Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Lågt blodsocker och höga blodketoner?!

2017-08-11 17:42 #0 av: Ida78

Hej.

Jag har ätit LCHF i 8 års tid nu. Bestämde mig för att köra strikt ketogen kost för att se vilka resultat det skulle ge och köpte mig boken  30 day ketogenic cleanse. Började den 31/7.

Allt började bra. Enligt uträkning i boken ska jag på 55kg och 1,62 lång äta 20g kolhydrater,68 g protein och 128g fett, vilket resulterar i ca 1500kcal/dag. Lite tycker jag men men jag testar.  Ganska mycket räknande på maten och 68 g protein är bara en bråkdel av vad jag brukar äta och dessa 20g gram kolhydrater tycker jag också känns lite, jag som ätit fritt av ovanjord grönsaker tills nu. MEN igår började problemen! Har köpt en blodsocker/blodketonmätare, vilket rekommenderades i boken. Igår stack jag mig i fingret för första gången direkt på morgonen och blodsockret visade 3,3 och ketonerna visade 5,8!!! men jag mådde bra. Under eftermiddagen fick jag ,vad jag tror, ett ordentligt blodsockerfall. Vi var ute i skogen och jag blev akut illamående,helt matt i kroppen,det stack i hela ansiktet på mig och hjärtat slog väldigt snabbt. Min först akuta lösning var att kasta mig in i blåbärsriset och proppade munnen full med blåbär. Sen åt jag ketomuffins bakade på kokosmjöl. Blev långsamt bättre men det tog nog 1 timmes tid. Imorse åt jag kokta ägg och makrill i tomatsås och bulle på kokosmjöl. Har mått lite skumt idag. Nu på eftermiddagen låg mitt blodsocker på 4,4 vilket väl är bra MEN mina ketoner är höga 4,2! Vad beror allt detta på??? Klarar min kropp inte av så lågt kalori intag eller vad???

Svara gärna om ni tror ni vet/ Ida

Anmäl
2017-08-13 19:22 #1 av: Zepp

Den första grejen och det man med säkerhet kan säga något om är att du inte mådde bra.. så backa två steg tillobörja med.

Om man säger som så.. dietinduserad ketos brukar hamna mellan 1-3.. utöver det så brukar det vara svält eller postexercise ketosis.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.