Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Darrig och svettig?

2011-02-24 22:24 #0 av: christina58

Hej alla.

Jag har levt enligt LCHF i 12 dagar nu och har gått ner 5 kg och minskat 7 cm i midjan. Kul. För ca 1 tim sedan ringde jag och avbokade en tid för gastroskopi. Op  var i sikte. Men nu könner jag att jag är på rätt väg. Har försökt en gång innan men samvetet sa att jag inte skulle äta så mycket fett. Gick upp istället. Katastrof och deprimerande. Nu äter jag mycket fett. Men nu undrar jag om fler blir som jag. Direkt efter måltiden blir jag svettig och darrig. Känns som övergångsbesvär. Jag känner mej lite "olustig". Men som sockerberoende kan jag inte fatta att jag redan efter tre dagar tappat intresset för godis. Finns inte i min fantasi ens att det fungerar så. Jag bryr mej inte ens när maken äter. Jag har sagt åt honom att leva som vanligt. Han är lika förvånad. Vad händer egentligen?. Mina vänner undrar. Jag har egentligen tappat intresset för att äta överhuvedtaget. Mystiskt.

Anmäl
2011-02-24 22:44 #1 av: Zepp

Det händer en massa saker i kroppen första tiden, allt är inte så angenämt.

Antagligen är det främsta att vi drabbas av energibrist, då främst glukosbrist och det tar en tid innan kroppen lärt sig att göra detta själv och/eller ketoner.

Blir det för jobbigt får du öka på grönsakerna ett tag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2011-02-25 01:51 #2 av: rylandes

Drick buljong av en bra sort några gånger per dag, du behöver salt.

Möjligen kan du behöva ta lite multivitaminer i början.

Anmäl
2011-02-25 02:58 #3 av: [MargaretaA]

Jag kan inte svara på dina frågor i början men slutklämmen med att tappa intresse för att äta känner jag igen. Mat betyder ingenting längre.

man stoppar i sig nåt när man blir hungrig bara - lika oglamoröst och trist som att tanka bilen ungefär Obestämd

Anmäl
2011-02-25 09:31 #4 av: LatMask

Men, Christina och Margareta, jag kan lova att så småningom återvänder intresset för mat! Och DÅ förstår man varför det kallas Njutmedtoden - världen är plötsligt full av underbart god mat!

/LatMask, inne på femte året

Anmäl
2011-02-25 09:42 #5 av: Jojo55

Det där med minskat sötsug beror nog på att man får en jämnare blodsockerkurva. Minskat sötsug är normalt det första som händer när man tar bort kolhydraterna, visst är det underbart?

Anmäl
2011-02-25 19:37 #6 av: christina58

Tack för svaren. Kan jag ta vilken buljong som helst?

Jag har precis kommit hem från Ikea. Har varit där med tjejen jag är kontaktperson för. Hon var vrålhungrig när vi kom dit och ville äta genast. Det blev kycklingklubba, lite sås med gräddfil och lite sallad. Satt o tittade på alla som vräkte i sej 16 köttbullar, pommes mm. Kunde inte fatta att jag för två veckor sedan gladeligen hade gjort detsamma. Vägde 120 kg förra sö så ni kan förstå att jag gjort likadant. Jobbar på en gymnasiesärskola och jobbar i skolköket  4 dagar av 5. Detta har varit ett fruktansvärt bekymmer med alla bakverk, middagar och efterrätter. Nu har jag sportlov men förra veckan som var min första LCHF-vecka bekom det mej inte med alla frestelser. Vi är 18 personal på skolan och ingen fattar att jag blivit sådan. Har redan lämnat 11 broschyrer om LCHF som jag beställde förra veckan. Jättekul tycker jag. Men jag fattar inte ändå vad som händer. Har haft godis gömt överallt och nu bekommer det mej inte. Än så länge njuter jag av detta och får lära mej mer sedan. Hoppas det håller i sej. Trevlig helg alla.

Anmäl
2011-02-25 20:15 #7 av: Aniara4

Kul att det verkar funka så bra för dig!

Köpebuljong är inte så bra, de innehåller i regel glutamat (E621) och en massa annat krafs och inga nyttigheter. Om du gör hemkokt buljong (se tråden Buljong för nyfikna) är det nyttigt och gott, annars finns det garanterat bättre sätt att få i sig salt om du behöver det. Magnesium kan man behöva lite extra i början, och som redan sagts, mår du FÖR dåligt kan du backa lite och ta lite mer grönsaker (paprika t.ex.) ett tag.

Det låter ju iofs inte så bra med en massa bakverk och efterrätter på en gymnasiesärskola, är det inte många där som har problem med vikten eller gäller det bara Downs?

Lycka till och hoppas darrningarna och svettningarna också ger med sig!

Anmäl
2011-02-25 21:25 #8 av: christina58

Tack Aniara. Nej, min skola jobbar med gråsonsungdomarna som kommer att klara eget boende och jobb utanför daglig verksamhet (med stöd). Därav menyn. Kladdkakor, kärleksmums, mjuka kakor, pasta, köttfärs- och korvrätter mm mm. Vi använder en del halvfabrikat för att de ska kunna laga sin mat själva. Vi vill ju inte de ska köpa de tråkiga frysta portionerna. Usch o fy vad de smakar illa.

För att inte skapa oreda så väljer jag att hålla min kost för mej själv bland ungdomarna. Det är lätt att skapa ätstörningar hos just de här ungdomarna för det enda de önskar sig är att vara som "vi andra". Men det stör mej inte. Har just nu ätit vit- o rödkål, stekt i mycket smör, kokt i grädde och ädelost. Mmmmmmm.... När maken kommer hem vid 22-tiden blir det några feta goda ostbitar och lite rött. Lika gott.

Anmäl
2013-07-28 14:43 #9 av: sjukgymnastmaria

Hej Christina, råkade komma in här av en slump. Är du kvar här på sidan och isf, hur har det gått?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.