Annons:
Etikettövrigt
Läst 2143 ggr
Sindri
2018-11-12 11:42

Miljövänliga tvätt- och diskmedel i Spanien

Ja, högst OT fråga här jag vet, men eftersom personer som bor i Spanien tidigare deltagit i diskussioner om kost hoppas jag någon av dem ser detta och kan svara.

Jag har i flera år tagit med disk- och tvättmedel hemifrån (förutom salmonellafria ägg och annat nödvändigt), men börjar bli less på släpandet. Har letat efter miljövänliga alternativ på flera affärer, bla. hipermercados som Carrefour och Eroski, men utan resultat.

Det finns visserligen på en hälsokostaffär, men till  löjligt svindyra priser.

Så, nu undrar jag om någon snubblat över på annat sätt.
Kanske på nätet, och i så fall borde jag ju våga beställa hem det precis när jag kommer ner så jag hinner få det. Tacksam för alla tips.

Annons:
Mooniq
2018-11-13 07:10
#1

Jag tvättar ofta med bikarbonat istället för tvättmedel. jag har ättika som sköljmedel. Av 10 tvättar har jag tvättmedel 1 eller möjligen 2 gånger. 

jag köper bikarbonat i storpack - borde ju finnas även i Spanien, jättebra att städa med. Ungefär ½-1 dl/tvätt. 

Ättika som sköljmedel gör tvätten mjuk och när tvätten torkat så doftar det ingen ättika alls - ättika eller vinäger använder jag även att skölja håret i, istället för balsam. 

Bikarbonat och Ättika håller även tvättmaskinen ren och även avloppet rent. 

du kan googla städa med bikarbonat eller tips bikarbonat ättika - du hittar massor.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2018-11-13 10:56
#2

Oh, ja det använder jag redan, har ättika både i tvätt- och diskmaskin och för att få håret rent, vattnet här är väldigt hårt.
Men menar du att tvätten och disken blir ren av bara bikarbonat? Jag brukar tillsätta det till tvätt- och diskmedlet, men skall prova med bara det.

Kör det hemma ibland också som tillsats, och städar mycket med det. Bikarbonat och citronsyra ihop är suveränt för att få bort kalkavlagringar i toaletten, fläckar på  skåp och bänkar (förutom sten som inte tål syra så bra).

Har funderat på citronsyra i diskmaskinen och tvättmaskinen som avkalkning, men är rädd att det skall fräta så det rostar? Någon gång då och då kanske inte gör något.

Bikarbonat i håret körde dottern med ett tag, men hon tyckte det blev väldigt torrt.

Får ge mig ut på jakt efter bikarbonat i storpack. Spanjorerna är tyvärr inte mycket för naturliga alternativ. Jag har svårt att ens gå in på avdelningen för tvätt- och diskmedel på grund av ett  inferno av parfymdofter, och jag är ändå inte allergiker!

hemul
2018-11-13 17:19
#3

Intressant om det funkar att tvätta med bikarbonat. Använder det också till städningm men tvätt har jag aldrig testat. Bikarbonat, 24-procentig ättika och ett sprut såpa är f.ö. finemang för toaletten.

Sindri
2018-11-14 09:18
#4

#1 av: Mooniq
En tanke slog mig; bikarbonat bleker väl också? Har du aldrig märkt något av det på kulörtvätt när du använt bikarbonat?

Upp till toppen
Annons: