Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5252 ggr
Sindri
2017-07-05 17:09

Proteinpulver till energibars

Skulle behöva tips på OK proteinpulver att blanda i energibars till en som skall göra en strapatsrik vandring.

Många verkar innehålla sötningsmedel.

Annons:
hemul
2017-07-06 01:35
#1

Vet ej, men torkat kött är lätt och utan tillsatser och sötningsmedel.

Sindri
2017-07-06 10:30
#2

Ja, jag har gjort en hel del Beef Jerky som sonen skall få med sig, men det kan vara bra med något som omväxling: Annars köper han bara färdiga energibars och det vill jag undvika.

Sindri
2017-07-07 15:04
#3

Finns det inget vettigt proteinpulver eller annat man kan blanda i energibars?

Tänkte göra på egengjord musli (nötter och frön, flingor av hirs, bovete, kokos mm) och blåbär. Lite olja som bindemedel, torka i ugn.
Kan man blanda i äggvita? Räknas den som tillagad vid torkningen i ugnen?

Sammet1
2017-07-07 15:12
#4

Core Whey Protein är nog en av de bättre, om man tål mjölk. (Den naturella, alla med smak innehåller sötningsmedel.)

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sindri
2017-07-07 15:23
#5

Det skall såklart vara utan smak och inte med en massa tillsatser. Rent protein alltså.

Jag tror jag testar äggvita, chansar på att den blir tillagad i ugnen.

Record
2017-07-08 09:48
#6

Vad gör man om den fästing-burna allergin sätter in på vandringen?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/ot%C3%A4ck-f%C3%A4sting-sprider-k%C3%B6ttallergi-1.4425612

Måste vara ett nyframtaget, av grönsaksodlare. 🤔

Annons:
Sindri
2017-07-08 10:03
#7

Usch, har läst om det där förut, man vill inte veta….
Men det står inte om allergifallen i Sverige har någon koppling med fästingar. Finns de här?

Och mig som fästingar älskar - och jag har "fel" blodgrupp!!!!!
Skall man byta? 😟

hemul
2017-07-09 12:14
#8

Men fy vad läskigt! 300 konstaterade fall i Sverige är inte så lite. 😮

Zepp
2017-07-09 14:43
#9

Man gör helt enkelt Pemmican!

Det enda du då behöver är en älg, bison eller en Caribou, märgfett och torkade tranbär!

Skär köttet i tunna strimlor, torka under soliga dagar några veckor, alternativt något dygn i ugn, smält märgfettet och häll det över det krossade köttpulvret, tillsätt tranbären och bland ihop det hela, forma till energy bars!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2017-07-09 17:04
#10

Som sagt var, kött finns redan förberett i form av Beef Jerky.
Eftersom jag vet att ungarna vill köpa sliskiga energy bars att ta med så tänkte jag förekomma med lite andra "söta" saker med bär och nötter.

Zepp
2017-07-09 17:31
#11

Eh.. det var ju det där att de föredrar sötsliskigheter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2017-07-09 18:11
#12

Njaaa, de är väldigt "duktiga" på att äta ordentligt, men står inte och lagar och bakar så mycket mer än middagar och matlådor, och det har jag full förståelse för. Då blir det sånt som finns att köpa färdigt. Som ju är som det är……..

Serverar efterrätter utan socker och det är väldigt populärt så de har nog bantat sitt "sötintag" väsentligt.

Zepp
2017-07-11 15:19
#13

Ehh.. eller ahh.. jag har varit i fjällen, fiskat och bott i min bil (Ford Transit), haft bara trangiakök att laga min mat på.. mm, bästa maten jag ätit för övrigt!

Iallafall, det blidde cirka si och så  att leva på fisken man fångade.. även om sådan delvis förekom.. i övrigt så levde jag i huvudsak av saltat fläsk och vita bönor på burk!

Iallafall ju längre upp  i fjällen.. läs Ammarnäs, ju mer köpte jag av och levde jag av torkat/rökt/saltat renkött!

Med eller utan vita bönor på burk!

Ost, smör och grönsaker/frukt när jag åkte till den enda affären i Ammarnäs, de gick som regel åt rätt snabbt!

Grejen är.. det är få som i dag skulle anse att det är en semester om man levde så som jag gjorde då?

Iallafall om man har barn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sindri
2017-07-11 18:20
#14

Jamen, det är barnen själva som åker. Jodå, primitivt skall det vara! 🙂

Zepp
2017-07-11 19:13
#15

Nämenaltså.. jag är 60+,så alla under 40 är småglin/ungdommar även om jag kan göra undantag i vissa fall!

Hur som helst.. har man tillgång till bil är det knappast något som helst problem och är man rent ut sagt inte dum i huvudet.. (oftast under 40-50år/storstadbo) så handlar man mat i närmaste affär.. jo för f*n de har sådana långt upp i fjällkedjan oxå!

Som varar utan tillgång till kylofrys.. iallafall några dagar!

Glöm för övrigt sk frystorkat käk.. det smakar skit redan i munnen, men det kan vara praktiskt att ha med sig några sådana påsar så man inte får ren panik!

Dags med andra ord för ungdommarna att lära sig varför man saltade/rökte och torkade mat förr i tiden.. tiden innan kylofrys!

Grejen är.. primitivt skall det vara sade Bull.. det är lite ursprungligt över det hela/vildmarksliv.. för sen så vet vi alla att civilisationen med all junkfood och annat ligger rätt nära om man bara vill ta sig dit.. och om man blir sugen på sådant.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2017-07-11 20:16
#16

Ungdomarna skall ta tåg långt norrut och vandra några dagar. De flesta är scouter så de gillar vildmarksliv och vet hur man överlever. Det är inte några stureplanskids direkt.

Men det blir nog lite halvfabrikat från affären, men ju mer jag kan fixa åt dem desto mindre sånt, tänker jag!

Upp till toppen
Annons: