Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2970 ggr
kaisakavat
2017-07-04 16:10

Gary Taubes - Varför blir vi feta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har just läst Gary Taubes bok 'Varför blir vi feta? Och vad vi ska göra åt det"

Boken är en uppföljare, en mer lättläst och tillgänglig version av 'Good Calories, Bad Calories, som han skrev och som gavs ut 2008-09, efter en diger genomgång av forskning och beprövad erfarenhet/studie av verkligheten omkring oss. 

Jag är SÅ glad över denna bok, då jag inte vågat ge mig på Good Calories, Bad Calories, då den är klart åt det detaljerade, vetenskapligt digra hållet.. men nuså. :) 

Har du/ni läst den?  Vad tyckes om innehållet, resonemanget, om Taubes som kunskapsförmedlare?

Annons:
Effie
2017-07-05 13:09
#1

Jag läste den för några år sedan…och det som fastnade var tanken "du äter för mycket för att du går upp I vikt". Björnen som måste gå upp I vikt inför vintern, oavsett om det finns mycket mat eller ej. Och finns det inte för mycket mat, så får kroppen dra in på något annat. Borde nog läsa om den igen…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
2017-07-05 16:09
#2

Kapitlen om vad som är vetenskap i ämnet och vad som är påhitt, myter,  etc, är jätteintressanta. Hur en lovande kunskapsutveckling före andra världskriget sedan helt 'dog' på 60- och 70-talen, dels orsakat av krigets omständigheter och dels genom att fel folk och idéer fick spelrum.  Fettskräcken - en huvudorsak till att lågkolhydratkosten inte har kunnat rekommenderats, trots prominenta förespråkare.   

Han sågar energibalanshypotesen rätt rejält, med vetenskapliga studier och digert med anekdoter som utgångspunkt. Kalorier in-ut har helt enkelt ingenting med 'saken' att göra, har aldrig funnits någon trovärdighet i det. Istället handlar det i grunden om vad som får kroppen att styra energin antingen till användning/förbränning/musklerna, eller till lagring/fettvävnaderna och vad som låser in fettet i fettcellerna så det inte kan användas. Insulinets, m fl hormoners, enzymers,  etc, roll. 

Han förklarar hur olika fenomen kopplat till olika metoder för viktkontroll fungerar eller inte fungerar.  Känner igen mig, igen. Alla mina erfarenheter, plus det jag ser runtomkring mig med egna ögon, säger mig att det här stämmer betydligt bättre än kaloritramset. Förklarar , visar hur - säger inte åt mig att 'tro på tomten' när jag själv klart och tydligt ser att det är typ Stephan Rössner bakom masken. 😂

Så - en positiv upplevelse. Läs gärna. 🙂

Upp till toppen
Annons: