Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 12293 ggr
gun92884
2011-02-19 21:36

... kan man gora saffrans essens?

Vet nagon om man kan gora saffrans essens? Jag kommer ihag denna essens (som anvandes till bakning) fran min barndom … nar jag sist var i Sverige (2000) sokte jag med ljus och lykta, men nej, det fanns inte. Nu har jag sett i indiska annonser (tyvarr i Indien) att det finns essens, bara inte har. Tankte forsokte gora sjalv … nagon som kan detta eller har gjort annan slags essens?

Jag har kopt 1 kvarts flaska vodka - den beromda svenska Skrattande och sa har jag en forpackning med 3 x 0.13 gr pulveriserad saffran. Om detta nu inte ar ett bra val sa har jag aven 1 gr med saffranstradar … nagon som vet hur man bar sig at? Det gar ju att gora annan essens med alkohol som hjalp …

Annons:
Aliki
2011-02-19 21:43
#1

Har inget recept

…men vet att de på bagerier lägger saffran i medicinsk sprit för att dra ut max och dryga ut det dyra saffranet….tror de bara lägger saffran i sprit och låter det dra.

Hur länge det ska ligga har jag ingen aning om.

MissMullig
2011-02-19 23:21
#2

Varför essens? När det finns äkta?

Aliki
2011-02-19 23:31
#3

För att dryga ut…Det är ju inte billigt med saffran.

MissMullig
2011-02-19 23:46
#4

oki tänkte inte så. Vill man bara ha färgen kan man dryga ut det med gurkmeja men det funkar ju inte för smaken

gun92884
2011-02-20 01:00
#5

… jag vill dryga ut det for det ar sa fortvivlat dyrt har … det ar det val i Sverige ocksa anar jag … har kostar ett gram pistiller omkring $20 … gurkmeja gar inte och inte heller vad ibland kallas for saffron i Mexico och i Indien. Det ar manga som har kommit tillbaka besvikna fran Mexico med 'saffran' som inte alls var det … antagligen gurkmeja …

MissMullig
2011-02-20 01:09
#6

Ja tyvärr är det dyrt. men urlakas samaken i alkohol?

Annons:
yvonnel
2011-02-20 01:24
#7

Det finns essens att köpa men den är av någon anledning inte sockerfri och dessutom är den skamligt dyr.

Vill man göra egen snaps-essens så ska en paket saffran räcka till ½ liter vodka, låt stå och dra 7 -  10 dagar och sila ifrån i kaffefilter. Kan tänka mig att bruka sådan esssens till att smaksätta tex. kalla såser eller glass/frusen, vispad vispgrädde, har inte provat men det liksom rinner till lite snålvatten vid tanken på det, så kanske.

Det finns flera rubriker på google med saffran och en massa annat som man kan ha till smaksättning, bl.a. maskrosblomma och då är det noga att bara ta med det gula i blomman, ingen grön del alls så det är lite pilligt men jag har gjort vin på maskros för hemskt längesedan och om snaps blir lika god så kan det vara värt besväret. Även om detta blev lite extra "utbroderat" och inte riktigt hade med frågan att göra……..

yvonnel
2011-02-20 01:24
#8

Det finns essens att köpa men den är av någon anledning inte sockerfri och dessutom är den skamligt dyr.

Vill man göra egen snaps-essens så ska en paket saffran räcka till ½ liter vodka, låt stå och dra 7 -  10 dagar och sila ifrån i kaffefilter. Kan tänka mig att bruka sådan esssens till att smaksätta tex. kalla såser eller glass/frusen, vispad vispgrädde, har inte provat men det liksom rinner till lite snålvatten vid tanken på det, så kanske.

Det finns flera rubriker på google med saffran och en massa annat som man kan ha till smaksättning, bl.a. maskrosblomma och då är det noga att bara ta med det gula i blomman, ingen grön del alls så det är lite pilligt men jag har gjort vin på maskros för hemskt längesedan och om snaps blir lika god så kan det vara värt besväret. Även om detta blev lite extra "utbroderat" och inte riktigt hade med frågan att göra……..

gun92884
2011-02-20 15:29
#9

#7

VAR finns den att kopa? Jag har letat och letat och hittar ingen mer an pa indiska websites … det ar litet vanskligt att kopa darifran eftersom jag inte vet om de pratar om riktig saffran eller nagon form av gurkmeja …

Hur mycket ar det i ett paket saffran som racker till 1/2 liter vodka?

Jag har paket pa 1 gr (pistiller) och se'n kan jag fa tag pa paket med 0.13 gr (pulver).

Vet du om man maste varma (inte koka upp) vodkan nagot? Jag laste na'nstans att saffran behover varme for att utlosa all sin arom …

MissMullig
2011-02-20 15:41
#10

Har för mig apoteket hade essans nu i julas.

yvonnel
2011-02-20 15:50
#11

Anses att pistiller ska malas lämpligen med hjälp av en sockerbit, kanske, eller förstås därför det blir Kh. så det kanske är att rek. då att använda pulver. Systembolaget hade en glögg nu senaste julen som var smaksatt med saffran, den smakade jag på men tyckte inte det var en höjdare-tokmycket socker, som på så mkt annat man kan få för sig att man längtar efter. Värma upp till kanske 50 C kan jag tänka mig, men vodka har ju ca 40% alkohol så det blir ju bara svagare om alkoholen stiger upp. Kanske kunde man koka upp en väldigt liten mängd vatten med saffran och sedan tillsätta vodkan och sätt på locket så godsakerna stannar i flaskan. Jag ska försöka hitta länk till det företag som har essens och återkommer.

Här kommer en kopia av en sida från företaget som har essenser och kryddor, Det måste vara billigare att göra själv.
 
AROMER & ESSENSER 

Borgeby Kryddgård HB
Desideriavägen 4
237 41 Bjärred

Tel: 046 - 70 69 03

Org.nr: 969707 - 0259
Vi har F-skattbevis.

Startsidan > AROMER & ESSENSER
Saffran extrakt
10 ml
Artikelnummer:500211Enhet:st.
100,00 krst. Lagerstatus:
I lager Antal: 

 
BeskrivningTeknisk beskrivningRelaterade produkter
INNEHÅLL: Stärkelsesirap, vatten, etylalkohol och saffran.

ANVÄNDNING:
Till bakning och matlagning.

DOSERING:
10 g = 5 ml saffran extrakt motsvarar 1 g saffran.
Blandar sig lätt med degvätskan.

gun92884
2011-02-20 15:59
#12

#11

Socker ar inte alls nodvandigt (en del anvander salt ocksa) … det gor bara att det ar enklare att mala pistillerna till pulver nar man kan 'luta' (get traction) dem mot na't som ocksa mals ner …

MissMullig
2011-02-20 16:08
#13

Vet det finns en essans butik på Walingatan i Stockholm, minns tyvärr inte vad den heter

Annons:
gun92884
2011-02-20 16:12
#14

#13

Undrar om jag inte kontaktade dem en gang i tiden …

yvonnel
2011-02-20 16:19
#15

Jag kompletterade med essensfabriken.

MissMullig
2011-02-20 16:26
#16

Ja yvonnel så heter den

yvonnel
2011-02-20 17:40
#17

Stockholms Aeter & Essencefabrik AB Företaget som borgar för kvalitet och tradition med 120-års erfarenhet och fyra generationers kunnande.

Så heter den på Vallingatan, det finns fler om man letar.

gun92884
2011-02-20 21:29
#18

Nu har jag stott 1 gr saffran (gick bra utan na't i morteln for ankra pistillerna) och lagt det direkt i en 375 ml flaska Absolut. Aterkommer med resultat om nagra veckor … gul … eller kanske jag ska kalla det saffransfargad … och fin ar vodkan, ialla fall Glad

Aliki
2011-02-20 22:00
#19

# 18  Eller som bagarna….ha i lussebulledegen

gun92884
2011-02-20 22:15
#20

#19 … det ar det jag anvander min saffran till … bakverk, men LCHF. Essensen gor att det blir mycket drygare … jag dricker nastan aldrig alkohol, och de gangerna det blir sa blir det vin inte starksprit. Jag brukade gilla bourbon men den flaskan star orord se'n nastan 2 ar nu …

Annons:
Pars Saffron
2013-05-13 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hej,

Var inte orolig det kommer inom kort. Jag skickar en prototyp på flaskan.

Hälsningar / Pars Saffron

gun92884
2013-05-13 23:12
#22

Vilken mängd saffran motsvarar en sådan flaska … och hur mycket kostar den?

Pars Saffron
2013-05-15 10:13
#23

Flaskan innehåller 50 ml utdraget saffran dvs motsvarande 2 gr rå malen saffran men betydligt drygare än 2 gram saffran kan jag lova.

Extraktet är tillverkat under speciella förhållande så att alla ämnen i saffran bevaras.  

Fördelen är att du får mer utav flaskan än 2 gr rå saffran. De flesta vet ju inte hur man får ut det mesta av saffranet.

Produkten måste först testas av flera användare osv innan jag kan bestämma något pris.

konichiwa
2013-05-15 12:02
#24

Äkta essence är ett spritutdrag av den ört/krydda man vill ha.

Jag gör både vanilj- och saffransessence själv (andra också till ex. medicinalörter). Lätt som en plätt!

Ta 40% sprit (jag köper det billigaste brännvinet) i en burk och lägg i krossade örter/kryddor, helst torkade.  Låt stå varmt i 2-3 veckor och skaka om en gång om dagen. Sila sedan upp genom melittafilter och förvara i mörk glasflaska. På det sättet får man ut maximalt av smak och doft ur örten.

Håller i flera år!

gun92884
2013-05-15 13:49
#25

#24

Jamen, då kanske det är dags att smaka på saffranet jag lade i vodka för 2 år sedan :0) Flaskan står och har inte öppnats sedan jag provade och inte tyckte det var starkt nog …

konichiwa
2013-05-15 15:57
#26

Kanske var det för mycket vodka till för lite saffran men i så fall är det ju bara att ta mer av det du gjort. Det blir nog jättegott :-)

crikarlshamn
2013-05-15 23:53
#27

och aldrig koka saffran, minskar smaken.

När man gör risotto milanese eller Iranskt basmatiris gäller att saffran ska läggas i sist när kastrullen tagits av värmen.

Man kan stöta pistillerna i em mortel och hälla i vatten mot slutet för att fà ut all smak.

Essence de safron verkar vanlig i det nordafrikanska köket:

Essence Safran

http://www.vsco.com/product.php?id_product=492

Annons:
gun92884
2013-05-16 01:04
#28

Jag har sett flaskor från Pakistan - Zafran - men det var inte alls samma sak som den saffran vi är vana vid. Jag hittade ett par små flaskor i en meditarrenian affär här och blev jätteglad, men de har en 'varm', jolmig, sötaktig lukt. Ingredienser: Propylene Glaycole, essential oil och FD&C coloring No. 5. Tänkte att det kunde vara i stil med det som kommer från Mexico, men det stämde inte heller. Ni som kan essential oils … ska de spädas väldigt mycket när de används? Jag tog fel och tog mandelolja istället for essens en gång och fick slänga alltihop … det smakade vidrigt.

I Spanien när man gör paella så ska saffranet lösas upp i varm vätska och en paella kokar inte när riset är i utan det är just under sjudning.

crikarlshamn
2013-05-16 01:14
#29

Gun - essential oils är nàgot helt annat än essence - se eteriska oljor pà svenska.

Man kan men det är ganska ovanligt att laga mat eller baka med eteriska oljor.  De används mer innom medicinsk/läkande eller doft sammanhang.

Jobbar mycket med eteriska oljor och har provat kanel samt liknande i matlagning och mycket liten mängd behövs.

Mandel essential oil - kanske var det bittermandel och om inte, utspädning behövs.

"ska saffranet lösas upp i varm vätska" , ja varm vätska är bra att lösa upp i samt andvända mot slutet i en mortel men du kommer själv att märka att smaken förloras om du kokar eller sjuder.

Finns tyvärr mànga som fuskar med saffran… även pistillerna är ibland träflisor om man har otur.

http://www.swedishconnections.co.uk/preema-concentrated-food-flavouring/44/saffron-food-flavouring/

Peema Svenskt?

gun92884
2013-05-16 01:22
#30

Jodå, jag vet att det är helt annorlunda än essens :0) Det var därför jag frågade hur man kan använda dem i matlagning för jag har sett där de har gjort det. 

Här är all mandelessens bittermandel, men detta var olja och hu så illa det smakade. 

Jag köper saffran utav de fabrikat jag känner till sedan Sydfrankrike … men, det är väl som med olivoljan, man vet inte om man får riktig - och inte utblandad - om man inte köper den direkt från fabrikanten eller kvarnen, som vi kunde göra.

hemul
2013-05-16 10:13
#31

Jag började läsa tråden först nu och ser ju att du (tyvärr) upptäckt det själv, men jag tänkte säga att det där måste bli väldigt svag essens. Jag har aldrig gjort på saffran, men jag har kryddat mycket brännvin i mina dar och gjort en del andra kryddessenser.

Tumregeln när det gäller färska örter och bär är att slå på sprit så det precis täcker. Det blir i vissa fall för starkt att använda (t.ex. örtkryddat brännvin), men då tar man av sin starka essens och späder efter behov. Finessen är att det inte går åt mycket sprit för att bygga upp ett lager som man sen i vissa fall kan ta droppvis av i brännvinsflaskan. När det gäller bär vill man ju tvärtom ha så koncentrerad smak som möjligt.

Med torkade kryddor får man förstås ta mer än så det täcker, men inte stora mängder för det. Jag hade nog provad med storleksordningen en liten pipettflaska med saffranet och sprit, typ 50 ml. Och det behöver inte stå flera år. En månad - 6 veckor är mer än nog och eftersom detta är så finfördelat räcker nog betydligt kortare tid än så.

crikarlshamn
2013-05-16 20:39
#32

Got it Gun!  😉

Mitt tips - för att fà ut mest av en grydda, kör i mixer med alkohol eller olja innan man làter den dra ett par veckor.

Upp till toppen
Annons: