Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 25164 ggr
Skrivfeber
2009-02-20 21:44

Pam´s LCHF Pizza (Amerikanskt recept)

En av pojkvännens vänner är amerikan och hon gav mig detta recept på pizzan. Så mycket bättre än keso receptet (tycker jag).

Klart den bästa modellen av lchf pizza jag personligen har ätit. Den smakar inte ost och luktar som mjöl pizzan gör.

Prova ni också, ni kommer inte bli besvikna.Så syndigt gd att jag var tvungen att dela med mig av det. Här är receptet från USA,

Pam´s LCHF Pizza

Botten:

120 g cream cheese (jag använde ICA´s)
4 ägg (små ca 58g/ st)
1,8 dl Fet grädde
0,6 dl Parmesan (eller annan smakrik ost, ni kan använda hushålls ost också, det gjorde jag.)
1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till Pizza.

4,8 dl Riven ost (förslagsvis en billig, jag använde mig av hushållsosten)

Tomatsås

0,7 burk krossade tomater
Kryddor efter smak,
1 grönsaksbuljongstärning

(jag kryddade med, oregano, athena (knorrs medelhavskryddor),cayenne, salt och rosmarin).

Låt koka upp och svalna lite.

Topping

Använd vad ni gillar bäst.
På bilden har jag:
1 förpackning Rökt färdigstrimlad skinka (liten förpackning)
1 förpackning hambugerkött, skivad till strimlor (liten förpackning)
1 liten påse räkor ( 400 g)

2,4 dl riven Mozzarella (eller annan gratängost, eller hårdost ni gillar)

Gör så här

Ugnen 175 grader.

Börja med botten:
Klä en långpanna med papper. (hög kant på plåten, då det blir enklare att få en bra form på pappret, så att inte smeten rinner ut för mycket).

Vispa ihop cream cheese, och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesanosten, vispa ordentligt.
Blanda sedan i resten av pizza botten osten.

Häll allt på den papperklädda plåten, och bred ut till en jämn botten.

Grädda i 175 grader i 25-30 min tills den blir gyllene.

Under tiden kokar ni ihop tomatsåsen, och förbereder toppingen.

botten är färdig, tar ni ut den. Läger på tomatsåsen och toppingen. Ställ in Pizzan i ugnen på 200 grader i fem minuter (tills osten smält). Ta fram låt svalna 5 min till. Skär upp och njut.

(jag gjorde 6 bitar av långpannan och det blev lite väl mycket för mig. Skulle gott och väl kunnat klämma in med åtminstone 2 portioner till eller fler).

Fick inte bilden att funka. Så jag länkar til inlägget i min blogg så ni får se bilder också.

Pam´s LCHF Pizza

Annons:
Pylle
2009-02-20 21:48
#1

Tack! ska testas i morgon

Pia har en speciell plats i våra magar

Skrivfeber
2009-02-20 21:55
#2

ursäkta stavfelen föresten. Såg dem nu. hoppa sni kan överleva i alla fall. Skäms

magma
2009-02-21 10:32
#3

Spännande, jag hade tänkt göra polarbrödspizza idag men ska nog prova denna istället. Tack för receptet!

bullmagen
2009-02-21 10:36
#4

mmm, det blir nog lördagspizza här!

bullmagen
2009-02-21 11:22
#5

Kunde inte vänta! Pizzan ser jättefin ut och om fem minuter ska den avsmakas!

bullmagen
2009-02-21 11:27
#6

Det här var riktigt, riktigt gott! Det slår polarbröd, oopsies (som är perfekt för semlor dock) och fiberhuskpizzan!

Tack för ett kanonrecept, mmm för ost!

Annons:
Skrivfeber
2009-02-22 13:43
#7

den är grymt god när den är kall. Har gömt två bitar i frysen som jag kan äta när karl är på jobbet nästa vecka =)

Det har blivit en pizza som andra icke lchf ätare gillar, bättre än den med mjöl från pizzerian.

Ska tala om för Pam att ni gillar receptet så blir hon glad. ska be henne leta fram lite mer sådana här recept där bort. Glad

magma
2009-02-22 14:02
#8

Den var verkligen god! Gjorde bottnen efter originalreceptet men fyllningen fick bli det som jag hade hemma. Jag tycker polarbrödet har fungerat bra och varit gott som botten, men detta var faktiskt bättre! Smakar mindre ägg och blev tunnare, och inte så "gummiaktigt" heller.

Har gjort en lite annorlunda variant idag som jag ska ha till jobbet imorgon natt, men måste nog prova en bit redan idag.Tungan ute Provade att lägga på fyllningen direkt, innan jag gräddade bottnen, så att fyllningen skulle sjunka ner lite och bli mer "allt i ett". Det fungerade ju inte att bre på tomatsås, men det fick jag väl klara mig utan;) Har inte hunnit prova än hur det blev, men det ser lovande ut!

magma
2009-02-22 14:03
#9

PS: Mannen tog en bit, och blev så nöjd att han tog en stor bit till efter den första… *s* Han äter inte LCHF men detta blev klart godkänt.

MillisB
2009-02-22 14:11
#10

Låter jättegott. Har sparat receptet och det ska definitivt testas snart!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Skrivfeber
2009-02-22 14:14
#11

det här är ett recept som jag själv kommer använda mig mycket av. Blev så förvånad över hur god botten blev eftersom de som sagt inte smakar av osten. Så är ju Pizza enkelt att ta med till jobbet som lunch. Får ta med en extra stor bit eftersom jag vet att chefen kommer vilja prova när han ser att jag äter det här (han funderar på att börja med lchf igen).

Aslaug
2009-03-06 11:36
#12

Mums!

Den var god!

synd bara att ost är så jäkla dyrt!

Annica38
2009-03-06 11:47
#13

Creme Cheese - är det typ Philadelfia eller?

Annons:
Rosalita
2009-03-06 16:43
#14

Nu har jag också testat den här, och den är jättegod! Glad

Rustibus
2009-03-06 17:50
#15

Håller med er alla om detta,den blev jättegod,och ungarna älskade denGlad

Annica 38,jag använde Philadelphia och det gick jättebra

magma
2009-03-06 18:04
#16

Gjorde en plåt igår som jag ska ha ikväll. Hade på strimlad skinka, burkchampinjoner, parmesan och vanlig hushållsost.

Annica38
2009-03-07 10:17
#17

#15 Okidoki, då ska jag testa ikväll!

Emea67
2009-03-07 10:29
#18

Första gången jag ser denna tråd, har nu bokmärkt den och ska nog pröva också!

Måste nog göra en lista på allt jag ska prova på Glad för jag bara bokmärker och bokmärker men det blir inte mer Skäms Måste skärpa mig så jag får mer variation på maten.

Andina
2009-03-07 10:33
#19

Gjorde en mozzarella-pizza med grundrecept från denna tråd. Jättegott!

Misslyckades med bottnen dock, den blev mest som en omelett till konsistensen. Den såg däremot ut som om den var fin och lagom "hård" när jag tog ut den…
Har en gammal ugn som 'lever sitt eget liv' och inte är att lita på (när det gäller temperaturen).
Jag ska definitivt prova att göra pizzan igen - men låta botten gräddas lite längre och högre upp i ugnen - hoppas den blir lite hårdare (och helst krispig) då.

Men smaken - super!!!

/Tummen-mitt-i-handen-vid-matlagning

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Karin20
2009-03-07 11:35
#20

Wow. Detta lät ju helt kanon. Bokmärkt direkt, Jag brukar köpa pizza ibland till familjen och äter själv det som ligger ovanpå enbart. Det är ju så gott med fyllningen, men det känns ju lite dumt.

//Karin

Annons:
Mius
2009-03-08 13:52
#21

En fråga - 175gr är det vanlig ugn eller varmluft?

Annica38
2009-03-09 15:50
#22

Lagade pizzan i helgen! Jättegott…

…men, jag tror jag borde ha gräddat botten lite längre, för den var sladdrig och inte alls krispig. Och så satt den ganska mycket fast på bakplåtspappret!

flikkan77
2009-03-09 15:54
#23

Gjorde också pizzas i helgen och borde ha gräddat den lite längre… Den blev lite vattning på nått sätt. Men den har potetial till att vara riktigt god!

"You just have to belive…"

elisabeth83
2009-03-09 22:15
#24

Någon som lyckats med botten? Skrattande

bullmagen
2009-03-09 22:30
#25

# 24 Min botten blev jättebra. Kanske beror på ostsort eller ugn?

fia1
2009-03-09 22:33
#26

Det låter gott och pizza är en av de få saker jag saknar med lchf. Bokmärker, så får vi hoppas att jag inte glömmer detta utan får njuta av en underbar pizza nån gång. Är det någon som lyckats med botten??? En säger krispig, en annan vattnig och en tredje fastnar det för på pappret… Hrmm. Men jag bokmärker ändå.!!!!

elisabeth83
2009-03-10 09:26
#27

#25 Vilken ost använde du? och vad hade du för temperatur och tid i ugnen?

Måste ju höra sig för så att man preppar för ett lyckat resultat :)

Annons:
Andina
2009-03-10 11:08
#28

Provade en annan version av pizzabotten - som blev bra mkt bättre än mitt första försök (som fick en ganska 'vattnig' omelettkonsistens). Bottnen blev stabil - men inte direkt "krispig". Kanske hade den blivit mer "krispig" om jag gräddat den lite längre.

Här är "min pizzabotten".
(Kanske kan den inspirera till andra varianter och försök?)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Caena
2009-03-13 18:06
#29

tar mig ett prov.. och hoppas på att det fungerar..

Skrivfeber
2009-03-15 21:02
#30

Jag har en "vanlig ugn" och kör 175 g i ca 25-30 min. Ibland lite längre. ser till att den blir ordentligt gyllen brun jämnt över botten. (v

nder den om då den inte gräddar tillräckligt längst in i ugnen). Sen kör jag upp den på 200 grader när jag ska fixa det sista, med fyllningen och då brukar det bli mellan 5-10 min.

Har aldrig misslyckats med botten.

cream cheese är något som icasäljer, den heter bara cream cheese, och finns vid philadelphian, men philadelpiha funkar lika bra.

Jag använde rvanlig svenska hushålls ost när jag gör den, (eller den som är billigast när jag handlar). Det är pga att ost som sagt är dyrt.

Hoppas ni fått det hela att gå ihop. =)

#28 ska prova din botten. Bra med variation =)

Rustibus
2009-03-16 10:33
#31

Hmm,jag såg att det var nån som tyckte att den blev vattnig,och det kände jag inte alls igen,så jag gick och tittade på receptet som jag hade skrivit av,och såg då att jag hade glömt gräddenFörvånad,oops.

Men resultatet blev väldigt bra tyckte jag,utan grädden,inte alls omelettaktig.vet ju inte hur fördelningen med fett,prot och kh blir dock :/

Tänkte bara berätta ifall nån ville pröva Glad

andrea365
2009-03-16 10:41
#32

Jag gjorde denna pizzan i helgen, tyckte att smeten blev väldigt lös så jag hällde i lite mandelmjöl, inte mycket bara en halv deciliter ungefär, om ens det…ville ju snåla på kolhydraterna även om jag inte är jättestrikt, mandelmjöl har ändå 15g per 100.

Degen blev perfekt och smakade inte alls omelett, och inte heller mandel. Har man bara en ordentlig tomatsås på så blir det jättegott. Tomatsåsen ska kokas ihop med (lök) och vitlök och oregano samt basilika och gärna lite grönsaksbuljong. Att bara bre tomatpure på kan jag tänka blir lite tråkigt så lägg ner tid på tomatsåsen. Jag toppade med getost, champinjoner, skinka och parmesan, jättegott!

Skrivfeber
2009-03-17 14:57
#33

hmmm på en långpanna med riven ost tycker jag inte det blir vattnigt alls. Skulle det verka så utökar jag bara osten och låter den stå inne en liten extra stund.

När den hälls ut på plåten blir den lös och dt är meningen, det ska ju inte vara något man knådar, utan det ska bli riven ost med stanning på.

Se till att botten blir ordentligt gyllene så kan ni inte misslyckas (och använd en långpanna så den inte blir för tjock, då blir den lös och konstig).

[iovis]
2009-04-16 22:46
#34

Bokmärker, jag bara måste prova! Tungan ute

Annons:
Mcshep
2009-05-01 16:14
#35

Tack Skrivfeber för receptet Glad

Har gjort den här pizzan flera gånger nu och även fryst ned botten med gott resultat. Har precis tagit upp en botten och fyllt den med hemmagjord tomatsås, färska champinjoner, bacon och ost. Smaskigt med ett glas rödvin till så här i sommarvärmen.

Karin

Caena
2009-05-02 02:24
#36

suveränt! tur att någon annan provat att frysa.. 
jag har fryst den men med tillbehör på, i matlåda, har fungerat helt suveränt.. 
folk kring mig som vet att jag äter lchf, blir jätteförvånade när JAG äter pizza!!

storost
2009-05-05 23:57
#37

Vir har provat receptet och det blev jätte gott. Med räkor och tonfisk och några små bitar ananas. mumsfilibaba….. Efter en dag i kylskåpet blev det som en vanlig pizza i konsistens.

Tack för receptet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

missaz
2009-05-06 00:17
#38

Mums! Bokmärker!

Pasi
2009-05-06 00:39
#39

Låter gott….kör nog ett test i kväll.Glad

senada
2009-05-11 21:42
#40

Det här receptet var jättebra, jag gjorde pizza idag och det var sååå gott, jag gjorde bara halva satsen men det blev kvar till imorgon. 

Tack för receptet

magma
2009-05-12 02:23
#41

Nu var det någon månad sen jag gjorde denna, det börjar bli dags igen! Till opera-Malena imorgon (idag) kanske???

Annons:
storost
2009-05-12 10:59
#42

Vi har bakad den igen, men med salami istället av tonfisk och räkor. Det var också supergott!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Mcshep
2009-05-14 21:20
#43

Tror ni att man kan använda den här pizzabottnen som smörgåstårta??

Karin

magma
2009-05-15 00:14
#44

Jag har fünderat på det, tänkte jag skulle prova någon gång..!

Wtn3
2009-05-15 00:45
#45

Den ska helt klart provas i sommar

hennessommar
2009-05-15 23:43
#46

Så bra och gott pizzasubstitut till och med mannen tyckte det var som pizza. Han var rätt att det skulle bli omelett, men det var det inte. Lite vattnig men jag tog inte hela plåten. Det ska jag göra nästa gång. En nästa gång ska det bli! =) Tack så mycket!!! =)

Sindri
2009-05-15 23:48
#47

Hmmm, 75% tyckte inte om den, inklusive mig. Blev för omelettaktigt. Får klura ut något utan ägg - det måste gå!

jasinska
2009-05-17 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Såhär blev min pizza! Minskade mängden på receptet till 1/3 ungefär. Hade inget bakplåtspapper hemma så jag använde en smord springform. Det blev riktigt gott och jag blev mer än mätt på halva pizzan.

Till en "liten" pizza:

  • 40-50 g cream cheese

  • 1 stort ägg + 1 äggula 

  • 0,5 dl grädde

  • 1 dl riven parmesan 

  • ca 2 dl riven ost

Hade tomatsås, skinka, champinjoner och riven ost på. Pizzakryddan strös på EFTER att pizzan varit i ugnen, så bränns den inte. ;)

Annons:
magma
2009-05-17 21:46
#49

#47: Hmm, jag var också rädd för det först men tycker faktiskt att det inte alls smakar omelett. Men om den får stå inne och bli brun/gyllenegräddad, då blir äggsmaken för tydlig och det gillar inte jag.

Fast om man hoppas på ett pizzasubstitut som smakar som vanlig "mjölpizza", då blir man nog besviken… Med vanlig pizza är det de knapriga kanterna som är godast enligt mig, och det går bara inte att få till utan just mjöl. Inte har jag lyckats ivarjefall!

Smorblomma80
2009-05-17 21:50
#50

Mmmm…. låter godis! Ska prova den någon dag.

jasinska
2009-05-17 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Gjorde en till pizza idag, men hade ingen grädde hemma så jag hoppade över det. Tycker nästan den blev bättre så. Det blev en liten pizza med tunnare botten än förra gången.

1 ägg
2 msk creamcheese
2 dl riven mozarella (från Lidl)
1/2 dl riven parmesan (från Lidl)

Efter att "degen" varit inne i ugnen penslade jag kanterna med olivolja. Och körde in den igen med fyllningen. Fick krispiga och goda kanter. Nästan som riktig pizza!

annamarija33
2009-05-18 21:09
#52

Vad sägs att ha i lite fiberhusk i smeten? Det binder ju när man gör pannkakor - kanske det även hjälper här?

Har tyvärr ingen cream cheese hemma så kan inte prova… :(

VeeZ
2009-05-19 13:48
#53

Älskar denna, tusen tack för detta recept, äter nu pizza flera gånger i veckan, det är ju såå gott och mättande och går att variera i oändlighet! =)

Rosalita
2009-05-19 19:34
#54

Jag tycker också väldigt mycket om den här. Supergott, mycket bättre än mjölpizza tycker jag.

Ska testa jasinskas recept utan grädde någon gång också, är ju perfekt att kunna göra mindre pizzor också, originaldegen blir en hel långpanna för mig.

senada
2009-05-19 19:44
#55

det här receptet  är jättebra , ska prova göra muffins

Annons:
Smorblomma80
2009-05-20 18:55
#56

Coolt, hoppas den funkar med muffins. Berätta gärna hur det går!

cathrine70
2009-08-14 09:48
#57

Kan man  frysa ner pam´s pizza tror ni?

magma
2009-08-14 11:50
#58

Ja, det har jag gjort många gånger

storost
2009-08-19 00:09
#59

Ja, det går utmärkt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Roarkish
2009-08-26 00:28
#60

Mycket bra recept. Tackar!

Jag rekommenderar att anvanda mer pizzakryddor eller oregano an receptet sager, for att fa fram den riktiga pizza smaken.

KattaMo
2009-09-04 01:30
#61

Tack så jättemycket för detta recept Glad

Jag gjorde en pizza idag  och hade stekt blandfärs, stekt bacon, tomaskivor och mycket riven ost på

Det var det godaste jag ätit i hela mitt liv!!!

Helt enkelt underbart!!! ( jag var så lycklig att jag nästan fick tårar i ögonen! Kyss)

Jag längtar tills imorgon kväll då jag ska äta en bit till!

Karinz
2009-12-07 22:21
#62

Pojkvännens kommentar: Det här är den godaste pizzan jag någonsin ätit =). Supergott och lååångt över förväntan!

Annons:
rifla
2010-01-15 14:38
#63

Gjorde denna och hade fiberhusk i. smeten kändes som lambas bröd. till den satsen hade jag ca  1dl fiberhusk och det fick stå och tjockna till sig. och det blev absolut inte omelet känsla.

cathrine70
2010-01-15 20:45
#64

Blev det  rifla bra då? Godare eller typ samma  som utan fiberhusk?

cathrine70
2010-01-15 21:28
#65

Vad  är Fiberhusk på engelska? får man det  i  spanjen tror Ni?

rifla
2010-01-16 14:33
#66

mkt godare med fiberhusk då blev det mera riktig pizza känsla som typ panmodellen. Har en son som älskar allt som inte är hemlagat (tonåring med autism) och han blev helt frälst i pizzan.

fiberhusk vet jag inte vad det heter på engelska men jag kan tro att det finns på hyllan för gluten allergiker för det är pulveriserade psylliumfrön.

cathrine70
2010-01-16 14:38
#67

tusen tack!!! skall försöka göra ngt till mig och (den som vågar smaka )firar min 40 års dag imorgon….det  kommer 20  pers ojoojoj

rifla
2010-01-16 14:46
#68

ja det blir nog bra..ska ta en bit till lunch nu som jag lyckades rädda igår. en plåt räckte till 3 personer en vanlig middag.

cathrine70
2010-01-16 14:48
#69

Jag  äter så  lite så  det  blir nog  mera tror jag …. en1/2 pizza brukar  jag  äta (när jag  åt pizza) vanlig

Annons:
IblandSkamsJag
2010-12-14 12:18
#70

Helluuu!

Har själv googlat o sökt o haft mig, efter ett alternativ till fiberhusk som jag tycker är för dyrt!

Jag har provat receptet ovan och det va JÄÄÄTTEGOTT!!! Verkligen-- MEN… jag saknade att kunna hålla slizen i handen, hehe, jag gillar att äta pizza med händerna- Sen va den svår att få upp på tallriken från plåten pga "sladdrigheten"

Så igår gjorde jag den igen men experimenterade o resultatet fick av pojkvännen (som ätit den andra versionen varje gång jag lagat den) betyget:

"Den va mycket godare idag. Mer likt vanlig pizza. Och titta: Jag kan hålla den i handen som riktig pizza :))"

Jag gjorde som följer:Botten:

120 g cream cheese
5 ägg (istället för orginalreceptets 4)
1 dl Fet grädde (istället för 1,8 dl)
1 dl Parmesan (istället för 0,6 dl)
1 matsked Italiensk salladskrydda eller annan krydda ni gillar till Pizza.

5 dl Riven ost

OCH: det jag lade till va rätt o slätt 5 msk krossat linfrö! Jag vet att det är giftigt vid stora mängder, MEN det bryts ned vid värme och man äter inte ens sån här stor pizza ensam på en gång, och 2 msk säger livsmedelsverket att man kan äta per dag, Så det är lugnt!

Resultatet blev en mkt fastare och mer deglik botten. Mycket lyckat experiement som jag varmt kan rekommendera! Dessutom får ni med trög mage i er bra fibrer från linfröna! Själv gick jag på toa utan problem i morse. Mycket skön känsla :))

Hoppas ni gillar detta recept. Ge gärna svar på vad ni tycker då detta är första gången jag "ger" recept :)

Förresten jag hade själv malt linfröna med mixer. Hur lätt som helst, så köp hela o mixa dom!

gun92884
2010-12-14 14:53
#71

#66

Fibre/Fiber husk AR engelska/amerikansks namnet :0)

Fibre/Fiber = fibrer

husk(s) = skal

Har aldrig sett det pa hyllorna har under 'Psyllium' … se upp om ni koper det fran hyllor for magskotsel … det ar ofta smaksatt med apelsinsmak :0(

swedienne
2011-07-06 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Receptet används av Atkins-folket i USA och jag bakade botten i söndags till mig och en till som går på lågkolhydratmat. Det blir mäktigt med botten och all fyllning på. Jag fyllde min pizza med rökt lax, ruccola, mozarella och kräftstjärtar. Supergott och inte saknade man den vanliga pizzabotten ett dugg! Skrattande

www.livsviktigt.n.nu

magma
2012-02-08 01:43
#73

Nu var det länge sedan denna var uppe på tapeten! Gjorde den häromdagen med en fyllning av köttfärs som jag brynt med lök och kryddat med tacokrydda, och sedan en massa ost ovanpå. Och ja, jo, Raringen ska absolut ha ägg knäckta ovanpå också så det fick bli tre sådana också på toppen av alltihop… Tungan ute

Ni som inte gillar "Polarbrödet" och tycker det smakar för mycket ägg bör prova denna, den är verkligen supergod!

Upp till toppen
Annons: