Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 7116 ggr
ms-mee
2017-07-04 10:28

Byta ut till bättre

Hej!
Förvarnar direkt om att det här kan bli lite rörigt :P Jag har noll koll på sånt här.
Jag har precis kommit igång och ska ändra lite i kosten. Fick nyligen reda på att jag har pcos och har problem med vikten. Efter googling verkar GI vara bäst men jag kan inte ändra helt och hållet. Enligt läkaren så räcker det att man kollar varav sockerarter och håller det nere, och absolut inte över 10.
Stämmer det?

Nu är jag inte inne på att gå ner utan hålla vikten och bli något mer hälsosam.
Jag har tagit bort tillsatt socker, så inget socker i kaffet t ex. Fullkornspasta ist för vanlig, kollar sockerarter.
Vad kan man mer göra för små ändringar i kosten? (Förutom det vanliga, bort med bröd, pasta, ris, potatis, mer grönt)

Tack! :)
/Helene

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
Effie
2017-07-04 11:19
#1

Ja, eftersom du är inne på en lchf-sajt, så svarar jag "mer fett" (lchf lär fungera bra mot pcos; jag har ingen egen erfarenhet).

Varför kan du inte ändra kosten helt och hållet? Jag menar, om bra kost hjälper dig att må bra, så…?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2017-07-04 11:30
#2

Det här är ju en LCHF-sida och LCHF är striktare än GI när det gäller synen på kolhydrater. 

Inom LCHF brukar man välja råvaror som har mindre än 5 % kolhydrater, undantaget lök och kryddor, som man inte äter nå mycket av. Man brukar också undvika att dricka mjölk eftersom det lätt blir för mycket kolhydrater om man gör det. Man äter normalt med protein och en stor del av energiinnehållet kommer från fett. En del LCHF:are äter en hel del grönsaker, främst sådana som växer ovan jord, andra föredrar att hålla ner på kolhydraterna och äta mindre grönsaker. De som äter liberal LCHF eller kolhydratsreducerat och kan tänka sig lite mer kolhydrater kan även äta en del rotfrukter. 

Om du tittar på t ex kostdoktorns sida så hittar du mer information och en del recept. Lesscarbs, Birgitta Höglund och 56 kilo är tre populära receptbloggar. Lesscarbs gör veckomenyer och äter LCHF med en hel del grönsaker. Birgitta Höglund äter LCHF/paleo. 56 kilos blogg började som en viktväktarblogg, hon gick över till LCHF och äter numera kolhydratsreducerat. 

Om GI, LCHF eller paleo passar dig bäst är svårt att säga. GI påminner mest om "vanlig" svensk mat, men en del behöver äta striktare än så av t ex hälsoskäl. Det finns gott om kunskap när det gäller LCHF, mycket recept och bloggar, forum och facebookgrupper, så det är lätt att hitta information och inspiration. Nackdelen är att LCHF kan kännas lite spretigt, med vad som är tillåtet och inte. En fördel är att man kan äta sig ordentligt mätt och komma ifrån sug och småätande. Inom paleo tittar man inte på kolhydratsinnehållet på samma sätt som inom LCHF, utan man fokuserar på när råvarorna kom in i människans kosthållning. Paleo tillåter frukt, vilket man knappt gör inom LCHF. Mejeriprodukter används inte inom paleo, ev kan smör och ghee förekomma hos en del paleoätare.

kaisakavat
2017-07-04 15:42
#3

Som skrivs ovan, så är lchf striktare än GI.

Ärligt talat tror jag inte det där med 'varav sockerarter' räcker för att göra någon skillnad. Jag skulle välja att titta på hela kh-värdet och hålla nere det så gott det går. Varor med under 5 g kolhydrater per 100 gram, är en grov måttståck. Dit hör kött, ägg, fisk, fågel - animaliskt protein alltså - en del charkvaror, många grönsaker samt feta mejeriprodukter utan socker och annat tillsatt.

Sen.. fullkornspastan, den är nog inte mycket bättre än vanlig.  LCHF:are tar oftast bort allt spannmål av ett flertal orsaker. Innehållet är inte av värde, förutom som bukfyllnad eller för att man tycker det är gott. Men orsakar ofta problem.  Insulinpåslag och därmed ofta viktproblem, driver inflammationer, stör av annat näringsupptag, mm.  Och kort sagt - många får magproblem av dem (smärtor/magknip/värk, förstoppning alt. diarré, etc), trots att man inte har typisk/diagnosticerad  glutenintolerans.

Så, rådet är väl egentligen att äta lite striktare än du tänkt. Men många vill börja försiktigt och kanske sen göra större förändringar.

PCOS har jag nästan ingen kunskap om.  Hoppas du hittar ett sätt att bli bra!

odezza
2017-07-05 10:03
#4

Det finns många trådar om pcos här på kif.

"still lost in space and time"

ms-mee
2017-07-10 04:02
#5

Tack! Kan inte ändra kosten helt bara så där för att maten blir en besatthet. När jag sätter igång med någon diet/kost så existerar bara det. Börjar smått och ser hur det går. Lchf kan jag inte äta då jag blir dålig av allt fett. Vet att jag är inne på en lchf sida, men jag tänkte på kolhydrater och varav sockerarter och tänkte att ni är dom som kan. #3 Nej, jag tänkte samma, att det ska räcka att hålla varav sockerarter nere. Men det kanske gör lite skillnad? Fördelen med fullkorn är att jag då äter mindre och blir mättare. #4 Ska kika :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Zepp
2017-07-10 17:41
#6

Varav sockerater är mest reklam.. påverkar i princip inte PCOS hur som helst.. inte GI heller för den delen.. däremot GL!

GL är altså Glycemic Load.. och det spelar lixom ingen som helst roll om de kommer från "varav sockerater" eller annat, främst stärkelse som hur som helst blir till blodsocker!

Vid PCOS är det vanligt med hyperinsulinemi.. och du skall vara glad för att du är av kvinnligt kön, för män kan det gå betydligt längre innan de inser att de lider utav hyperinsulinemi!

Dvs de av kvinnligt kön kan upptäcka hyperinsulinemin/metabola syndromet tidigare iomed att det starkt påverkar vikt, fertilitet och cykler som hänger ihop med detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2017-07-10 17:49
#7

Oså till risken för besatthet.. den är överhängande.. finns gott om folk som börjat med LCHF som bara äter riktig mat, nästan inget av vad andra äter!

Dvs de flesta äter junkfood!

Och det blir ett socialt stigma.. iomed att man inte äter vad andra gör, man blir ett UFO!

Samtidigt så kan fundera på vilket som är viktigast.. hälsan eller att vara socialt normal och äta junkfood?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AilyAdams
2017-07-10 23:01
#8

#7 Haha… Jag skrattar, men det är ju faktiskt så det är. 😃

 **************************
Heter det De eller Dem?

Zepp
2017-07-11 14:20
#9

Japp, risken för besatthet är som sagt överhängande!

Dvs att sluta med Junkfood är ett socialt stigma.. oså blir man sen en petimeter när man handlar i affären!

Iallafall så har jag upptäckt.. jo jag handlar min mat i vanliga affärer, de har om man är noggrann faktiskt som regel rätt hyfsat utbud.. man kan iallafall i storstäder välja gräsbetat kött, ekologiska produkter,mat utan tillsatser.. rent ut sagt råvaror som man kan laga nästan vilken hälsosam mat på och som är hälsosam!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ms-mee
2017-07-12 00:44
#10

Det där med att inte äta som andra berör mig inte alls, det struntar jag fullständigt i. Med besatthet menar jag att det enda jag tänker på är mat. När ska jag äta idag,vad ska jag äta, vad ska jag äta imorgon, hur ska man göra… osv osv. Jag går verkligen runt och tänker på det hela tiden. Därför vill jag börja smått.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Upp till toppen
Annons: