Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 8305 ggr
jmbjörkman
7/12/17, 8:17 PM

Salami/påläggskorv utan Nitrit? Tips!

hej!

Min fråga är om det är någon som håller koll på dagens utbud av nitritfri Salami. Letade via Sök här, men bara "gamla" inlägg.

Vi kom just hem från semester i Danmark där vi hittade det, och så kom önskan att hitta det hemma här också!!

Tackar på förhand! <3

Malin i Gbg

Annons:
Zepp
7/14/17, 5:47 PM
#1

Kravmärkta produkter innehåller inte Nitrit.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

graleh
8/11/17, 5:16 PM
#2

Alla kravmärkta produkter jag hittat innehåller nitrit. 

Jag har aldrig hittat chark som inte innehåller nitrit. Även om jag så åkt ut på gårdar och köpt direkt från bonden, så innehåller de alltid nitrit. Någon sa åt mig att det är reglerat när man säljer chark att produkten ska innehålla nitrit.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Zepp
8/13/17, 7:16 PM
#3

Nitrit är inte godkänt av Krav!

"I KRAV-märkt chark slipper du tillsatsen nitrit. Denna tillsats är vanlig i charkprodukter och även tillåten i ekologiska livsmedel som är producerade enligt EUs regler för ekologisk produktion. Nitrit är ett salt som ger produkterna röd färg och har en konserverande effekt så att hållbarhetstiden kan förlängas. Men nitrit kan omvandlas till nitrosaminer i våra magar och befaras vara cancerframkallande. Av försiktighetsskäl godkänner KRAV därför inte nitrit. Med god hygien och kortare hållbarhet behövs inte nitrit."

http://www.krav.se/tillsatser

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

graleh
8/14/17, 12:13 PM
#4

Så pass! Tack då ska jag söka vidare efter riktig kravmärkt korv.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[Baltazar13]
8/14/17, 3:42 PM
#5

Mynta Eko  på hisingen har nitritfria charkvaror. Salami och även bacon.

hemul
8/14/17, 3:59 PM
#6

Det är nog tillåtet när det är EU-ekologiskt märkning. Mälarchark hade tidigare nitritfria korvar, men jag ser att nu verkar alla innehålla nitrit och de är inte heller KRAV-märkta som jag har för mig att de var förr.

http://malarchark.se/ekologisk-korv/

Annons:
Zepp
8/14/17, 7:30 PM
#7

Om jag får lov att komma med en brasklapp.. Nitritsalt är knappast något farligt i sig!

Det har vi ätit i några tusen år utan att bli särskildt sjuka.. dvs utav nitritet per se!

Utan vad man bör vara uppmärksam på är hur Nitritsalt används.. och det används i dag främst för att ge undermåliga matvaror lång hållbarhet.. dvs så de kan sälja oss gammal mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
8/14/17, 10:40 PM
#8

Har för mig att jag läste att när man värmer upp nitritinnehållande livsmedel,  t.ex bacon blir det möjligtvis cancerframkallande. Kan inte hitta källan eller länken.  Har någon läst detta. 

Om man äter det kallt skulle det inte vara så farligt.

Har minskat mit baconintag därav just nu. Men bacon är gott, stekt.☺️

Zepp
8/14/17, 10:50 PM
#9

Det är främst i magen som Nitrit kan bilda cancerogener i kontakt med magsyran.. enligt teorierna!

Fast den hypotesen höll inte vid närmare studier för i så fall skulle vi i stället undvika grönsaker, som innehåller stora mängder nitrat som omvandlas till nitrit det oxo i kontakt med magsyran!

Som sagt vad, kika mer på hur man använder Nitritsalt.. är det för att undermåliga livsmedel skall hålla länge på affärshyllan/ge det en rödare färg så undvik dessa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
8/15/17, 12:09 AM
#10

Villka andra skäl än färgen och hållbarheten finns det, menar du? 😃

Zepp
8/15/17, 10:15 PM
#11

Mm.. det är ju det där med utökad shellftid!

Dvs man kan.. utifall man är driven och vill tjäna lite extra pengar öka på Nitritet på undermåliga matvaror.. och ändå kamma hem sin vinst!

Och som regel så får konsumenten en billigare produkt, win-win?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
8/16/17, 12:09 AM
#12

Och shelf life har inte med hållbarhet att göra då? 😉

LaRose
8/16/17, 10:04 AM
#13

Det är nog svårt att få Zepp att formulera sig konsekvent i sin undervisningsiver, Hemul!

Annons:
Upp till toppen
Annons: