Annons:
Etiketthälsa
Läst 7728 ggr
Kasp
8/20/17, 2:22 PM

Rött och svart ris

Vilket är mest näringsrikt, rött eller svart ris? Är det ohälsosamt att äta ofta med tanke på arsenik? Har ni några andra förslag på gryner som tillbehör till mat? Det måste vara tuggigt och under 25kr/kilo. Matvete äter jag redan en hel del. Och ja jag vet att det innehåller kolhydrater

Annons:
hemul
8/20/17, 7:51 PM
#1

Ingen aning vilket som är nyttigast och vilket som innehåller minst arsenik, men hittar du verkligen rött och svart ris för under 25:-/kg????

Vill du ha tuggigt och billigt tycker jag korngryn är väldigt gott. Tuggigt och mättande. Ännu godare är om du kan få tag på helt (skalat) korn (korngryn man köper på ICA är kross), om du har möjlighet att köpa direkt från gård. En del hälso/eko-butiker kan nog också ha. Blir suveränt god och mättande gröt också, men tar tid att koka.

Kasp
8/20/17, 7:58 PM
#2

Japp, båda finns för under 25kr/kilo. Har ätit svart matkorn förut som var gott men det är också borttaget, tror dessutom att det var dyrare. :( Hittar inte korngryn här tyvärr, butikerna säger att efterfrågan är för låg så de vägrar ta in..

hemul
8/20/17, 8:24 PM
#3

Oj, vad trist. Bor du på ett litet ställe?

Kasp
8/21/17, 8:29 PM
#4

Nja sådär. Svara gärna på de andra frågorna också.

hemul
8/21/17, 10:56 PM
#5

Pratar du med mig? Jag vet ju inte, sa jag ju.

macarena
8/27/17, 4:03 PM
#6

Gå in på bön-linjen,kalla,kokta!!! Jag rekommenderar boken!

Annons:
hellah
9/2/17, 11:03 AM
#7

Jag tror att ris öht tar upp arsenik från jorden. Du ska isf köpa ris från arsenikfattiga jordar.

Vet inget om priser, men du kan ju googla, eller gå in på Icas hemköpssida för att få priser. Hirs, quinoa, helt bovete.

Skulle tro att de på vegsidan vet mer :-)

hemul
9/2/17, 2:17 PM
#8

Det trodde jag också. Eler jag trodde ris från länder utanför Asien var säkrare. När arsenikarmet kom sprang jag och kollade mitt ris. Det kom från Italien, så jag blev ju glad. Senare har jag läst att ris med ursprung utanför arsenikbältet i Asien kan innehålla högre halter. Berörda länder har nämligen sedan länge nån slags kontoll. Andra länder har inte det.

Denna kommentar har tagits bort.
hemul
9/26/17, 12:46 AM
#10

Men söte jesus…

Upp till toppen
Annons: