Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 34627 ggr
Jojjemin
2/28/11, 5:36 PM

Besvär.. Domning i armar?

Har haft detta under ca 5 år, ingen läkare vet vad det är för fel. Vill kolla här om någon känner igen det:

Vaknar varje natt ca 5-6 ggr av att hela armarna är bortdomnade, speciellt vä arm. Får hänga ner armen neranför sängen, vill inte vakna. Upp och springa lite, har jag tar vaknar den annars får jag lägga mig igen. Upprepa några ggr. Vakna med asont i armen.

Sätta sig i bilen, armen somnar igen.

Komma till jobbet, sätter mig vid datorn. Armen eller handen somnar 8 fall av 10 IGEN.

Osv, vid flera olika tillfällen.

Har varit och röntgat armar, nacke. Gjort diverse nervundersökningar. Men får ingen hjälp.

Är så förbannat trött på det här att ibland tänker jag att jag skulle hugga av mig armarna ?!

En annan sak, när armen eller händerna somnar så är det inte "vanligt" pirr.. på natten är det lite närmare sendrag. Och annars är det sovande arm/sockerdricka fast typ x 5.

Annons:
annah81
2/28/11, 6:16 PM
#1

Jag tycker det låter som karpraltunnelsyndrom. Men de har de kanske kollat redan?

Hoppas du blir bättre snart, har varit med om det själv och det är riktigt jobbigt!

Zepp
2/28/11, 6:21 PM
#2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Minorca
2/28/11, 6:38 PM
#3

Tidigare hade jag också problem med domningar i armarna speciellt på nätterna, inte lika svårt som du. Det blev lite bättre när jag gick hos en massageteraput som sträckte ut ryggen.

I början av december ramlade jag och bröt nyckelbenet, jag har en kollega som gjorde det för 3 årsedan och det tog honom drygt 2½år att bli hyfsat bra.  För förbättra läkningen av nyckelbenet så började att ta 3200 ie D vitamin och 2 tabletter magnesium. Jag fick byta sovställning också, men domningarna har försvunnit för mej. Jag börjar att tro att det är magnesiumtillskottet som är skillnaden. Det kan ju också vara axeln blev ommöblerat vid brottet.

yvonnel
2/28/11, 7:04 PM
#4

Jag tror nog ganska säkert att #3 kan ha rätt i att du behöver både hög dos av Vit D3 och magnesium. Har du möjligen varit utsatt för en whiplash - skada? Just för att du säger att det är hela armen så kunde det vara en möjlighet, eller något annat som har med utmattning av nacken att göra. Om du har betydande övervikt så ska du inte snåla på D3- vit. det kan vara bra att ta en dubbel dos tills du har mättat behovet, det går att mäta med hjälp av blodprov.

gluffgluff
2/28/11, 8:26 PM
#5

Det kan ha med saltbalans att göra, får du i dig tillräckligt med salt, gärna mineralsalt?

Äter du mycket mjölkprodukter och ost? För mycket kalcium kan konkurrera ut magnesium, och ge motsvarande besvär. D-vitamin är viktigt också.

dufva
2/28/11, 9:58 PM
#6

Be vitrockarna att kolla dina B-vitaminer, B1 i synnerhet.

Brist på tiamin (B1) ger symptom med domningar i fingrar eller en känsla av att man går på kuddar.

Även problem med tarmen kan bli följden.

Annons:
Miss-S
3/1/11, 2:30 PM
#7

Stress kan forvarra dina symtom, aven om de ar av fysiologisk (muskel) eller nervnatur (Den vanliga sjukdomen).

Vid ett stort stressskov nar jag led av mina andningsbesvar som varst sa upplevde jag det du hade i 36 timmar, fast i benen. Upplevde elektriska stotar, domningar, pirrningar, sockerdricka, krypningar, och kramp.

Har du undersokt differentialdiagnoser (MS, stroke, etc.)? Har du kontrollerat nervfastena vid musklerna?

oskartoller
3/1/11, 6:14 PM
#8

Så där har jag medRynkar på näsan

Sjukgymnasten förklarade att nerver ligger i kläm i musklerna mellan nacke och axel. Nu provar jag med att bygga upp musklerna så att nerverna får lite mera plats. Har blivit lite bättre.

Hallongrottan
3/1/11, 6:28 PM
#9

Jag har "Restless legs" och det kan också förekomma  i armarna.Jag kan bara ligga på ett speciellt sätt, annars domnar armarna efter några minuter. Likaså om jag gör ensidiga rörelser,tex. skalar potatis, håller i en pensel när jag målar tavlor , skriver , håller i en synål, datormusen osv.osv, Tittar jag på TV har jag en kudde i knät, där jag kan vila armarna.

ebet
3/1/11, 6:40 PM
#10

Tja, mina armar domnar också. Reumanacke. Kan vara värt att kolla. Steloperation skulle bli hjälpen, …eller inte. Jag yogar och försöker hålla ut.

Jojjemin
3/3/11, 10:14 AM
#11

Hej hej! Tack för alla era svar.

Karpaltunnelsyndromet är kollat tidigare och där kan de inte hitta något problem.

Var för ca 2 veckor sedan och tog blodprov och i tisdags ringde läkaren och de enda felet de kunde hitta nu var att jag hade låga D-vitamin värden, så han sa åt mig att börja äta kosttillskott: Denna Egentligen  skulle jag ha tagit "hollistic D-vitamin" tydligen starkare, men den var slut hos min lifebutik så ska äta fler av denna nu. Skulle ha tagit 2 hollistic, så får ta 3 om dagen av den vanliga istället.

MEN, nu en fråga till er som tagit D-tillskott.. Jag har blivit så konstig i magen. Hård vid buken, och hård i magen?
Jag tycker det är konstigt att eftersom jag är lchf också och då blir ju iaf jag snarare "mjuk" i magen, alltså perfekt i magen?
Vad kan det bero på tro? I övrigt märker jag ingen skillnad……

Minorca
3/3/11, 7:26 PM
#12

Hej

Jag har inte märkt något magen när jag började med d-vitamin men jag började också med magnesium samtidigt.

yvonnel
3/4/11, 3:38 AM
#13

Jag tycker det verkade ganska dyrt för så låg dos. Om du har övervikt och uttalad D vit brist så behöver du fylla på ordentligt. Passa på nu när dollarn är låg, du får mycket mer för pengen om du beställer från USA.

50.000 IE D3 Märket är David's Choice. Du kan söka här på Kif, det har diskuterats flera ggr. Denna sorten har jag, det räcker med 1 st tablett/vecka - kanske någon vecka varje 5:e dag i början. Passa isåfall på att köpa Omega 3 också som även det är dyrt här hemma.

Jag har inte märkt något konstigt med magen efter att jag började med D vit men jag kan bli väldigt lös i magen ibland, det som hamnar i toan är kraftigt gult och liksom bubbligt men jag har inte ont/magsmärta av det (om det är brist eller överskott av galla), jag blev gallopererad för 8-9 år sedan och tror att det har med saken att  göra.

Även jag har domningar/värk i armarna men även oroliga ben ibland, jag tar extra magnesium när jag kommer ihåg och det hjälper.

Annons:
Jojjemin
3/4/11, 8:51 AM
#14

#13 Tack för tipset men jag känner att jag vill följa läkarens råd just nu och börja med att se om det hjälper :) Jag har ingen speciell övervikt, vill gå ner ca 6-7 kg till.

Okej, hm. Konstigt! Känner mig bättre i magen idag, men är fortfarande trög. Det är det jag tycker är lite störande, eftersom jag brukar bli jättebra i magen och inte ett dugg uppsvälld med lchf.. Kanske får avvakta lite så kroppen får vänja sig!

Upp till toppen
Annons: