Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Göra gen kefir - goda råd!

2017-08-20 22:53 #0 av: Sindri

Nu har turen kommit till att göra egen kefir från kefirgryn.
Har sett att några här gör själva, men de trådarna är ganska gamla och jag undrar om det fortfarande finns de på forumet som gör eget?
Jag har letat för att försöka förstå vad skillnaden mellan yoghurt och kefir är. Bacillerna såklart, men vilka är bäst?

Har läst in mig på nätet och läst att man kan göra även av kokosmjölk!
Då borde det gå att göra även av getmjölk även om den är UHT-behandlad?
Då borde man kunna blanda getmjölk och vanlig kogrädde?

Blir grynen fler för varje gång man gör en sats?
Tar gärna emot tips och råd!

Anmäl
2017-08-20 23:11 #1 av: tlover

Nu var det ju hundra år sen jag gjorde kefir men några frågor kan jag nog svara på.

Jag har letat för att försöka förstå vad skillnaden mellan yoghurt och kefir är. Bacillerna såklart, men vilka är bäst?
Kefir är nästan mer kombucha då det är flera egna levande bakteriekolonier i kefiren. Jag minns inte så jättenoga längre men kefir ska vara många gånger bättre än youghurt.

Har läst in mig på nätet och läst att man kan göra även av kokosmjölk!
Då borde det gå att göra även av getmjölk även om den är UHT-behandlad?
Då borde man kunna blanda getmjölk och vanlig kogrädde?
Jag testade inte det men jag hade både en kefir av mjölk och en av sojadryck. När jag omvandlade min komjölkskefir till sojamjölkskefir så hade jag en komjölkskefir som backup då växtmjölk inte är optimalt för just kefir så det växer inte lika bra,. Minns jag rätt ska getmjölk också funka men jag testade det inte men om du gör det så kan du göra som jag och ha en backup på komjölk, iallafall i början.

Blir grynen fler för varje gång man gör en sats?
Japp, visst du kan inte dela varje gång men tillslut kan du dela och antingen ha som backup eller dela med dig till vänner el forummedlemmar ( Skämtar). Seden säger att man inte ska ta pengar men du kan ta ett byte. Jag fick tex lite glutenfri surdeg mot min kefir då jag bytte det (faktiskt till en forummedlem).

Jag vet inte om jag kan ge många fler tips, jag saknar min kefir men det är känsligare än surdeg (och det är ett mirakel att min surdeg har överlevt)

Te och hälsa kluring! Testa dina kunskaper
Te, Kampsport, Norrland, Företagande, Anslagstavlan m.m
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!

Anmäl
2017-08-20 23:19 #2 av: Sindri

Tack för svar. Smart att ha en backup med vanlig komjölk. Jag tåler mig nog tills stammen har växt lite och då kan jag testa en del med getmjölk.

Jag har gjort glutenfri surdeg och den har jag fryst ett par gånger när den blivit för stor, och det har funkat att baka på den igen sen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.