Annons:
Etiketthälsa
Läst 5100 ggr
fiskenihavet
2017-08-01 00:58

Salt

Har fått veta att jag måste reducera saltintaget. Hur ska jag säkra mig mängden jod pr dag? Jod från salt är väl bättre än jod från div algprodukter? Och algprodukter har väl mer kemikalier i sig? Nån som vet?

Annons:
hemul
2017-08-01 15:02
#1

Mängden jod i salt är pytteliten och man äter så små mängder salt. Tar du algtillkott får du antagligen i dig enormt mycket mer jod än du får i dig från salt. Så om du bara vill kompensera för jodet i salt behöver du antagligen ta väldigt lite tillskott.

Jod tillsätts i salt för att undivika akut jodbrist, ett tillstånd där man nästan inte får i sig något jod alls och som kan orsaka s.k. kretinism. Avsikten med joderat salt är alltså inte att vi ska få i oss den mängd jod vi behöver utan enbart att säkerställa att det inte föds barn med kretinism, d.v.s. att vi i varje fall får i oss något lite jod.

Vad som är bättre eller sämre vet jag inte. Det negativa man kan säga om algtillskott är väl att man inte vet hur mycket jod det innehåller. Det finns säkrare sätt att få i sig jod om man vill laborera med det. Kolla t.ex. på Amazon. Men tänk på att jod inte är att leka med, det är inte som C-vitamin som man bara kissar ut. Det kan hända mycket otrevliga saker om man tar för mycket jod, speciellt om man ökar intaget för snabbt.

Du ska ju inte sluta med salt, bara dra ner på det. För att kompensera det skulle jag tro det räcker och blir över om du äter lite mer havsfisk eller lite räkor nån gång i veckan. Men jag gissar här.

Jag tror faktiskt inte du behöver göra någonting alls. Vi behöver alla får i oss mer jod än vi får genom maten idag, men det är en annan historia. Den lilla mängd som du missar när du snålar med saltet tror jag inte gör varken till eller från.

hemul
2017-08-01 15:20
#2

Här kan du läsa lite.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jod

Där ser det ju ut som om vi lätt skulle få i oss hela dagsbehovet jod med joderat salt. Men de svenska riktvärdena är jättelåga. Om man tittar på befolkningar som naturligt får i sig mycket jod så ligger deras intag på milligramnivå (1 mg = 1000 µg).

Men det räcker med att du äter 3 g salt om dagen för att komma upp i de där ynka 150 µg som SLV anser att vi behöver.

fiskenihavet
2017-08-01 17:24
#3

Tack för utförligt svar. Då låter det som att jag kan slopa algtillskott iaf. Salt skall jag fortsätta att ta, ja, men är iaf lite osäker på om det är tillräckligt med SLVs 3g om dagen. Vet du, eller någon, vad som skjer med för lite jod (alltså att man äter jod men oavsett har brister om man äter för lite)? Alltså vad skall man se efter av neg effekter för att veta att man skall öka nivåerna. Litar inte på SVLs 3g om dagen…

hemul
2017-08-01 19:35
#4

Det är nog som med mycket annat. En del tror/anser att vi behöver mycket mer än SLVs rekommendation och andra tror det är livsfarligt. Jag är inte rätt person att svara då jag tagit jodtillskott i åratal. Men jodbrist så väl som för mycket jod påverkar bl.a. sköldkörteln på ett icke önskvärt sätt.

Om du bara vill ersätta joden från saltet du inte äter, kolla hur mycket jod fisk och skaldjur innehåller och ät tillräckligt mycket extra av det för att ersätta de där mikrogrammen.

Sindri
2017-08-01 19:48
#5

Kan du hitta rent havssalt utan tillsatser av antikoaguleringsämnen så tror jag det är mycket nyttigare är det vanliga bordssaltet. Det görs av bergssalt som inte innehåller jod och måste därför joderas. Urtekram bl a. har ett
https://www.urtekramsverige.se/produkter/livsmedel/kryddor/fint-havssalt-1-kg#

LenaK63
2017-08-01 22:12
#6

Efter att ha läst denna länk försöker jag dricka saltvatten varje dag.

http://kostkunskap.blogg.se/2016/september/at-mer-salt-vid-lchf-kost.html

Har använt Himalajasalt men efter ovan diskussion om Jod ska jag börja med havssalt igen. Kanske blanda?

Annons:
Mooniq
2017-08-02 10:31
#7

Jag har läst på en del om Jod & Selen som samarbetar i kroppen. Jag äter aldrig fisk eller skaldjur, använder extremt lite salt och det salt jag har är inte jodberikat. Så jag har köpt denna droppflaska m jod. Börjar märka förbättringar i hårkvaliten. För några år sen började jag med MSM och fick enorma förbättringar -  men jag behöver även jod. På nyheterna i förra veckan var det ett inslag om att vi får i oss för lite jod numera, det har även funnits inslag om D-vitamin.

https://www.greatlife.se/jod-iosoljod

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
2017-08-02 13:04
#8

Dumt förslag jag kom med i #1. Ska du dra ner på salt är kanske inte räkor det bästa att äta. 😉

fiskenihavet
2017-08-02 16:02
#9

Vad bör man tänka på om man tar jod tillskott, typ droppflaska? Speciellt när man egentligen inte vet hur mkt som är för mkt…?

Zepp
2017-08-02 16:32
#10

Fortsätt du med dina alger.. iallafall alla som du skördar själv!

Altså.. undvik  mat där man tillsatt alger.. förutom Trocomare!

Altså.. bor man på västkusten i Sverige eller i Norge och äter färsk fisk/skaldjur 3-5 gånger i veckan behöver man inte ens fundera på Jod.. ät fucking färsk bra mat!

Och det är gott med algsallad till fisken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: