Annons:
Etiketthälsa
Läst 4002 ggr
andrea365
3/12/09, 10:22 PM

Italienare...hur klarar de sig?

Man hör inte så mkt om hälsoproblem i Italien, men med tanke på hur mkt pasta de äter…jag har en del italienska kompisar så jag vet :) …vet inte hur pass mkt pizza de äter heller, deras har ju dock tunnare deg och mer fyllning än amerikansk, men ändå? Nån som funderat på detta :D

Annons:
fia1
3/12/09, 10:24 PM
#1

Jag läste i en av SSS böcker (tror jag det var) att de förmodligen äter fet salami och feta ostar mm som antipasti så kolisarna är inte lika triggande på insulinet.

andrea365
3/12/09, 10:26 PM
#2

Hmm intressant, så ju mer fett man äter desto mindre triggas insulinet, jag har läst en massa om vad som händer i kroppen men detta var nyheter för mig, måste googla…

Tack fia!

frejahelena
3/12/09, 10:29 PM
#3

Ja, jag har faktiskt också funderar på det. Men visst finns det en hel del feta italienare….. Det kan inte vara lätt att få en italienare att sluta med pastan!!

Jag läste för ett tag sedan att grekerna är fetast i världen. Till och med fetare än amerikanerna. Tänkte faktiskt på det när jag var på semester i grekland i somras. Många var väldigt feta!

mikaelj
3/12/09, 10:29 PM
#4

#3

De har säkert blivit lurade till att äta "medelhavskost".

fia1
3/12/09, 10:33 PM
#5

#4 hahahaa Skrattande

[bittek]
3/12/09, 10:37 PM
#6

Jag åt och drack mig runt Toscana en vecka förra hösten. De få (två!) gånger vi serverades pasta var det inte alls om vi äter pasta här i Sverige. Dvs hela tallriken täckt av spaghetti med en slev köttfärssås ovanpå. Istället var det en handfull pasta, glansig av olja och med t ex lite smörslungad spenat till det.

I övrigt var det kanin, fisk, lamm mm utan något annat tilltugg än lite grönsaker.

Ljuvligt!

Annons:
Cissit
3/12/09, 10:45 PM
#7

När vi beställde mat i Rom så fick jag in bara en köttbit på tallriken..i lite sås…inte ett grönt blad så långt ögat kunde nå..och inga pommes eller liknande! Det fick man beställa till om man ville ha. Det här var innan lchf och jag tittade snopet på tallriken och väntade ett bra tag på att tillbehören skulle komma in….Men efter en konfrontation av servitören så fick vi reda på att inget sådant ingick i anrättningen  :)

Italienarna äter liksom inte riktigt på samma sätt som vi gör, de äter liksom i omgångar. Men annars tror jag också att det är så att de kanske inte äter lika mkt av pastan som vi gör, för de äter mer av de andra godsakerna istället. :)

andrea365
3/12/09, 10:49 PM
#8

Jag bor i Spanien och skulle säga att de flesta är hyfsat smala, förutom gubbar och tanter över sådär 50. Tyvärr måste jag säga att det ser inte ut som latinamerikanarna passar bra in här (stor samling därifrån såklart), Tror deras kroppar inte alls är vana vid så mkt kolhydrater, de är i a f tjockare. Här äter de ju pastries till frukost, och har socker i allt! Och väldigt mycket pan, bröd. Men de gillar sitt kött och sin fisk också, och ofta när man beställer det så får man bara grönsaker till, ofta en bamsestor köttbit också!

andrea365
3/12/09, 10:52 PM
#9

Cissit, ja det låter lite som det är här i Spanien, på kanarieöarna hade de dock anpassat till engelsmännen och börjat servera pommes till allt. Här är det inte så, hade de bara skippat brödet, croissanter och annat, samt all sockrad yoghurt så hade de nog varit väldigt friska. Att äta LCHF här är i a f inga större problem, jag har bara inte lyckats hitta kokosfett än!

Aslaug
3/12/09, 11:06 PM
#10

Jag tror det var ett program på tv där de sa att, ja nu minns jag inte om det var i Italien men jag tror de, att de förbrukar ca 1 liter olivolja per dag och per person eller något.

Rulan
3/12/09, 11:10 PM
#11

När jag var i Italien senast lade jag märke till vad de var generösa med parmesanosten på pastan.

TjockaBerta
3/12/09, 11:13 PM
#12

# 8

Nu förstår jag inte riktigt! Tanter över 50???

>>>Malum domesticum<<<

Aslaug
3/12/09, 11:15 PM
#13

#12 Tryckfelsnisse måste varit framme. Hon måste ha menat "Pinglor"

Annons:
Empe
3/12/09, 11:23 PM
#14

Det finns tydligen sätt att överleva runt Medelhavet också. Jag satt just och läste ett gammalt inslag hos kostdoktorn om en studie gjord i Spanien på en ketogen medelhavskost. De kunde till och med dricka vin var dag och ändå gå ner i vikt. http://www.kostdoktorn.se/spansk-ketogen-medelhavskost

andrea365
3/12/09, 11:30 PM
#15

14 Tack!

12 ha ha förlåt, jag menade att förklara att kvinnor här är ganska smala upp till 50 ungefär och sen verkar det gå utför med vikten. Sen råkade jag visst använda två saker att beskriva den äldre kvinnan, genom att använda tant och sedan över 50. Sorry!

Många män däremot verkar lägga på sig redan vid 30 här!  Det är lite svårt att säga om spanjorer generellt är tjockare än svenskar….jag tror ändå det faktiskt…italienare däremot verkar smalare (nu bor jag ju inte där visserligen) kan ju vara olivoljan kanske ja :)

TjockaBerta
3/12/09, 11:36 PM
#16

#15

Ahh!

Nu fattar jag bättre. Tanter över 50 och gubbar över 30.

>>>Malum domesticum<<<

Raring
3/12/09, 11:55 PM
#17

# 10

Det låter väldigt mycket… nog för att man använder mycket olivolja men det är ändå väääldigt mycket olivolja på en dag för en person. Men visst, det är olivolja på det mesta och i det mesta så det är inte helt uppåt väggarna.

andrea365
3/12/09, 11:59 PM
#18

15 exakt! Skrattande

mamski
3/13/09, 12:43 AM
#19

#17 Det kanske är för att olivoljan är "uppåt väggarna" som det går så mycket… Glad

Lotte
3/13/09, 2:01 AM
#20

När det nu pratas om olika länders mat, så klurade jag och gubben senast igår på asiater som äter så mycket ris.. och är så pass späda som de är. Hm?? Klurigt det  här ibland..) (Om man nu inte kollar in herrarna sumobrottare, de läste jag ju om i SSS:s bok, GI-noll, om deras sätt att ät maaaassor med ris i kombination med det andra, plus så fettsnålt som möjligt för att gå upp  i vikt)

Annons:
Cissit
3/13/09, 3:28 AM
#21

Jag vet inte om jag tyckte att italienarna var så annorlunda mot oss i kroppsform. Det varierade, precis som här :)

Regina78
3/13/09, 7:45 AM
#22

Eftersom skräpmat inte existerar (dock på framfart) så misstänker jag att de inte har problem med kolhydratkänslighet.

Italienare äter bra mat. Fantastiska råvaror och välbalanserat. (typ den förhatliga tallriksmodellen).

Men tallriksmodellen ser annorlunda ut, den består av flera tallrikar.

- Antipasto, typ tomat och mozzarella

- Primi, någon typ av pasta, olja eller smör och parmesan

- Secondo, kött (bara kött)

Goda viner till.

De äter inga mängder utan njuter av maten på ett helt annat sätt än vad vi gör här i Sverige.

Men som sagt, hemmafruarna är på väg bort, halvfabrikaten ökar och även snabbmaten (McD) är på intågande. Det är bara en tidsfråga, en generation eller två, innan även italienarna får stora fetmaproblem.

nyborjare08
3/13/09, 8:36 AM
#23

#20 Av vad jag har förstått så är det inte så mycket ris i det ursprungliga asiatiska köket. Det anses som "fattigmanskost" och äts mest av fattiga och i dåliga tider. I någon tråd här (tror jag) för ett tag sen läste jag om någon som varit i Kina och försökt beställa in ris till maten och restaurangen tog det som en oförskämdhet! Glad

 

 

greensis
3/13/09, 8:44 AM
#24

#20 Jag tror man kan äta ris och förbli smal om man sliter häcken av sig i jordbruket, och därtill inte har fri tillgång till sött som läsk och godis.

När folk i Sverige levde på landet, slet tungt i jordbruket dagligen, och åt bröd, potatis och ärter/böner var fetman inte särskilt utbredd här heller.

Sedan kan skiftet ta några generationer.

Fabricati diem, pvnc!

bazz
3/13/09, 8:57 AM
#25

#20  Man äter först av kött/fisk/grönsaker. Är man sen inte mätt så äter man ris.

Hur mycket kött som finns beror naturligtvis på vad man har råd med så i Asien är det halt klart en ekonomisk fråga hur man äter.

Lotte
3/13/09, 9:15 AM
#26

#23-25 Tackar! Väldigt intressant!

Överlag väldigt intressant tycker jag att kunna jämföra med andra kulturer hur man ätit/äter. Vet att när jag som barn var mycket i Österrike, att man då reagerade på att fördelningen på tallriken var annorlunda  än hemma i Sverige. Här åt man massor med potatis, sås och så köttet till. Där var/är det mesta på tallriken kött, och så kunde man få en potatis i en skål bredvid. Fast det har väl ändå inte direkt det österrikiska folket, för det är väldigt mycket övergödda människor där, och det har absolut blivit katastrofalt har jag sett när man varit där i vuxen ålder! Öl  bidrar nog..))

På tal om ölen, så berättade pappa att efter kriget, för att få de magra  männen att gå upp i vikt, så blandade man råa i sin öl! Låter ju inte direkt som nåt vidare mumsigt, men det var effektivt.)

mikaelj
3/13/09, 9:17 AM
#27

#20

Ja, det är jättesvårt att överäta protein och fett utan att ha kolhydrater till.

Annons:
TjockaBerta
3/13/09, 9:51 AM
#28

# 26

Vad är råa?

>>>Malum domesticum<<<

missaz
3/13/09, 9:55 AM
#29

#28 Undrar också vad råa är….

lizaohman
3/13/09, 9:59 AM
#30

ägg?

Bellamorte
3/13/09, 10:12 AM
#31

Ehm… Pavarotti… klarade sig ej. Han skyllde sin övervikt på sin första frus goda pasta!

Lotte
3/13/09, 12:31 PM
#32

# 28 o 29 Haha! Nämen, skriver som jag pratar, måste väl vara typ hälsingemål.)) Råa, är alltså ägg som är rått. De knäckte äggen rakt ner i ölen, och slurpade i sig:)

ankianka
3/13/09, 12:49 PM
#33

På tal om ris, så saknar jag sushi, men man kan ju äta utan ris..sashimi eller vad det nu heter…Löv sushi

Lotte
3/13/09, 1:39 PM
#34

# 33 Jamen du! Du är inte ensam..dreggla..! Det är så underbart gott! Men.. jag saknar det inte, när jag tänker efter:) Vet att det är gott, men knepigt nog så är även längtan efter det borta! Men får jag gravad lax framför mig säger det bara slurp!

Annons:
Cissit
3/13/09, 1:46 PM
#35

#20 Min svärfar är tillsammans med en kvinna från Kina och jag måste säga att jag tror att vi har missuppfattat det där med risätandet lite, visst äter de mkt ris, men oftast så äter man riset EFTER den andra maten, om man inte blev riktigt mätt. :)

Cissit
3/13/09, 1:48 PM
#36

Åh, nu ser jag att fler har svarat om det där med ris i asien…jag är inte riktigt vaken i huvudet idag efter en natt med mkt värk och lite sömn..

Upp till toppen
Annons: