Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Bönor

2017-09-09 00:21 #0 av: fiskenihavet

Om man äter bönor för att få i sig RS, hur ska man göra då? Först och främst ska det ju ätas kallt. Ska du tillaga bönorna som vanligt, och låta kyla de efteråt? Du ska väl inte äta bönorna med varm mat/tillbehör iom att värmen förstör effekten av RS? Har hört att RS är bortkastat om du har kass magflora, dvs få goda bakterier, för då har du oavsett ingen att mata.

Anmäl
2017-09-09 18:29 #1 av: hemul

Tror inte du behöver äta bönor kalla. Så har inte jag uppfattat det ivf.


Anmäl
2017-09-09 18:31 #2 av: hemul

Däremot läser man här och där att det går lika bra med konserverade bönor (tetra). Det gör det inte. Sådan bönor har högre GI än sådana man kokar själv. Orsaken är att RS bryts ner när de ligger länge och simmar i lagen. Och det är ju RS man vill åt.


Anmäl
2017-09-10 10:52 #3 av: subcalva

Fast de flesta får bra resultat med tetrabönor så det verkar vara good enough. 

Anmäl
2017-09-10 11:32 #4 av: hellah

Vad är RS?

Anmäl
2017-09-10 19:33 #5 av: hemul

#3 Ja, det lär ju inte försvinna helt. Men LCHFare vill ju optimera så...

#4 Resistent stärkelse, en slags fibrer.


Anmäl
2017-09-10 20:36 #6 av: Zepp

Det skiljer bara några procent RS på varma och kalla bönor.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-09-10 22:24 #7 av: LenaK63

Det där med bönor är ganska intressant. Sommaren 2001 (låångt innan LCHF-tiden) tillbringade jag dels med gamla och en aning sjuka föräldrar samt time out med (Weekend)  min väninna sedan  vi var 10 år. Väninnan och jag kokade bönor i stora lass (för att det var gott och nyttigt) och gjorde goda tillbehör i form av grönsaker och kanske litet kött eller så.  Resultatet var att jag gick ner i vikt. Min Mamma sa "Du trivs nog inte här för du börjar se så smal ut."  Om det hade med att jag var sexton år yngre eller stressen runt om eller Bönorna kan jag inte svara på. Men min väninna och jag pratar ofta därom i dessa  "böntider" .

Ett annat minne som är OT  är att jag flög hem via Frankfurt. Där kom min man från Kanada där han hade tillbringat sommaren med sina söner och vi träffades på flygplatsen.  Flyget hem tillsammans gick utan problem. Detta var 09.11. Vi alla vet vad vi hade för oss denna dag.

Anmäl
2017-09-11 23:48 #8 av: fiskenihavet

Så, bönor på alla sätt, feks varma bönor både till och utan annan mat, ger alltså effekt ut RS synpunkt? Alla bönor?

Anmäl
2017-09-12 19:24 #9 av: Zepp

Mm.. och hur verkar bönor då?

Skilj på böneffekten och RS!

Mm.. jämrans vad allt är komplext.. utiallafall, bönor innehåller fibrer och RS, bägge sänker magsäcktömningen till tunntarmen.. som då inte behöver hantera lika mycket glukos per tidsenhet.

Vilket leder till att inte lika mycket glukos behöver hanteras i blodet per tidsenhet.

Dvs vi pratar GI!

Fett och protein sänker oxå magsäckstömningshastigheten för övrigt!

Osen till RS som funkar främst i Colon, där det omvandlas till SCFA om biomeet är i full kondition.. då kan du få en second meal effekt.. förutom att SCFA är tarmepitelets främsta föda.

Dvs man uppnår altså att tarmslemhinnan ökar, man skiter således lättare... det är lixom ingen skitsak!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl