Etikettövrigt
Läst 18012 ggr
SirfalasEmy
2010-07-06, 03:43

OT: Levaxin och insomning

Klipper in mitt inlägg från sköldkörtelforumet här. Kanske någon här som vet?

Hej! Längesen jag skrev något här nu. Hur som helst så har jag nyss ökat Levaxindosen från 50 till 75. Är alltså uppe i 1½ tablett nu, sedan ca en vecka tillbaka. Alltid när jag höjer blir jag dödstrött efter några dagar men detta känns normalt. Något som oroar mig är att något konstigt händer precis när jag ska till att somna. Precis i insomningsögonblicket är det precis som att någon tycker på gasen (snabbt och hårt) och det känns konstigt i huvudet, inte ont eller så, bara konstigt. Svårt att förklara. Har känt av detta lite lite tidigare, men det var först förra natten som det kom heeela tiden, så fort jag höll på att somna. Nu är det likadant igen och här sitter jag…trött, men kan inte somna pga det konstiga som händer. Är jätteledsen nu för det är jobbigt. Någon som känner igen detta? Tänkte om det hade med Levaxinet och sköldisen att göra? Det är alltså något högst fysiskt som händer. Ibland (väldigt sällan) kan samma hända när jag är vaken, men det är som kraftfullast när jag håller på att somna.

Och när jag skriver "trycker på gasen" menar jag inte att jag blir överaktiv eller pigg, utan det är ngt som händer under någon sekund och sen försvinner det för att sedan komma tillbaka när jag ska till att somna in nästa stund.

Tar mitt Levaxin precis innan jag lägger mig ska jag kanske tillägga.

Måste sova, men det går inte.
Förvirrad över detta och trött Gråter

MimLan
2010-07-06, 07:40

Ta inte Levaxinet på kvällen utan på morgonen. Är du dessutom så känslig kan det vara bra att dela upp intaget över dagen. (Rent teoretiskt är Levaxinet inget snabbverkande, utan de här reaktionerna kan man snarare se vid intag av Lio eller naturligt sköldkörtelhormon.)

Du måste prova dig fram och se vad som fungerar för dig.

[Columba]
2010-07-06, 09:11

Jag har också blivit lärd att ta Levaxinet på morgonen och före frukosten. Det har jag gjort i alla år.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Mervi
2010-07-06, 10:03

Jag tar mitt också på morgonen. Har aldrig kännt något liknande det du beskriver.

SirfalasEmy
2010-07-06, 12:01

Tack för era svar! Glad Jag lyckades somna framåt småtimmarna och har nu lämnat dottern på fritids. Snart ska jag försöka sova lite till.

Jag tog först Levaxinet på morgonen, men dels tyckte jag att jag blev trött av dem och dels var det svårare att komma ihåg att ta tabletten/tabletterna då + att man ju inte ska ta dem nära man ätit mjölkprodukter.

Läste att det fanns vissa som, av olika anledningar, valde att ta det på kvällen och hittills har det funkat bra för mig att göra så, men nu…mja, om detta nu beror på medicinen dvs.

Kanske ska testa att byta tillbaka till morgnar, alternativt dela upp det. Ska till min läkare den 15:e. Får se vad han säger.

Margareta
2010-07-06, 12:14

Jag tar Levaxin så fort jag vaknar och har vant mig vid att inte äta frukost så snabbt efter. Det fungerar oftast bra. Om jag vaknar för sent och får bråttom äter jag inte "frukost" förrän på jobbet dvs tidig lunch.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Esmenet
2010-07-06, 13:02

Har ätit levaxin i 20 år och alltid tagit tabletten efter frukost. Ingen har sagt något till mig om att man inte ska äta mjölkprodukter samtidigt. Däremot bör man vänta med kalktabletter till kvällen. Har haft stabila värden i 20 år ända tills nu…..

Mervi
2010-07-06, 13:28

Jag tar mina före frukost, men tar inte kalktabletter samtidigt. Detta visste jag inte heller förrän alldeles nyligen.

MimLan
2010-07-06, 18:56

Jag får intrycket att många inte läser bipacksedeln på mediciner?

Mervi
2010-07-06, 20:04

Det var apotekaren som talade om det för mig när jag hämtade ut medicin. Har ätit Levaxin sedan 1998.

Wildrat
2010-07-06, 21:23

Testa även att ta B-vitaminer (Ledins Mega B är tämligen prisvärda). Dessa hjälper mig med sömnen. Jag både somnar och sover bättre av dessa. Även magnesium hjälper till att lugna lite på kvällen.

Jag tar hälften av min medicin på morgonen och hälften på eftermiddagen. Jag tar grishormoner (Thyroid).

SirfalasEmy
2010-07-14, 23:29

Jag började ta dem på kvällen istället och vips försvann dessa konstiga problem. Ska för övrigt till läkaren imorgon och prata sköldkörtel.

Upp till toppen