Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 21737 ggr
JAUS
1/23/11, 5:26 PM

Talg - Billigt fett

Jag vill slå ett slag för talg (nötfett). Det är billigt, tål värme bra och har mycket lång hållbarhet. I detta fettskrämda land så går stora mängder av utmärkt fett till spillo, vilket gör mig rent ut sagt förbannad. Genom att köpa talg och använda det till stekning så spar jag pengar på smör som jag istället kan använda till kryddsmör och bearnäs.

Fråga köttdisken om de har nötfett eller talg. Det ska inte behöva kosta mer än max 30 kr/kg men det går att få det ännu billigare.

Talgen måste renderas innan användning och det gör man genom att man långsamt kokar bort vattnet från fettet på låg värme antingen i kastrull eller ugn.

Korrekt förvarad talg håller sig i många år utan att härskna.

Annons:
kricko1
1/23/11, 5:39 PM
#1

Tom 110123 har det varit extrapris på smör i min butik, det kostade då 39.80:-/kilo. Ordinarie pris var 47 och någonting om jag inte missminner mig.

Är det verkligen värt att hålla på och "rendera" talg för att sedan förvara alltihop för den kiloprisskillnaden?!

Egen arbetstid är väl värd något också och är man på jobbet minst nio timmar om dagen så borde man nästan få talgen/späcket gratis för att det skulle vara värt arbetsinsatsen och ändå är det då snudd på tveksamt skam till sägandes. Men själv är jag väl alldeles på tok för lat förmodligen Glad

JAUS
1/23/11, 5:45 PM
#2

Gör man en stor sats på t.ex. 5 kg så räcker det ett bra tag. Om man väljer att rendera det i ugnen så sköter det sig själv så man kan göra det över natten. Det enda man behöver göra är att först putsta fettet rent och har man en riktigt vass kniv så ska det inte vara något problem. Silandet är inte särkilt jobbigt och tar inte så värst lång tid.

30 kr/kg var maxpriset, det går att hitta det för halva priset eller t.o.m. gratis om man har tur.

[stuxen]
1/23/11, 5:55 PM
#3

kricko1:

ursäkta men du var mig en lat en.

Orkar du inte heller lägga ner tid på att laga egen mat ,ed tanke på arbetsinsatsen borde chefen även där betala för din timlön hemma.

Jaja tack jaus

kricko1
1/23/11, 6:10 PM
#4

Stuxen - jag skulle bli förvånad om du "orkar" och faktiskt lagar väsentligt mycket mer mat hemma än vad jag gör. Men inget är omöjligt förvisso och har även du flera hemmavarande barn så vet säkert även du hur van man blir av att laga riktig mat flera gånger om dagen… samt hur mycket tid det faktiskt tar att laga mat utan halvfabrikat Glad

Chefen ska såklart inte betala för varken talgrenderande eller matlagande i hemmet, var fick du det ifrån. Det gör jag ju själv i bägge fallen och just därför går talggryllandet "fetbort" (om du ursäktar Flört) för mig.

Sindri
1/23/11, 7:46 PM
#5

Har letat talg hela vintern för jag tänkte hänga ut till småfåglarna. "Det finns inte" får jag till svar, om man nu överhuvudtaget vet vad talg är…..

[stuxen]
1/23/11, 7:52 PM
#6

kricko1: du var mig en glad rackare.
Alla får ju göra vad de tycker att de orkar och kan.
Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att göra detta.

Vet dock inte hur mycket ork jag har i vår då jag som du kommer ha barn här i hemmet.

Tyckte bara det var kul att du orkade komma in i tråden och tycka det är ovärt.

Angåenda att din chef skulle betala lön även på hemet tog jag ifrån att du villa att han skulle ge dig talget gratis.

Ha det super.

Nu snackar vi vidare om talg.

Annons:
hemul
1/23/11, 7:55 PM
#7

Det var konstigt. Jag har aldrig fått nej när jag frågat i butiker som har charkdisk även om det ibland är beställningsvara. Har heller aldrig betalat mer än 20 spännn, varken för talg eller späck. Förresten kan Coop Forum ha talg i frysdisken, men det brukar inte se helt fräscht ut.  Köpte det en gång, men jag tyckte det luktade skumt när jag smälte det, så det slog jag ut.

Som alla "långkok" så tar det ju tid på spisen, men arbetsinsaten är inte stor. Nackdelen är väl att det är kladdigt och kräver rengöring av spisen efteråt.

En upptäckt jag gjorde när jag höll på mycket med sånt där var att det blir extragott att steka i ett annat djurs fett, t.ex. fisk eller kyckling stekt i ister blir supergott. Ister/späck är ett superbra stekfett. Trist bara det där med omega-6.

kricko1
1/23/11, 9:59 PM
#8

#6 Stuxen - då får jag gratulera till en kommande kraftigt eskalerad, men angenäm, ökning av arbetsinsatsen när det gäller mat i alla de former och moment som därtill hör ;-)

Stort grattis till kommande bebis, livets verkliga mening! Glad /K.

PS: Det var inte chefen som i förekommande fall skulle gett mig talgen gratis, det skulle isf. varit matvaruhandlaren ;-)

Sugiyama
1/23/11, 10:00 PM
#9

Jag brukar be Gröna gårdar skicka med talg när jag beställer kött. Borde vara bra med omega-3 i den talgen.

Pasi
1/23/11, 10:26 PM
#10

När jag bodde nära en riktig köttbutik, så brukade jag handla "gräsbetestalg" där - 7:-/kg  - klart prisvärt!Glad

JAUS
1/23/11, 11:36 PM
#11

#9 Får du gratis gräsbetestalg på köpet eller missförstod jag dig?! Förvånad

#10 Var var det? Jag får en stor lust att åka dit och köpa på mig 50 kg gräsbetestalg för 350kr. Det tar väl en vecka att rendera men sen har man fett för flera år framåt.

Gräsbetestalg rankar jag som det absolut bästa fettet av alla, t.o.m. högre an opastöriserat gräsbetessmör.

Pasi
1/23/11, 11:51 PM
#12

#11 "Bröderna Magnussons kött och chark" mellan Skara och Falköping. Tror tyvärr de stängt sin köttbutik för ett par år sedan Obestämd och bara kör uppfödning numera.
Det bästa är nog att kontakta nåt slakteri - helst något som sorterar köttet (vanligt resp gräsbeteskött/ekologiskt); de borde kunna släppa iväg talg billigt. Eller kontakta nån liten ekolgisk uppfödare (t ex Husa gård - men det finns ganska många att välja på).

JAUS
1/24/11, 4:36 PM
#13

#12 Va synd. Rynkar på näsan Jag får leta vidare, har ganska hyggligt pris på min talg redan dock.

Annons:
Sugiyama
1/24/11, 4:44 PM
#14

£11, nej det kostar 19 kr/kg men det betalar jag gärna.

JAUS
1/24/11, 4:51 PM
#15

#14 Ja, det är ju ett bra pris för gräsbetestalg. Är den välputsad?

Sugiyama
1/24/11, 4:57 PM
#16

Ja det tycker jag. Dom har njurtalg också.

JAUS
1/24/11, 5:00 PM
#17

#16 Utmärkt! Skrattande Ska beställa från dem när mitt talg tar slut.

Omnivoren
1/24/11, 6:16 PM
#18

Hur renderar man talgen enklast och snabbast? Så någonstans att det var bra att köra det genom en köttkvarn för att fettet skulle rinna ut snabbare. För det är väl inte bara att vattnet ska bort utan även bindväven? Berätta gärna mer!

hemul
1/25/11, 8:45 AM
#19

Det kan nog stämma att det går fortare ju mindre bitar man har, men jag brukar bara tärna upp fettet. Hellre en halvtimme till på spisen att att diska en massa manicker…

Omnivoren
1/25/11, 11:53 AM
#20

Du gör alltså inte som Michael Blomgren. För honom tar det minst ett dygn i ugnen. Hur lång tid brukar det ta ungefär? Hur hög temperatur?

Annons:
hemul
1/25/11, 12:25 PM
#21

Det beror väl lite på mängden och hur stora eller små tärningar det är. Jag har mest gjort på späck för jag hade tillgång till utegris förut. Jag tärnar ner skiten i stora järngrytan och sätter den på svag värme, har locket på lite grann i början så att värmen kommer upp. Rör om då och då tills det börjar smälta ordentligt. Har jag grytan halvfull, c:a 5 liter tärningar, tar det kanske 4-5 timmar. Minns inte säkert. Brukar nog inte titta på klockan heller. En kväll, typ.

JAUS
1/25/11, 4:21 PM
#22

Ju mindre tärningar desto snabbare, ja. Låg temperatur och lång tid är bäst, fettet ska inte brännas vid.

I den här bifogade pdf:en finns instruktioner hur man renderar talg på 2 olika sätt.

JAUS
1/28/11, 3:53 AM
#23

Aj då! Jag måste åka till Stockholm eller Göteborg för att hämta en beställning från Gröna gårdar. Rynkar på näsan Då kan jag inte beställa 50 kilo det blir tungt att bära med sig på tåget hem.

Sugiyama
1/28/11, 12:11 PM
#24

Nej va synd JAUS. Men det kanske finns andra likvärdiga leverantörer i närheten där du bor.

Sindri
9/11/19, 9:36 AM
#25

Haha, den här gamla tråden har jag tydligen skrivit i. Nu hittade jag till slut talg, men inte blev den utlagd till småfåglar inte. Gömde sig långt inne i mitt kylskåp. Det är talg från Johan Juresson med bäst föredatum i maj 2018. 
Nu är jag på G att köpa fritös - törs jag testa den där? Det står högre upp i tråden att talg håller sig i flera år, men jag har ingen aning om när jag köpte den!
Och behöver den renderas som JAUS skriver om ovan?

hemul
9/11/19, 9:19 PM
#26

Ja. Oprocessad talg är inte hållbart.

Det vinns vävnader och lite blod i det. Det är det som blir de där knorvarna när man smälter ut fettet. Det är bara rent fett som är hållbart.

Släng det!

Sindri
9/12/19, 9:25 AM
#27

Men den ser helt kritvit och jämn ut? Tror jag får skriva till företaget och fråga.

Bäst föredatum måste ju stå, men ibland är det helt oväsentligt.

Annons:
hemul
9/12/19, 10:40 AM
#28

Men vad är det du har? Är det en bit talg, som den kommer från djuret, eller är det redan smält talg i en burk?

Sindri
9/12/19, 4:03 PM
#29

Märket är Johan Jureskog, i ett vitt smörpapperspaket, som ett smörpaket, Highland Beef talg.

hemul
9/12/19, 4:05 PM
#30

Då är det nog renat och klart. Jag fattade fel, trodde du hade en bit obearbetad talg.

Sindri
9/12/19, 4:07 PM
#31

Nu har jag pratat med dem och smakat på talgen. Absolut inget fel på den. Nu blir det fritera av. Tjoho!

hemul
9/12/19, 5:15 PM
#32

Vad sa de om den verkliga hållbarheten då?

Tror jag har sett sån talk på ICA, förresten.

Sindri
9/12/19, 6:07 PM
#33

"Lukta och smaka".

Jag kommer ju inte ihåg var jag köpte den. Kollade på min Ica idag, men där fanns den inte.

hemul
9/12/19, 6:52 PM
#34

Har ett minna av rödaktigt tryck på paketet. Kan det stämma?

Annons:
hemul
9/13/19, 9:57 AM
#36

Ja, det känner jag igen! Dyrt, om jag minns rätt. Förstår att du inte vill slänga.

Sindri
9/13/19, 10:13 AM
#37

Kommer inte ihåg, men på MatHem 36:90. Skall kolla om min Ica kan ta hem. Smorde ugnsform med det igår och det funkade jättebra.

hemul
9/13/19, 2:53 PM
#38

Är det inte dyrare är det knappt lönt att göra eget. Talg kostar en 30 spänn kilot och utbytet är kanske 75%. Blir ju lite billigare men också kladdigare! 😉

Upp till toppen
Annons: