Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Presenttips till flickvän med fibro?

2011-01-19 10:28 #0 av: OneManArmy

Min dam har fibro och fyller år snart.
Har ni något tips på vad man skulle kunna köpa för något till henne?

Anmäl
2011-01-19 10:34 #1 av: dufva

Kanske en LCHF-bok/kokbok.

En bra kost kan göra undervärk med fibro som ofta har koppling till sädesslagen och för lite eller undermåliga fetter i kosten Glad

Anmäl
2011-01-19 10:49 #2 av: OneManArmy

Lchf får vi skippa för tillfället då hon fick gallsten vid kostombytet så just nu väntar hon på operation för dem.

Anmäl
2011-01-19 10:52 #3 av: MonicaP65

Jag har precis börjat läsa Matrevolutionen som Andreas Eenfeldt skrivit. Toppenbra läsning för ALLA människor, lchf-are eller inte. Den skulle jag rekommendera.

Jag har också (haft) svår fibro, nu mycket bättre efter ca 2 år på lchf-kost.

Lycka till!

Anmäl
2011-01-19 10:59 #4 av: OneManArmy

Just nu kan hon inte äta speciellt mycket fett alls utan att få gallstens anfall så är inte läge att köpa en kokbok åt henne direkt.

Tänkte mer på typ, massagegrejer eller vad nu fibro folk använder vid problem.

Anmäl
2011-01-19 11:04 #5 av: MonicaP65

En SPA-behandling kanske då?

Anmäl
2011-01-19 11:06 #6 av: Wildrat

Det finns en hel produktserie med grejjer särskilt för de med fibro. Finns säkert på fler ställen men här ser du hur de ser ut...

Anmäl
2011-01-19 11:25 #7 av: Aniara4

Presentkort på fibromassage! (Googla) Den är mjukare, ökar blodcirkulationen och endorfinerna utan att göra musklerna arga som vanlig massage gör.

Värmedyna kanske?

Presentkort på catering eller mat som levereras hem så hon slipper handla/laga mat någon gång när det känns tungt?

Anmäl
2011-01-19 12:54 #8 av: Minett

Presentkort på Hot Stone-massage! Jag har fibro och tål inte alls "vanlig" massage... men vid hot stone "knådar" de inte utan det är värmen från stenarna som ger massageeffekten. UNDERBART!!!

Kan också rekommendera en "vetevärmare/rispåse". Köpte en fiffig variant i en Life-butik. Den är som ett brett bälte som kan fästas runt höfterna eller runt nacken - så att man kan ha den även om man är uppe och rör sig.

Handledsvärmare är skönt om hon brukar ha ont i handleder/händer. Och de nu så moderna halsdukarna som är rundstickade är också perfekta att ha inomhus runt nacken ifall man har ont där. (De är som en stor ring, som man kan vira runt halsen två varv - eller fler om de är mkt långa. Mer praktiskt än en vanlig halsduk eftersom det inte blir några lösa ändar. Och snyggt dessutom! Som en extra polokrage, som inte sitter åt eller trycker men som ger extra värme. Jag fick en mjuk, skön av maken - den hade han köpt på HM.)

Anmäl
2011-01-20 17:10 #9 av: nobban7

Eller bara nåt trevligt personligt som inte alls har med sjukdom att göra...

Anmäl
2011-01-20 17:23 #10 av: parsley

# 8 Sådana halsdukar är underbara (jag har stickat min själv). Fungerar inne som du säger och är perfekta utomhus då de sitter bättre än vanliga halsdukar och dessutom kan dras upp över huvudet som en huva vid behov.

Tycker du har fått jättebra presenttips redan.Glad

Anmäl
2011-01-20 18:28 #11 av: Aniara4

#9 Precis vad jag kom på och gick in för att säga! Något just hon gillar och är intresserad av. Fast om det första du kommer att tänka på är konsertbiljetter eller gymkort kanske det är läge att tänka ett varv till om hon kommer att kunna använda det förstås.

Anmäl
2011-01-20 20:05 #12 av: OneManArmy

Med tanke på att hon suttit i fibrosmärtor senaste veckan så tror jag en redig vetekudde kommer funka fint ;)

Tack för alla tips

Anmäl
2011-01-20 20:45 #13 av: oskartoller

Har själv den svåra varianten av fibro och LCHF hjälper inte på smärtan.

Köp en värmedyna för ryggen, dom är guld värda.

Anmäl
2011-01-21 11:13 #14 av: duchess

Skriver inte Kostdoktorn i Matrevolutionen att när man börjar äta mera fett i samband med LCHF så smörjer det och gör så att gallstenarna börjar lossna och vill ut?

Anmäl
2011-01-21 11:17 #15 av: Wildrat

#14 Är de för stora så går det inte. Då är operation enda lösningen och fram tills dess vill man nog inte ha ont så då unviker man fett...

Anmäl
2011-01-21 12:40 #16 av: KarinSch

En värmefilt, fick en i julklapp och den är guld värd när man har ont. Ger en djup sköön värme i hela kroppen.

Anmäl
2011-03-07 11:53 #17 av: OneManArmy

Blev en sn där värmepåse man drar i micron en stund. Mycket uppskattat :)

Hon har fortfarande akuta besvär med gallan efter FEM månader med läkarbesök och undersökningar. Helt sjukt.

Men när gallan ryker så ska hon börja med low carb kost igen :)

Anmäl
2012-06-01 16:59 #18 av: Ioma

Jag rekommenderar FIBRO GEL som finns under samma länk som #6 gav dig.

Den är jätteskön att använda när man har riktigt ont.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Anmäl
2012-06-01 17:03 #19 av: Ioma

http://www.econordica.se/se/art/fibro-paket-erbjudande-kudde-gel-oljor.php

Här är ett helt paket som jag gääärna skulle vilja få. Skulle nog bli uppskattat

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Anmäl
2012-06-02 08:49 #20 av: OneManArmy

Shysst med tips.. men det är typ 18 månader sen hon fyllde år. Och vi är inte tillsammans längre för den delen ;)

Anmäl
2012-06-02 09:28 #21 av: [Pennylane1]

nänä då måste hon fyllt år igen för bara sex månader sen Tungan ute

Anmäl
2012-06-02 15:50 #22 av: Torparmor

#21 skrivet av Pennylane1  januari 2011 ställdes frågan

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.