Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 8394 ggr
Jojo55
2011-02-06 21:54

Ny, vilsen men envis som synden!

Min historia är den gamla vanliga jojohistorien. Jag är en liten människa, blott 157 cm lång och med späd kroppsbyggnad. Figur som ett uppochnervänt päron ungefär, stor byst, under den en tunna, d.v.s. knappt någon midja och ingen rumpa heller, den är alldeles platt och riktigt smala ben. Inte en siffra rätt alltså!

Jag har vägt allt mellan 47 och 75kg. 47 kg vägde jag inte särskilt många dar, då hade jag legat på sjukhus en längre tid och gillade inte maten. När jag väger 50 känner jag mig snygg. 55 är ok. men över 60 vill jag absolut inte väga! Många är ju väldigt kritiska till BMI skalan som rättesnöre men för mig tycker jag det stämmer ganska bra. Jag ska inte väga över 60! Det är väldigt opraktiskt att vara tjock när man är så kort som jag för så fort man behöver 44 eller större i storlek så blir ärmar, ben, och liv alldeles för långa och axlarna blir alldeles för breda.

Just nu känner jag att prio 1 är hälsan mer än det kosmetiska. Jag har visserligen aldrig varit väldigt kraftigt överviktig, det har aldrig varit tresiffrigt på vågen men jag är inte frisk (Sjögrens Syndrom) och jag har påbrå för både dåligt hjärta och diabetes. Jag är också så vansinnigt trött på att använda alldeles för mycket av min snålt tilltagna energi på att stå emot sockersuget så nu vill jag ge detta en chans.

När jag först hörde talas om LCHF tyckte jag det var det dummaste jag någonsin hört om! Dessutom är det raka motsatsen av vad jag föredrar. Jag har inga problem med att avstå från fett, jag har aldrig gillat det men jag älskar kolhydrater! Smörgåsar och choklad med mycket socker-mums vad gott! Men så fick jag höra att Aniara som jag känner sedan förut hade tagit till sig detta. Jag kunde inte fatta att hon som är så vettig gått på det här! Sedan läste jag "Hjärnkoll på vikten" av Marin Ingvar som också är kritisk till de gamla kostråden. Eftersom jag för några år sedan gick ner 25 kg och sakta men säkert börjar plocka på mig det ena efter det andra av dem så har jag börjat vakla i min fettfobi och har just idag fyllt kylskåpet med helt andra (fullfeta) produkter än vanligt.

Sammanfattningsvis har jag alltså gått från 75 till 50 med viktväktarna för ca. 7 år sedan. Sakta men säkert gått upp till 68 och gått ner till 65 under den gångna veckan genom att utesluta potatis/pasta/ris. Är trött har huvudvärk och betydligt mindre sötsug. LCHF- here we go!

Annons:
nobban7
2011-02-06 22:21
#1

Välkommen och god fortsättning! Är du envis som synden ska du nog klara alla omställningsproblem och sen går det förhoppningsvis av bara farten. :-)

Aniara4
2011-02-07 00:28
#2

Igen, välkommen hit! Och tack för komplimangen. Glad

Hoppas det kommer att funka för dig också. För sockersug är det fantastiskt när man väl tagit sig igenom abstinensen. Och du som är så envis ska säkert klara det!

Jag vet att det finns någon/några som skrivit om Sjögrens syndrom förut, du kan prova att söka på sajten om du vill. Många autoimmuna sjukdomar blir ju bättre, så har du tur gäller det dig också.

Har du sett broschyren på förstasidan och tråden "Vanliga frågor och svar"? Kostdoktorn vet jag att du har studerat!

Alla är ju olika och behöver lägga sig på olika nivåer när det gäller kolhydrater. Det går inte att säga exakt hur just du ska äta, det kan bara du pröva dig fram och upptäcka. Det bästa är nog att börja med att koncentrera sig på att ta sig igenom omställningen. Efter ett tag kan man utvärdera och se om man verkar få de fördelar man hoppas på, om inte kanske det är dags att börja skruva på kosten. En del kan inte äta så mycket mejerier, andra har inga som helst problem med att frossa i dem morgon, middag kväll. En del måste vakta på sig själva så att de inte äter för lite (och därmed drar ner sin metabolism och börjar frysa, må illa och tappa aptiten), medan andra har en tendens att fortsätta äta efter att de blivit mätta och därför inte går ner (fast oftast inte upp heller). Tänk på att det är vanligt att man blir vrålhungrig i början innan mättnadskänslorna ställt om sig - det är bara att äta på av bra mat, det går över så småningom.

Lycka till!

Jojo55
2011-02-07 00:41
#3

Är hungrig som en varg mest hela tiden! Blir först proppmätt av det där feta men det sitter inte i länge. Fortsätter att äta efter att jag blivit mätt gör jag faktiskt inte. Med tanke på mitt infernaliska sockersug (mycket mindre redan!) som jag lidit av ända sedan jag var liten (Minns Tant Astrids godispåsar, som jag såg fram mot dem!) tror jag att jag ska äta så lite kolhydrater som möjligt, så lite som jag överhuvudtaget har fantasi till!

kaisakavat
2011-02-07 06:23
#4

Hej Jojo55!

Välkommen hit, blir intressant att följa dig. Hoppas du ska trivas. Fett"skräcken" ger med sig, man vänjer sig. Och du, man behöver inte vräka på - bara inte undivka det.

Och vi har ju saker gemensamt förutom LCHF - jag tycker nämligen också att Aniara är vettig! Skrattande

Aniara4
2011-02-07 08:45
#5

#3 Det är vanligt att man är sådär bottenlöst hungrig i början.Jag åt bortåt en 3000 kcal/dag i början! (Men rasade i vikt ändå.)

Jag tror det beror dels på att man är van att få en mättnadssignal av att blodsockret stiger som nu uteblir, dels att levern inte riktigt kommit igång med att producera ketoner (och glukos) av fettet än, och därför får man lite energibrist. Då skriker kroppen på "mat" eftersom den tror att den ska få socker då, men tji får den!

Men ganska snart ger den upp och tänker att den får skaffa sin energi på nåt annat sätt, och det är då ketosen drar igång på allvar. Då kan man få lite taskig andedräkt ett tag tills det ställer in sig. Det går också över.

Heja på!

mavi
2011-02-07 10:12
#6

Har hållit på en månad och har också haft enorm hunger men det blev bättre när jag började ta cocosfett. Men däremot står jag konstant på samma vikt, händer inget.

Men envis som jag är så tror jag på er som säger att det kommer.

Men visst blir jag besviken när vågen liksom har fastnat:)

Annons:
parsley2
2011-02-07 10:34
#7

Lite äppelcidervinäger (1-2 tsk) i ett glas vatten kan ta bort sötsug. Vill du fortfarande äta efter vinägern så är du hungrig och då är det lika bra att äta något ordentligt.

Tycker du gör helt rätt i att fokusera på hälsan istället för vikten.

Kosttillskott i form av magnesium och D-vitamin kan vara bra att ta.

Kokosfett som någon redan rekomenderat är bra för att öka fetthalten i maten och för att känna sig mättare. Man kan t ex ha 1-2 tsk kokosfett i kaffe eller te. Billigt kokosfett finns i silverpaket i vanliga mataffärer. Det dyrare ekologiska som finns i hälsokostaffärer och på nätet har högre kvalitet. En del får ont i magen av det billiga kokosfettet men kan använda det ekologiska utan problem.

Gullvi
2011-02-07 11:42
#8

För hälsans skull är det bättre att undvika silverpaketet… en burk kravodlat cocosfett kostar ca 45 spänn (jag brukar jämföra med gubbens snusFlört) och då varar det ganska länge om man bara använder det till kaffet…

mavi - vi hamnar på platåer och rätt var det är så visar vågen på minus så misströsta inte, jag gjode ufo för någon vecka sedan (under fem om dagen) vågen gick ner men nu ser jag i ansiktet att jag har blivit "mindre", en kollega som inte varit på jobbet på ett tag reagerade på hur jag ser ut idag mot för några månader sedan. Det tar på kroppen innan vågen visar….

Jojo55
2011-02-07 16:29
#9

ufo?

Jag brukar äta D-vitamin om vintern eftersom jag då aldrig ser dagens ljus men nu har jag beställt extra för att ta i sommar också. Har även beställt omega 3 kapslar, magnesium och multivitamintabletter.

Imorse hade jag gått ner nästan ett halvt kilo till. Känns som rena miraklet efter allt fett jag har tryckt i mig! Jag tror inte på att frossa i fett men eftersom jag varit så hungrig så har jag oroat mig för att kroppen ska tro att det är svält på gång och dra ner på förbränningen (som vanligt) och därför har jag försökt äta mycket.

@Aniara: Vad gör man åt den dåliga andedräkten och hur länge varar den? Hur vet man att man har dålig andedräkt?

Aniara4
2011-02-07 16:33
#10

Ufo = under fem gram om dagen (kolhydrater alltså). Omgivningen uppfattar en som ett ufo.

Ketosandedräkt - bara att härda ut tills det går över. En droppe pepparmyntolja från apoteket kan tydligen hjälpa. Alla får det dock inte, jag slapp nästan helt!

Se till att d-vitaminet är tillräckligt hög dos, jag och många andra här tar Holistics 2000 IE (50mcg). Det är grejer det!

Jojo55
2011-02-07 16:44
#11

Jo, jag vet at det ska vara 2000 IE, Holistics är den jag använt de senaste vintrarna men nu beställde jag "Bättre hälsas" som också ligger på 2000 IE men är betydligt billigare. Mer prisvärd!

Aniara4
2011-02-07 16:46
#12

#11 Tack för tipset!

Jojo55
2011-02-07 16:55
#13

Finns att beställa hos kostdoktorn!

Annons:
Jojo55
2011-02-09 00:33
#14

Det går frammåt!

Jag har varit jätteförkyld med feber, hosta och ont i halsen och har sovit nästan dygnet runt. Jag har nog ätit lite för lite för jag har helt enkelt inte orkat gå upp och fixa mig något men innan jag däckade så han jag med att fylla kylskåpet med LCHF mat så när jag faktiskt har lyckats kravla mig ur sängen så har jag ätit enligt konstens alla regler. Ytterligare ett litet havkilo minus har det blivit på vågen och jag skulle bra gärna vilja veta om det var fett eller vatten? Hur vet man det?

 Är fortfarande trött och hungrig men har betydligt mindre sockersug än vanligt. Till min förvåning är det jag saknar mest rotfrukter! Skulle också vilja ha något att knapra på till kvällsteet. När det gäller te har jag förresten ett litet tips: Grönt te funkar bra att dricka utan socker enligt min mening! 

Annars tillbringar jag de vakna stunderna med att surfa runt här och beställa reaböcker om LCHF i långa banor!

parsley
2011-02-09 09:08
#15

Vatten = 2 kg, resten fett skulle jag tro.

jessicangel
2011-02-09 09:16
#16

Jojo55 : Fick hem D-vitamin igår. Hur många kapslar tar du per dag? Har du märkt nån förbättring?

Aniara4
2011-02-09 10:22
#17

Dumma KiF trollade bort mitt inlägg! Skrikandes

Jag tycker i alla fall att det var starkt jobbat att inte ge efter för snabba och enkla kolhydrater ens när du var sjuk och hade feber, då brukar ju matlusten sjunka och det enda man vill ha är snask av olika slag. Och du som är mitt uppe i omställningen dessutom. Men så är du ju envis också!

Allt te funkar utan socker om man är van, men grönt kan säkert vara lite mildare om man är ovan. Testa med lite kokosfett i någon gång (från hälsokosten, inte silverpaketet)!

parsley
2011-02-09 11:41
#18

Lite citron kan vara trevligt att smaksätta te med. Te bryggt i kanna smakar bättre än te bryggt i kopp, även om det är samma sort. Löste är godare än påste. En del föredrar vitt, rött eller grönt te framför "vanligt" svart.

Jojo55
2011-02-09 13:18
#19

#15 Åååh! Då kan jag kanske hoppas att något litet kilo kanske är fett? Nu i morse hade jag gått ner ett halvkilo till, d.v.s. 3 kilo totalt, från 68 till 65. Ser att jag har skrivit 65 kilo redan tidigare någonstans men det stämmer inte, när jag skrev det var det nog feberhallucinationer! Glad 

#16 Jag tar 2000 IE D-vitamin/dag enligt rekommendation Jag har inte märkt någon förbättring utan tar detta mer som en försäkring mot försämring s.a.s. Eftersom min tjocka, sockerberoende mamma fick åldersdiabetes och hjärtsvikt så vet jag ju att jag har påbrå och vill mota Olle i grind. Det är otroligt många olika slags besvär som man nu börjar ana har samband med D-vitamin!

#17 Det är faktiskt så enkelt som att jag njuter så väldigt mycket av att slippa ridas av sockesugsmaran så det är ett enkelt val! Dessutom fanns det knappt något annat än LCHF att äta härhemma!

#18 Jag tycker kaffe smakar vedervärdigt så jag har alltid druckit te ända sedan tonåren. Från början med FEM sockerbitar i! Jag insåg redan på sjuttiotalet att det kanske inte var bra och sänkte till 3. Använde sedan suketter o.d. i många år tills man fick lära sig hur meningslöst det var, att det driver på sockersuget precis som vanligt socker. Då gick jag först ner till en sockerbit och försökte sedan att lära mig att dricka helt utan men kunde aldrig tycka det var gott annat än i just grönt te. Jag skulle kanske tycka annorlunda nu när jag inte har något sockersug? Ska prova!

Jojo55
2011-02-09 13:29
#20

Jag har lagt märke till en konstig grej. I vanliga fall när jag går ner i vikt med traditionell HCLF diet (hur många gånger har jag inte gjort det, herregud…) så är något av det första jag märker det på  att fingerringarna blir större. Men inte nu! Trots att jag har gått ner tre kilo så känns ringarna precis som vanligt! Kommentarer?

Annons:
Jojo55
2011-02-09 21:03
#21

Försöker att fixa en avatar…

Aniara4
2011-02-09 22:22
#22

#20 Nej, det var svårförklarat! Det borde rimligtvis vara så att tjockleken på fingrarna hänger mycket ihop med vätskesamling, och när man i början tappar ett par kilo vatten borde fingrarna höra till det första som krymper.

Men vad vet jag. The body moves in mysterious ways!

Aniara4
2011-02-09 22:22
#23

Dubbelpost.

Det är inte jag som är tjatig, det är KiF som strular lite!

Jojo55
2011-02-10 18:35
#24

Idag är det julafton!

Nej inte så att jag rasat ännu mer i vikt men däremot har boken "Matrevolutionen" trillat ner i brevlådan och så har jag hämtat paket med allehanda gottis: D-vitamin. fiskolja, multivitamin/mineral och magnesium. Vilken pilletrillare va?

*sätter mig tillrätta i läshörnan*

MissCTRL
2011-02-10 23:49
#25

Förstår precis problemen med kläder som du skriver om. Jag är också kort, fast en cm längre än du! Har vägt allt mellan 53 och 73 kg och ska väl väga runt 57, kanske. Är jag smalare än så så ser jag helt undernärd ut och mina boobies försvinner totalt! (inte helt okej) Just nu ligger jag på 61 ungefär skulle jag gissa. 4 kg låter lite, men det känns mycket på en liten kropp! Är rätt "grovt" byggd och lägger på mig muskler som en oxe, men tyvärr fett också :( Skitjobbig kroppsbyggnad när man är kort eftersom inga kläder passar alls. Något som är positivt med att vara liten är i alla fall att man alltid får höra "men guud vad liten du är!" oavsett om man tycker att man väger lite för mycket eller inte Skrattande

Bli inte förvånad om du får svårt att gå ner dom där sista kilona, det är många som får problem då eftersom kroppen är nöjd och inte tycker att den behöver förlora mer fett. Jag äter bara protein och fett just nu, försöker att nolla kolhydraterna så gott det går. Får se om det händer något snart!

Sist men inte minst: Jag hade det också otroligt jobbigt med att ta bort kolhydraterna i början. Trodde aldrig det skulle gå! Men nu (efter ca 3 månader) så kan jag säga att sötsuget är i princip helt borta. Men så fort jag får i mig lite grädde eller liknande så kommer det tillbaka.. Så har du problem med sötsuget så tycker jag att du ska försöka nolla! Även fast det är jobbigt som f*n i början Flört LYCKA TILL!

Jojo55
2011-02-11 01:10
#26

Bara jag hamnar under 60 så är jag nöjd vad vikten anbelangar. Det viktigaste för mig är att slippa sötsakssuget vilket praktiskt taget försvann på en gång - underbart! Det ska bli högst intressant att se vad min kropp tycker att jag ska väga! Detta med att LCHF är viktreglerande snarare än en bantningsmetod fattade jag först efter några dagar så nu väntar jag med spänning på vad som ska ske!

Jojo55
2011-02-11 01:13
#27

Jag har som sagt inget direkt sötsakssug längre men en sak saknar jag och det är en frukts frächör. Det finns inget som är så läskande som en apelsin eller nektarin. Men jag vågar inte, det drar säkert igång ett massivt snaskande! Önskar jag kunde komma på något ofarligt med samma uppfriskande känsla!

Annons:
Jojo55
2011-02-12 12:59
#28

Dagens vikt är 64,8

Inte så mycket har hänt alltså sedan senaste tappet. På måndag går jag in i min tredje LCHF-vecka och på tisdag börjar jag jobba. Jag hoppas verkligen att jag börjar känna mig piggare tills dess. Just nu är jag trött som ett helt ålderdomshem. Vet inte om det är mitt Sjögrens Syndrom, förkylningen eller kostomläggningen.

Jag mätte aldrig mitt midjemått när jag började men idag mätte jag på en kjol som jag vet passade exakt i midjan dagarna innan jag började med lchf. Kjolen mätte ståtliga (?) 92 cm i midjan. Sedan mätte jag förstås min egen midja: 92 cm!Skrikandes Var har de där tre kilona försvunnit ifrån egentligen? Jag trodde faktiskt det var från buken, tycker inte den putar fullt så mycket som vanligt och tycker inte byxorna sitter lika tajt. Men nähä?

Aniara4
2011-02-12 13:10
#29

Ta det lugnt! Nu håller du på och ställer om. Om du blir för trött för att orka med jobbet kan du öka lite på grönsakerna (typ äta lite extra paprika, så får du c-vitamin och lite mer kolhydrater på en gång), så blir omställningen mindre tuff - fast lite mer utdragen förstås. Jag klarade inte att "go cold turkey" utan ställde om i flera steg, men jag har ju extremt små energimarginaler också.

Nu har du mätt midjan, då kan du ju kolla igen om någon vecka eller två. Men känns den mindre så är den säkert mindre.

Jojo55
2011-02-13 00:43
#30

Nu skruvar jag åt kolhydraterna ett litet snäpp till, jag har nämligen ätit en eller två skivor flatbröd om dagen men nu har jag gjort dessa kex: http://beasmatsedel.wordpress.com/2011/01/22/mandel-och-kokoskex/

Det blev bra och var goda! Imorgon ska jag göra Oopsies!

Aniara4
2011-02-13 10:41
#31

Heja på!

Jojo55
2011-02-13 13:44
#32

Dagens vikt: 65kg Rynkar på näsan

Aniara4
2011-02-13 14:25
#33

Det betyder absolut ingenting! Vikten hoppar i regel upp och ner något kilo hit eller dit från dag till dag, det är HELT ointressant. Det enda som spelar roll är trenden på lång sikt.

Jojo55
2011-02-13 14:31
#34

Vet. Men det är roligare om det går neråt än uppåt.  Flört Och jag kan inte skylla på hormoner. De är samma dag efter dag… Obestämd

Annons:
Aniara4
2011-02-13 14:37
#35

Jag har gått upp fyra hekto sen igår, men jag är glad ändå! Skrattande

Jojo55
2011-02-13 14:51
#36

Okej, då får väl jag också vara det! Skrattande

blodtopp
2011-02-15 11:01
#37

Vikten skiftar normal pga av hur du äter, hur sent du ätit innan läggdags (om du väger dig på morgonen), hur mycket salt du har fått i dig (binder vätska) mm mm. Så att det hoppar är inget konstigt alls =)

Jojo55
2011-02-15 22:10
#38

Men nu tror jag att det är nåt på gång!

Igår började jag känna mig lite piggare och idag har jag varit mycket mindre hungrig. Kanske, kanske, kanske har min kropp börjat släppa ifrån sig fett?

Aniara4
2011-02-15 22:23
#39

#38 Hoppas!

FatboySlim
2011-02-15 23:33
#40

Jojo: Har också precis börjat (några veckor in). Det är bara att bita ihop. För dagbok. Ta foton. Försök hitta en bra balans. Se vad din kropp gillar/ogillar!

//Fatboy

***************************************
* Bloggar på: sverigesfetaste.wordpress.com/  *
***************************************

Jojo55
2011-02-16 00:27
#41

Jag går in i min tredje vecka ungefär. Jag snubblade ju liksom in i det hela så jag har inte ett jättetydligt startdatum. Men det var någon gång i början på vecka 5 som jag slutade lägga potatis/ris/pasta i matlådan. Sedan har jag efterhand sänkt kolh. mer och mer när jag har kommit på var de små rackarna gömmer sig och efterhand som jag har kommit på alternativ. Efter bara några dagar var sockersuget borta och då försvann också allt godis och kaffebröd i mitt liv. Nu är det inte många kvar per dag! Tänkte använda bloggen på min sida som dagbok och inför när det händer något på vågen eller måttbandet där.

Annons:
Jojo55
2011-02-18 09:30
#42

Äntligen! Skrattande Dagens vikt är 64,2 kg och jag har därmed gått ner 6hg sedan igår. Nu har jag blivit av med de förargliga kilon som jag hastigt och lustigt la på mig under hösten.

Jag har de senaste dagarna lagt märke till en allt mer markerad minskning av hunger, jag fick bajsa igår vilket jag inte gjort på ett par dagar och jag har minskat ytterligare på kh. Känner mig betydligt piggare också. Och nu: Mot frukostbordet!

Gullvi
2011-02-18 22:06
#43

Grattis! så kul när man lyckas, Håll dig nu på banan…Flört

Jojo55
2011-02-18 23:18
#44

Tack! Mina ben känns så lätta! Jag tror att alla fyra kilon har försvunnit från benen. Det var iofs inte där jag vill bli av med dom, mina ben är redan ganska smala, det var ju bilringen runt magen som jag ville bli av med men det är skönt på jobbet där jag står och går hela dagana, jag liksom stutsar fram! Och jag har inte så förbenat ont i fötterna längre. Fram mot eftermiddagen brukar det skära som knivar i mina fötter trots ytterst fotriktiga skor. Men inte idag! Klart jag håller mig på banan, jag har ju inget sug längre och mår bättre för var dag! Cool

Jojo55
2011-02-27 23:39
#45

Jag tillhör de inbillningsfriskas skara. Efter att ha förnekat faktum i flera år gick jag slutligen till doktorn och fick diagnos på Sjögrens Syndrom (ss) Sen har jag gått och inbillat mig själv och omgivningen att "Vilken tur jag har som inte har särskilt ont som många andra med ss har" Det är bara det att nu har jag plötsligt nästan inte ont alls och märker då vilken enorm skillnad det är! Jag hade egentligen jätteont förut! I hela kroppen! Men inte nu! Hurra!

Jag har gått ner lite till också och i morse visade vågen 63,3 kg. (-nästan fem kg. sedan början på februari) Ringarna känns större och benen känns lätta!  Dessa ben som jag släpat efter mig som tunga, värkande bojor på jobbet! Jag måste ha haft jättemycket vatten i dem! Märkligt nog är midjemåttet fortfarande 92 cm.

Jag har köpt en massa böcker om LCHF på bokrean, håller som bäst på med "Matrevolutionen" och känner mig inte så ny och vilsen längre! Cool

Aniara4
2011-02-28 00:54
#46

#45 Så var det för mig också! Jag gick runt och sa att jag inte hade särskilt mycket värk, och funderade nästan på om jag verkligen uppfyllde kriterierna för ME/CFS eftersom värk åtminstone enligt de striktaste kriterierna är absolut nödvändigt. I själva verket skrek nästan hela kroppen oavbrutet, men det hade pågått så länge att det blivit som "brus". När det försvann var det som när de högljudda fläktarna på jobbet stannar ett visst klockslag - plötsligt blir det förbluffande tyst!

Och för ett år sen fick jag diagnosen fibromyalgi också, så jag hade visst rätt ont ändå när jag tänkte efter!

Jag hade så dålig kroppsmedvetenhet att jag inte ens kunde formulera vad det var som gjorde att jag vissa dagar (några om året, typ) kände mig så fantastiskt lätt, stark och spänstig. Det är helt enkelt de dagar jag inte har värk. Musklerna svarar istället för att vara stumma värkande stockar. Det är en fantastisk känsla som jag hoppas att vi båda får uppleva ofta framöver!

Skumt förresten att vi har samma midjemått! Fast på mig är det smalaste punkten, gissar att det inte är riktigt så för dig…?

Jojo55
2011-02-28 01:15
#47

Näej. Vi är inte riktigt lika byggda!

Byst: 112 cm.

Under byst 82 cm.

Midja: 92 cm.

Stuss: 97 cm.

Lår: 52 cm.

Man skulle gärna ta och flytta runt på centimetrarna lite…

Jojo55
2011-03-06 23:00
#48

Det går ju riktigt bra det här!

 Vikt i morse: 62,7 kg.

Midjemått: 91 cm.

Vad som inte går så bra är denna sajten, detta är sjuttielfte gången jag försöker skriva här. Och var är min personliga blogg?

Annons:
Dhevil
2011-03-07 00:30
#49

Också ny på allt detta. Har nu stått still i ca 2 veckor.. Inge kul! Så nu ska jag pröva ta bort mjölkprodukter ett tag, får se vad som händer och sker =)

En liten off topic fråga om det är okej.. har precis blivit medlem och inte riktigt lärt mig. Men kan man spara en tråd som " favorit" utan att skriva i den?

Tack/ Alexandra.

Livet är hårt - Köp en hjälm!

Jojo55
2011-03-14 10:34
#50

Nu börjar det visst sega till sig lite men jag har ju inte så stor övervikt så det är nog bara att acceptera. I morse hade det i allafall gått lite neråt och dagens vikt är 62,6 kg.

Midjemått: 90 cm.

Detta trots en del avsteg denna helg då vi firat svärmors 85 årsdag. Efter musikal gick vi på restaurang och då åt jag chokladtryffel till efterrät, det var vansinnigt gott! Dock frågade jag servitrisen om vilken efterrätt som innehöll minst socker och valde den, detta var faktiskt ett planerat avsteg. Men på söndagen skulle vi fika härhemma och medan jag stod i köket och gjorde iordning detta så råkade en vetebrödsskiva slinka ner Skämsden gick inte att motstå så med tanke på detta får jag väl vara nöjd med dagens vikt.

Jojo55
2011-03-14 10:36
#51

#49 Jag vet tyvärr inte hur det funkar, du får pröva! Lycka till med din viktminskning, hoppas det kommer igång!

Jojo55
2011-03-20 09:11
#52

ÄNTLIGEN!

Nu har jag gått ner några hekto igen.

Dagens vikt: 62,3 kg.

Midjemått: 90 cm.

Jag ser härovan att jag har gått ner ett kilo sedan 27/3, det är tre veckor sedan vilket ger en nergång på 3,3 hg./vecka. Det får man antagligen vara nöjd med när man ligger så pass nära idealvikt som jag gör.

Jojo55
2011-03-24 07:54
#53

Woho!

Dagens vikt: 62 kg! Ett viktigt delmål för mig! Glad Nästa mål blir 61,6 som motsvarat BMI 25 för mig.

Aniara4
2011-03-24 08:20
#54

Grattis!

nobban7
2011-03-24 08:33
#55

Grattis!

Annons:
Jojo55
2011-03-24 19:14
#56

Tack! Glad

Som sagt nästa delmål är 61,6 =BMI 25

Delmål efter det är att gå ner till 60 för då har jag blivit av med de två förargliga kilona som blev resultatet av en massa Alladinfrossande julen 07 då min kära syrra drog ner mig i fördärvet. Jag tror att vi tillsammans tryckte i oss tre Alladinaskar. Vi var 6 personer här som hjälptes åt under juldagarna men jag åt mest! Dessutom hade jag hemgjorda chokladpraliner som var helt underbara! (Med körsbärsmarmelad i mmmm…)

Mitt sista delmål är att få ner midjemåttet till 88 cm som är en annan sån där gräns för kvinnor för risk för sjukdom.

Jag tror jag kommer att uppnå detta men jag kommer inte att sluta med LCHF för det eftersom jag slipper värk och har blivit mycket piggare. Men var min vikt hamnar bryr jag mig faktiskt inte om, bara jag håller mig under 60.

Det har spridit sig som en löpeld på jobbet. Först lånade chefen min bok (matrevolutionen) och sedan köpte hon en egen bok. Nu är min bok utlånad till en annan person och chefens bok är också utlånad! Chefen har även påbörjat LCHF diet.

Beate
2011-03-24 20:14
#57

Kul att läsa hur det går för dig! Grattis till viktnedgången!

greensis
2011-03-24 21:28
#58

Grattis! Kämpa på!

Fabricati diem, pvnc!

Jojo55
2011-03-25 07:49
#59

Tjo fadderittan!

Har just vägt mig och konstaterat att jag uppnått delmål nummer två:

61,6 kg = BMI 25!!! SkrattandeGladSkrattande 

Sen gör det ju inget att jag fick definitivt besked av min arbetsgivare igår att jag kommer att få tillsvidareanställning fr.o.m. 1/4 hellerCool! Det gör ju inte ont om man säger så, jag har inte haft tillsvidareanställning sedan 2005. Har inte sagt något till maken och tänker inte göra det förrän jag har anställingsbeviset att visa honom. Det blir en bra överraskning!

Aniara4
2011-03-25 09:13
#60

Yay!

Det går bra för dig nu! Glad

Hoppas du orkar med jobbet också. Har du känt några positiva hälsoeffekter av LCHF förutom att sötsuget har försvunnit? Det vore ju kul om du var en av oss som fick en sjukdomslindring och mer energi av kosten.

Beate
2011-03-25 11:09
#61

Åh, nått ett delmål OCH fått fast jobb! Stort grattis!

Jojo55
2011-03-25 20:02
#62

#60 Det kan du fethajja! Jag känner mig MYCKET piggare och har MYCKET mindre ont i kroppen!

Annons:
Jojo55
2011-03-26 09:12
#63

Dagens vikt: 61,4! Plötsligt käns det som att kilona (eller hektona, ok) bara rinner av mig. Vad är det som händer? Tidigare har jag gått ner tre hekto och dedan stått still i vecka, sedan några hekto till och stått still 10 dagar osv. men sedan 20/3 verkar det plötsligt går mycket fortare för mig, varför? Är det alla år av jojobantning som gjort att kroppen inte vågar lita på att den får vad den behöver förrän nu? Att den lugnt kan släppa ifrån sig hekto efter hekto för det är inte svält? Tillgången på fett och näring är god!

Jag tycker också att jag har känt mig lite mättare än tidigare och varit mer på toa än förut. Jag har tydligen gått in i en ny fas! Kanske är jag också mindre stressad för jag har vetat ett tag att jag skulle få tillsvidareanställning?

Jojo55
2011-03-27 10:58
#64

Tyckte plötsligt att jag såg så kurvig ut i spegeln, ingen tunna liksom. Det fannas en midja! Så jag tog fram måttbandet:

Midjemått: 89 cm! D.v.s. 1 cm. ifrån 88 cm som är ett av mina mål!

Aniara4
2011-03-27 17:11
#65

#82 Yay! Fasen vad roligt att det går så bra för dig!

Att du blir piggare och får mindre värk tycker jag är ännu roligare än att midjan minskar.

Ännu ett framgångsexempel för andra i bekantskapskretsen alltså, hoppas fler hänger på…

Jojo55
2011-03-28 11:36
#66

Ojdå… dagens vikt: 61,9. Tror det beror på att jag åt väldigt sent på kvällen plus att jag blev tvungen att ta coccilana etyfin (hostmedicin med en massa socker) för jag hostade så jag spydde. Har klarat mig utan hostmedicin några dagar vilket är ovanligt, måste ta en liten "hutt" i stort sett varje dag. Har sprungit hos läkare till förbannelse för min hosta, fått astmamediciner, blivit bevisat astmafri och till slut har inget annat än coccilana återstått tyvärr. Dels är det ju en massa socker i den, dels så blir man lite förstoppad av den så det var nog tack vare att jag kunde vara utan den några dagar som det gick så bra de senaste dagarna. Nåja, det är bara att gneta på…

Aniara4
2011-03-28 12:49
#67

Men hallå, några hekto hit eller dit kan man inte hänga upp sig på! Det hör till att vikten studsar lite hit och dit från dag till dag. Det är den långsiktiga trenden som har betydelse!

karinafp
2011-03-28 13:26
#68

#66 apropå din hosta, har någon tittat ner i matstrupen på dig för att utesluta gastric reflux? Jag hostade i flera år innan man äntligen gjorde den undersökningen och såg att strupen var röd och irriterad av syrarefluxen. Kan vara värt ett försök.

Jojo55
2011-03-28 23:34
#69

Jodå även den teorin är utforskad och jag har fått prova att äta medicin mot det i tre månader utan något som helst resultat.

Annons:
Jojo55
2011-03-30 12:32
#70

Dagens vikt: 61

Att jag plötsligt gått ner närmare ett kilo på ett par dagar beor på att jag är sjuk och har så förbaskat ont i halsen att jag inte KAN äta! Om jag tycker i mig två alvedon OCH två voltaren och väntar tills de har full verkan så kan jag äta lite äggröra. Jag har alltså tömt magen och är antagligen lite uttorkad. Så man får väl se så småningom vad jag egentligen väger…

Jojo55
2011-04-13 20:32
#71

Dags att uppdatera kanske. Att jag inte skrivit på ett tag beror på att jag inte har haft så mycket att berätta men i morse hade vågen rört på sig igen. Still har jag stått för att det där halsonda utvecklade sig till halsflussen från helvetet, halsen såg ut som ett bombnedslag, jag hade över 200 i sänka och har ätit penicillin i tio dagar. Tog den sista i lördags. Så det har varit lite hit och dit med vikten trots att jag inte gjort några direkta avsteg så blir ju allt lite konstigt när man har så ont i halsen att man inte kan äta. Den här veckan har jag dock varit tillbaka i mina vanliga gängor och:

Dagens vikt: 60,5 kg.

Midjemått: 88 cm. Ett av mina delmål!

Jag har en balansvåg med vikter som man flyttar fram och tillbaka. En stor klump som man kan flytta i 10 kilos steg. Den står i 60 kiloshacket. Sen är det en liten klump som glider steglöst längs en skala på 10 kilo. Hoppas på att snart få flytta den där stora klumpen till 50 kiloshacket! Kanske om en eller två veckor?

Aniara4
2011-04-13 20:48
#72

När man är sådär sjuk måste ju vikten få komma i andra hand ett tag. Om du har ätit väldigt lite medan du var sjuk kanske du går upp nåt litet snäpp när du börjar äta ordentligt igen - fast det verkar ju inte bli så - grattis!

Jojo55
2011-04-13 20:57
#73

Tack! Jo, så blev det ju förståss men det har jag bakom mig nu. Först gick jag ner ett kilo på ett par dagar, sedan gick jag upp samma kilo och till sist gick jag ner det där kilot "på riktigt" och stod still där någon vecka och nu har jag alltså gått ner lite till.

Jojo55
2011-04-22 22:57
#74

Jag jobbar med second hand kläder, de är ju billiga från början och dessutom har jag 30% personalrabatt. Jag har ett stort klädintresse men inget modeintresse. D.v.s. jag tycker det är skitkul med kläder, färger och roliga detaljer men ger hundan i ifall det råkar vara modernt eller ej. Gillar jag ett plagg så gillar jag det!

Så ni kan kanske förstå min frestelse som resulterar i att jag alltför ofta köper plagg för jag tycker de fina trots att de inte alls passar. I 99% av fallen är plaggen för små men jag har också några för stora som jag inbillar mig att jag ska sy in. Ja, jag hittar ju också plagg som är alldeles lagom förstås men det är inte dem det handlar om nu.

 Saken är den att nu har jag gått ner åtta kilo och det börjar verkligen synas och märkas på hur kläderna sitter. Åtta kilo är en del när de är fördelade på endast 175 cm. Börjar ni förstå var detta bär hän? Jag har de senaste dagarna rotat fram de från början alldeles för små plaggen och provat. Jag hittar det ena plagget efter det andra som jag plötsligt kan ha! Det är så himla kuuul! Glad

Fast vi får väl se hur läget är efter påsk. Men allt ska jag väl inte gå på ett knappt dygn hos svärmor?

Dagens vikt är i allafall 60,1

Glad påsk på er!Kyss

Jojo55
2011-04-23 08:00
#75

Råkade vända på siffrorna, 157 cm ska det vara! Alltså -8 kg fördelat på 157 cm!Skrikandes

aklejor
2011-04-23 08:37
#76

Hej Jojo och grattis, läste hela "din tråd" nu på morgonen. Du är skitduktig. Bara att gratulera det går fort neråt för dig tycker jag.

Undrar varför man skall äta D-vitaminer, är mycket ute men tror du att jag (nybörjare) skall äta D-vitaminer oxå. Vad kan hända om man inte tar dem?

Jag är stört hungrig på morgonen, oxå, vad äter du på morgonen? Kan kanske kopier dig.

 Glad påsk.Kyss

Lotta

Annons:
Jojo55
2011-04-24 16:22
#77

Om du är ljushyad och ute varje dag tror jag inte du behöver D-vitamin. Jag har haft problem med ständiga förkylningar, det var faktiskt så att jag oftast fick en ny förkylning innan jag kände mig helt återställd från den förra. Då jobbade jag i förskolan och blev hela tiden exponerad för allskönsk bassilusker. Sedan började jag jobba inomhus hela dagarna och tyckte inte det var bra att jag aldrig såg dagens ljus under hela vinterhalvåret och därför började jag med D-vitamin. Då plötsligt slutade jag med att vara förkyld precis hela tiden! D-vitaminbrist sätts i samband både med diabetes och benskörhet bl.a. Men bästa källan är naturligtvis solen så fortsätt vara ute du!

Till frukost äter jag för det mesta äggröra med en slurk grädde (kanske 1,5 msk?) stekt i rejält med smör. En skiva kassler. Många har bacon till äggröran men jag kunde aldrig tycka om det. Till detta te med en tesked kokosolja (cocosa utan smak) Då blir jag inte hungrig igen förrän långt in på eftermiddagen! Lycka till!

aklejor
2011-04-24 19:39
#78

Jo jag är ljushyad och jag är ute varje dag, vi har hund. Har kanonbra imunförsvar tydligen. Har inte, peppar, peppar ta i trä, varit förkyld på ett par år. Synd om dig, men det brukar vara så börjar man väl få en flunsa så hänger de gärna i.

Har oxå lite svårt för bacon åtminstone på morgonen, då vill jag gärna ha nåt som inte smakar för mycket i min mun. Ägg funkar ju alltid bra.

Tack och lycka till du oxå.

Lotta

Brynhilde
2011-04-24 21:28
#79

Jag har bytt ut min antideppressiva medicin mot D-vitamin och än så länge funkar det bra.

Ju mer exponerad hud utan solskyddsmedel desto bättre upptag. En kvart till trettio minuter i stark sol utan att bränna sig ger femdubbla dagsbehovet enligt kostdoktorn.se

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Jojo55
2011-04-25 10:08
#80

Rapport från påskfirandet hos svärmor:

Det började illa med sötsliskig välkomstdrink, chips och jordnötter. Drack knappt halva glaset och skyllde på att jag druckit ett stort glas vatten precis innan. Sedan blev det förrät med några tunna skivor ägg och någon röra på bröd. Huvudrätten var lax så det var ju bra, lyckades ta en minimal bit potatis utan att svärmor såg det. Såg att hon tog fram hemmagjord glass i portionsskålar ur frysen, den var för hård sa hon så det blev ett litet uppehåll med utdelande av påskpresenter.

Sedan fick jag värsta yrsalanfallet! Det är en liten egenhet jag har, jag har en Meniereliknande yrselsjukdom vilket innebär att jag är mycket yr ca. 10-12 timmar, så yr att jag måste ligga blick stilla och hålla i mig i madrassen för att inte trilla ur sängen. jag blir illamående och spyr och det gjorde jag nu, jag spydde upp hela alltet! Fattar inte att man kan ha så mycket i magen, spydde jättemycket!

Dagen efter mådde jag gasnka bra igen och fick i mig ok frukost och till lunch fick vi omelett och hemlagade köttbullar så det var ju helt ok!

Så igår när jag var och skulle handla mat till middagen så köpte jag en chokladkaka för det tyckte jag att jag kunde "unna" mig nu när det hade varit så synd om mig och jag ändå inte hade fått i mig något på lördagen (eftersom allt kom upp igen). Jag har under min lchf tid ätit lite choklad någon gång ibland och lyckats att bara äta en rad/vacka. Men igår åkte hela 100 grammaren ner! Det var 53 kolhydrater det!

Mycket undrande ställde jag mig på vågen i morse och jag fick till min förvåning faktiskt flytta ner *lilla klumpen några millimeter! Nu är det någon konstig skarv på min våg mellan 50 och 60 så att om man sätter stora klumpen på 60-kilos-hacket så kan man inte flytta lilla klumpen tillräckligt långt ner, öven om den står på det minsta så visar vågen ändå att man väger mindre. Ja då får man ju flytta stora klumpen till 50-kilos-hacket och då ska ju lilla klumpen längst åt andra hållet och då finns det lite marginal så man kan gå förbi 10-kilosmarkeringen och det måste man alltid göra för att få jämnvikt trots att man ju egentligen skulle ställa den på 10 kg. Ska ta foto så ni får se!

*Se inlägg #71

Jojo55
2011-04-25 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

När jag har satt stora klumpen i 50-kiloshacket så måste jag gå förbi 10-strecket med lilla klumpen för att få jämvikt.

Jojo55
2011-04-25 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Om jag sätter stora klumpen i 60-kiloshacket och lilla klumpen längst till vänster (=0 kg.) så får jag inte jämnvikt, vågen visar att jag väger något mindre än 60 kg.

aklejor
2011-04-25 12:16
#83

Synd att du mått så dåligt, det är förståeligt att du vill unna dig nåt gott.

Men nu börjar vardagen om så det blir väl att trampa i gamla gängor igen. ganska skönt tycker jag. Det blir inte så många lockelser då.

Kulig våg du har. /Lotta

Annons:
Jojo55
2011-04-25 12:38
#84

Fast bortsett från den där konstiga skarven mellan 50 och 60 kg så är den så himla bra! Jag brukar låta lilla klumpen stå kvar där den står när jag vägt mig och nästa gång jag väger mig så märks det ju direkt om den behöver flyttas minsta lilla millimeter åt vänster. Jag ser direkt om jag har gått ner om så bara ett halvt hekto. Det skapar motivation och jag får omedelbar feedback. Eftersom jag är i postmenopaus så har jag inga hormonsvängningar som påverkar vikten så det är i huvudsak vad jag ätit som visar sig på vågen en eller två dagar efter.

Jojo55
2011-04-28 08:53
#85

Nu väger jag 60 kg. även med stora klumpen på 50 kg-hacket! Alltså med lilla klumpen på 10, jag vehöver inte gå förbi 10kg-strecket för att få jämnvikt. Trivsamt tycker jag!

Midjemått: 87 cm.

Jojo55
2011-05-01 07:00
#86

Aniara! Jag har roat mig med att kolla flera olika storlekstabeller på postorderfirmor och symönster och konstaterat att alla är rörande eniga om att det ska skilja 25 cm mellan midje och höftmått. Någonstans skrev du att det skiljer 30 cm. för dig. För mig skiljer det 9 (nio!) cm. Så om jag kan få åtminståne de där fem överflödiga centimetrarna som det skiljer för dig så vore jag oerhört tacksam! Ok? I utbyte kan då få 5 cm mindre skillnad i höft/midjemått av mig. På det viset skulle jag helt plötsligt få en skillnad på åtminståne 19 cm om jag räknad rätt, så jag kommer ändå inte upp i den standardiserade skillnaden på 25 cm men jag är nöjd ändå, annars åker man ju för farao i diket! Om man skulle vara så kurvig menar jag. Deal? Flört

Aniara4
2011-05-01 08:52
#87

Ja, det låter perfekt! Under förutsättning förstås att du vill ha 5 cm från mina höfter och inte tänker pracka på mig 5 cm på midjan! Skrattande

Jojo55
2011-05-01 09:26
#88

Hrmpf Rynkar på näsan En kompromiss kanske? Du tar 2,5 cm i midjan och jag tar 2,5 cm om jag får dem på rumpan!

Aniara4
2011-05-01 09:46
#89

På rumpan har jag inget att avvara tyvärr, den är förvånansvärt platt i sammanhanget. Men jag har ett rejält överhäng på ovandelen av höften som jag glatt delar med mig av, och så hängbuken förstås som jag håller på att spara pengar till att skära bort, för den jäkeln kommer inte att ge sig märker jag.

Midjan är mer än 90 cm redan, och jag hade väl hoppats på att få ner den till den omtalade 88cm-gränsen snarare än att öka på den mer, men å andra sidan verkar jag ha lätt att bli av med fettet just där så det kanske försvinner snabbt igen?

Jojo55
2011-05-01 10:27
#90

Åh, jag skulle också vilja skära bort den där kudden på magen! Det är den som gör att jag har så oproportionerligt tjock midja. Så har det alltid varit. Redan som tonåring när jag började sy mina egna långbyxor noterade jag att det skilde en storlek mellan stussmått och midjemått så enligt stussmåttet var jag storlek 34 - 36 men enligt midjemåttet var jag storlek 36 - 38 men detta har accentuerats med åren och nu skiljer det tre (helt andra) storlekar! Skrikandes Mycket frustrerande, fult och svårt att få kläder att sitta bra. Jag hoppas förtvivlat att lchf ska påverka detta. Jag vill egentligen inte gå ner mer på övriga kroppen men det kunde försvinna lite mer från magen så skulle jag vara så lycklig!

Om jag verkligen gav mig fan på det så tror jag att jag skulle kunna spara en tusenlapp varje månad men då kommer det ju att ta hur lång tid som helst att spara ihop till bukplastik.

Annons:
Jojo55
2011-05-06 23:28
#91

Jag har en ganska rejäl hörselnedsättning på vänster öra. Det beror på att jag har vatten i hörselsnaäckan. (Vad har det där att göra???) Enda sättet att få bort det är att äta vattendrivande medicin enl. läkaren. Har känt mig tveksam till vattendrivande men eftersom det är besvärligt att inte höra vad folk säger och jag dessutom får jobbiga yrselanfall och tinnitus p.g.a. detta så tänkte jag att jag provar väl trots att jag inte upplever det som att jag har för mycket vatten i kroppen, (bara i hörselsnäckan!) har smala anklar och äter ju för tusan lchf!

Nåväl, igår tog jag en tablett på morgonen och en på tidiga kvällen enligt ordination. Det resulterade i att jag gick ner 1,3 kg sedan dagen innan. Trist att det mesta av detta naturligtvis är vatten! För att kunna se om jag gått ner något "på riktigt" har jag inte tagit några tabletter idag. Återkommer med rapport imorgon!

Tove-
2011-05-07 07:56
#92

Det är så härligt att läsa din tråd :)

8 kilo på 157 måste ju verkligen synas ordentligt!!

Hejja hejja!

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Aniara4
2011-05-07 08:18
#93

Jag tror du har lyssnat för mycket på skvalmusik!

Men det där vattnet måste ju ha suttit nånstans, du lär ju inte ha haft 1,3 liter i örat - i så fall lär du ha hört VÄLDIGT dåligt! Och att bli lite mindre svullen kan väl inte vara fel, även om man inte kände sig som någon vattenballong innan heller? Så länge det inte känns som att man börjar bli uttorkad förstås. Vad händer om man driver ut för mycket vatten? Och måste man torka ut resten av kroppen för att dränera örat?

[Pennylane1]
2011-05-07 09:26
#94

#91 vatten i hörselsnäckan. Jag har en rejäl hörselnedsättning också, som kom pang på för ett par år sen i sällskap med ett susande och en örontäppa som släpper korta stunder. Trodde hela tiden att det var vätska tills jag slutligen "sökte" för det och de säger att det är i öronsnäckan som något blivit förstört, men nedsättningen kommer iallfall därifrån, kan det vara vatten för mig med ändå tro! Får liiite hopp när du skiver faktiskt! De har ju inte röntgat eller något utan bara konstaterat genom olika hörselundersökningar att nedsättningen sitter där. De tror på en infektion som slagit ut vaddetnuär i snäckan.

De säger dessutom att det är irreversibelt och jag har fått en hörapparat, ska nog testa vattendrivande iallafall och se om det kan hjälpa något!!

Jojo55
2011-05-07 09:37
#95

Nejdå ingen skvalmusik här inte! Jo, det är klart att allt inte sitter i örat men det där vattnet ger en högst påtaglig fysisk känsla, det känns som jag har en bomullstuss i örat eller att det slagit lock. Ska börja ta de där pillren enligt ordination så småningom. Jag ska få hörapparat också, tänkte vänta tills jag har varit och provat in den. Att bli för uttorkad är absolut inte bra vad jag förstår men liter på att läkaren inte ordinerar så mycket vattendrivande att jag blir uttorkad. Dessutom har jag fått remiss för att gå och kolla att jag har tillräckligt med kalium. Man kan få brist på kalium om man kissar för mycket så det är väl en bra indikator antar jag. Jo tyvärr är det nog så att det är väldigt svårt att behandla hörselsnäckan lokalt.

#92 Jodå, mina arbetskamrater kommenterar att jag blivit smalare och mina kläder är för stora. Ingen fara med det dock, jag har gott om kläder som var för små förut men som passar nu.

Nå men i allafall nu så har jag ju vägt mig dårå och dagens vikt, efter att inte ha ätit vätskedrivande är:

59 kg. Det betyder att jag har gått ner ett kilo "på riktigt" sedan 28/4 och nio kilo totalt. 59 kg var faktiskt målet för min viktnedgång och det är härmed uppnått! Fast vad min kropp vill väga vet jag ju inte? Jag kanske går ner mer?

Midjemått: 86

Jag fortsätter äta lchf eftersom mitt viktigaste mål var att hantera mitt sockersug. Visst kan jag längta efter en smarrig macka, frukt eller choklad men inte alls på det där hysteriska viset som förut, inte värre än att det går att slå bort tanken. Dessutom har jag fått andra hälsovinster, blivit piggare och fått mycket mindre värk i kroppen. Har lite svårt ändå att vara sprudlande glad över detta just idag eftersom det är en sorgens dag här hemma hos oss. Vår älskade katt ska nämligen avlias idag för han är sjuk.

Hur kommer det sig då att det gått så bra för mig? Jo, jag har blykoll på om jag är mätt eller hungrig! Äter BARA om jag verkligen är hungrig och slutar alltid när jag är mätt! Det är det som har gjort det tror jag. Annars har jag ätit choklad några gånger men det har inte väckt sockemonstret speciellt mycket men lite ändå så jag får nog fortsätta vara försiktig med det. 

Tack alla för goda råd och uppmuntran!

Jojo55
2011-05-07 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Sista bilden på Gottfrid. Sov gott min lilla vän!

Jojo55
2011-05-10 22:45
#97

Tröstäter. Choklad.

Dessutom har jag varit på tjänsteresa ett dygn och det har varit svårt att få i sig lämplig mat. Fr.a. har det blivit för lite fett.

Väger 60,5.

Nåja. Imorgon är en annan dag och jag har slängt resten av chokladen. Nya kattungar är på väg. De kommer om knappt tre veckor och fyller ut tomrummet efter Gottfrid.

Annons:
Jojo55
2011-12-05 23:09
#98

Det var länge sedan jag skrev något för jag tyckte liksom att jag var "klar" men det tyckte inte min kropp. Vikten har fortsatt att sakta men säkert ticka neråt och nu har jag stått på ca.55 kg. ett tag. Jag är inte intresserad av att gå ner mer så jag äter lite mer liberalt ibland. Men jag återgår ändå hela tiden till strikt lchf för hälsovinsternas skull. Mår bäst av att hålla mig under 20 kh om dagen. Jag tror dock inte att jag kommer att gå ner särskilt mycket mer. Helt ok!

Numera äter jag "äggkräm" till frukost enligt MatTinas recept, dvs 30 g smör och två ägg värms under vispning.

De nya kattungarna har anlänt för längesedan. De är ena riktiga vildbasar och i princip vuxna redan. Det är en hona och hane ur samma kull. Hon lär nog löpa första gången i vår. De har krupit in i våra hjärtan och vi trivs alla med varandra :)

Jojo55
2011-12-05 23:12
#99

Har alltså gått ner 13 kg. totalt sedan början av februari 2011

Aniara4
2011-12-06 07:31
#100

Härligt! Kul att det har funkat så bra för dig också.

aklejor
2011-12-06 16:19
#101

#99 Det är verkligen bra gjort.  Och nu kommer den härliga julen då det finns så mycket att äta för oss.

Lycka till.

Glad Lotta

Jojo55
2013-11-02 14:14
#102

Det är länge sedan jag skrev här senast och mycket har hänt. Jag har helt kommit ifrån det där med choklad, tänker aldrig på det ens. Om jag smakar tycker jag inte det är gott. Jag kan knappt fatta att det är sant, vilken befrielse! Fikabröd gillar jag inte heller längre.

Vikten har stabiliserat sig mellan 59 och 60 vilket är helt ok även om jag gärna hade hållit mig kvar på 55 där jag först hamnade men har väl helt enkelt inte lust att vara så strikt som jag då måste vara så det får vara som det är.

Men nu är det faktiskt dags att även ta farväl av min älskade salt lakrits! Överhuvudtaget behöver jag strikta till mig efter en hel del utsvävningar på senaste tiden då min man fyllde 60 för en vecka sedan och jag mår inte bra av avsteg, jag försämras markant i mitt Sjögrens syndrom.

Jag måste sluta med lakrits även av en annan anledning: KALIUM! Jag ligger lågt i kalium p.g.a jag måste äta vätskedrivande och lakrits kan bidra till kaliumbrist. Det ger en del jobbiga symtom som vadkramper, restless legs och nervsmärtor. Och nej det räcker inte med magnesium, det har jag ätit ända sedan jag började med lchf.

Jag har länge haft ett ont öga till mitt lakritssnaskande men sockertrollet inbillade mig att det inte var så mycket socker i saltlakrits, det hör man ju på namnet! Men det är det nog allt i iallafall. Det där med min kaliumbrist har jag dock inte känt till förrän helt nyligen och inte visste jag heller att att lakrits är riktigt dåligt i det här sammanhanget men nu vet jag så nu har jag fått ny motivation. Och det går ju inte att ta till sockerfri läkerol, det är ju även dåligt med själva lakritsen så nu är det morsning och godbye till lakrits!

Upp till toppen
Annons: