Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 11602 ggr
Sindri
9/11/17, 12:42 PM

Odlad lax eller inte

Jag tycker lax är gott och åt mycket förr. Men efter alla "larm" om den odlade norska har jag tappat aptiten lite. Att hitta vildfångad lax är inte så lätt.
Nu hittade jag en sida från norska laxodlare. Det ser ju betydligt bättre ut än det jag läst tidigare. Ljuger gör de väl inte direkt, men är det något de inte säger som man borde veta?

Förr brukade jag grava lax ganska ofta, och jag saknar det mycket.

Annons:
Honestyisdead
9/11/17, 12:50 PM
#1

www.fiskejournalen.se/konsumenttest-all-odlad-lax-inneholl-forbjudet-bekampningsmedel/

Jag anser att man ska bojkotta odlad lax. Dels för hur dom har det och dels pga innehållet.

abcö
9/11/17, 12:51 PM
#2

Jag undrar samma sak och hoppas någon har svar. Jag älskar lax och äter det ofta två dagar i veckan. Men ofta funderar jag på om det egentligen inte är bra. Jag äter ju nästan bara odlad.

Sindri
9/11/17, 12:56 PM
#3

Tack Hera. Hur kan då odlarna påstå att det inte innehåller något gift att tala om?
http://norskfisk.se/artiklar/myter-och-fakta-om-lax/

De skriver också att vildfångad lax innehåller mer gifter än odlad.
Hur kollar man det?

Jag köper bara färsk lax i lös vikt i fiskdisk, känner inte igen något av paketen.
Men varmrökt har jag säkert köpt av något av de farligare märkena.

Icas frysta verkar ju minst farlig, men de där bitarna blir ju lite svåra att grava.

Honestyisdead
9/11/17, 1:01 PM
#5

#3 De som har ålodlingar påstår att det inte något dåligt att köpa deras ål.  Men vi vet ju hur de flesta ser på ålen idag.

Jag litar mer på utomstående när det kommer till sånt här. 

Man får välja vad man tror på. Jag kommer aldrig köpa odlad lax. Och jag tycker inte det är svårt att välja bort det.

Sindri
9/11/17, 1:05 PM
#6

Är det i fettet som giftet samlas? I så fall så borde den odlade innehålla mer gift än den vilda.

Annons:
Honestyisdead
9/11/17, 1:07 PM
#7

Ja. Det är där sådant samlas tyvärr.

Honestyisdead
9/11/17, 1:09 PM
#8

Hur menar dom att vild skulle innehålla mer gift?

De får inget foder. Båda sorterna finns i havet. Så jag ser inte logiken.

Kyllan56
9/11/17, 1:13 PM
#9

Skulle aldrig äta odlad lax. Se denna franska dokumentär, som Norge stoppade för att sända på SVT! 

https://www.youtube.com/watch?v=jwZ7AjQOTtM

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

hemul
9/11/17, 2:35 PM
#10

Den innehåller inte mycket omega-3 heller jämfört med vild lax.
http://www.fiskejournalen.se/odlad-lax-en-simmande-gronsak/

Dessutom är den en miljökatastrof. Såg ni en dokumentär som gick för ett några år sedan, på SVT antagligen? Man fiskar ut matfisk utanför sydamerikas kust, fisk som är viktig för befolkningen där, för att göra foder till laxen.

Har slutat köpa lax (för rätt länge sedan) och kyckling. Varför ska man köpa det värsta liksom när man inte behöver? Beträffande smaken tycker jag pinklax är helt OK, även om den inte är så fet.

Sindri
9/11/17, 2:47 PM
#11

Var köper du pinklax? Finns också något som heter chumlax - är det samma sak? Det finns antagligen bara fryst att köpa eller? Får börja titta efter sån.
Det här kanske kunde vara ett alternativ - men så stora förpackningar!!!
http://www.sydfisk.se/lax-vildf%C3%A5ngad-kalix
Jag vill verkligen äta mer lax. Har frågat i mina fiskdiskar efter vildfångad lax, men det är inte så lätt att få tag på enligt dem.

LaRose
9/11/17, 5:37 PM
#12

Intressant med Sydfisk, Sindri. Jag hade gett upp. Tror jag ska fråga nån väninna om hon vill dela en sändning.

Sindri
9/11/17, 6:00 PM
#13

Åh, rapportera i så fall är du snäll hur det var. Kanske också kan dela med någon.

Annons:
LenaK63
9/11/17, 7:34 PM
#14

Jag köper Pacicfic Lax fryst. Den är åtminstone inte odlad.  Den har inte ngn speciell laxsmak mer djfr fisk. Men jag gör  Laxburgare av den med olika kryddor som dill osv.  Den blir god så och jag tror att den innehåller bra med Omega-3.

hemul
9/11/17, 10:29 PM
#15

#11 Förut köpte jag på Willys. De hade hela, ja utan huvud då, i frysen. Nu verkar de ha slutat med det och har mindre bitar istället.

Nej, pink och chum är inte samma sak. Båda är "skräplax" men pink är som sagt god. Chumlax kallas också hundlax. Kanske ger en idé om hur god den är.

Brukade köpa såna där hela pinklaxar och koka in och äta kall. Blev hur god som helst, tyckte jag. Grava och så är ingen idé. Men den är som sagt mycket magrare, så är man ute efter omega-3 är nog makrill och sill bättre.

Willys har förövrigt slutat sälja fryst makrill också. Den sålde för dåligt sa de när jag frågade vart den blivit av häromveckan. Jättedåligt! Bra fisk som det finns gott om, såvitt jag förstår. Så klart vi ska sluta äta den då… 😮

Record
9/11/17, 10:48 PM
#16

Det är olika sorts "gift"  i Laxen.

Den vilda i Östersjön får giftiga sorten Dioxin , den odlades mat innehåller  kemikalier som förhindrar att maten till den fattar eld under transporten till odlingen.

fiskenihavet
9/15/17, 7:44 PM
#17

Tråkig läsning. Både för laxen och matlusten. I Norge är det iaf sagt att giften inte längre finns i maten laxen får, men vem vet säkert…

Tokryck
9/18/17, 11:50 AM
#18

Jag köper viltfångad lax. Den finns på coop. Är mindre i storlek och plattare. Känner ingen skillnad på smak.

Jag skulle inte köpa odlad. Tycker att Hera och flera av er andra har sagt det mesta :) .

LaRose
9/18/17, 3:54 PM
#19

Vad är det för pris på den, Tokryck? Är det portionsbitar?

Honestyisdead
9/18/17, 3:59 PM
#20

När jag köper är det i disk. Både på Coop och maxi. Pris har jag ingen koll på

Annons:
Record
9/20/17, 9:40 PM
#22

Sverige har ett undantag att sälja förgiftad fisk till sina medborgare, men skall bli bättre, så vi inte dör.🤔

https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/nya-forslag-for-battre-kontroll-av-fisk-med-hog-halt-av-miljogift

Margareta
9/25/17, 9:54 AM
#23

Jag köper inte norsk odlad av de skäl ni redan nämnt. Främsta orsaken för mig att äta lax är att jag vill ha omega-3. Vildfångad fisk/lax är rik på det. Jag ifrågasätter att den ofta spannmålsuppfödda fisken fortfarande innehåller o-3 oavsett uppfödaren är norsk, svensk eller något annat

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Tokryck
9/26/17, 8:49 AM
#24

#19 minns tyvärr inte priset. Men det är portionsbitar. Bara att de är plattare än den norskodlade.

Sindri
9/26/17, 11:27 AM
#25

Jag har frågat efter vildfångad lax på både Coop. Ica Maxi och City-Gross. Det kan finnas någon sällsynt gång får jag till svar.
Min Coop har ibland ekologisk odlad lax i hel bit. Den har varit fryst och smakar verkligen inte gott. Jag har provat att både laga till och grava den.
Exakt vad sim menas med ekologisk vet man inte heller. Bara att laxen får ekologiskt foder säger inte allt, tycker jag. Hur är det med nedsmutsning t ex?

På Ica ringde de till sin fiskleverantör och frågade om vildfångad lax, och fick besked att de har en viss kvot de får fånga varje år och nu är kvoten slut för i år. Det kommer tidigast i början på nästa år.

Visst kan jag tänka mig att köpa ekologisk, fryst lax i portionsbitar, men den är ju inte så kul att grava.

Honestyisdead
9/26/17, 11:57 AM
#26

Jag fryser alltid fisk innan jag gravar

Sindri
9/26/17, 4:43 PM
#27

Ja, det är inga problem, men i småbitar. Jag vill ha en hel sida, det blir väldigt plottrigt att försöka skära snygga, tunna skivor annars.

Annons:
Sindri
12/4/17, 9:06 AM
#28

Lackar mot jul, och gravad lax är svårt att vara utan.
På nätet annonseras om vildfångad lax från Kalix, Piteå och Sundsvall, men dessa fiskar är ju fångade vid älvmynningar, det betyder väl Östersjön? Och då är det dioxiner istället.
Är det verkligen så….när det gäller lax så väljer man mellan pest eller kolera?

Ekologisk lax verkar vara det bästa (minst dåliga?), men är svår att få tag på.

Hur skall jag rädda julen?

hemul
12/4/17, 5:24 PM
#29

Gör ett undantag för julen. 😉

Man får kanske förlytta sig några decennier tillbaks i tiden då lax var dyrt och lyx. Ingen man åte flera gånger i veckan utan kanske ett par gånger per år.Då var det av kostnadsskäl. Nu får det bli av hälso- och miljöskäl.

Med den norska snusklaxen har det ju blivit som det var ännu längre tillbaka då det var sånt överflöd på lax att det kunde ingå i anställningsvillkoren för drängar och pigor efter den östra kusten att de skulle slippa äta lax mer än x ggr i veckan.

Sindri
12/4/17, 5:44 PM
#30

Ack ja! Men skall jag välja pest eller kolera?

Record
12/5/17, 10:05 AM
#31

Lax från Östersjön kan nog innehålla både Dioxin och flamskyddsmedel i fodret.

Det får nog bli rökt ål på jul. Från de stora sjöarna…🤔

Sindri
12/5/17, 10:14 AM
#32

Ål? Är inte det Big NONO? Inte för att jag är speciellt förtjust i det…

Record
12/6/17, 9:48 AM
#33

Verkar inte vara helt stopp med Ål, nyhetsprogrammen i dag, var goda. Men dyrt…

Sindri
12/6/17, 11:13 AM
#34

Nu har jag beställt KRAV-lax på min ICA. Så får det bli!

Annons:
Sindri
12/15/17, 3:36 PM
#35

Nej, så blev det inte alls! Ingen verkar kunna leverera krav-odlad lax nu. Vilken trist jul!  😭

Record
12/20/17, 3:02 PM
#36

Varningen var lite mildare i dag från Livsmedelsverket.

Vi på Västkusten tål det bättre tror de.🤔

https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/har-du-koll-pa-var-fisken-pa-julbordet-har-simmat

Sindri
12/20/17, 3:49 PM
#37

Så tolkade jag det inte……

Har i alla fall hämtat min krav-odlade lax idag. Billigt var det inte, men man vill ju ha glada barn i jul………

vallhund
12/21/17, 10:50 AM
#38

Norsk odlad lax avlusas med samma ämne som vi droppar på nacken på våra hundar så de slipper fästingar. Fiskarna får inte en droppe på nacken, de badar i det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: