Annons:
Etikettövrigt
Läst 19135 ggr
hennessommar
5/24/11, 6:42 PM

Hjälp mig! Köttfärsen är missfärgad!

Hej. Jag har för första gången i mitt liv malt egen färs. Och nu ser jag att det är små svarta eller grå bitar i den. Som att färsen har missfärgats! Jag ringde min mamma (naturligtvis) och hon sa att det blir så. Va??

Ska det vara så?

Ser ut som att järnet har skavts eller bara färgat men hjälp! Ska jag slänga allt eller äta? Blir jag förgiftad?

Annons:
Mooniq
5/24/11, 6:48 PM
#1

färs ändrar färg fort. Jag har jobbat i chark tidigare - och då malde vi alltid färsen när kunden stog vid disken. Idagens stressade värld så ser färsen i butiken helt röd ut pga att det sprutas in syre i förpackningarna..

så färs som du maler själv ändrar färg ganska fort mot grå/brun ton. Nymald färs ska frysas in eller tillagas så fort som möjligt - alltid inom ett dygn. Den röda färsen i butiken klarar sig flera dagar i förpackningen på bekostnad av att det blir smaklöst och torrt.

Monica Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kaisakavat
5/24/11, 6:48 PM
#2

Såvida det inte är 'bitar' av rost eller metall - och du vet att kvarnen var 'ren'.. så skulle då i alla fall jag äta upp färsen. Efter tillagning alltså..

Kvarnen är 'delvis' av gjutjärn, eller?? Ibland får ju gjutjärn ett svart beläggning.. vet inte vad det är, men jag gissar på.. typ järn.. Skäms

Hursomhelst tror jag inte det är nåt farligt.Glad

Men vi avvaktar fler svar, från nån som vet mer..

Mooniq
5/24/11, 6:49 PM
#3

Lukta på färsen - den ska lukta kött -inte surt eller fränt

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hennessommar
5/24/11, 6:50 PM
#4

Det är mer som Kaisakavat säger! inte som att hela inte är röd, utan som att små delar av färsen som kommer ut är missfärgad.

Mooniq
5/24/11, 6:54 PM
#5

är kvarnen gammal?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

misty09
5/24/11, 6:55 PM
#6

Hur såg köttet ut du malde och vad kom det ifrån? Kött i paket från affären blir grå om plasten ligger mot köttets yta eller om syre/ljus inte kommit i kontakt med köttet. Tar man en klump köpt färs och delar mitt i tu är den grå i mitten. Köttet du använde kanske var missfärgat från början?

Annons:
hennessommar
5/24/11, 6:58 PM
#7

helt nyslaktat styckat idag. första gången jag använder kvarnen. tillsatsen till min Kitchen aid. Stör mig så mycket!

Det handlar om igen inte om att den blir lite gråare i tonen, utan om att det seriöst är bitar av färsen som ser blå/grå/svarta ut! Ska det vara så??? Vad fan???

misty09
5/24/11, 6:58 PM
#8

Här ser du en bättre förklaring än min "taffliga". Denna är hämtad från nätet och gäller vanligt kött också.

Köttfärsens färg

Ibland kan du stöta på köttfärs som är väldigt röd i färgen, ibland är den mer rosa och ibland har färsen antagit en grå ton. När kött är helt färskt är det purpurfärgat av pigmentet myoglobin. I luft reagerar myoglobinet med syre och omvandlas till oxymyoglobin som ger en klarröd färg. Efter en lite längre stund när köttet haft kontakt med luft och om syretrycket är lågt så går pigmentet över i metmyoglobin på grund av oxidation av järnjonen Fe2+ till Fe3+, och köttet antar en brun/grå-färg. Det är inte farligt på något sätt att äta kött eller köttfärs som har blivit grå på sina ställen, men det kan däremot se oaptitligt ut. Tillagas färsen antar den samma färg rätt igenom.

Köttfärsens färg påverkas också av atmosfär och vilket syretryck köttet har legat i. Köttfärs packas ofta i så kallad modifierad atmosfär. Det innebär att olika blandningar av syrgas, kvävgas och koldioxid tillsätts för att förlänga hållbarheten hos köttfärsen. Koldioxid har en starkt hämmande effekt på bakterier men kan vid höga halter ge en bismak. Därför rekommenderas en blandning av kvävgas och koldioxid. För att behålla köttets röda färg tillsätts också syrgas. Hållbarheten kan med denna metod förlängas från 2-4 dagar till 5-8 dagar vid en temperatur av +4 C. Dessa förpackningar skall vara märkta "förpackat i en skyddande atmosfär".

Om färsen ligger i vakuum behåller det en purpurfärgad nyans och riskerar inte att bli grått. Förpackas det däremot i modifierad atmosfär blir färgen klarröd. Köttfärs som förpackas med en plastfilm över kan bli delvis gråfärgad, men det betyder inte att kvaliteten har försämrats.

Mooniq
5/24/11, 7:01 PM
#9

du får analysera gråsvarta bitar, rulla mellan fingrarna  - det kanske är insatsen som är trasig…har du en katt eller hund så får du se om smakprov lockar..är det nyslaktat så ska det inte var fel på köttet mer än att kött mörknar av naturliga själ i luften.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

DesK
5/24/11, 7:26 PM
#10

Eftersom kvarnen är sprillans ny kan det vara smörjolja som har missfärgat färsen. Så jag säger som övriga smaka och  lukta, om du har svårt för rå färs så provstek en liten bit För övrigt har även jag jobbat i många år med kött, chark, delikatess och ost Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

hennessommar
5/24/11, 7:32 PM
#11

TACK jag kommer äta den och hoppas på det bästa!

[Pennylane1]
5/25/11, 8:40 AM
#12

tycker jag känner igen det där, det är bara det allra första som blir missfärgat eller? Sen har man liksom gnidit bort det som färgar och det brukar bli bra. Tror att det i mitt fall var aluminium, det kan få en korrossion eller vad det är som färgar av sig.

Henke76
2/9/13, 10:31 PM
#13

Jag råkade precis ut för samma frågeställning som du angående nymald köttfärs som ser ut att innehålla metallrester. Hur gick det för dig? Kom du på vad det var för något?

Annons:
yvonnel
2/9/13, 10:50 PM
#14

Om tillstsen kvarn är alldeles ny så finns det nog någon oljerest kvar, kanske du inte tänkte på att diska så noga heller när den såg ren och fin ut.

Internettan
2/10/13, 10:10 AM
#15

Jag kom att tänka på det där med olika färger på köttfärs. Om den blir lite grå så är det ingen fara? Men betyder det inte att nedbrytningen har börjat, typ? För de grå partierna luktar sådär "sötaktigt" precis som annat gammalt kött gör. Fastän köttfärsen enligt datum inte är för gammalt och det mesta fortfarande har röd färg så känns det gråa unket. Och mina katter vill inte äta annat än i nödfall när det blivit lite grått. Fast jag har inga problem att tillaga köttfärsen eftersom det inte känns på smaken sen. Men är köttet verkligen helt okej? Och var går gränsen mellan "helt okej grått kött" och gammalt kött?

"Every point of view is a view from a point."

Record
2/10/13, 10:53 AM
#16

TS, Du kan säkert äta färsen, men gör som #9 Mooniq säger lägg fram en bit till katten.

Inte hade du varit orolig om det varit Findus Lasagne.

Salta o peppra det är "hästlängder" mellan dessa båda rätter.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1297251-findus-polisanmals-for-hastlasagne

JMW
2/10/13, 11:12 AM
#17

Tråden är nästan 2 år gammal….

crikarlshamn
2/10/13, 11:33 AM
#18

#17,

Värre än vad som först antagits, vissa produkter i Europa har haft 100% utav hästkött i produkten.

Nu stämmer Findus slakteriet..

"Chief among food inspectors' concerns is that the illicit horsemeat could contain the veterinary drug phenylbutazone, or "bute," commonly used to treat horses."

http://edition.cnn.com/2013/02/09/world/europe/uk-horsemeat-probe/index.html

Upp till toppen
Annons: