Annons:
Etikettövrigt
Läst 5128 ggr
Lotofs
7/22/17, 6:31 AM

Ändra på kosten?

Har ätit lchf sen -14. Varit riktig usel på att variera grönsakerna - bara blivit broccoli, vitkål, blomkål, purjolök, lök, gurka och isbergsallad. Nån enstaka gång har jag ätit bär såsom hallon och blåbär. Funderar på att ändra på kosten och äta mer frukt och bär. Fortfarande utesluta mjöl, pasta m.m. Kan ni hjälpa mej hur jag isf ska göra så det blir rätt? Mindre fett när det blir mer kolhydrater? Vilket förhållande mellan fett, kolhydrater och protein blir bäst isf?

Annons:
Margareta
7/22/17, 12:45 PM
#1

Jag skulle öka/variera med svamp, rättika, sparris, smörstekt squash, stjälkselleri, smörstekt brysselkål, kanske någon morot, palsternacka om du vill öka kh lite. Volymen grönsaker är viktig tror jag och håller man sig till dessa kan man äta rätt obegränsat. Smörstekt är alltid gott om du frågar mig. Själv avstår jag till vardags de som du inte heller nämner tomat, paprika, aubergine mfl. (Solanum)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Lotofs
7/22/17, 1:32 PM
#2

Är inte så förtjust i andra grönsaker. Men om jag skulle äta nån frukt om dan istället? Och så lite mer bär? Behöver inte va mängder men med dem blir det ju mer kh.

hemul
7/22/17, 1:41 PM
#3

Du behöver väl inte ändra så mycket för övrigt för att du lägger till små mängder frukt och bär.

Lotofs
7/22/17, 2:10 PM
#4

Det är lite det jag undrar. Kan jag köra samma fett-proteinintag även om jag börjar med sötare grejer? Eller blir det fel? Har ju läst att mycket fett och många kolhydrater inte går så bra ihop. Men då kan jag fortsätta som vanligt då? Brukar köra ca en matsked fett per 100 gram kött, ägg, fisk osv oavsett protein och khmängd. Ok då?

hemul
7/22/17, 2:37 PM
#5

Det är ju energiprocent. Ta ett svenskt äpple som väger 100 g. Det ger ungefär 7 g kolhydrater och 29 kcal. Ska du vara petig och minska på nåt för att hålla samma energiintag borde du alltså ta bort ungefär 3 g fett (29/9). Det är så lite att det faller inom felmarginalen. Men ta aningen mindre bara om du vill vara petig.

Lotofs
7/22/17, 3:03 PM
#6

Haha! Okej! Trodde det var värre, faktiskt. Men då är jag nöjd med svar. Tack Margareta och Hemul!

Annons:
odezza
7/22/17, 3:21 PM
#7

Jag resonerar tvärtom, när det gäller mig. Jag tänker så här:

Om man lägger till lite kolhydrater till LCHF-kosten, och inte ändrar fettmängden, då blir ju andelen kolhydrater mindre i energiprocent, totalt sett, än om jag både lägger till kolhydrater OCH minskar på fettet.

Så om jag tar en frukt någon dag, eller äter hemgjord glass, och därmed lite fler kolhydrater, så vill jag inte ta  bort det nyttiga i maten, fettet.

Ett annan exempel: som gammal pastoman måste jag bara ha pasta ibland. Numera har jag hittat risnudlar, som har lika högt kolhydratinnehåll som vanlig pasta, men jag slipper åtminstone  äta spannmål. Då vräker jag på med smör på nudlarna, för att åtminstone få något nyttig i mig. Ju mer fett, desto lägre energiprocent kolydrater. Och godare!

"still lost in space and time"

hemul
7/22/17, 3:53 PM
#8

Men gör du det varje dag?

sano
7/23/17, 12:17 AM
#9

Varför äta grönsaker överhuvudtaget.

Skippa grönsaker och frukt helt, lev på fett. Lev på ditt eget fettförråd, fasta!

odezza
7/23/17, 10:34 AM
#10

#8 Nej, de flesta dagar ligger jag nog på 15-30 g kolhydrater. Men de dagar jag äter mer kolhydrater, så bryr jag mig inte om att minska på fettet.

"still lost in space and time"

Zepp
7/26/17, 10:43 PM
#11

Lägg till mer frukter.. typ tomater, paprika och gurka, samt mer bär, gärna oliver och kapris!

Dvs häng inte upp din kost på vad folk kallar saker och ting!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tzatze
7/27/17, 9:34 AM
#12

#7 Odessa

Tips. Istället för pasta ta Shiratakinudlar eller Sjögräsnudlar. De innehåller typ inte ett skit och är dyra, men jag använder dem ändå ibland som substitut för pasta till köttfärssåsen.

odezza
7/27/17, 11:24 AM
#13

#12 Tzatze

Tack för tipset. Redan provat, tyvärr smakar dom inte pasta. Jag blir dessutom lite dålig i magen av båda sorterna, så dom går bort för mig.

Tidigare gjorde jag avsteg och åt vanlig pasta ca var sjätte vecka, men jag är känslig för gluten. Risnudlar är för mig en bra ersättning för vanlig pasta ca 1 gång var sjätte vecka.

För att undvika missförstånd: Det är givetvis ingenting som jag rekommenderar. Det bästa är ju om man kan undvika avsteg helt och hållet.

Min poäng i den här tråden är att jag inte riktigt förstår resonemanget om att man måste minska på fettet, om man ökar på kolhydraterna. "Procenten" blir ju bättre om man behåller fettet, trots lite fler kolhydrater, och varför ta bort något som är nyttigt?

"still lost in space and time"

Annons:
Tzatze
7/27/17, 12:30 PM
#14

🙂

Upp till toppen
Annons: