Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3817 ggr
Snurrliz
2017-07-05 08:32

Mätning av ketoner! När??

Jag blir knäpp! Har börjat mäta blodketoner för att kika på hur jag ligger till. Mest av nyfikenhet! Har ätit ketoskost (max 20kh/dygn) i nåt år. Inte ofta jag ligger över dem, men OM jag "fuskar" så äter jag max 50. Äter ca 60 gram protein och 150 gram fett ca. Nu till saken! De säger att man ska mäta på fastande mage. När jag gör det så visar mätaren på UNDER 0,5 på morgonen! När jag ätit mina mål och mäter på kvällen så ligger jag på 1,2-2,5! Hur kommer det sig? Vilket ska man lita på? Någon?? Kan tillägga att ketostix för urin visar ingenting på mig…fast det beror nog på att jag ätit strikt LCHF så länge…

Annons:
Margareta
2017-07-08 22:22
#1

Det är fastevärdet vi räknar, vi som mäter i blod. Tyvärr är det så tufft som du beskriver att få bra värden efter nattens "fasta". Tar du blodsocker också? Gryningsfenomenet dvs glukoneogenesen i levern sätter igång och gör blodsocker och det sänker ketonerna. Testa lite mer fett på kvällen så levern har något att producera ketoner av. De flesta som äter kolhydratreducerat i någon form är hybrider, dvs de använder glukos som energi även om de producerar ketoner.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: