Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Börjar tappa gnistan.

2017-09-01 07:38 #0 av: mirai

Jag har ätit LCHF i 2 år nu. Gått ner de kilon jag önskat. Mår toppenbra. MEN nu börjar det kännas tråkigt. Provar en massa nya recept för att förnya mej. Och jag vet att jag mår uruselt om jag ökar på kolhydraterna från 20-50 om dagen till ca 100, så det vill jag  inte göra. Men gnistan och det roliga i att utforska kosten har försvunnit. Har grävt i forskning och studier, inlägg, debatter, intervjuer, jag har läst på kostdoktorn/dietdoctor, mycket på nätet.  Är naturligtvis inte fullärd men ingenting känns nytt och upptäckarglädjen är borta. Vad skall jag göra för att komma tillbaka? Få glädjen och aha upplevelsen igen? Kanske bara en svacka, vad vet jag? Men tråkigt är det. Jag är inte deppad för jag tycker fortfarande livet är toppenKramas

Anmäl
2017-09-01 07:47 #1 av: parsley

Allt är inte alltid roligt.  LerKan du hitta något annat som stimulerar och lägga din upptäckarlusta på det istället och bara låta maten vara mat en period? Laga de recept du fastnat för sedan tidigare och var kreativ och sök kunskap inom något annat område. 

Anmäl
2017-09-01 10:05 #2 av: CasaRamon

Ursäkta, men jag förstår inte vad du förväntar dej ytterligare av LCHF när du gått ner i vikt och mår toppenbra.  Det är ju inte en drog som gör en uppspelt och glad utöver att man mår bra. Jag vet att flera upplever en eufori i början men snart kommer man ner på jorden igen.  Själv har jag inte gått ner ett enda kilo sen jag började med LCHF för snart 10 år sedan. Men har heller inte gått upp så jag är glad över det. Och jag mår också toppenbra. Att man dessutom äter fantastiskt god mat räcker gott för mej och borde göra  även för dej. Om du mår uruselt av kolhydrater, så förstår jag inte problemet.  

Anmäl
2017-09-01 10:21 #3 av: Effie

Jag vet inte...jag tycker ju det kommer nytt ifråga om kosten lite då och då. Fasta. Resistent stärkelse och bönor. Tarmfloran. Surkål. Olika sorters träning - styrketräning? MAF? Hormonerna, hur de påverkar oss och hur de påverkas av kost och motion. Vitaminer och mineraler inte att förglömma; via kosten om möjligt.

Och sedan tycker jag det kan vara skönt att kosten är en grund I mitt liv, som jag inte behöver tänka mycket på. Jag har tillräckligt mycket annat omkring mig, så även om jag gillar mat så föredrar jag att den bara funkar I vardagen.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-09-01 11:30 #4 av: Mooniq

Jag har stött på mina trösklar på vägen. Gett upp, kommit tillbaka, gått både höger och vänster, men kommit tillbaka. Numera har jag skapat min egen mix. Blandar delar av lchf och paleo/stenålderskost och utforskar lite om rawfood, sen finns det stora nej-nej-grupper för mig. Helst ingen mejeri, ingen frukt, inget spannmål, ytterst lite potatis, nej till socker, ris & pasta. Mat behöver kanske inte vara roligt  - men vi ska veta och lära oss vad näring är och vad det gör i vår kropp - då kanske man oxå känner sig mindre "låst" till en diet/levnadssätt. Sol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2017-09-01 13:50 #5 av: hemul

Som parslay säger, måste det vara kul då? Det är vardag nu. Inte betraktade du väl som du åt förut som en upptäcktsfärd?

Anmäl
2017-09-01 13:51 #6 av: mirai

Tack för era svar. Jag skall nog tänka lite annorlunda. Jag har liksom gått helt in i denna kost/livsstil. Glömt bort att det finns ett liv utanför. Min man fick diagnosen diabetes 2 och jag försvann väl i LCHF-land, ville hjälpa honom så mycket jag kunde, läste o läste.

Tack alla och ha en skön helgBlomma

Anmäl
2017-09-03 17:58 #7 av: macarena

VI som har BEHOV av att skippa kolhydrater t ex pga diabetesproblem tycker inte att en kost som man mår BRA av är tråkig .Sätter jag igång med socker bröd och potatis och pasta igen DÅ kan jag tala om att det blir TRÅKIGT.

Anmäl
2017-09-03 18:31 #8 av: hemul

Men jag fattar vad du menar, mirai. Man blir så engagerad i början, läser allt nytt, provar allt. Det blir som en hobby. Sen plötsligt finns det inget nytt längre. Det är bara gammal skåpmat sagt av nya gurus. Recepten är variationer på samma tema. Klart man kan känna sig lite som om man tappat flåset.

Det braiga är ju att nu har man energi, ork och tid att ägna sig åt andra intressen också. Kanske ta upp gamla som man tappat bort eller inte kunnat ägna sig åt p.g.a. man mådde för dåligt förut.

Anmäl
2017-09-04 08:07 #9 av: mirai

Tack, precis så är det Hemul. Jag har börjat sy kläder nu igen, mycket roligare i mindre storlekar än förr. Har alltid varit kompis med min symaskin så nu dammar jag av den igen. Mat storkokar jag och slänger i frysen, mat får komma i andra hand. Inte så viktigt längre, äter när vi är hungriga. Men jag kan inte vara helt utan kostdoktorn eller kolhydrater i fokusKär är och tittar lite då o då. Stavgång och cykling gillar jag när vädret är bra. Mycket lättare att röra på sig när man inte väger så mycket längre.

Tack alla. Ha en bra veckaBlomma

Anmäl
2017-09-04 23:42 #10 av: hemul

Du ser! Skrattar

Anmäl
2017-09-07 21:56 #11 av: Zepp

Mm.. prexis det är vardagen som ställer till det, dvs allt blir vardag till sist.

Och jag säger sällan att jag äter LCHF längre.. bara vanlig/vardaglig mat och att det råkar bli LCHF till 99% handlar nog mer om vanor och tillvänjning?

Och inte är det så himla märkvärdigt heller längre.. bara vardagsmat.

Och de gånger jag faller utanför ramarna så brukar det märkas.. oså är det lixom bara upp på vagnen igen.. för att må bra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-09-08 06:18 #12 av: mirai

Precis Zepp, inte se det som så himla märkvärdigt. Skall försöka ta det med ro, MEN när jag ser och hör människor jag känner och bryr mej om som klagar och är överviktiga med besvär. Ja, då kan jag inte vara tyst längre. Jag "propagerar" då för denna underbara kost som hjälpt mej. Vill bara skrika  - ja men ge fan i den där bullen-kakan-pastan!!! Människa!!!Skäms

Att "fuska" eller "falla av vagnen" är för min del inte att tänka på eftersom jag mår så fysiskt dåligt av det, det är inte värt det bara för en smakupplevelse i munnen.

Ha en fin helg! Ut o gå i regnetRegnbåge

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.