Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7067 ggr
Lemol
2017-09-19 18:44

Ketoner

Jag har börjat mäta ketoner i utandningsluften med en Ketonix Bluetooth. För närvarande äter jag bara mellan ca kl 17-20. Jag är i energibalans men äter kanske ca 50% mer proteiner än jag borde och då motsvarande för lite fett. Ketonerna borde öka ju längre tid som går efter att man ätit. Jag får de högsta värdena någon timme efter jag har ätit som sen håller i sig och kanske ökar något under natten. Däremot verkar de minska på eftermiddagen och är som lägst innan det är dags att äta igen. Det enda jag får i mig under dagen är två koppar kaffe med kokosolja. Kan någon förklara vad som händer?

Annons:
Zepp
2017-09-20 22:42
#1

Ketoner har en halveringstid på mellan 20-30 minuter, sen så antingen andas man ut dem eller kissar ut dem.

Ketonerna ökar mest troligt när man inte ätit på väldigt länge.. i blodet.. och då förbrukas de mest troligt i kroppen, främst som ersättning för glukos, dvs då varken andas eller kissar man ut överskott.

Och aldeles riktigt, efter en måltid.. blandad sådan även om den är strikt LCHF så tillför den oxå glukogena näringsämnen/homeostasen förändras hur som helst, energinivåerna i blodet ökar från exogena kalorier.. ut med överskottet av ketoner.

Om det gått lång tid sedan förra måltiden så använder kroppen ketonerna som bränsle.. i stället för glukos.

Kokosolja, MCT är rejält ketogena.. dvs kroppen vill inte gärna lagra eller syntetisera om de fettsyrorna utan de används i första läget som energi i andra läget så bildas ketoner.. utifall man äter rätt lite kolisar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lemol
2017-09-22 20:38
#2

Tack. Mycket information på en gång… Jag var själv inne på att det kunde vara att minskningen av ketonerna kunde bero på att jag förbrände dem. Ditt svar tycker jag inte talar emot den teorin. I går åt jag lite för mycket kolhydrater till middag och det märktes på att ketonerna minskade i stället som att tidigare ökade efter middagen. Normalt ligger jag på ca 50 g kh netto. Om min Ketonix är att lita på så är jag ständigt i mild ketos med 5-15 ppm i utandningsluften.

Zepp
2017-09-24 17:30
#3

Jag är ingen kemist.. men man mäter olika ketoner på olika sätt.

I utandningsluft oftast acceton, i urin någon annan och i blodet en tredje!

Den man mäter i blodet anses viktigast.. men är du inte sjuk så duger det gott med ketonix.

Då ger den vissa indikationer på huruvida du äter det du tror dig äta.

Oandrasidan.. det betydligt krångligare sättet är att logga allt man äter på någon sk matdagbok.

Oså får man alltid fråga sig själv vad själva syftet är.. och om det går att mäta med ketoner?

Iallafall.. om målet är att äta ketogent så finns det vissa fördelar med ketonix.. oavsett orsaken till att man vill äta Ketogent.

Anledningen till att man tog fram ketonix från början var för de med Epilepsi.. de behöver ha extra mycket ketoner och väldans lite glukos.. för att slippa Epileptiska anfall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: