalcium var tillsatt i flera.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

mooonlight
6/22/11, 4:32 AM
#11

#10  Jag undrar om man över huvud taget behöver behöver tilllskott av kalcium, utöver det som finns naturligt i maten (alltså i artiktig föda, dvs exklusive mejerier).

En intressant artikel att läsa.
Jag har inte granskat källorna, men artikeln väcker en del funderingar. Författaren verkar negativ till kosttillskott av D-vitamin (med hänsyn till osteoporos), vilket får mig att fundera ännu mer…

Wildrat
6/22/11, 8:21 AM
#12

#10 Nödvändigt är det inte men det är bra med balans och kalcium och magnesium balanserar varandra. Dock får man i sig en hel del kalcium om man äter mjölkprodukter, det verkar svårare att få i sig magnesium.

MissInAction
6/22/11, 10:51 AM
#13

Jaha då blev jag inte klokare av min fråga heller Skrattande
Men tror ändå jag ska köpa den som heter Dolomitpulver på Life-butiken. Kan ju gå över till ren magnesium om jag behöver sen. Har kramper i vaderna nästan varje natt.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
RobinEH
12/26/12, 8:48 PM
#14

Har också börjat undra över kalcium.

Jag äter en relativt stor mängd ost och därmed får jag i mig rätt mycket kalcium därigenom. Sedan äter jag givetvis även andra kalciuminnehållande livsmedel. Eftersom stora mängder kalcium eventuellt ökar risken för prostatacancer hos män så känns det onödigt att mycket av det. Dessutom verkar senare forskning (?) påvisa att kalcium inte är så viktigt som man tidigare trott.

Så kan man minska på kalciumintaget utan "allvarliga" konsekvenser eller behöver man hålla sig kring RDI?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Framåt
12/27/12, 12:09 AM
#15

Passar på att fråga vad är som gör att man ofta får mer myrkrypningar och sendrag vid LCHF-kost? Vad är det som händer i kroppen? Är ju skumt om kosten ger problem som man behöver äta piller för att korrigera om den nu är så ursprunglig och … bäst i största allmänhet.

RobinEH
12/27/12, 12:16 AM
#16

#15

Magnesiumbrist är relativt vanligt. Dessutom tror jag att det finns andra dieter som behandlar människans "ursprung" bättre än LCHF.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

hemul
12/27/12, 3:42 AM
#17

Detta med kalk och benskörhet. Svenskarna konsumerar mest mjölkprodukter i världen, har jag för mig. Vi toppar även listan vad gäller benskörhet. Låter rätt paradoxalt då att benskörhet skulle bero på kalkbrist, eller hur?

Internettan
12/27/12, 6:09 AM
#18

#17:

Det kan ju bero på kalkbrist ändå. Om vi lider brist på andra mineraler/ämnen (vitamin D, fosfor, K2 mm) så kanske vi inte kan tillgodogöra oss kalciumet och har brist trots ett högt intag? Att i det läget utesluta kalkrik föda utan att ersätta det med annat kalk kanske är dumt? Hellre se till att man får tillräckligt med alla nödvändiga näringsämnen inklusive kalk.

Jag har precis läst en bok som handlar om Harald Bergengren och hans hypoteser om fosforbrist (fosfatbrist) hos människan. Han var veterinär och redan på 30-talet såg man att fosforbrist ledde till en mängd sjukdomar hos djur, inte minst ledvärk. När det gäller människor vet man inte så mycket och få forskare har velat titta på detta. Bl a har Bergengren kopplat fosforbrist till skolios, anorexia och diabetes. Han menar att speciellt unga flickor som inte äter tillräckligt (eller är vegetarianar/veganer) drabbas av skolios och anorexia. Det är, enligt honom, väldigt vanligt att skoliosdrabbade ungdomar äter väldigt lite protein, vilket gör att fosforbrist uppstår.

Äter man lchf med rikligt med protein så finns troligen ingen risk för fosforbrist. Men när det gäller dåliga tänder och benskörhet hos befolkningen i stort så kan ju fosforbrist vara en del-anledning.

Jag minns också en artikel som handlade om Weston Price och hans forskning där bl a fosfor beskrevs som ett mycket viktigt mineral när det gäller tandhälsan. Tillsammans med kalcium och vitamin D (tror jag det var) kan tänder "laga sig själva" eller något sånt. Eller att karies inte kan uppstå om tänderna består av de mineraler de ska och att de återbildas av sig själva. Det var något liknande som jag reagerade på. Kan tyvärr inte hitta artikeln och kan inte garantera exakt vad där stod.

I alla fall ett intressant ämne, fosfor/fosfat.

"Every point of view is a view from a point."

hemul
12/27/12, 6:31 AM
#19

Fast det är ju fortfarande inte kalkbrist i den bemärkelsen att vi får i oss för lite kalk… Som sagt, det finns människor som aldrig dricker ett glas mjölk och deras skelett hänger ihop ändå. Det finns rätt många som avråder från kalktillskott (om man inte har påvisad brist förstås). Det verkar kunna ställa till det. Nu har jag inte sparat några länkar, men mitt intryck är att kalk är rätt ute, om man säger så. Om man oroar sig kan man väl koka an gryta buljong och använda i såser eller dicka en mugg då och då. Då löser man säkert en massa mineralproblem i ett slag.

Internettan
12/27/12, 7:03 AM
#20

Fast det är ju fortfarande inte kalkbrist i den bemärkelsen att vi får i oss för lite kalk… Som sagt, det finns människor som aldrig dricker ett glas mjölk och deras skelett hänger ihop ändå.

Ja, det är ju sant. Jag tror inte heller att mjölkprodukter är nödvändigt i en bra kost. Kanske vi inte behöver så mycket kalk som vi tror? Jag tänkte lite att alla kanske inte äter kål och mandlar utan de som äter typ fakir kanske ändå kan få brist? Men jag vet inte.

Det finns rätt många som avråder från kalktillskott

Ja, det beror väl dels på obalans mellan magnesium och kalk och också på att om vi t ex har brist på K2 kan kalket hamna fel i kroppen och förkalka blodkärl, vilket kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar. Så jag tänker lite att det kanske inte just handlar om överskott av kalk när det uppstår problem? Hade vi ens haft benskörhet om kroppen haft tillgång till kalk i tillräckliga mängder? Med tillgång menar jag då att kunna ta upp kalket och placera det rätt i kroppen. Hur kan vi veta när vi får för mycket kalk om de skador man ser bygger på att kroppen inte kan tillgodogöra sig det på rätt sätt?

Håller med om att det säkert är skadligt att bara tillföra kalcium till kosten utan att titta på övriga näringsämnen. Men har vi hela bilden klar för oss? funderar jag..

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
mooonlight
12/27/12, 7:21 AM
#21

#17 skrivet av hemul

Jag har också  för mig att Sverige ligger högt i båda listorna. Ett av problemen med kalcium i mjölk och mjölkprodukter är att mjölken är pastöriserad. Vidd pastöriseringen minskar enzymet fosfatas drastiskt, vilket gör calcium mindre tillgängligt i kroppen.

Antagligen skulle obehandlad mjölk vara en bättre kalciumkälla.

Sedan finns även teorier om osteoblaster & osteoclaster, celler som "pumpar" in resp. ut mineraler ur benen, och att de åldras och utmattas av högt kalciumintag.

Trule
7/2/13, 9:58 AM
#22

Det är möjligt att vi inte måste dricka mjölk, men mejerier består inte bara av mjölk. Man äter rätt mycket ost utomlands, som tillbehör och efter huvudmålet, en tradition som vi inte har.

Benskörhet har ökat över lag, och kanske beror detta på att vi till stor del slutat dricka mjölk och inte plussat på med andra mejerier.

Vad vet jag. En tanke bara.

Vad som gör mig bekymrad är att det uppenbarligen finns de som får skelettförändringar efter en längre tids lchf-kost. Och som någon skrev här, kalkbrist ger sällan symptom i tid.

Buljong kokt på ben är nog ett bra recept - men borde inte Annika D varna för ev. kalkbrist när hon råder bantare att undvika mejerier, för många nötter och använda grönsaker som garnityr..?

nyborjare08
7/2/13, 10:07 AM
#23

#22 Bara en tanke - jag har uppfattat det som att orsaken till den ökade förekomsten av benskörhet är D-vitaminbrist. Här i norden har vi generellt D-vitaminbrist pga bristen på sol. Har för mig att det har skrivits en del om det. Jag vet att det är en kombination av kalcium och D-vitamin som behövs för skelettet, så det kan förstås bero på bådadera.

 

 

Mozzarellan
7/2/13, 11:58 AM
#24

#22 Precis så är det här i Italien att man har alltid ost efter huvudmålet. Min man brukar skoja om att vi är så snåla med ost i Sverige då vi använder osthyvel och får tunna skivor. Här tar vi en rejäl bit med kniven istället.

LaRose
7/2/13, 1:11 PM
#25

#11 Tack för den artikeln! Väldigt intressant. Jag har inte ätit mjölkprodukter på säkert 30 år och inte vistats i solen på 15. Så nu har jag lite hysteriskt tagit 600 mg kalk och 5000IE D-vitamin dagligen (sedan jag började med LCHF). Det jag läst på senare tid, både om kalk och D, har dock lugnat mig och jag har nyligen sänkt mina doser. Kanske kommer jag att ta bort kalkpulvret helt. Och göra mer buljong.

Trule
7/2/13, 3:46 PM
#26

Jag kommer absolut att koka mer buljong! - och äta en rejäl bit ost efter lunchen (som är mitt huvudmål.) Och för D-vitaminet plussa på med lax och makrill några ggr i veckan. Kantareller (nu när det är säsong.) Ägg äter jag redan till frukost.

LaRose
7/2/13, 4:57 PM
#27

Trule, läste du artikeln som Moonlight visade oss i #11? Först blev jag lite avskräckt inför all text, men den var lättläst och jag kunde inte slita mig, faktiskt. Min misstänksamhet inför kalk- och D-vitaminhetsen fick bekräftelse för första gången av allt jag har läst och det kändes jäkligt gôtt! Så här sänks som sagt tillskottsdoserna.

Synd att ost är så förbaskat gott, så jag har lätt att överäta när det finns hemma (och det bromsar verkligen viktnedgången), men kanske kommer även jag att pröva med en bit efter maten à la Italia. Jag kanske kan vara mer disciplinerad om jag tar det som "medicin"…

Mozarellan, vet du om det finns någon särskild anledning till att man äter ost efter maten just?

Annons:
Mozzarellan
7/2/13, 6:17 PM
#28

Vet inte riktigt varför , men känns gott och fräscht att runda av med ost…sen är det dags för frukt. Triggar all ost dig? Kanske du kan prova med get eller fårost? Vi äter ju gärna en sak i taget här och inte som i Sverige lite av allt på samma tallrik.

Trule
7/2/13, 8:51 PM
#29

La Rose: Tack för tipset! Nu har jag läst ( - som du säger, den lättlästa texten.) Och är mindre orolig. Det är så skönt med ökad kunskap, problemet är att experternas kunskaper ofta skiljer sig från varandra…😕

Det som oroar mig är rapporterna om all värk, håravfall med mera, med mera…Konsekvenser som uppenbarligen beror på övergången till lchf - oavsett vad Annnika Dahlberg skriver ("det kan hända alla, oavsett kost.") Och jag tror inte, som så många, att det bara handlar om brist på magnesium även om symptomen försvinner med tablett-tillskotten.

Pröva tyngre ostar, tricket är att ta en rejäl bit från början och inte karva och småäta. Jag kan inte heller ta ostkaveln och slajsa ostskivor på vanlig ost utan att överäta. Men getost efter huvudmålet är en god idé i dubbel bemärkelse.

MimLan
7/2/13, 9:11 PM
#30

"If you’re concerned about maintaining healthy bones, you’re better off ensuring adequate calcium intake from foods like dairy products, sardines, salmon, dark leafy greens and bone broth. 600 milligrams per day from food (approximately two servings of dairy products or bone-in fish) is plenty to maintain adequate levels of calcium in the body. Healthy bone formation also depends on vitamin D and vitamin K2, both of which regulate calcium metabolism. There are also other minerals besides calcium involved in supporting bone health, such as silica and magnesium. If you have adequate levels of these nutrients, and regularly perform weight-bearing exercise, there is no need for calcium supplementation, which will likely do more harm than good."

http://chriskresser.com/calcium-supplements-why-you-should-think-twice

Kosttillskott med kalcium var iaf inget han rekommenderade.

LaRose
7/3/13, 12:55 AM
#31

Mozzarellan, all ost jag tycker om triggar mig. Tyvärr är jag inte så förtjust i varken får- eller getost. Men jag vet att de har många fördelar, så det händer att jag får för mig att inbilla mig att jag tycker om dem (har försökt några decennier). Detta trots att jag vistats många och långa perioder i Grekland (samma decennier). Haloumi, kom jag på nu! Det gillar jag verkligen, både stekt och "rå". Roligt att du nämner det där med att "äta en sak i taget". Det tycker jag också om. Har aldrig mer än högst tre saker på tallriken samtidigt.

Trule, visst är det underbart med kunskap! Di lärde tvistar ofta, men jag tycker det känns skönt att läsa även motsatta åsikter. Jag blir liksom mindre fanatisk själv då. Och orolig etc. Åsiktspendeln svänger från ena hållet till det andra och sen stannar den på mitten och ger nån slags balans även inne i mig. Lite "nypa salt" om allt. Då kan jag lättare känna in vad jag själv känner.

Och du, här karvas inga tunna skivor av osten om den finns hemma, utan jag skär rejäla bitar och tuggar i mig! Åh, en Västerbottenbit nu…! Med "tyngre" ost, menar du starkare sorter då? När jag läste ditt "getost", såg jag plötsligt framför mig den bruna, söta (är den norsk?), som smakar kola och som finns i ganska små, fyrkantiga förpackningar… men den måste väl vara fullproppad av kolhydrater?

I övrigt befarar jag som du, att det är mer än magnesiumbrist det handlar om.

Trule
7/3/13, 6:03 AM
#32

Internettan skrev i andra "kalktråden" detta som jag tycker är värd att kopiera (och fått tillåtelse…:)

Angående varför vi mjölkdrickande nordbor har så många fall av benskörhet:

Kan förklaras av en eller flera (ev i kombination) av nedanstående alternativ:

  • _Fettbrist i kosten
    _
  • _D-vitaminbrist
    _
  • _Mjölken är behandlad (pastöriserad) så att kalken inte tas upp så bra
    _
  • K2-vitaminbrist som gör att kalken inte hamnar på rätt ställe
  • Brist på motion
subcalva
7/3/13, 7:44 AM
#33

Tyvärr blir det många gånger ett extremt fokus på en sak som tex vitamin D men balansen mellan vitamin A och D är väldigt viktig.

When large imbalances between vitamins A and D favor vitamin A, phosphorus accumulates at the expense of calcium, promoting bone loss.

When the imbalance favors vitamin D, calcium accumulates in soft tissues, leading to stones in the kidney and bladder, and calcification of the blood vessels and aortal valves.

Och ska vi kunna ta upp kalcium får vi inte glömma bort magnesiums roll i det hela.

In the absence of sufficient magnesium, we fail to absorb enough calcium from our food. The calcium we do absorb accumulates within our cells rather than in our blood, bones, and teeth, where it belongs. Our cells, moreover, fail to sequester it in storage vesicles. These changes as well as other failures of mineral metabolism that occur during magnesium deficiency contribute to excessive excitation of nerves and muscles, blood coagulation, and poor mineralization of bones and teeth.

Beyond Good and Evil

tankgirl
7/4/13, 2:37 AM
#34

"Mjölk ger starka ben= intaget av kalcium ifrån animalier har ett direkt samband med benskörhet och kalciumet och fosforen i mjölk göder även nanobakterier som orsakar åderförkalkning och prostatacancer.

http://www.news-medical.net/news/2005/09/12/13120.aspx

Den här informationen går knappt att hitta trots att det finns hur mycket studier på det som helst och det finns institutioner som fått sina anslag indragna när de påvisat liknande samband.

Dairy milk is singled out as the biggest dietary cause of osteoporosis

www.news-medical.net

…because more than any other food it depletes the finite reserve of bone-making cells in the body.

Annons:
Internettan
7/5/13, 12:12 AM
#35

#34:

Det var intressant! Måste läsa mer om det.

"Every point of view is a view from a point."

Trule
7/6/13, 6:51 PM
#36

Tankgirl: Ja, mycket intressant. Jag googlade vidare och fann detta som också handlar om mjölken urkalkning av skelettet - men då i kombination med animalisk protein:

http://www.halsobygget.se/pjblogg_entry.php?blogg_id=106

LaRose
7/6/13, 10:21 PM
#37

Tack Trule, det där var ju en väldigt tankeväckande text!

Trule
7/7/13, 4:59 PM
#38

LaRose: Ja och mycket oroande om man som jag (och du) äter lchf. Det kan också förklara alla dessa krämpor som folk får när de går över till lchf.

[Marja-Liisa]
7/7/13, 6:12 PM
#39

Brukar LCHFare dricka mjölk? Jag har inte gjort det efter tonåren. Kanske därför har jag bara upplevt hälsoförbättringar under de fem år som jag ätit strikt LCHF.

Trule
7/7/13, 6:30 PM
#40

Marja-Liisa: Det finns en hel del lchf-are som äter mejeriprodukter.

[Marja-Liisa]
7/7/13, 9:02 PM
#41

Nu pratade jag ju bara om mjölk. Men de finns ju skillnad med naturligt och pastoriserat mjölk också. Som jag har förstådd hänger mjölk och osteoporos ihop, inte andra mejerier som tex smör. Visst kan det finnas LCHFare som dricker mjölk också, likaså lightdrycker etc.

Annons:
Upp till toppen
Annons: