Annons:
Etikettövrigt
Läst 6932 ggr
Inkanyezi
2010-09-21, 20:02

Changing Diabetes® Village Kungsträdgården 21-23

Den 21-23 september anordnas en aktivitet i Kungsträdgården i Stockholm, Changing Diabetes® Village, med paneldiskussioner, blodprovstagning dietråd och underhållning.

Jag var där ett tag och kollade mitt socker bland annat (4,7).

Jag hittade dit för att jag såg en annons i Metro och tänkte att det kunde vara intressant att besöka det.

Huvudarrangör är Novo Nordisk.

Annons:
Inkanyezi
2010-09-21, 20:08

Den som håller i samtalen på scen är Paolo Roberto. Jag försökte få någon slags kontakt med honom och någon mer i den församlingen, men de verkade inte intresserade av att föra dialog med publiken.

Inkanyezi
2010-09-21, 20:16

Fredrik Paulún däremot hade inget emot att prata en stund, och jag frågade honom rakt varför det är så stort motstånd mot ketogen kost, och hans svar var varken undvikande eller negativt. Det gick ut på att ketogen kost som har prövats på epileptiska barn tidigare kanske inte hade varit särskilt bra, och att när man jagar kolhydrater men äter av halv- eller helfabrikat, är det ju inte samma sak som när man lagar sin mat från riktiga råvaror. Jag berättade om att min mor har diabetes typ 2, och att det har drabbat fler i släkten och att jag själv äter LCHF för att undvika att hamna där. Han frågade en del om olika livsmedel, fisk, om jag äter makrill på burk t.ex, och jag berättade lite om vad jag äter, och vi kom in på kvalité på fetterna. Han framhöll att det är viktigt med balansen mellan de fleromättade fetterna och att man måste se till att få ordentligt med Omega-3.

Han inte ens antydde något negativt om att äta ketogent, men tryckte på att det är viktigt att inte äta skräpmat och halvfabrikat; att det är bättre att laga sin mat från riktiga råvaror.

Inkanyezi
2010-09-21, 20:36

Och så var det fotografering. Det finns en tavla där de sätter upp bilder av folk som ställer upp på budskapet att ändra på diabetespandemin, och jag lät mig villigt fotograferas, så där står jag med skylten där jag själv har skrivit förslag på vad som kan göras för att ändra på situationen.

Suhair
2010-09-21, 20:48

Det låter som om du var nöjd med aktiviteterna i Kungsan. Jag hoppas på bra väder i morgon, då jag tänkte gå dit.

Varför frågade Paulin om makrill på burk? Positivt eller negativt? Jag äter makrill på burk de flesta mornar, så jag hoppas det är en bra vara.

Inkanyezi
2010-09-21, 20:58

Han nämnde att det var en bra källa för Omega-3, och att tomatsåsen också innehåller antioxidanten lykopen.

Och det duggregnade hela tiden, var ganska fuktigt faktiskt.

Om jag är nöjd?

Det är klart att det är bra att ta tag i problemet, men jag är inte helt säker på att det görs på ett helt bra sätt här. "Fitnesstest" var det ju inte där, utan det är ett av gymföretagen som inbjöd till att göra det på annan plats.

Jag var ju bara där en kort stund, och när jag tog blodprovet, pratade jag lite med sjuksköterskorna där. Jag antar att kostråden är mest Paulún; hittade inget ställe specifikt angivet för det. Det fanns ett tält med några dataattiraljer där man kunde boxas eller svinga ringar virtuellt. Jag tror inte jättemycket på upplägget i sin helhet; hade hellre sett fler varianter på information, exempelvis om ketogen diet. Det verkade snarast som om de senaste årens debatt om kost vid diabetes har gått dem fullständigt förbi.

Jag vet inte heller vad läkemedelsföretaget har för intresse i det hela, vad deras roll är. För största möjliga läkemedelsvinst är det ju rimligt att anta att det skulle sitta fint om så många som möjligt blev diabetiker, och att de som får diabetes förbrukar så mycket medicin som möjligt, men det är ju knappast de drabbades intresse, och inte heller någon önskad framtid för den som inte är drabbad. Varför är exempelvis Paolo Roberto och Fredrik Paulún bjudna, men inte Annika Dahlqvist?

Så nöjd? Hmmmm…. Nää.

Cowboy
2010-09-22, 02:04

Det ligger inte i Novo Nordiks intresse att bjuda in Annika eller t.ex. Lars-Eric Litsfeldt. Paulo Roberto är ett mycket bättre namn, med pastarecept blir insulinförsäljningen bättre.

Annons:
yvonnel
2010-09-22, 03:52

Ni har spelet helt klart för er, Bra!

Ännu bättre att ni påtalar det.

Inkanyezi
2010-09-22, 09:50

Det betyder att man kan jämföra det med kampanjen som drevs för Becel.

Med det här upplägget kan man möjligen upptäcka en eller annan diabetiker tidigare, och därigenom öka försäljningen av insulin, men inte göra någonting åt ökningen av diabetesfallen. Man talar om livsstilsförändring, men bortser från det mest uppenbara, att en radikalt förändrad livsstil, som avviker från vad som har predikats under den tid som problemen har ökat, kan senarelägga debut eller helt eliminera problemet för väldigt många.

En talare som jag gärna skulle se på ett jippo om diabetes vore Helena (kitabu).

Jag lade inte in det här för att göra reklam för Novo Nordisk i första hand, utan för att tala om att det pågår, och att det kanske skulle kunna vara på sin plats med någon form av aktion under jippot. Jag drog ju mitt lilla strå till stacken genom att posera med skylten om ketogen diet. Men en annan idé är ju att man skulle kunna göra en liknande, konkurrerande aktivitet, något som kan tas upp med jämna mellanrum, och där man kanske kan få stöd från diabetesförbundet exempelvis, där det torde vara många som faktiskt har intresse av att minska diabetesen, att förändra.

kitabu
2010-09-22, 15:39

Nu är jag ju inte så mycket för jippon.

Men fixa flygbiljetter till mig så kommer jag upp i morgon och tar en dust med dem --allihop.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

kitabu
2010-09-22, 15:47

Annika Dahlqvist är just de här dagarna upptagen i Göteborgstrakten.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Inkanyezi
2010-09-22, 18:44

#9 Jag skulle nappa på erbjudandet om jag hade råd, men mina tillgångar räcker inte till det.

Jag var där igen idag, och jag lyssnade på Fredrik när han pratade om mat medan maten lagades. Han trycker mycket på att det ska vara riktiga fetter, och han påpekade att man inte ska steka i sesamoljan, för att den förstörs, och han föreslog som exempel kokosfett, som är mycket härdigt mot värme.

Men det handlar hela tiden om att maten ska ha en hel del kolhydrater, och även om jag tror att det inte är alldeles galet med kolhydrater för den som är frisk, har jag väldigt svårt att tänka mig att diabetiker skulle behöva tillföra dem i kosten, eller att de ens skulle vara bra att ha i maten för den som är diabetiker eller ligger i riskzonen för att bli diabetiker.

Jag pratade ett tag med en ung tjej som är diabetiker och som står i ett tält som diabetesförbundet är med i. Jag frågade henne samma sak, om varför man har sådant motstånd mot ketogen kost, och nämnde att man kan bli fri från att ta insulin om man är tvåa, och att som etta kan man minska det rejält om man undviker kolhydrater. Hon försvarade kh-intaget med att hon hade provat, och att sockret hade blivit för lågt.

Att man måste trimma insulinet till hur mycket kolhydrater man äter är tydligen för besvärligt. På den tiden jag jobbade med diabetiker känner jag igen det. Man tar den ordinerade dosen, och om sockret blir för lågt fyller man på socker. Varför är diabetiker så rädda för att  minska insulindosen? Det är ju ingen annan som blir drabbad, och problemen som uppstår hänger ju ganska intimt ihop med hur mycket insulin man har i blodet, vare sig man är diabetiker eller inte. Höga insulinnivåer kan nog vara bra tillfälligt för den som är kroppsbyggare eller när man tränar och vill att musklerna ska växa, men att ständigt ha dem och att man hellre kompenserar med socker än att minska på sitt insulin är för mig en gåta.

Hursomhelst, det finns ingen där som föreslår minskning av kolhydraterna, utom möjligen Fredrik Paulún som nämner att man ska vara försiktig med kolhydraterna när man är diabetiker. Annars är receptet att koka dem länge och att välja lågt GI.

Inkanyezi
2010-09-23, 21:43

Jag tittade dit en stund idag också. Den här gången tittade jag på trollkarlens nummer, som han avslutade med att elegant trolla fram någonting som helt klart kan ha samband med diabetes. Jag tog en bild på flaskorna som stod kvar när han hade lämnat scenen.

Det nämndes väl inte, men om upplägget syftar till att skaffa fler kunder/förbrukare av insulinet som läkemedelsföretaget säljer, så stämmer det ju rätt bra. Något annat initiativ för att förändra bilden har jag knappast kunnat spåra vid det här jippot.

Och att Diabetesförbundet är med på ett hörn är väl också logiskt. Visst kan det behövas forskning, men min spontana reaktion är väl närmast att oavsett hur mycket man vill lägga på forskning, kan man ju använda resultaten som man redan har. Vi vet ju att sockersjukan är att man inte tål socker.

Och jag undrar fortfarande varför diabetiker måste käka socker?

Svaret är väl att det behövs för att Novo Nordisk ska få sälja mer insulin, men det säjer dom inte. Jag är också lite frågande till det lilla ® som finns i namnet på sockerjippot. Det bryter ju mot reglerna för varumärkesskydd att använda vanliga ord, men jag antar att dom har lyckats registrera namnet.

Jag tycker att man kan haka på och snylta på namnet. Vad sägs om att lägga till ett "Really" framför, eller att helt enkelt använda samma fras, men på svenska? Jag tror att det vore en bra idé om exempelvis Diabetesorganisationen vid nästa tillfälle för samma jippo gör ett bredvid med annat fokus.

MimLan
2010-09-23, 21:47

Att Paulun alls säger kokosfett är rätt häftigt. Det går frramåt!

Annons:
Inkanyezi
2010-09-23, 22:50

O ja. Jag tror att Paulún redan har fattat, men att han inte vill marschera för fort. Isodieten kanske mest är ett steg på vägen. Han är ganska klar med att mättade fetter inte är farliga, och därifrån tror jag inte att steget är så långt.

Men som han säger; han anser att människan är en allätar, och det kan jag ge honom rätt i. Han vill kunna äta en bit princesstårta någon gång, när han själv bestämmer sig för det. "Det är ju gott". Vi har kanske lite olika uppfattning i just den frågan, men han är inne på att man inte behöver vara maniskt rädd för att äta osunt någon enstaka gång. Om man äter sunt hela veckan, så kan man unna sig något mindre sunt en gång utan att det skadar en.

Jag tänker att det är nog rätt, om man inte har en skadad metabolism, men för väldigt många av oss är det inte särskilt smart. Sedan tycker ju jag att tårtan är ganska äcklig, men det är ju personligt. Jag kan tacka nej, helt enkelt för att det inte är gott. Jag tror inte att det skadar mig om jag tar en tårtbit eller äter en kanelbulle, men jag kan också avstå. Jag provade en liten kanelbulle för några dagar sedan, men det var ingen höjdare. Hellre något annat i så fall. Jag har inga problem med att äta sunt alla dagar i veckan.

Så vi får nog vänta ett litet tag innan Fredrik Paulún råder diabetiker att undvika alla kolhydrater för att få jämnare blodsocker och bättre livskvalité.

Suhair
2010-09-24, 08:56

Jag var i Kungsan vid lunchtid i onsdags när det lagades en kålpudding på lammfärs, rödkål och rött ris. Blev inspirerad men tog bort riset från min kålpudding. Kockan ansåg att honong behövdes för att få fram smaken på kålet och Paulin såg inte det som något problem utan sprutade på en hel del på puddingen. Så speciellt negativ till sötsaker uppfattar jag honom inte.

Inkanyezi
2010-09-24, 12:40

Nej, inte är han emot sött, och kanske det inte är så farligt för den som inte har störd metabolism. Däremot för diabetiker skulle jag kunna tänka mig att man bör vara mera kreativ; dvs om man nu har problem med att omsätta socker, då kanske det inte är så smart att tillföra mer socker än man behöver.

Diabetesförbundet var ju också med på ett hörn, och jag samlade på mig lite av informationsmaterialet. Inte någonstans i deras publikationer anges att man skulle kunna minska sitt insulinbehov genom att begränsa kolhydrater starkt och ersätta energin med fett. Rådet om mat är: "Ät en varierad kost med mycket grönsaker, välj grovt bröd, frukt, lite socker, magra mjölk- och köttprodukter samt fisk."

Det ser ut som om SLV:s råd om att undvika fett har fått fäste även i det här lägret, och att man inte har tagit till sig den forskning som hittills har gjorts om fettets roll i maten. SLV har fortfarande inte lyckats prestera någon grund för de råd man trots brist på vetenskap fortsätter att ge.

Diabetesförbundet trycker också på att: "Det är också viktigt att fördela måltiderna jämnt över dagen. Insulinmängden justeras efter vad du äter och inte omvänt."

Jag gör tolkningen att de anser att LCHF är fel väg, eftersom man gör "omvänt"; dvs reglerar vad man äter för att undvika sockertoppar. Ändå ingår sådant beteende i deras råd, eftersom de ser det som så viktigt att fördela måltiderna jämnt. Man antas alltså ständigt tillföra socker för att kompensera insulinet som man har sprutat in. Slutklämmen om mat är att: "Typ 1 diabetes är en insulinbristsjukdom, inte en matsjukdom."

Så jag förväntar mig fortsatt motstånd från Diabetesförbundet även om man kan få goda resultat med LCHF också vid typ 1. Grundtesen tycks vara att man ska kunna äta vad som helst, och att man alltså inte ska ändra livsstil i grunden.

Och min slutsats är, att om man vill äta socker som diabetiker ska man tydligen ansluta sig till Diabetesförbundet om man vill organisera sig, men om man vill leva längre med mindre komplikationer bör man söka en annan väg.

Micaw
2010-09-24, 18:05

Lustigt nog har diabetesförbundet en artikel om lågkolhydratkost skriven av Ron Raab på sin hemsida:

Tidningen Diabetes nr 4/08, Därför minskade jag på kolhydrater. http://www.diabetes.se/Templates/Extension____4891.aspx

"Jag fick typ 1 diabetes 1957, när jag var sex år. Efter 40 år hade jag utvecklat komplikationer i ögon och nerver samt gastropares, då magsäcken tömmer sig för långsamt.

Hela tiden hade jag levt efter kostråd med massor av kolhydrater, för att sänka blodsockret. Jag kunde dock aldrig få mitt blodsocker att ligga på en jämn och bra nivå och ju mer jag försökte desto fler insulinkänningar fick jag.

För tio år sedan upptäckte jag en annan kostinriktning, som gick ut på att äta mindre kolhydrater, protein med måtta och en varierande mängd omättat fett. Efter mycket testande har jag minskat min dagliga mängd kolhydrater från över 250 gram till cirka 80.

Detta innebar sänkta insulindoser. I dag tar jag 25 E om dagen, vilket är en halvering.

Mitt HbA1c har förbättrats betydligt, de dagliga svängningarna i blodsockret har minskat och mina känningar är lättare att hantera. Min retinopati har stabiliserats, blodtrycket är normalt och mina blodfetter har varit normala sedan jag ändrat mina kostvanor…."

"….Allt mer tyder på att kortvariga men höga blodsockernivåer efter måltider, oberoende av andra faktorer, kan orsaka besvärliga diabeteskomplikationer. Höga insulindoser kan möjligen också utveckla hjärt-kärlsjukdom."

yvonnel
2010-09-24, 20:25

Hej Inkanyezi!

Jag blev så imponerad av din aktivitet i den här tråden och för den delen i andra förut så jag kikade in på din presentation av dig själv/ditt liv och "imponeringen" blev bara större, på det tillkommer det skojiga med ditt användarnamn.

…… cocuyo, som betyder eldfluga på spanska, och vid ett tillfälle bestämde jag Inkanyezi, som betyder eldfluga på xhosa, ett sydafrikanskt språk. Eldfluga, eller lysmask, som det också betyder, hänger ihop med mitt senaste jobb som belysningstekniker.

Med detta har jag väl eg. bara sagt det jag ville: - trevligt att du finns.

Upp till toppen
Annons: