Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4947 ggr
Ovizawr
2017-10-07 20:30

Lchf tips?

Hej!

Jag skall börja med lchf med start nu på måndag, dels för att jag vill gå ner ca 6 kg och för att mitt sötsug är otroligt högt. 

Så jag vill ha tips på vad ni äter till frukost, lunch, middag och mellanmål! Kan ju nämna att jag inte är förtjust i griskött (mår illa om jag äter för mycket + inte förtjust i smaken). Dock älskar jag kyckling, fisk, vegetariskt m.m. 

Hur många kolhydrater ni äter och hur mycket ni gått ner på det vore kul att höra med! 😃

Annons:
Scorpio97
2017-10-07 23:46
#1

Har du kollat på Kostdoktorn? :)
Länk: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept

Lycka till!


//Jessie

kaisakavat
2017-10-08 00:07
#2

Jag käkar kött, ägg, fågel som bas. Tål inte fisk, tyvärr. Sen öser jag på med grönsaker; gröna blad, kålväxter, lök, paprika, lite tomat, etc. På det ost, smör, raps- och olivolja.  Grädde till kaffe och ibland i nån sås. 

Mitt senaste 'lyft' i menyn har kommit för att jag fick en slow-cooker i present av mina ongar när jag fyllde år. Har alltid goa stekar och grytor till hands, som bas. Sen 'broderar ' jag med annat. 

Kaffe.  Vatten.  Enstaka glas vin vid enstaka tillfällen.

Någon gång i månaden totar jag ihop ngt LCHF-bakverk, men oftast är mitt 'godis' en ost- och charktallrik, eller lite frukt i en sallad. Sällan nötter, men ngn gång.  Typ så. 

Ibland äter jag lite åt paleo, 25-30 kh per dygn, men för det mesta LCHF ca 15-20 g kh per dygn. 

När jag gick över till LCHF gick jag ner 10 kg på 2 månader. Sen har det stått stilla, fast jag egentligen behövde gå ner mer. Åt mkt strikt när jag gick ner. Under 5 g kh.

Marliis
2017-10-10 16:00
#3

Jag äter som frukost kaffe med smör och kokosolja, lunch ägg stekt med till exempel bacon, eller kokta ägg med smör och några sillbitar, gurka, svartvinbär i creme fraiche, middag kött eller fisk med surkålssallad eller stekt vitkål. Bit ost som efterrätt. Inga mellanmål. Gick ner 8 kg i början, har fortfarande övervikt men går inte upp längre. Dricker kaffe och vatten, rödvin, dock ganska sällan.

 Lycka till.

Effie
2017-10-11 10:12
#4

Jag äter inte frukost (förutom på hotel). Till lunch och middag t.ex. en omelet på 2-4 ägg (beroende på hur hungrig jag är), eller kött/fisk/köttfärs/kyckling I olika skepnader, med grönsaker och en extra klick smör om jag inte har sås. Försöker undvika mejeriprodukter (förutom getost och smör) men inte 100%-igt.

Att inte äta frukost kallas periodisk fasta 16:8, och är inget man behöver fundera på I början. Jag äter så för att jag trivs med det; vill inte alls tänka på mat när jag vaknar.

Inte heller särskilt förtjust I griskött. Har I lite lufttorkad skinka I omeletten (helgbrunch). Finns hur mycket som helst annat som är gott.

Gick ner tio kilo första året (hade behövt gå ner mer). Räknar inte kolhydrater, utan äter efter aptit och vad som är gott.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: