Annons:
Etiketthälsa
Läst 5100 ggr
Sindri
7/5/17, 5:06 PM

Fytiner - hur rädd skall man vara?

För min familjs (de äter inte LCHF) skull har jag bakat en massa olika sorters bröd med teff, bovete, durra, hirs mm. Har också gjort musli med flingor av bovete, hirs samt massor med nötter och mandlar.

Först nu har det riktigt gått in det där med fytiner. Har jag gjort allt fel i alla fall?
Har förgäves sökt på nätet efter tabell med hur mycket fytiner det finns i resp vara. Inte hittat nåt!

Gör ju bl a surdegsbröd med teff och det är ju fermenterat så det är väl OK. Annat bröd kan jag säkerligen få ok genom att blötlägga dan innan.
Men inte limpan som bakas på yoghurt, där finns inget vatten att använda.
Nån som har tips?
Värst av allt är väl muslin, jag rostar det mesta, men det hjälper visst inte. En del av sakerna kan jag blötlägga och torka igen, men himmel vilket jobb!

Nån som vet något om fytininnehåll i ovanstående mjöler, eller som hittat en tabell nånstans?

Annons:
lizton
7/5/17, 9:26 PM
#1

Här finns en lista (engelska) : 

https://authoritynutrition.com/phytic-acid-101/

I artikeln står att fytinsyra inte är något problem för den som äter kött regelbundet. 

Fytinsyra har antioxidantegenskaper, det kan skydda mot njurstenar och cancer i olika delar av tarmen.  

Fytinsyra har alltså både för- och nackdelar. Veganer ska se upp, men för köttätare är fytinsyra inget att oroa sig för.

Vi vet inte allt om fytinsyra. Forskare tror att fytinsyra har fler positiva egenskaper för oss. 

Det var ett tag sen jag läste forskningsartiklar om det. Sök i pub med efter nyare studier! .

Sindri
7/5/17, 11:14 PM
#2

Men åh, tack! Skall kolla listan och skriva ut. Skall kolla pubmed också. Har varit så orolig för det sista tiden. Vi äter inte så jättemycket kött, men dock några gånger i veckan.
Hoppas vi slipper sluta med brödet och nötterna.

hemul
7/6/17, 1:35 AM
#3

Det är ju som vanligt. När jag började med low carb lästa man om de livsfarliga fytinerna och andra antinutrienter på WAPF och paleosajter och fick lära sig hur man skulle minska halten av dem genom att blötlägga o.s.v.. Nu ser man artiklar om hur nyttiga de är. Vad ska man tro på, tro på, tro på… 🥵

Sindri
7/6/17, 10:31 AM
#4

Eller….Hur man än vänder sig har man ändan bak…….. 😉

Zepp
7/6/17, 9:00 PM
#5

Och äter man för mycket fläskkött/kyckling får man för mycket Omega-6!🤪

Och äter man för mycket kolhydrater så blir man antingen fet eller får diabetes!

'Och äter man för mycket fett så blir man fet hur som helst!

Och äter man för mycket kalorier så blir man oxå fet.. samt man kan eventuellt utveckla flera utav de övriga symptomen.. litta beroende på vad man faktiskt äter!

Dvs slutledningen härvidlag är "för mycket", för mycket av nästan vad som helst kan ha oanade konsekvenser.. beroende utav vad man äter.. och vad man inte äter!

Frågan som uppkommer är om det mest handlar om vad man äter eller vad man inte äter?🤪

Summa summarum.. våra kroppar klarar av/iallafall om man klarar av att tillaga saker och ting rätt, lite vad som helst.. givetvis upp till en viss gräns och resten handlar då om huruvida man får den övriga näringen i tillräcklig mängd från andra födoämnen?

Dvs det är främst folk som lever på ensidig kost med mycket antinutrienter som behöver tänka på de övriga näringsämnena, vi andra får tänka mer på kalorier/måltidssekvens och fysisk aktivitet,.. iallafall om man bor i Sverige!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
7/6/17, 10:27 PM
#6

#1 av: lizton
Mycket bra sida som verkade förtroendeingivande. Låt oss bara hoppas att det är verkliga auktoriteter som skrivit den!
Känner mig helt lugn nästa gång någon drar upp det där "fytin-hotet".

Och tjaaa…ensidigt skall man ju aldrig äta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: