Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5392 ggr
amstaff86
10/17/17, 9:50 PM

Max 10 gram kolhydrater= förstoppad som fan

Jag har ätit max 10gram kolhydrater nu i 3 veckor, och jag är nu så förstoppad.Att min tarm inte ens rubbas när jag tar magnesiumoxid på 1350mg. Normalt reagerar magen alltid på den dosen men nu är jag för förstoppad och sjukt illamående av skiten- Varit förstoppad i liksom 2veckor.

Fast jag tar hela dosen av magnesium på en gång.

Jag dricker mycket vatten och de mesta stannar kvar i kroppen och hälften åker ut i urinet. Jämt när jag blir såhär förstoppad så kissar jag mycket mindre. 

Vad fan ska jag göra?

Köra kanonkur på 1500mg i några dar med magnesium?

Annons:
Zepp
10/17/17, 9:59 PM
#1

Testa även fibrer, gärna Psyliumfrön.

Aså, förstoppning är nog en av de vanligaste biverkningarna på LCHF.. men det brukar vara mest frekvent i början, innan tarmen vant sig.

Och grejen lär handla om mindre avfall i tarmen, man blir lixom inte lika nödig, man går några dagar till, bang, stenhårda kulor.

Iallafall, nu verkar du ha ett akut problem, det bör bort fortast möjligt, lägg till lite bönor.

Dvs gör en chilliconcarne, med extra fett, även extra vitlök, annan lök!

Och käka vitkål som tillbehör.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

amstaff86
10/17/17, 10:18 PM
#2

Jo jag har även ibs så det gör hela situationen mer jobbig.

Men får testa det du skriver,.

macarena
10/18/17, 9:53 AM
#3

Jag har svårt att förstå hur man kana hålla ner kol. till 10 mg då vad man än stoppar i sig innehåller några kolhydrater. Det finns ju piller på apoteket om det är helt kört någon gång. Chili con carne sätter nog fart på dig. Ett par matskedar fett,t ex olivolja eller cocosolja  hjälper också. Det är bara att blunda och svälja!

ashe
10/18/17, 10:44 AM
#4

Sen jag började med fettkaffe (30g smör mixat i en mugg kaffe) varje morgon har jag sluppit förstoppning! En del tar cocosolja i också. Det är för starkt för mig, även i små doser…

Minska kolhydrater
10/18/17, 1:44 PM
#5

Det finns något som kallas för konjakrot som odlas i bl a Kina,  Japan. Av den tillverkar man ris, spagetti, nudlar. Noll kolhydrater.  Mycket fibrer. Jag köper något som heter "Better than noodles", ekologiskt. Används mycket i asiatisk matlagning. Rekommenderas verkligen!

Margareta
10/21/17, 10:05 AM
#6

Om problemet är akut dvs helt stopp så är det allvarligt. Apoteket har påsar med tex Laxido Apelsin. Man ska dosera 3*3 påsar dagligen tills det släpper. Det löser problemet. Om du äter bara 10g kh per dag gäller det verkligen att de kommer från väldigt kolhydratsnåla grönsaker så att det ändå blir stor volym. Kommer kh från annat typ mejeri eller annat med större kh-koncentration blir man lätt förstoppad.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
berndt
10/25/17, 8:35 AM
#7

Min dagliga dos av 2 koppar cappuchino har denna gång hållit förstoppningen borta, så effektivt att jag funderar om jag borde minska på kaffedosen, suck. Men mjölkens kolisar räknar jag noggrannt med i min FatSecret. Ja, och så har jag ju i tiotals år tagit två mått fibrer - ett mått morgon o kväll.

Hoppas du får ordning på din mage och ditt system!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Chinilla
10/27/17, 8:26 AM
#8

Jag har haft en hel del problem med min mage genom åren. Beroende på hur problemet ser ut för dig så finns olika lösningar. Är du nödig och inte kan få ut det så är det bäst med Microlax eller liknande som man tar nerifrån.  Är du däremot inte nödig utan tarmarna står still så finns det andra lösningar. Själv hade jag stillastående tarmar för några veckor sedan, inte pga LCHF då jag inte åt det då men det spelar ju mindre roll. Allt stod stilla i 10 dagar tills jag fick akut ont. Jag köpte Laxoberaldroppar på apoteket vilket gjorde att tarmarna äntligen kom igång igen och sedan tog det några timmar tills jag fick gå på toaletten första gången. Blev förstås ett antal gånger till efter det. .

M
10/1/20, 2:28 AM
#9

#0: om du äter mycket mejerier kanske du inte tål mjölkproteinet då kan du få förstoppning som påföljd.

Men du kan pröva ta 2 matskedar ghee i 1 glas varm rismjölk innan du går och sover.

CasaRamon
10/1/20, 10:58 AM
#10

Om man är helt förstoppad så ska man ta Microlax. Sen kan man ta linfrö i vatten. 2 msk hela linfrö får svälla i ett glas vatten några timmar. Kokosfett är också bra. Jag tar kokosfett i kaffet 2-3 ggr /dag + magnesium varje dag. Har sällan problem. Möjligen om jag ätit för mycket ost.

M
10/3/20, 7:49 PM
#11

#10: microlax hjälper bara i ändtarmen. Inget att rekommendera. Om man är konstant förstoppad prova tillföra probiotika köp en bra sådan. Lactovitalis Pro finns på apoteket.

#10: kokosfett eller kokosolja då rekommenderar jag MCT olja som har bättre upptag.

Zepp
10/5/20, 7:44 PM
#12

Tyvär så är förstoppningen en av de vanligaste övergångsbesvären!
Iallafall känslan av förstoppning för de som är vana att skta två gånger per dag! På LCHF blir det inte lika mycket bös att skta ut, tjocktarmen blir inte lika fylld, det blir lägre signaler om att nu är det dags, det går över, senare duger det med en gång per dag eller varannan.
Signalerna om att nu är det dags blir mindre, de är lätt att hoppa över då.
På något sätt så bör man finna sina nya tarmtömningsfrekvenser, de behöver inte vara samma som förut, men de bör vara rutin.
Dvs vi behöver inte äta lika ofta, samt vi behöver inte skta lika ofta, men likt förbannat så skall vi ha fungerande rutiner. Hur som helst har man varit förstoppad i två veckor, så får man ta till drastiska metoder.. innan man landar på nya rutiner. Magnesiumoxid är rena laxermedlet.. dvs det binder vatten, dvs det används som laxermedel, dvs de gör att fecalierna blir lättare att skta ut!
På det så kan man testa mer fibriga grönsaker, binder vatten de oxå samt ger mer bulk till tjocktarmen, som om allt funkar väl ger tydligare signaler om att nu är det snart dags! Dvs ät mer kål, till varje måltid!
Iallafall, om det är ett reelt problem med reel förstoppning så är det Laxoberal och Microlax som gäller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/6/20, 1:49 PM
#13

Ni vet att det är en tre år gammal tråd va? Man får väl anta att det nog löst sig nu. 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: