Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Ketoner

2017-09-19 18:44 #0 av: Lemol

Jag har börjat mäta ketoner i utandningsluften med en Ketonix Bluetooth. För närvarande äter jag bara mellan ca kl 17-20. Jag är i energibalans men äter kanske ca 50% mer proteiner än jag borde och då motsvarande för lite fett. Ketonerna borde öka ju längre tid som går efter att man ätit. Jag får de högsta värdena någon timme efter jag har ätit som sen håller i sig och kanske ökar något under natten. Däremot verkar de minska på eftermiddagen och är som lägst innan det är dags att äta igen. Det enda jag får i mig under dagen är två koppar kaffe med kokosolja. Kan någon förklara vad som händer?

Anmäl
2017-09-20 22:42 #1 av: Zepp

Ketoner har en halveringstid på mellan 20-30 minuter, sen så antingen andas man ut dem eller kissar ut dem.

Ketonerna ökar mest troligt när man inte ätit på väldigt länge.. i blodet.. och då förbrukas de mest troligt i kroppen, främst som ersättning för glukos, dvs då varken andas eller kissar man ut överskott.

Och aldeles riktigt, efter en måltid.. blandad sådan även om den är strikt LCHF så tillför den oxå glukogena näringsämnen/homeostasen förändras hur som helst, energinivåerna i blodet ökar från exogena kalorier.. ut med överskottet av ketoner.

Om det gått lång tid sedan förra måltiden så använder kroppen ketonerna som bränsle.. i stället för glukos.

Kokosolja, MCT är rejält ketogena.. dvs kroppen vill inte gärna lagra eller syntetisera om de fettsyrorna utan de används i första läget som energi i andra läget så bildas ketoner.. utifall man äter rätt lite kolisar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-09-22 20:38 #2 av: Lemol

Tack. Mycket information på en gång... Jag var själv inne på att det kunde vara att minskningen av ketonerna kunde bero på att jag förbrände dem. Ditt svar tycker jag inte talar emot den teorin. I går åt jag lite för mycket kolhydrater till middag och det märktes på att ketonerna minskade i stället som att tidigare ökade efter middagen. Normalt ligger jag på ca 50 g kh netto. Om min Ketonix är att lita på så är jag ständigt i mild ketos med 5-15 ppm i utandningsluften.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.