Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 9271 ggr
zafta
2011-01-31 14:22

Frökex :D

Jag har bakat frökex idag och jag bara ÄLSKAR dom Glad .. Kan jag mumsa i mig så mycket jag vill? Vet någon hur mycket kolhydrater dom ger?

mvh/Åsa

Annons:
gun92884
2011-01-31 15:54
#1

… det beror vad som ar i dem … har du ett recept?

Ofelia
2011-01-31 16:12
#2

Oh, är det dom där ur LCHF för tjejer? Jag försöker just baka såna men mina verkar aldrig torka. Hur tunna gjorde du dom? Gjorde du på olika linfrön?

Jag hittade inte a alla sorterna så jag tog de vanliga bruna, är kanske därför det inte torkar nån gång?

gun92884
2011-01-31 16:32
#3

#2

gun92884
2011-01-31 16:36
#4

#2

… hmmm … det dar gick litet for fort for mitt tycke :0( … om det galler ett recept ur en speciell receptsamling, och inte ett recept som har varit i en recepttrad har, sa behovs det ialla fall ingredienser for att man ska kunna gora en slags analys …

Pasi
2011-01-31 16:40
#5

Generellt är frön inte nyttiga för djuret människa, så att mumsa för stora mängder kan knappast vara bra. Vad har du i dina frökex - det framgår dåligt.Flört

zafta
2011-01-31 16:55
#6

Hejhopp!!

#5 det framgår ju inte alls Flört Knäppt av mig, men detta är receptet:

2 dl linfrö

1,5 dl sesamfrön

1 dl pumpakärnor

1 dl rostade solroskärnor

lite flingsalt

man täcker fröna med vatten o låter dom svälla…

sedan i ugnen i 125 grader ca 1 timme o ytterligare 1timme (drygt) i 100 grader Glad

#2  jag har tagit receptet på nätet, så jag vet inte om det är samma recept. Men… jag har torkat dom liiite längre i 100 grader.

Men oj!! vad goa dom är tillsammans med lite smör på Glad

Annons:
gun92884
2011-01-31 17:09
#7

#6

Jag gor liknande kex (receptet tog jag fran KiF, men andrade litet, t ex micro istallet for ugn) och ater en stor nave varje kvall med salsa som aperitif. Frona gar rakt igenom matsmaltningskanalen, so far so good; inga problem.

 Mina kex innehaller linfro, sesamfro, chiafron, fiberhusk och oat fiber (istallet for pofiber), salt och kryddor. Detta blandas med vatten och far svalla ett par timmar.

Jag sprider ut tunt (nagra mm) pa tallriksstora bakpapper och satter in i micron 5 - 6 mn och de ar torra, och pappret skalas av.

zafta
2011-01-31 17:57
#8

#7

Tack för det :) då kan jag ju äta dom med gott samvet då? Visst förstod jag dig rätt?

Låter gott med salsa till… var har du tagit det receptet? eller är det färdigköpt?

/ Åsa

gun92884
2011-01-31 18:01
#9

#8

Lyssna pa din mage … om den inte protesterar sa ser jag inga problem …

Vad ar det man sager? Om du ser en hast, tank inte genast Zebra … :0)

gun92884
2011-01-31 18:03
#10

#8

… salsan koper jag fardig pa ett storkop som heter Costco … all natural, inga tillsatser …

Pasi
2011-01-31 18:07
#11

#7 Många typer av frö går rakt igenom - men det gäller att inte tugga dem isåfall. Frågan är ju då om kakan är värd besväret om man ska äta den på samma sätt som man tar illasmakande tabletter (bara svälja)!?Skrattande

_______________________________________________

Personligen tycker jag det är bättre att använda nötter - alltså frön som skyddar sig med skal i första hand, istället för "gifter" och antinutrienter - om man nödvändigtvis ska knappra på sånt (går bra att baka kakor med mandel, hasselnöt, macadamianöt osv). Fördelen är främst att man kan tillåta sig att tugga, och fortfarande ha hyfsat gott samvete.Flört

gun92884
2011-01-31 18:13
#12

#11

Nog tuggar jag alltid :0) … Kanske det ar fel att saga ALLT gar rakt igenom men nog gar majoriteten det … bara for att man tuggar sa tuggar man inte nodvandigtvis sonder frona eftersom de ar sa sma … det ar nog mest att man bryter upp fiberhusken och po (eller i mitt fall oat) fibern.

Ofelia
2011-01-31 20:55
#13

#6

Oj, ditt recept lät ju bra mycket enklare än det jag hittat. Där skulle man blanda jättemycket, låta svälla 4 timmar och in i ungen i 8! timmar på 50 grader. De torkade inte ens på alla dessa timmar.

Linfrön ska ju inte vara så himla bra att äta obegränsat av, de lär vara giftiga i stora mängder men sesam och pumpafröna är väl ok så måttliga mängder är säkert helt ok.

Annons:
zafta
2011-01-31 21:00
#14

# 13

jag sväller också fröna, brukar blanda på kvällen och sätta bunken i kylen över natten och sen så… tjofs i ugnen Glad

gun92884
2011-01-31 21:09
#15

#6

Linfron ar INTE giftiga om de ar varmebehandlade. Jag forstar inte varfor denna old wife's tale inte forsvinner.

Har i Staterna ar det mest kanda brodersattningen gjord pa linfron, och den officiella lowcarbsajten, lowcarbing.about.com, har MASSOR med linfrorecept och inte en varning. 

OM linfron hade varit farliga sa hade vi sett och hort lawsuits galore vid det har laget eftersom den websajten har rekommenderat brod baserat pa linfron i atminstone 10 ar.

… jag tror att frokexrecept jag anvander sitter i en receptsamling pa KiF … antagligen under brod … jag bakar kexen (ungefar 6 rundlar, stora som knackebrod), svalltid inraknad, pa drygt en timme. Se'n bryter jag dem i lagom stora bitar.

Skulle aldrig bry mig med na't som tar sa lang tid som 8 timmar … och det forutom arbetet det tar att gora dem … om jag inte behovde varma upp koket (har gasspis) och vi har isstorm nar elektriciteten ar avbruten :0)

Ofelia
2011-02-01 18:45
#16

#15 Fast räknas det som värmebehandling när de endast torkar i 50 graders ugn?

Strunt samma mina blev heläckliga, ska testa de där som finns här på sidan, de med husk/Po -fibrer i.

gun92884
2011-02-01 19:09
#17

#16

Nja … nu tankte jag pa det recept som jag anvander … de bakas i micron … jag ater inte ickevarmebehandlat linfro … andras recept far de ta ansvar for :0)

[Mamma-Mia-Marie]
2013-03-29 10:36
#18

Jag gör också frökex fast så här:

- 1 dl hel bovete som blötläggs under natten
- 1 dl solrosfrön som blötläggs under natten

På morgonen…

I en bunke häller jag ½ dl chiafrön och/eller phyllisfrön (fiberrika) låter det svälla med ca. 2 dl vatten i nån timme…sen sköljer jag noga dom blötlagda fröna från natten och mixar ihop - krossar…sen har jag i kryddor tex. örtsalt och oregano…sen kan man mixa i lite cashewkärnor (frön-nötter) naturella och så blandar man ihop allt med det som står och sväller…

Kletar ut med en slickepott på bakplåtspapper och in i ugnen…

1 timme på 125 grader och sen så länge det behövs på 100 grader…

Gott med fikon marmelad på eller annat =)

Jojomaja
2013-03-30 00:06
#19

Det här receptet har jag provat och det ger cirka 2 gram kh per kex. (beroende på storlek, men det finns en tabell på sajten som ni kan kolla in)

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=153

Upp till toppen
Annons: